Vilken marginal hos bilfirma?

18 inlägg 0 nya
Vilken marginal hos bilfirma?

Var och kikade på en bil häromveckan, vi åkte på den trots att den var lite i överkant prismässigt men jag ville prova den modellen med automat så det fick bli lördagsnöje om inte annat. Tycke uppstod så efter en kort polsk riksdag med hustrun så tänkte jag att vi kanske kunde försöka pruta lite, det saknades vinterhjul och den var väl inte i karossmässigt toppskick, det stundade även en stor service med "extra allt" som jag beräknade till minst 8-11 om det lämnades på "stor" verkstad. Säljaren prutade dock väldigt lite trots dessa argument, max en tusing eller två, inte mer. Blev faktiskt förvånad men han stod på sig. Han undrade vad jag ville bjuda och jag förklarade hur jag tänkte och lämnade bud på vad de flesta andra liknande bilar jag sett på blocket sålts för och han skrattade rakt ut och sa att "den summan är det vi betalt för bilen". Då skrattade jag och undrade om han drev med mig. Enkel matte i min ganska sargade skalle sa då att de hade marginal på 15 tusen??? Blev ingen affär. Bilen såldes efter helgen. De fick det de begärde av nån annan som antagligen inte behövde vinterdäck eller tänkte serva. Fine. Jag hade fel. Dock tycker jag marginalen var låg även om de fått in den samma vecka så ok, inte mycket jobb men ändå. Den kunde lika gärna stått där i tre månader. Det visste de ju inte. Här VET jag ju inte vad de betalt in för bilen så jag kan bara spekulera. Marginalen var kanske betydligt större. Det är ju ett spel som bekant.

Sen ser jag en likadan bil, annan färg bara. på KVD. Följer auktionen och ser slutpris. Efter en vecka kommer KVD bilen upp på blocket hos en bilfirma i Stockholmstrakten. Jag vet ju vad firman betalat för bilen på KVD + slagavgift så marginalen mot det de begär i annonsen, diffen där är 19 som de lagt på. Ärligt så trodde jag de lade på MYCKET mer, förr var det iaf så. Jag blev allvarligt talat fundersam över hur de ska få lönsamhet med så små marginaler? Ok, handlaren i Stockholm hade nog volymer och då går det men handlaren i gbg som jag besökte, där var det ingen hets den lördagen vi var där iaf. Ett mysterium hur det kan bära sig, eller är det inte det?

Är det fetkört att pruta på bilfirmor helt nu eller är det bara slumpen och är inte marginalerna större än så här?
I min värld har bilhandlarna tidigare tagit sån otrolig höjd, antagligen för att lämna utrymme för galet prut och därigenom fått nöjda kunder som kunnat skryta med att "prutat 25" på sin nyköpta bil? Antar att det följer om det är en populär modell osv men det jag kikar på är ju ingen one of a kind utan finns i mängder så där tycker jag det isf haltar. Vissa bilar verkar sälja sig själv fort som f-n, andra, till synes likvärdiga, kan stå i EVIGHETER. Kan nån förklara detta fenomen för mig så kanske jag kan få köpt mig en bil innan nästa istid anländer. :)

/Hilife

Hela din text blir ganska svår att kommentera när du utelämnat vad priset på bilen var.
Att pruta 15-25 på en ny bil är ju en sak men på begagnat, no way om det inte rör sig om en dyrare bil.

Väldigt svårt att sia om. En siffra i kronor är helt ovidkommande, det är % som gäller. Att pruta 100K är inget problem..om du köper en Ferrari i tvåmiljonersklassen. 5% brukar vara rimligt att pruta på begagnat. Det många glömmer idag är att det är moms på begagnade bilar så avanserna är oftast inte så stora.
Jag ser det fenomenet som du beskriver ganska ofta när jag kikar på bilar. Finns flera stycken i Gbg som handlar både på Kvd och privat som dom sedan ställer ut i bilhallen till 10-15% över inköpspriset. På car.info kan man ofta se tidigare begärt pris i annonser och lite historik på bilarna, även om det kanske inte är något prutargument vad bilfirman betalat för till-salubilen. Det är ju alltid marknaden som bestämmer priset, inte vad man själv tycker:)

Normalt påslag, inbyte kontra utpriset, på en beg bil är 15-20%. Är ju ingen ideell verksamhet dom driver. Så ommmaefinalen car 15.000kr så förstår jag att dom inte ville pruta på priset. Om det nu inte var en ”hallvärmare” som är oattraktiv som modell.

Var med en kompis som köpte en begagnad VW Golf GTI. Har för mig att utgångspriset var 105.000 kr. Vi lyckades få ned det till 100 eller 101 minns inte exakt. Fick tag i den enda ägaren som bytt in bilen hos Din Bil Hammarby. Han hade fått 80K i inbyte. Hur mycket bilfirman som sålde den aktuella bilen fått betala vet jag inte. Fast förmodligen mer än 80K. Finns inte så stora marginaler på beg bilar. Många bil firmor ger inte överhuvudtaget någon rabatt på begagnade bilar. Det beskedet fick vi när vi var och tittade på en begagnad Skoda Octavia hos en Peugeot återförsäljare. När min far behövde en annan bil. Det slutade med att han köpte en ny som var på kampanj.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Handlarna har nog bra koll på vilka bilar som kommer att lämna bilhallen inom kort och dom är svårprutade.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Varför skall dom ge rabatt om dom ändå får sälja bilarna. Är ganska stora omkostnader i en verksamhet som skall täckas av förtjänsten på bilarna.

Jag är en hopplöst dålig prutare.
Fd. Honda köpte jag privat, 9 år sedan. Begärt pris 215, prutade 5.
Seaten köptes på Hedin bil, 5 år sedan, begärt pris 114,900, betalade 109.
VW Golf köptes på större VW-återförsäljare, siffran i mellanskillnad med Hondan i inbyte som jag fick av försäljaren var exakt den siffran jag sa till hustrun att jag ansåg vara rimligt för affär. Så jag avstod att käfta vidare.
Jag har alltid handlat kontant, men det sägs att man kan göra 2-3000 ytterligare på priset om det står och väger och man väljer att finansiera bilen hos handlarens bank. För dom har tydligen nån form av provision på finansiering också. Men som sagt, detta har jag bara hört och inget jag kan verifiera själv.

Inte får du nått lägre pris bara för att du finansierar bilen.
Men säljarna har nån hundring i provision på finansiering och du kan få lägre pris på serviceavtal via bilmärkenas finansbolag.
Enda fördelen jag ser med att ev. Betala kontant är väl att du slipper stå i skuld. Men oftast så får du ju bättre avkastning på pengarna än vad det kostar att låna.

Guran wrote:
Inte får du nått lägre pris bara för att du finansierar bilen.
Men säljarna har nån hundring i provision på finansiering och du kan få lägre pris på serviceavtal via bilmärkenas finansbolag.
Enda fördelen jag ser med att ev. Betala kontant är väl att du slipper stå i skuld. Men oftast så får du ju bättre avkastning på pengarna än vad det kostar att låna.

En ”googling” säger att bilfirmorna erbjuder finans och samarbetar med vissa finansbolag. I och med att dom samarbetar med finansbolagen så får dom provision på det finansierade beloppet. Bilfirman får en viss procent direkt på beloppet eller löpande procent på lånebeloppet så länge som avbetalningen löper. Misstänker att man upplånar beloppet genom ett bra avtal hos finansbolaget och sedan adderar procent på beloppet.

Så en avbetalningsplan hos en bilfirma är oftast väldigt lukrativt för säljaren, därför så kan man ofta pruta mer om man köper bilen på avbetalning.

Din sista mening Guran. Det ena behöver inte utesluta det andra;)

Tack för intressanta åsikter.
Prisbilden där vi kikar ligger runt 140-160 och där trodde jag i min enfald att det fanns att pruta på men som nån sa, det finns inte en bilhandlare som prutar om han vet att folk står på kö (det hade inte jag heller gjort) och så var det med den bilen vi kikade på. Sen är det väl så att jag hört så många stollar till säljare med udda argument för att man ska slå till med en gång. Nu hade denna säljare torrt på fötterna, haken var bara att jag tyckte det gick så fort. De annonserade bilen på fredag eftermiddag, vi var där som nr1 på lördag och då skulle det redan varit 3st och kikat på bilen under den korta tiden? Ja, tydligen för den såldes troligen bara nån timme efter vi kört bilen.

Självklart inser jag att det inte handlar om nått annat än vinstdrivande verksamhet. Jag tänker åt andra hållet, vet inte om det gick fram men min tanke var ju att de verkar ha löjligt dåliga marginaler så hur klarar de sig på dessa? Min bild var nog mer att en firma som byter in en familjebil med 10000mil på mätaren som "står i" 140-150, lämnar inbytespris på 110 max, begär kanske 149 och sen kan pruta till 139 och går vinst med 29? Så vet jag att det var förr på vissa ställen iaf. Märkeshandlarna körde knappast med mindre marginal än så. Sen att "de vet" vad som kommer stå länge och inte köper jag inte helt iaf. Samma firma vi var på har en likadan bil med liknande mil (men underligt nog 10tusen upp i pris mot den andra) och möjligen inte lika välutrustad men den verkar iskall. Den har stått där sen dess. Så klart de säljer den med men om jag nu tyckte den andra kändes dyr så lär ju denna inte kvala in bättre.

Faktum är som ni nämner. Säljaren erbjöd lägre pris om vi ville finansiera bilen via honom. Det ville vi inte. Vi hade heller ingen inbytesbil som skulle kunnat vara av intresse för honom att tjäna pengar på. Därmed tror jag vi var väldigt ointressanta för honom. Antagligen tjänar de rätt bra pengar på lånen. Vi kikade på villkoren och det kändes inte direkt förmånligt, minns inte räntan men tyckte det blinkade till "5.25%" nånstans (reserv för att jag kan missuppfattat el läst fel).

Iaf intressant att få lite info angående just det där med prutandet. Då kan man nog knappast räkna med att få ned pris på en bil i nån större omfattning i dagsläget. Det klargör ju även att det inte längre är nån större ide att åka och titta på sånt som är lite dyrare än man egentligen tänkt sig. Förr gick det att pruta, nu går det inte, inte ens på reella brister eller kommande stora kostnader, objekten säljs ändå.

/Hilife

Billånen är alltid rörliga, vilket betyder att man kan lösa dem när man vill. Vi har köpt begbil med huvudfinansiering via billån mer än en gång, men aldrig behållit lånet mer än ett år tror jag, och oftast kortare än så. Det är helt enkelt bekvämt tycker jag att kunna betala en mindre del direkt på plats med kreditkort, och sedan resten med lån. Kan man pruta litet extra litet med hjälp av lånet så är det ju inget minus heller!

Sedan kan man, om man har pengar i t ex fonder, i lugn och ro bestämma när och vad man vill sälja av för att amortera helt eller delvis på billånet. Eller så kanske man har ett boende som man kan lägga lånet på istället; det blir alltid billigare men det tar någon vecka eller två att ansöka och få pengarna.

Vad gäller KVD och andra auktioner trodde jag att det ofta fungerade så att bilfirmorna köper in bilar och fixar till skavankerna (brukar alltså talas om "repor", "uppslag" etc. i beskrivningarna på KVD) och sedan sålde vidare med förtjänst. Men de bryr sig alltså i regel inte ens om att putsa upp dem menar ni?

I snitt har en bilhandlare en sk bruttovinstmarginal dvs vinst före omkostnader mellan 16 - 20% per såld enhet. På verkstadsdelen ligger bruttovinstmarginalen ofta långt över 100%.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

15-20 tusen under vad de ställer ut bilen för brukar Toyota betala, iaf för min del i mina senaste affärer. Detta när jag köpt en nyare beg bil från dem. Känns väl ganska okej. Att sälja privat har jag lagt av med. Den ena är märkligare än den andra som ringer...

Tror iofs. inte att man pratar påslag i reda pengar, % är det nog som gäller

Plus att det är moms på vinsten dom gör.

Spetsade öronen lite extra medan jag väntate på att service skulle bli klar, en Volvo-säljare ringde om en Audi Q7 han skulle få på halsen. Begärt utpris 560,000 och räknade med skeppas för 500,000. Så en prutmån på 60,000? Ganska tungt att gå in och pruta om tiotusentals kronor för att sedan landa på 6x det, men visst det kostar ju inget att testa. Stämmer ju med övriga ca siffror det pratas om.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.