Volvo eller mazda?

32 inlägg 0 nya
Volvo eller mazda?

Jag ska byta bil och är kluven vad jag ska satsa på. Jag måste ha en fyrhjulsdriven bil med ganska hög markfrigång eftersom jag bor i nordvästra Jämtland med en hel del småbilsvägar. Jag har ett barn och en hund så den får inte vara för trång men min partner har en VW pickup så vi kan lasta mycket i hans bil också. Min budget är max 210 000 och ska de va diesel så måste den vara euro6 klassad

Jag har kikat på Mazda cx-5, volvo xc60 eller Volvo xc70. Men började fundera om Volvo v60 Cros country också kan vara ett alternativ.

Med den budgeten jag har så kan jag få
en Volvo i xc-modellerna som gått ca 12000 mil, med mazda kan jag få en som gått 8700 mil. Jag kör drygt 2000-3000 mil per år så de blir mycket bilkörning.

Snälla hjälp mig att välja

Varför inte en VW Golf Alltrack? Du får en bättre utrustad, nyare, snabbare, snålare, med färre mil och en avsevärt rymligare bil än tex. V60 CC.
Jag var själv helt inne på en V60 CC...tills jag provsatt den. Jag fick klaustrofobi att sitta bakom mig (relativt korta 1,75) själv. Bagaget är ju också hopplöst litet i V60, 430L mot Golfens 605L. Ska du ha 4wd i Volvon är det törstiga femman som gäller, med dess höga skatt också. Min Golf Alltrack ligger på 0,52 på motorvägen.

Håller med FXX, alltracken är faktiskt en trevlig bil. Jag har själv haft en Mazda CX-5 diesel. Helt ok bil, trevlig att köra med bra garantier, dock så är den lite högljudd i kupén, beror självklart hur känslig man är för det. Körde min ca. 6000mil. Snittförbrukning 0,63 vid mestadels långkörning. Går fint på dåliga småvägar.
Billig service ca 2500kr var 2000:e mil

Jag är så bränd på passat och golf så vill inte ha en sådan igen. Men skatten på Volvo är ju inte högre än mazdan? Har kollat på två bilar i närheten, en cx-5 och en xc70 och båda har 2500 kr i skatt per år... Och drar ca lika mycket

Men finns de andra alternativ, än Volvo och mazda? Som är relativ säker att köpa i andrahand?

Hanna98016 wrote:
Jag är så bränd på passat och golf så vill inte ha en sådan igen. Men skatten på Volvo är ju inte högre än mazdan? Har kollat på två bilar i närheten, en cx-5 och en xc70 och båda har 2500 kr i skatt per år... Och drar ca lika mycket

Nu var det servicekostnad jag skrev kostade ca 2500kr på Mazdan. Är troligen betydligt billigare än på Volvon. Sen har du de 10-åriga komponentgarantin på Mazdan som är ett plus. En Volvo har jag aldrig ägt men är säkert också ett tryggt köp.

Service på Volvo verkar mycket dyr..

Sen är det som vanligt - med begränsad budget så kanske man ändå får ifrågasätta nåt av sina "måsten" för att på det viset få lite större urval av tänkbara bilmodeller. Och då kanske t o m en nästan ny Dacia Duster skulle kunna fungera - om man nu t ex har så dåliga vägar att 4WD är ett absolut måste... Visst - 4WD är säkert bra men för de allra flesta så fungerade det bra att köra bil även i Jämtland med bakhjulsdrivna 2WD innan 4WD var så vanligt. Bara som ett exempel på att man ibland måste ifrågasätta sina måsten för att ekonomin skall fungera.

Pi wrote:
Sen är det som vanligt - med begränsad budget så kanske man ändå får ifrågasätta nåt av sina "måsten" för att på det viset få lite större urval av tänkbara bilmodeller.

Jo jag får ge mig på en del måsten men något jag måste ha är högre markfrigång än iaf 15, 4wd och relativt billig att äga! :) Kanske SUV är ett dumt val? Men vad för kombin har hög markfrigång?

Hanna - i mina ögon borde mitt förslag på en Dacia Duster 4WD passa dig som handsken - om nu 4WD och hög markfrigång verkligen är ett absolut krav liksom totalekonomi.

Tack för alla svar. Nu tillkom två nya alternativ. Honda CR-v eller skoda superb, om jag går ned i markfrigång. Vad tror ni? :) Känns nästan som Volvo blir för dyr att äga i slutändan

Är du bränd på Passat och Golf så skall du väl inte köpa en ny VAG produkt i form av en Superb.

Jag hade en Honda CR-V 2008 i 9 år, extremt nöjd med den bilen, dock törstig som bensinare och grymt trött med automat. Men efterkommande modell borde ju vara snål med 1,6 diesel. Modellen som kom runt 2012 hade jag undvikit då 4wd fungerade riktigt uselt på den.

Men vad är det du blivit bränd av hos Golf och Passat? Golf Alltrack kom som 16 års modell, har den beprövade DQ250 och ”nya” dieselmotorn som inte omfattas av dieselgate och så snål att man slipper adblue.

Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD EU6 160hk -16 har jag kikat på. Tjorvar 4wd på den också?

https://teknikensvarld.se/fyrhjulsdriften-i-honda-cr-v-ar-numera-felfri-118509/

Norra Jämtland - då skulle jag fundera på en Subaru Forester med dieselmotor. Duktig på att ta sig fram och bra utrymme.

https://www.blocket.se/stockholm/bilar?q=forester&cg=1020&w=3&st=s&ps=20&pe=23&fu=2&ca=11&is=1&l=0&md=th&sp=1&cb=37

6.15

Pinjong, är alla Subarudieslar åtgärdade nu då? Dom hade väl glömt att borra nån oljekanal i motorerna på dieslarna. Eller det kanske var på dom första modellerna bara?
Framkomlighetsmässigt så tror jag idag att Subaru lever på något gammalt rykte där dom var ensamma om att ha 4wd som standard i alla modeller förutom nån liten småbil, hette den Justy? Jag körde ett improviserat test mot en kompis Forrester uppför en isbacke/grus 50/50, han åkte baklänges och min Honda klättrade upp, hans hade dubbdäck och jag friktion. Så det var visst problem med att överföra kraften från sida-sida på samma axel på den modellen.

Beträffande Subaru så finns det några trådar om detta märke på forumet, bla. denna.
http://www.vibilagare.se/forum/528/misslyckat-subaru-kop-43858

Nja, jag tror att du är ganska orättvis mot Subaru FXX. Överlag har ju Subaruägare varit bland de mest nöjda världen över och framkomligheten är så vitt jag vet överlägsen då den inte bygger på elektronik. Sedan finns förstås alltid risken med dyra reservdelar på japanska bilar men det vimlar väl av Subarubilar i norra Sverige så service och delar borde inte vara något problem där.

6.15

Jag skulle valt Mazdan eller Hondan om jag var i den sitsen.
Anledningen är att jag inte gillar bilar med en massa mystiska problem, risken för sådana är minst i dessa bilar.

Jag vet inte Pinjong, möjligtvis att jag är lite stygg. Men jag får lite uppfattningen att Subaru lever på gamla meriter och deras kundkrets idag består av dom som envisas med att köpa bilarna för att dom var nöjda med modellen innan. Jag tror inte man idag är speciellt överlägsen på framkomlighet, tester har ju visat att både x-drive, 4-motion och 4-matic i många fall är vassare, plus att dessa drar betydligt mindre bränsle än Subaru som är riktigt törstiga.
Sedan har väl designen och tekniken sprungit ifrån Subaru sista åren, den senaste Forestern med nån elmotor som verkar helt meninglös ställer sig många fundersamma till syftet med.

Kommer man överens med designen hos Hondan så är den en fantastisk bil på alla sätt och vis. Den i särklass rymligaste bilen i baksätet som vi har haft (modellen innan TS avser dock). Bakåtvänd barnstol i baksätet med 180cm vuxen framför var inga problem, vilken annan bil runt 4,5m löser det?
Men som sagt, en suv-kaross blir lite törstig i 70+, men vill man betala 1-2dl extra per mil för detta så.

Åter - om framkomlighet under vidriga snöförhållanden är det viktigaste i kombination med ekonomi så tror jag fortfarande på en nyare Dacia Duster - mycket bra frigångshöjd och såvitt jag hört ett väl fungerande 4WD-system. Sen kan det ju finnas andra orsaker att inte välja just detta alternativ men dessa har ju i så fall inte framkommit hittills. Sen är jag nog också lite benägen att hålla med FXX avseende Subaru i det att de fortfarande mycket lever på gamla meriter. Numera är det väl i stort sett uteslutande bensinare som säljs av det märket i vårt land och dom är törstiga.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.