Aldrig mer Volkswagen

39 inlägg 0 nya
Aldrig mer Volkswagen

... eller en VAG
En fundering.
Många som ber om råd om ny bil inleder ofta med. Jag ser efter en ny bil, MEN inte en Volksawagen eller annan VAG bil.
Är i stort sett bara om detta märke/koncern man läser dessa förbehåll baserat på dåliga erfarenheter och dyra reparationer.
Sällan man läser, om Sveriges mest säljande märke, Jag ser efter en ny bil, men aldrig mer en krånglande Volvo. Inte ens om Peugeot eller Citroën (som är Franska bilar sim tydligen skall vara jättedåliga enligt vissa) kommer dessa förbehåll upp.
Är det så illa beställt med kvaliteten på VAG:s bilar och framförallt VW.
Eller är det bara hörsägen att kommer vill man byta in en VW med DSG så är det garanterat 10.000kr ner i pris då dom oftast är behäftade med fel.
Att serviceupplägget med seeevice och inspektioner närmast är ocker.
Rätt och slätt är VAG:s bilar ganska usla?

När det gäller driftsäkerhet så gissar jag på att Vags bilar lika bra som medelbilen typ. Finns både bättre och sämre men skillnaderna är nog inte speciellt stora.

Bilar är numera så pass lika varandra mätt i kvalitet att det knappt finns märkbar kvalitetsskillnad mellan något enda bilmärke från Alfa Romeo till VW. Har fö flera bekanta som kör Audi och VW som är nöjda till mycket nöjda med sina bilar.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Jag har ju inte haft en folka sedan 78 och 1989 tror jag
Däremot flera felfria Skoda tdi bilar sedan 05-06.

Jag tror mycket på slumpen och dom grova fabrikations fel som oljeslurpande TSI motorerna och fabrikstionsfelen på DSG lådorna från mitten 20hundra och 10 år framåt har gett många en bitter eftersmak och med all rätt.

Sedan säljer man större volymer än tex alla franska tillsammans osv så blir det naturligtvis fler som hörs i media.

Men jag förstår folk och jag skulle bli tokig om jag fick ett haveri eller ett större haveri på en fräsch halvny bil.

Dock skulle jag inte vara orolig att köpa vilket halvnytt fabrikat som helst i dag då jag tror att alla håller en jämn kvalité.

Och jag skulle inte tveka att köpa en octavia igen om dom nu inte tappar greppet om dom vettiga lösningarna som den bilen har.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

En kompis bytte ut sin A4 för att den drog för mycket olja. Nu åker han Passat...
Min svägerska hade en Passat med diverse småfel så hon köpte en nyare Passat. Den krånglade som satan så nu har hon en nästan ny Passat.

För min del så tror jag att driftsäkerhet slår ungefär lika mellan märkena så jag aktar mig för att kategoriskt peka ut något märke som dåligt. Tycker man att kundmottagaren på den lokala verkstaden är den som känner en bäst kan jag förstå om man vill byta märke.

Jag har haft 4 och har fortfarande 2 st "oljesörplande T(F)SI motorer som brakar ihop när som helst" sen 2006. 1,4 TSI -09 som skulle ta litervis med olja/1000 km och kamkedjan skulle garanterat kugga över. Inte drog den nån olja och kamkedjan höll under min tid. Bytte den till en 1,8 TSI -11 som skulle vara lika usel. Hittills har den funkat lika bra som den förra. Den andra av 2 st 2,0 TFSI -06 som jag har fn drar lite lite olja men inget "onormalt". Båda lite uppskrämda till ca 250 hk. Så jag har inget att klaga på men jag kanske bara haft tur...?

Jag säger som jag sagt tidigare om.VW och VAG att förtroendet är i botten. Nu ännu mer sedan några dagar tillbaka då svärdotterns Passat Dsg 4 motion-10 behöver nytt svänghjul och låter som en stenkross. Och detta är också ett känt och vanligt fel. Likaså med oljepumpen där axlarna är av dålig kvalitet och slits ut. Reparationen av svänghjulet kostar enligt prisuppgift på icke auktoriserad verkstad här i närheten 13000kr. Det är också här vi fått uppgifter på att problemet är mycket vanligt på VW och Passat. Kul för en barnfamilj med sådana utgifter.....

Att säga att dessa VW och Audi har lika hög kvalitet som andra märken är en stor överdrift. Desseutom förkommer rost på samma Passat som kommer krypande snart sagt överallt, kvalitet?

Audi A6 avant är en TFSI och drar olja, + de problem jag nämnt tidigare vad gäller rost och lacksläpp som jag berättat tidigare.

De är iallafall nu överens om att aldrig mer någon bil från VAG, är det så konstigt? Efter allt de gått igenom med dessa båda märken. Jag har under alla år i bilägandet aldrig råkat ut för något liknande på ca 60 olika bilar av varierande fabrikat, många japanska. Så nog skiljer det märken emellan, alla är inte lika bra på att konstruera motorer och drivlinor.

Jag har ägt på Passater, en 2010 R-line 2.0 tdi och en 2013 GT 4-Motion 2.0 tdi. Den första sålde jag efter ett halvår ungefär, den andra hade jag bara 2-3 månader, sen såldes den. Trodde efter den första jag kanske vart för känslig och haft otur med just den, men efter den andra så säger jag att jag verkligen inte alls förstår hur de kan sälja så mycket som de gör.
Och utöver allt annat negativt, så finns det ju verkligen inga bilar som är mer tråkiga, nollställda, oinspirerande och bleka än VW och Skoda......Såklart det finns sämre bilar, men de har iaf karaktär, en känsla......

Henrik.
Jag tror många fastnar för det vettiga, oömma, funktionella för en vanlig familj helt enkelt.

På tidigare Volvo har det väl varit typ likadant.

Gammelfarfar kan låna bilen och direkt fatta funktionerna och bara att köra iväg utan instruktion :)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Undra ändå om inte VAG har haft fler allvarliga konstruktions och fabrikationsfel än genomsnittet på senare år. Jag tänker på dsg lådor, lacksläpp, kamkedjor, oljetörst. Inte så att inga andra tillverkare haft några fel, men det har ju helt varit mycket hos vag. Sen säljer de ju mycket så de fel som finns blir omtalade vilket ju spär på känslan att det är vanliga fel.

Jag är väl en av de som blivit avogt inställd till VAG bilar, efter att ha haft en oljesörplande Skoda. Sedan så är jag, ärligt talat inte så förtjust i VAG:s bilar heller (om nu inte Porsche också räknas till VAG). Att köra en Golf eller Passat ger mig inte så mycket som förare. Det är hyfsat bekväma bilar som inte gör bort sig på något punkt, men som egentligen inte utmärker sig heller. Det är väl därför de vinner tester. De har inga svaga punkter. En BMW 3-serie är roligare att köra än en Passat, men när man räknar ihop alla aspekter av bilen så vinner nog Passaten i slutändan ändå.
Sedan tycker jag att bilarna med tvärställda motorer, åtminstone tidigare, haft ganska ljudliga hjulupphängningar. Det smäller ordentligt över ojämnheter. Kanske dock blivit bättre i de nyare.

Fanatiker av japanska bilmärken döljer gärna att toyota avensis förra modell vars motorer skar på löpande band pga trasiga bultar i topplocket, att motorerna dricker mer olja än bensin, lätt överdrift. Att subarus dieslar skär pga någonting, att Nissan nivaras motorer skär pga, att mazda rostar bort på kort tid och nu på toyota av 2020 års modell har bromsar som slutar fungera mm. Denna uppgift kablades ut i motorpressen häromdagen!

Nä, VW är absolut inte värre eller fler fel än andra bilmärken.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Nu var det VAG i allmänhet och VW i synnerhet som skulle avhandlas i denna tråd.
Är det en vinstmaximering eller är det beroende på att man läser betydligt mer om att de har problem. Se bara på Dieselgate som kostat VAG enorma summor som nu skall hämtas in. Leder det till ändå billigare lösningar, bilen för massorna i ett otal olika modeller och minst tre nästan identiska av varje modell?
Eller lever arvet kvar sedan Hitler skapade den billiga bilen för folket. Varken mer eller mindre och därför så är det ett hyfsat mediokert skal som skall tilltala massorna fyllt med enkla massproducerade lösningar. Och självklart så blir det problem därefter?
Oavsett vad de märkestrogna stadigvarande skribenterna skriver i detta forum så är det ofta som de som söker hjälp har ett enda förbehåll, inte en VAG bil.
Själv är mins erfarenheter av golf och passat sedan tidigt 80-tal så det är faktiskt inte tillämpbart längre.

Har inte VAG ganska stor andel återköpare? Har det minskat? Vet folk i allmänhet att SEAT och Audi är samma sak tekniskt?

Jag tog steget fullt ut för länge sen, efter ha skruvat med bekantas Folkvagnar i många år.
VAG bilar kommer inte in i mitt garage. Gjorde misstaget i sommars att försöka byta multirem på en Transporter, utförandet var lika idiotisk som allt annat på dagens VAG bilar. De är ikapp och ibland om Fransmännen i tokiga lösningar.

VW/VAG är betydligt sämre på att ta ansvar för sina bristande konstruktioner än andra, kan man på någotvis komma undan så försöker man med det. Tyvärr ser verkligheten så ut.

Ja jag minns när lång väntetid och taskigt bemötande på verkstad/kundmottagning var ett hett diskussionsämne.

Det intressanta är att man undrar om cirka 4 år hur det ser ut då. Eftersom mycket negativt rör VAG 2015 och neråt. Tänker då 2018/2019 och 4 år framåt vad skriver vi då.... Dessa blöta DSG lådor rasar dom också, VAG tar ansvar för dom och fixar på garantin eller att dom tickar och tickar hur bra som helst.

VAG har haft en tuff utveckling där jag tror mycket att det ekonomiska är ansträngt, samt att man har koncentrerat sig på att skapa nya modeller eller faceliften istället för att förbättra.

Har svårt för VAG bilar, de kommer helst inte in på min gård. Samtidigt har jag en svåger som "bara" kör VAG bilar, små som stora. han säger att "de e riktiga bilar de". Körde bl.a en Passat i 17 år utan några motorproblem eller liknande, bytte slitdelar själv och bytte olja själv. Bilen rullade och gick.
Men som sagt, inte på min gård....

Vill man jämföra VAG och Toyota/Lexus (där det senare ska vara någon form av riktmärke enligt somliga), så har nog VAG ungefär 5 ggr fler fel än Toyota/Lexus som rapporteras här i Sverige. VAG har ju nämligen ungefär 5 ggr fler individer som rullar här.... Shogun och ALDRIG MER AUDI har ju sagt vad man inte ämnar göra i framtiden - men hur moget är det? Skulle jag basera mitt bilinnehav efter att ha bedömt hur en Toyota Carina försvann i ett rostmoln (det tog inte så många månader - vi pratar inte år), så blir ju - med samma logik - Toyota totalt omöjligt för mig under livstid.

På firman har vi haft säkert ett 20-tal (sannolikt mer) VAG-bilar. Inte f-n skulle jag sanktionera fler inköp av varken en Audi eller en VW om de kostade oss mer än andra märken. Nu körs de ju bara i 10.000 mil innan byte, så vad som händer därefter blir ju lite svårt att sia om. Men en 8 år gammal Passat såldes nyligen av en anställds släkting (som köpt den av oss) och inte f-n var det något större fel på den efter 20.000 mil.

Jag har nu bytt från Audi till MB (efter 10 skrotfärdiga DKW på raken), men det hade inte med missnöjdhet över kvalitet att göra. Servicen är dock usel hos märkesverkstäderna i Göteborg - men det är en annan historia (det finns alternativ).

Känner mänga som kör Golfar och Passater, visst har en del haverier hänt men oftast inom maskinskada.
De har nog högre frekvens av dyra skador men annars lika få eller många fel som andra.
Jag hade betydligt fler fel på mina två sista Toyotor.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.