50% på el för en bensin bil utan sladd.

8 inlägg 0 nya
50% på el för en bensin bil utan sladd.

Dagligen matas man med Toyota anonser med texten 50% på el med en sladdlös elhybrid.

Hur går det till egentligen när de flesta ändå ligger mellan 0,45-0,55 och mer ändå.
Undrar hur många % det verkligen är?

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det berömda "det beror på" gäller även i detta fall. I stadstrafik är upp till 50% inte alls omöjligt med gynnsamma lägen, men överlag är det mycket svårt att nå ner till de officiella siffrorna. Farsan har haft två Auris hybrider på raken, 2014 och 2017. Den tidigare på 15-tummare som gick att få ner ända till 0,39 på en resa, annars snittade han 0,44 på sommarhalvåret. Den nyare rullar på 17-tummare och är inte i närheten så snål, säkert 1 dl mer eller liknande.

Power to the people

Sen vill jag minnas att Toyota inte räknar sträckan utan tiden i stadstrafik - finurligt i så fall. Men kanske inte helt ärligt.

Tiden i stadstrafik kan vara 50% men bedrägligt beteende med denna typ av reklam!

Prövade två Lexusar i dag, inte var dom så snåla på soppa. Körde försiktig landsvägskörning, extremt snäll på gasen för att undgå rusande motor, med NX och den tog 1,5 dl mer än min Mazda CX-5.
IS klarade jag inte av att få fram någon förbrukning på, men betydligt trevligare drivlina. Men det krävs tillvänjning för att köra en Toyotadrivlina hyfsat snålt. Men min slutsats är att en modern diesel är betydligt snålare än Toyotas bensin-hybrider vid normal lönadsvägskörning. I stadsmiljö kan det nog funka bra med fjäderlätt gasfot.

junkers wrote:
Tiden i stadstrafik kan vara 50% men bedrägligt beteende med denna typ av reklam!

Definitivt bedrägligt!

Power to the people

Guran wrote:
Prövade två Lexusar i dag, inte var dom så snåla på soppa. Körde försiktig landsvägskörning, extremt snäll på gasen för att undgå rusande motor, med NX och den tog 1,5 dl mer än min Mazda CX-5.
IS klarade jag inte av att få fram någon förbrukning på, men betydligt trevligare drivlina. Men det krävs tillvänjning för att köra en Toyotadrivlina hyfsat snålt. Men min slutsats är att en modern diesel är betydligt snålare än Toyotas bensin-hybrider vid normal lönadsvägskörning. I stadsmiljö kan det nog funka bra med fjäderlätt gasfot.

Ja, det stämmer att bensin/hybrid som jag har min fd Toyota Auris TS HSD var 32% överförbrukning än angiven fabriksuppgifter.
Nuvarande min Opel Astra 1.0T TS var 10% överförbrukning än angiven fabriksuppgifter.
Samma pendla både hemmet och jobbet med färdigt resultat efter i snitt på 1 år med båda bilar!

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Tröttsamt detta ensidiga ältande gentemot Toyotas reklam och uppgifter.
Köp då inte en Toyota är mitt råd och jag vet att det rådet kan berörda hen redan men att stanna då där vid det personliga tyckandet.
Avund. aversion och tvivel skiner igenom och slår tillbaka, en osäker person som inte kan stå för sina egna val utan ryggdunkningar och en fiende (Toyota) att peka på.

Min Auris TS HSD Elhybrid med 17" fälgar drar precis nu i sommarhettan 0.56 blandad körning och att jag kör helt utan en tanke på snåla in på bensinen, elen kapar topparna
Vår Dacia Logan MCV 0.9 TCe-18 (trecylle) drar 0.66 under exakt samma förhållande vilket är den ungefär samma förbrukning som på min SEAT Toledo 1.2TSI-16 den tog 0.68, den samma körstil och på dem samma vägarna.

Detta är normala siffror i mina ögon och även enligt en del tester så att jag visste precis och redogör ärligt.
En hybrid är snålare än en bensindriven och mer än så behöver inte jag då detta med av tillverkaren satt förbrukning är en konstruktion som inte helt stämmer överens med verkligheten.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.