Vi Bilägares forum

270000 bilar får underkänt på bromsarna

270000 bilar får underkänt på bromsarna

VIB skriver : "Porsche överlägset bäst med en underkännandegrad för bromsarna på bara 0,4 procent. En teori är att Porsches bilar körs hårdare än andra märken och att bromsarna därför också får rätt ”motion”.

Andra märken som klarar sig bra är alltså Tesla och MG som fokuserar på elbilar. Där används bromsarna inte lika mycket som i bilar med förbränningsmotorer eftersom elbilarna kan ”regenerera” – alltså i princip vända på elmotorn för att motorbromsa bilen."

I det första fallet används bromsarna mycket enligt teorin och de får få anmärkningar. Låter logiskt.

I det andra fallet så används bromsarna bara lite eftersom dom regenererar och bromsar med elmotorn. Tycker jag låter ologiskt. Om bromsarna används väldigt lite så borde de fungera sämre enligt teorin, det som inte används kommer så småningom sluta att fungera, eftersom de inte får rätt motion.

Uppdaterat: 2025-10-21 19:51

Kommentarer

Christer, det beror på hur regeneringen funkar och hur man kör.

Tesla, har jag förstått, har OPD (enpedalskörning) som standard. Då tror jag absolut att även bromsarna anläggs när man släpper gaspedalen snabbt.

Så var min Ioniq5, även om jag inte körde med OPD så användes bromsarna.

Förövrigt har jag aldrig haft problem med bromsar på någon bil, men kanske bror på att jag inte är bekymrad för varenda lite gnutta till bilens framdrivning.

Uppdaterat: 2025-10-21 20:00
Mr Snoid skrev:

Tesla, har jag förstått, har OPD (enpedalskörning) som standard. Då tror jag absolut att även bromsarna anläggs när man släpper gaspedalen snabbt.

Förövrigt har jag aldrig haft problem med bromsar på någon bil, men kanske bror på att jag inte är bekymrad för varenda lite gnutta till bilens framdrivning.

Jag har heller inte haft problem med bromsarna på mina 2 XC 60 eftersom dom använde bromsarna när jag körde med adaptiv farthållare. Men jag visste inte att bromsarna också användes vid regenerering, utan trodde bilen bara bromsade med elmotorn.

Uppdaterat: 2025-10-21 21:14

En fråga MrSnoid ? Om man kör OPD, använder man då bara gasen och inte farthållare?

Uppdaterat: 2025-10-21 22:12
Christer skrev:

En fråga MrSnoid ? Om man kör OPD, använder man då bara gasen och inte farthållare?

Svar ja.

Uppdaterat: Igår 8:17
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

Jag har heller inte haft problem med bromsarna på mina 2 XC 60 eftersom dom använde bromsarna när jag körde med adaptiv farthållare. Men jag visste inte att bromsarna också användes vid regenerering, utan trodde bilen bara bromsade med elmotorn.

Bromsarna används för att bromsa upp bilen, för att återvinna energi (regenerera) så används så klart elmotorn/elmotorerna.

Uppdaterat: Igår 8:19

Ja, som Snoid skriver så bromsar även elbilen tex vid användning av adaptiv farthållare. Är skillnaden i hastighet stor mellan den egna bilen och den framförvarande som man närmar sig så räcker ofta inte regenerering till och bilen använder bromsarna automatiskt.

Uppdaterat: Igår 11:31
Axa skrev:

Ja, som Snoid skriver så bromsar även elbilen tex vid användning av adaptiv farthållare. Är skillnaden i hastighet stor mellan den egna bilen och den framförvarande som man närmar sig så räcker ofta inte regenerering till och bilen använder bromsarna automatiskt.

Tack för en bra förklaring!

Uppdaterat: Igår 12:37