Allt om Skoda

36 inlägg 0 nya
Allt om Skoda

Reklam logo och tröja hockey står SKODA från SVT 2.
Ensam SKODA, ingen annan övriga bilmärken på hockey.
Inte bara hockey även bilar modellen också och pratar om "Allt om SKODA".
Heja SKODA :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Hmm Intressant iakttagelse,

crylen wrote:
Hmm Intressant iakttagelse,

Förvisso :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Otroligt så snabbt acceleration på Skoda 120 Turbo.
https://youtu.be/Te-Gf90Omxk

Jag har haft provkört 2 ggr på Skoda 130 L årsmodell 1985 var sist 33 år sen.

Allt om Skoda

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

https://youtu.be/yXD5_oAImZ0

Tack vare för Skoda Scala med strålkastarspolare och manuell handbroms. Den ser tufft och snygg.
https://teknikensvarld.se/bildgalleri/skoda-scala-2019/

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Tack vare för Skoda Scala med strålkastarspolare och manuell handbroms. Den ser tufft och snygg.
https://teknikensvarld.se/bildgalleri/skoda-scala-2019/

Du skulle väntat och köpt en sådan GF. Denna ser ju faktiskt helt ok ut. I mitt tycke den snyggaste Skodan hitills.
Men du kan ju byta snart igen :)

Guran wrote:
GF wrote:
Tack vare för Skoda Scala med strålkastarspolare och manuell handbroms. Den ser tufft och snygg.
https://teknikensvarld.se/bildgalleri/skoda-scala-2019/

Du skulle väntat och köpt en sådan GF. Denna ser ju faktiskt helt ok ut. I mitt tycke den snyggaste Skodan hitills.
Men du kan ju byta snart igen :)

Såklart är Fabia jag beställt och ångra inte Scala. Det är bra att visa er på nyhet Scala som snäll byggt och har utrustning samt enkel manuell mekanisk utan massa el detaljer. Olika modellen med samma märken Skoda som bygger rätt bil som valfritt finns enkel eller lyxig :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Du har väl inte fått Fabian ännu, tänk om du blir jättemissnöjd när du får lämna ifrån dig din Astra. Från en äkta Tysk tyst och komfortabel Opel till en liten Tjeck :)

Guran wrote:
Du har väl inte fått Fabian ännu, tänk om du blir jättemissnöjd när du får lämna ifrån dig din Astra. Från en äkta Tysk tyst och komfortabel Opel till en liten Tjeck :)

Jag har haft fd Fabia Combi 1.2 HTP gått 1,3 mil årsmodell 2006 våren och körd 6 år och halv såld 16100 mil 2012 vinter och är nöjd men det är vibration släpp upp koppling utan rör gaspedal. Nya Fabia försvinner vibration då jag är impad.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Är det bara ditt uppsläppande av koppling som avgör så förstår jag du är nöjd. Den lilla 1,0tsi motorn var väldigt lättkörd å stark på låga varv :)

Guran wrote:
Är det bara ditt uppsläppande av koppling som avgör så förstår jag du är nöjd. Den lilla 1,0tsi motorn var väldigt lättkörd å stark på låga varv :)

Tumme upp :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Guran wrote:
Du har väl inte fått Fabian ännu, tänk om du blir jättemissnöjd när du får lämna ifrån dig din Astra. Från en äkta Tysk tyst och komfortabel Opel till en liten Tjeck :)

Jag tror GF får en mer lättparkerad fabia istället och samma komfort som astran men en klokare rejälare inredning i hela bilen och nån cm smalare.

Jag tror inte han byter ner sig någonting.
Men vi får se framöver. ;)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Är inte Fabia en klass mindre än Astra?
Sådant brukar visa sig i komfort!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

mso 1000 wrote:
Guran wrote:Du har väl inte fått Fabian ännu, tänk om du blir jättemissnöjd när du får lämna ifrån dig din Astra. Från en äkta Tysk tyst och komfortabel Opel till en liten Tjeck :)
Jag tror GF får en mer lättparkerad fabia istället och samma komfort som astran men en klokare rejälare inredning i hela bilen och nån cm smalare.
Jag tror inte han byter ner sig någonting.
Men vi får se framöver. ;)

Komfort tror jag absolut är ett nedköp. Astran är faktiskt riktigt tyst och komfortabel.
Motormässigt blir det ett lyft, VAG:s lilla trepip är nog den bästa man kan få tag på inden klassen.
Praktiska förvaringsfack, ficklampor mm är väl samma klass som övriga Skodor, dvs massa praktiska saker om man är begeistrad av det.
Lastvolym lär ju bli mindre och krocksäkerhet lägre.
Men som sagt alla har vi olika krav och önskemål så för GF del är det nog helt rätt bil. Låga CO2 utsläpp och möjligt att släppa kopplingen utan att bilen stannar eller skakar.
Bra försäljningsstatistik i fråga om modell och färgval och bra resultat i tester av bilar i samma klass. Inte för jag provade när jag körde T-roc med lilla motorn, men det kändes som man skulle kunna slira igång den på trean utan att gasa om man nu skulle tycka det är extra bra :)

Nuvarande min Astra är några problem med parkeringsensor kom försträckt högtalare med kraftigt bass UUUUUUU känns kroppen i stolen och ljudnivå nästan 80 - 90 decibel för bara 4 ggr händelse på 1 år dvs 98% bra och 2 % inte bra men verkstad åtgärdat att regskylt fram sitter lite lös och skruva fast men sen om 2 månader kom igen en gång sen nästa dag ingen problem hmmm. Infotainment på dagsljus med solen ute då skärmen är svagt ljusstyrka samma som ViB anmärkning. När ute var ljus solen med blå himmel slår strålkastare på men inte vit moln släcker strålkastare. Jag ser mötande Fabia är på sin rätt släckt på alla väder som vit moln och blå himmel utom Astra. Motortemp var 60 grader varmt hela tiden med minus 10 grader kallt ute och motortemp var ca 85 - 90 grader varmt med minus 5 grader kallt ute okej men väldigt långsamt uppvärmd. Jag känner orolig försäljning komma sjunka och statistisk sämst i Uppsala län utom i Stockholm klarar sig bra. Service är sämst omdöme för Hedin Bil.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Så då var det inga större fel på bilen
Och om motorn var kall nör det var -10 så gasade du för lite och det kommmet ju inte bli bättre på Fabian. Du måste föra av med mer bensin för att motorn skall bli varm på vintern GF :)
Men varför är du orolig att bilen skall sälja dåligt som nybil. Då blir den begagnade mer åtråvärd. Och vad hade Du att invända mot servicen? Att vissa andra inte var nöjda med en av Sveriges största bilhandlare är ju inte konstigt då så många servar son bil där så lär ju många också vara missnöjda. Har du räknat på hur många missnöjda det är delat med hur många bilar Hedin Bil säljer ? Annars blir ju statistiken fel.

Guran wrote:
Så då var det inga större fel på bilen
Och om motorn var kall nör det var -10 så gasade du för lite och det kommmet ju inte bli bättre på Fabian. Du måste föra av med mer bensin för att motorn skall bli varm på vintern GF :)
Men varför är du orolig att bilen skall sälja dåligt som nybil. Då blir den begagnade mer åtråvärd. Och vad hade Du att invända mot servicen? Att vissa andra inte var nöjda med en av Sveriges största bilhandlare är ju inte konstigt då så många servar son bil där så lär ju många också vara missnöjda. Har du räknat på hur många missnöjda det är delat med hur många bilar Hedin Bil säljer ? Annars blir ju statistiken fel.

Jag hade gamla tjeck motor är så snabbt varmt motor med strängt kyla men VW motor är annan och läste om vinter klarar uppvärmning och ska bli kul att prova nytt. Det känns lite långt bort service är ensam Bilforum biz i Enköping har bra bemötande och service. Men just fick jag att Bilforum biz är redan slutat att sälja nya bilar och service på Opel. Dom sa det är bara närmaste är ensam i Uppsala hos Hedin Bil men så långt bort till Västerås hos Björkmans Bil. Jag jobbar Uppsala. Jag trivs och tryggare med Fabia är topp komfortabla lika Astra, vet att det är lite mindre bil därför är pålitlig, tryggt och bekymmersfri ägande med Fabia än Astra. Astra är bäst med stor bil tvärtom sett väldigt för lite antal i trafikanter. Jag blev tyst och har inte lust att prata om Opel nöjdhet med vänner och familjen.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Guran. Du har rött i att snål motor snål på extra värme.
Det ligger mycket i det men med ptc element så klaras det upp till bra(hyfsad) nivå.

Jag har kört PSA 3or och Ford 3an och vinter och stadstrafik då har motorn svårt att gå full varm.
Pricis som på alla dieslar. .

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Guran. Du har rött i att snål motor snål på extra värme.
Det ligger mycket i det men med ptc element så klaras det upp till bra(hyfsad) nivå.
Jag har kört PSA 3or och Ford 3an och vinter och stadstrafik då har motorn svårt att gå full varm.
Pricis som på alla dieslar. .

Ja men PTC elementet värmer ju bara kupeluften. Har väl inget med motorns temperaturatt göra, du får gasa hårdare så blir motorn varm :) Utan det skulle det knappt bli varmt i kupén. Allt beror ju på att verkningsgraden i motorn är så hög, är väl samma som i en drygt 10 år gammal dieselmotor. Har en kusin som har en gammal Golf Diesel, den blir knappt ljummen i kupén efter 1,5 mil. Har tydligen ingen ”brödrost”

Ja rent fysikaliskt så är ju kupevärmen en restprodukt av överskottsenergi från motorn. Och ju bättre verkningsgrad motorn har (mindre bränsleförbrukning), ju mindre överskott får man till kupevärmen.
Man måste ju ha i åtanke att om man vill ha 2-3kw värme som blåser ur munstyckena i bilen så måste man ju förbränna bränsle motsvarande det. Med Ptc-element så blir ekvationen ännu sämre för då ska generatorn omvandla ström till värme med förluster.

Men tänker man ett steg längre, gamla Nedc-testmetoden eller var den heter och varför man eftermonterar ptc, eller har bränslevärmare..fina siffror på pappret..ja dom flesta fattar nog.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.