VW Golf

4 inlägg 0 nya
VW Golf

Jag har 60-70k (max 80k) att spendera, det lutar åt en Golf. Ser då ut som modellåren jag har råd med blir ca 2010-2013.

Det jag undrar om är om det finns några specifika problem som är vanliga med dessa bilar som jag ska hålla utkik för när jag tittar hos bilhandlare?

Andra frågor - hur många tusenlappar ska 1.6 vara värt vs 1.4?

Är lågmil eller så ung ålder som möjligt att föredra till samma pris?

Tack!

Nu hittade jag själv en köpguide som sammanställer mycket av det jag redan förstått - men ändå tacksam för andra observationer och tips! https://www.bytbil.com/nyheter/kopguide-volkswagen-golf-20042012-11616

Du får knappast en Golf -13 för de pengarna - då är vi uppe i Golf generation 7. Och 1,6 är normalt inte värd mera - den är svagare och har klart mindre vridmoment än 1,4t. Men 1,4t i de årsmodeller din börs orkar med är nog de gamla kamkedje-motorerna och de är lite vanskliga att satsa på så ur den synpunkten kan en 1,6 (troligen multifuel dessutom i de årsmodellerna) ändå vara ett bättre köp.

1.6:an är en driftsäker men ganska törstig och trött motor. 1.4 tsi är piggare och snålare på bensin men har problem med kamkedjan.

Kolla så att den är bytt. Om inte, lyssna efter rasslande från motorn. Ett byte, innan det är för sent, betalade en kompis 10tkr för på en mekonomen-verkstad.

Rostskyddet är inte det bästa.

Kopplingen verkar också vara en ganska svag punkt, ligger dragläget högt upp så är ett byte inte långt bort. Samma om det vibrerar.
Lyssna efter missljud med nedtryckt och släppt kopplingspedal.

Både jag(på min förra golf) och kompisen har fått byta kopplingsats+svänghjul. Min var dock en diesel. Båda hade rullat runt 12000 mil.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.