Volvo eller BMW?

11 inlägg 0 nya
Volvo eller BMW?

Jag har kört en Opel Astra 1,4 T i ca fyra år och nu när det är dags att byta så vill jag köpa något lite roligare. Jag har inte jättemycket krav på rent praktiska grejer. Vi som ska åka i den är jag själv och mina två tonåringar (13 och 15 år). Inga sporter eller annat som kräver mycket lastutrymme – förutom när vi reser och ska få plats med packning. Lastutrymmet i Astran (hatchback) har räckt gott och väl.

Vad jag lägger mer vikt vid denna gång är körglädje, teknik, och design. Mer "spark of joy" helt enkelt - både vad gäller köregenskaper och upplevelse/design inne i bilen. Automat och dragkrok vore också trevligt. Smaken är ju som baken men bilar som jag hittills har kollat på som jag tycker är snygga är BMW 320d och Volvo V40 D4 och V60 D4. Om vi börjar med de bilarna: Jag ska givetvis provköra alla ordentligt, men vad tycker ni skiljer dessa bilmodeller åt – vilken skulle ni valt av dessa och varför? När det gäller V40 och V60 så är det väl främst storleken i lastutrymmet. Men jag tycker också V60 är riktigt snygg.

När jag ställer in sökningen på upp till 180.000 kr, 10.999 mil samt från 2015 och 180 hk på blocket så får jag:
- V60 med automat som gått mellan 8-11.000 mil från 2015 eller 2016
- V40 med typ samma spec. Kanske något billigare och med R-design osv. Finns inte lika många automat på marknaden verkar det dock som.
- BMW 320 - nästan bara manuell låda i det prissegmentet. 2015-2016. 7-11.000 mil. Urvalet här är överlag mindre, men tror jag kan hitta en reko om jag har tålamod. Dock får jag nog räkna med att den har kommit upp i eller närmar sig 10.000 mil. Tror jag skulle klara mig med sedan. Så sedan eller kombi spelar kanske egentligen ingen roll..? BMWn har ju bakhjulsdrift vilket kanske kan bidra med mer körglädje? Men gör det verkligen det? Jag kommer ju inte köra rally med den. Kommer jag märka någon större skillnad vid vanlig körning?

Jag behöver inte fyrhjulsdrift så det kommer jag försöka hålla mig undan eftersom det bara bidrar till högre kostnad.

Jag har inte bestämt exakt hur mycket jag vill lägga - men ca 170.000 kr.

Hur mycket kör du per år? Måste du ha diesel? Vill du ha körglädje så är ju Volvo med T5 betydligt trevligare än D4:an även om det med såklart är en trevlig bra vardagsmotor....men körglad, nja....

Eller varför inte tänka utanför lådan och få nåt riktigt kuligt för en vettig peng och ändå vardagspraktikalitet...

https://www.blocket.se/stockholm/Seat_Leon_Cupra_ST_TSI_280_DSG_SE_UTR_19__85781997.htm?ca=23_4&w=3&last=1

Välj den sista. Seat!

Seat hade jag också kikat på! Diesel är inte direkt sportigt. Volvo har väl andra kvaliteter om man uppskattar det, bränslevärmare tex. D4 verkar ha en problematik med sina balansaxlar. Har man inte så bråttom utan klarar sig med nån sekund långsammare till 100 så har man inga axlar i V40 D3. Jag har själv en V40 D3 CC-18 och den är trevlig att köra med automat, har det mesta i finesser och bra Led-ljus. Rullar snålt (0,5 blandad körning) och okej prestanda (0-100 på 8,5s), komfortabel. Men så värst sportigt vet jag inte om det blir, då hade jag nog köpt en T5, tyvärr samma balansaxelstrul på den om man väljer nya Vea-motorn.

Jag kör inte mycket. Ca 1500 mil/år. Varför jag kikat på diesel är för att T5 ligger betydligt högre i pris. De verkar börja på ca 230.000.
Seaten är säkert rolig att köra men är inte riktigt min cup of tea när det gäller utseendet.

D3:an är säkert ok. Men jag vill ha lite mer fart i den. T3:an gissar jag är ganska lik min Astra i prestanda? En diesel är väl kanske inte förstahandsvalet om man vill ha en riktigt kvick och rolig bil - men om ni jämför med min Astra med 140 hk så bör det väl vara ganska stor skillnad på den och en D4:a? Även om jag har turbo i Astran.

Nä inte ganska stor skillnad. Visst är det bättre vridmoment så kraften känns mer.
Jag har själv bla. en Astra J 1,4 Turbo.
Skall du ha en markant skillnad så behöver du lite mer pulver, då Astran pinnar på helt ok om man använder växellådan för att få fart på bilen.
Så vill du ha markant skillnad
https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/bmw_328i/85275448

Lakritsglass wrote:

- BMW 320 - nästan bara manuell låda i det prissegmentet. 2015-2016. 7-11.000 mil. Urvalet här är överlag mindre, men tror jag kan hitta en reko om jag har tålamod. Dock får jag nog räkna med att den har kommit upp i eller närmar sig 10.000 mil. Tror jag skulle klara mig med sedan. Så sedan eller kombi spelar kanske egentligen ingen roll..? BMWn har ju bakhjulsdrift vilket kanske kan bidra med mer körglädje? Men gör det verkligen det? Jag kommer ju inte köra rally med den. Kommer jag märka någon större skillnad vid vanlig körning?

Vid vanlig körning, så märks kanske inte så stor skillnad, utom möjligtvis att man inte får några kraftreaktioner i ratten vid gaspådrag. Den stora skillnaden, för mig, är hur bilen ligger i kurvorna och hur den svarar på styrutslag. Där kan jag uppleva en ganska stor skillnad mellan BMW och övriga märken. Det har dock inte specifikt med bahjulsdriften att göra, utan handlar mer om viktfördelning och hur chassit är avstämt. Allt beror lite på hur du definierar körglädje, om det handlar om snabb acceleration så kanske inte en 320d är så fantastisk direkt, men om det handlar om "kroppskontroll" alltså hur bilen ligger i kurvor, rondeller, över gupp m.m. så är skillnaden ganska stor, tycker jag i alla fall. Så allt handlar ju om vad du är ute efter.

Håller med Skodaägare till fullo
En BMW 1-4 serierna kör du
En Volvo åker man i, förutom dom nya modellerna som blivit betydligt mer körglada.
Spontant en BMW 328i, länkade tidigare till en med förmånligt pris. Och BMW:s manuella lådor skall man försöka undvika. Dels är automaten riktigt bra och dom manuella har krånglat ganska mycket.

Ok. Jag har inte hunnit provköra något än eftersom jag är på semester. Tyvärr verkar annonsen med 328i vara borta? Länken funkar inte för mig i alla fall.
Med körglädje menar jag till viss del acceleration. Det behöver inte vara extremt mycket bättre än i Astran, men sist jag bytte bil så bytte jag ner mig på den punkten och jag saknar det lite. Det var ingen monsterbil då heller - en Peugeot 406 Coupé 2,2 med 170 hk. Men det där lilla extra gjorde ganska mycket för körglädjen tycker jag.

Att jag också kollar på Volvo är för att den ju har andra bra egenskaper. En bil är ju inte bara körglädje :) Gäller att hitta en bra kombo/kompromiss :)

Om du med körglädje menar acceleration, så skulle jag inte nödvändigtvis köpa en BMW. Finns många bilar som ger minst lika bra acceleration som en BMW till en betydligt mindre peng.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.