Varning för Hedbergs Bil i Malmö

12 inlägg 0 nya
Varning för Hedbergs Bil i Malmö

Hej,
Jag vill börja med o säga att detta kommer bli ett ganska långt inlägg. Anledningen till detta är att jag vill vara så tydlig så möjligt med hur Hedbergs Bil i Malmö väljer att behandla sina kunder.
Jag vill också försöka förhindra att någon annan hamnar i samma sits som mig.

Den 31/3-2017 köpte jag en Ford Focus RS ifrån Hedbergs Bil i Malmö för 395 000:-. Denna bil var då en demobil utan någon tidigare ägare och hade endast rullat ca 48 mil. På köpekontraktet står det att bilen är av 2016 års modell men inte vilken månad den är registrerad första gången, detta var heller ingen information som delgavs mig vid köptillfället.
Säljaren i detta fallet var en person som jag kände privat och umgicks regelbundet med, en person som jag trodde var min vän.

Vid leveranstillfället så frågade jag säljaren vad som gällde när det kommer till service, svaret jag fick var ”Tänk inte på det, det är först på 2000 mil. Och skulle du köra hårt med bilen så kommer den indikera på service”.
Eftersom jag trodde att säljaren och jag var vänner så lyssnade jag på detta och körde därifrån.

Den 30/3 2018 tändes min servicelampa och indikerade att det var dags för oljebyte, alltså ganska exakt ett år efter köpet. Eftersom att detta var långfredagen så fick jag vänta med att ringa och boka service till den 2/4-2018.
När jag sitter i telefon med en servicemottagare på Hedbergs så får jag besked om att min bil skall servas på antingen 2000 mil eller 1 år, beroende på vilket som infaller först. Han meddelar även då att min bil är uttagen i Oktober 2016 och därför är servicen försenad med ca 5 månader vilket betyder att min nybilsgaranti har upphört (nybilsgarantin på denna bil är 5 år).

Jag frågar honom vad man skulle ha gjort på min bil om jag hade lämnat in den i Oktober med tanke på att den inte gett tecken om service, svaret jag får är ”Kontrollerat den”.
Jag omformulerar och frågar om man hade bytt tändstift, olja eller något annat specifikt. Svaret jag får är ”Nej, endast kontrollerat den”.

Jag börjar då ifrågasätta varför man skulle lämna in en bil med serviceindikator på service innan den tänds. Jag frågar även om dem inte finner det märkligt att den tänds ganska exakt ett år efter mitt köp (med tanke på att det är 1 års intervall), detta får jag inget direkt svar på.
Nämner även att bilen enligt säljaren genomgick en leveransservice innan leverans och frågar om man kan ha nollställt indikatorn i samband med detta, svaret jag får är ”Vi har ingen dokumentation på detta.”
Värt o nämna är att bilen hade rullat under 1100 mil vid detta tillfälle.

I serviceboken finns det en sida som heter ”Garantiintyg”. På denna sida skall det fyllas i vilken modell bilen är av, chassinummer, leveransdatum till första ägaren, stämplas av återförsäljare samt signeras av säljare.
Även köparen skall signera denna sida, köparens signatur betyder att man har mottagit komplett information gällande service och garantivillkor och att man har förstått denna information.
Denna sidan har aldrig blivit presenterad för mig och är inte heller ifylld av Hedbergs eller mig.
Det står inte heller någonstans i serviceboken att konsekvensen utav att inte följa serviceintervallerna skulle vara att din nybilsgaranti upphör att gälla.

Efter jag hade pratat med service och fått ovanstående information så valde jag att ta kontakt med säljaren för att berätta om situationen och fråga vad vi gör nu. Han valde att svara mig ”Det är lugnt, jag löser detta”
Den 6:e April 2018 tar säljaren kontakt med mig och ger mig informationen att nybilsgarantin upphör att gälla om man överstiger intervallerna med 1 månad alternativt 150mil och därför är han maktlös, han kan inte hjälpa mig.
Detta villkor finns det ingen som helst information om i serviceboken eller på köpekontraktet, jag får alltså informationen skriftligt på Facebook Messenger mer än 1 år efter mitt köp.

Det mest anmärkningsvärda i detta fall anser jag är svaret jag får ifrån Hedbergs VD; ”Vid köp av begagnade bilar (min bil var en demobil utan tidigare ägare) så upplyser vi inte dig om serviceintervaller, garantivillkor eller liknande. Denna information får du endast om du köper en helt ny bil ifrån oss.”
Man hävdar att hela denna situationen har uppstått pga oaktsamhet.
(Läser detta stycke om och om igen och förstår fortfarande inte hur en Auktoriserad återförsäljare kan ha ett så oseriöst tankesätt / arbetssätt.)

Detta är den 11:e bilen jag äger och jag har aldrig tidigare varit med om att en bilfirma inte presenterar mig serviceboken eller garantivillkor, detta gäller såväl nya som begagnade bilar.

Jag har pratat med vänner, familj, kollegor och totalt främmande människor. Jag har varit i kontakt med Mercedes, Nissan samt Skoda bara för att höra hur andra bilfirmor resonerar kring detta.
Inte en enda person som jag har varit i kontakt med anser att Hedbergs har rätt att göra som dem har gjort. Samtliga anser att hela situationen är totalt absurd och att Hedbergs beteende är fruktansvärt. Tyvärr räcker ju inte detta.

Anledningen till att jag skriver detta inlägg först nu är för att jag har väntat på besked ifrån ARN. Beskedet har nu kommit och lyder kort och gott; ”Vi anser inte att Hebergs har brustit i sin information till dig som köpare”.
Tyvärr är det detta beskedet jag som maktlös konsument måste följa.

Jag skriver inte detta för att få sympati eller medlidande av folk. Jag skriver detta av anledning att försöka hjälpa och upplysa folk om att vara extremt försiktiga och akta sig för säljare som endast vill tjäna pengar på dig, även om du skulle ”känna” dem.
Att en del säljare är totalt känslokalla och inte behöver stå till svars för misstagen/lögnerna som de begår eftersom man skyddas av sina chefer.
Ni får gärna dela/sprida denna historia så att så många som möjligt får ta del av den.

Med vänlig hälsning

Är du fortfarande polare med säljaren och vad är hans förklaring?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Är du fortfarande polare med säljaren och vad är hans förklaring?

Haha nej jag är absolut inte polare med säljaren längre!
Han har ingen förklaring. Han nekar fullständigt till att han skulle ha uttalat sig på sättet som jag beskriver och hävdar att han har gett mig all information som jag skulle behöva.

Men nog är väl serviceindikatorn nollad vid leveransen annars skulle den ju indikera långt innan? Går det inte att se datum/klockslag så du kan bevisa att du inte hade bilen i din ägo när den nollades?

Någon hos Hedbergs Bil måste helt enkelt ha nollställt serviceindikatorn och det är så klart fel att göra detta, speciellt när en ovetande kund drabbas hårt av detta (upphörd nybilsgaranti). Hur ARN kan tycka att detta är okej, är helt ofattbart för mig.

Jag kan tycka att man som köpare borde ha ett egenintresse av att kolla upp garantiintyget i serviceboken, men att det samtidigt är bilförsäljarens skyldighet att fylla i och presentera detta för kunden, då detta var en demobil utan tidigare ägare och därför inget fanns ifyllt sedan tidigare.

Kort och gott tycker jag Hedbergs Bil i Malmö har agerat ansvarslöst och borde lösa detta åt kund utan kostnad. Mitt råd är att kontakta Ford om detta problem.

Så här står det på http://www.vibilagare.se/reportage/tre-manader-av-garantin-forsvann

"Per Johansson anser inte att förkortade garantitider i sak är något större problem.

– Alla våra säljföretag har upplysningsskyldighet och då är det upp till säljare och kund att komma överens om garantitiden redan börjat. Men självklart säger rena bondförnuftet att en garanti bör börja löpa vid leveransen.

Alla återförsäljare ska nu ha blivit informerade, via MRF:s skrift ”Praktisk bilhandelsjuridik” där det tydligt framgår att ”kunden skriftligen skall informeras om garantitiden i köpedokumentet” och om detta inte sker ”tolkas varje otydlighet beträffande garantins omfattning till kundens fördel”."

Hedbergs bil i Malmö är anslutna till MRF. Se https://www.mrf.se/privatperson/

John2008:
Mycket bra upplysningar.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det är klart vad återförsäljarnas incitament är för att ställa på bilar i förtid: bonus från generalagenten. Men vad är egentligen generalagenternas incitament för att trycka ut bilar till ÅF och ge bonus? Får de inte full betalning från ÅF innan bilen är påställd, eller får de i sin tur bonus från tillverkaren?

FXX wrote:
Men nog är väl serviceindikatorn nollad vid leveransen annars skulle den ju indikera långt innan? Går det inte att se datum/klockslag så du kan bevisa att du inte hade bilen i din ägo när den nollades?

Även jag är fullständigt övertygad om detta, tyvärr har jag svårigheter att bevisa det.
Jag har kopplat upp min bil via dator på en kompis bilfirma och sett att där finns en raderad felkod som togs bort i samband med köpetillfället, tyvärr kan jag inte få upp specifikt vad detta skulle vara.

John2008 wrote:
Så här står det på http://www.vibilagare.se/reportage/tre-manader-av-garantin-forsvann
"Per Johansson anser inte att förkortade garantitider i sak är något större problem.
– Alla våra säljföretag har upplysningsskyldighet och då är det upp till säljare och kund att komma överens om garantitiden redan börjat. Men självklart säger rena bondförnuftet att en garanti bör börja löpa vid leveransen.
Alla återförsäljare ska nu ha blivit informerade, via MRF:s skrift ”Praktisk bilhandelsjuridik” där det tydligt framgår att ”kunden skriftligen skall informeras om garantitiden i köpedokumentet” och om detta inte sker ”tolkas varje otydlighet beträffande garantins omfattning till kundens fördel”."
Hedbergs bil i Malmö är anslutna till MRF. Se https://www.mrf.se/privatperson/

Jag blev själv extremt chockad över ARN's beslut. Framförallt med tanke på att samtliga man pratar med är av samma åsikt, Hedbergs har begått ett stort misstag/fel i detta fall.

Jag håller med om att det ligger i köparens intresse att titta i serviceboken. Men jag fick ingen servicebok vid köpetillfället, denna mottog jag först flera månader efter och då var den dessutom helt blank.

Jag har själv funderat på att kontakta Ford tidigare, nu är det dags att lägga ut detta på deras Facebook sida och se vilken typ av respons man får ifrån dem.

Tack så mycket för den informationen, önskade att jag hade tagit del av detta innan jag anmälde mitt ärende till ARN.

Fast vad har en försenad service ihop med om en fönster hiss går sönder efter 3 år exempelvis. Varför slutar nybilsgarantin att gälla förstår jag inte. Finns fler saker på en bil som kan gå sönder som inte har något med service att göra. Kontakta Ford Sverige är mitt förslag.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag håller med Mats, gå till chefen (Fords generalagent i detta fall) istället för lillbasen (bilfirman). Så kommer dom säkert ge bilfirman en knäpp på näsan att hålla kunderna nöjda.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.