Vi Bilägares forum

Varning för däck365.se

Varning för däck365.se

Vill bara varna för att handla hos däck365.se

De anser inte att 14 dagars ångerrätt gäller hos de. "Det gäller bara om du skulle få däck som är dot-märkta 2015 eller tidigare" fick jag som förklaring av deras "kundtjänst".

Skrämmande att ett nätföretag inte har koll på att de är skyldiga enligt lag att dels informera om och förhålla sig till att 14 dagars ångerrätt är just en lag.

Mitt däckköp kommer att göras hos ett annat företag, om det nu inte är tydligt.

Riitta Huhtala (DÄCK365 AB)

Feb 27, 12:39 CET

Om du råkar få däck med DOT xx15 så skall du ta kontakt med oss, du har ingen "ångerrätt" på däck som har tillverkingsmärkning DOT xx16 eller Dot xx17 eller Dot xx18

Hälsningar/Terveisin/Hilsener
Riitta Huhtala
DÄCK365 AB

Uppdaterat: 2018-02-27 13:15
SAIK FOR LIFE!

Kommentarer

Bara ångra ändå.
Du har 14 dagar från dagen efter att du tog emot det.

Står även i deras villkor:

Ångerrätt för konsumenter (privatpersoner)

Som privatperson har du, enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 14 dagars ångerrätt på alla varor. Om du vill ångra ditt köp ska du lämna eller sända ett meddelande till oss om det inom 14 dagar från och med den dag då du tog emot dina beställda varor. Vi ber dig att skicka meddelandet skriftligen, via e-post (info@dack365.se) eller brev (DÄCK365 AB, Box 12, 432 05 Tvååker). Du kan också fylla i och till oss skicka in det standardformulär som finns på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se). Du kan däremot inte ångra ditt köp enbart genom att låta bli att lösa ut din vara, utan ett särskilt meddelande till DÄCK365 måste skickas. När du har ångrat ditt köp ska du utan dröjsmål, och senast 14 dagar efter det att du ångrat köpet, skicka eller lämna tillbaka varan till DÄCK365. Det är du som kund som betalar för returfrakten samt står för risken för varorna under transporten. Det är därför viktigt att däck och fälgar som skickas tillbaka paketeras väl. Om du vill så hjälper vi dig gärna med returen, kostnaden för returfrakten är då 150 kr/däck eller fälg och 200 kr/komplett hjul. Lägsta kostnad för returfrakten är 400 kr. För kompletta hjul återbetalas inte monteringsavgiften samt avgift för avmontering tillkommer 100 kr/hjul.

Om du har ångrat ditt köp kommer vi att göra en återbetalning med samma betalningssätt som du använde vid beställningstillfället, senast inom 14 dagar efter det att vi har fått ditt meddelande om att du ångrat köpet, dock senast när vi har fått tillbaka varorna. För att du ska kunna få en fullständig återbetalning krävs att varan är i sitt ursprungliga skick, vilket bl.a. betyder att du inte har använt varan. För att få full återbetalning ska därför till exempel inte däck ha monteras på fälg eller om du har köpt fälg/kompletta hjul ha monteras på bil. Om varan inte är i sitt ursprungliga skick har vi rätt att göra värdeminskningsavdrag vid återbetalning

Ångerrätten är inte tillämplig för företag.

Uppdaterat: 2018-02-27 13:35

Ring inte o fråga utan skicka in ett skriftligt meddelande enligt instruktionerna och skicka tillbaka däcken. Förmodligen fick du prata med någon okunnig. Det kommer nog gå bra om du följer instruktionerna X bifogat.

Uppdaterat: 2018-02-27 13:56

Tråkigt! Jag har beställt från dom två ggr till däckversktad, montering fungerar perfekt. Men detta var extremt dåligt att dom inte har mer koll!
Ge dig inte. Du har rätten på din sida för antar att det inte står ngt om detta i det finstilta på hemsidan!

Uppdaterat: 2018-02-27 16:05

Nu verkar det som om varningen är ufärdad för om att det kan bli problem, inte att.
I #5 står det tydlig att han inte köpt något
Förstår inte varning, är väl enklast att googla omdömen från dom som faktiskt har köpt något.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Har också köpt 2 gånger av dem men aldrig behövt returnera. Leveransen kom till dörren hemma men har för mig att leverans kostnaden var 50 kr per däck. Det enda jag kan eventuellt klaga på att däcken kom oförpackade, hade inte skadat om de åtminstone var inlindade i plastfolie, kostar inte många kronor att plasta in i plastfolie.

I övrigt var det inga problem utan bara att åka till däckspecilisten och få dem monterade.

Uppdaterat: 2018-02-27 17:12
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Förstår inte tråden! Du varnar alltså för ett företag som du inte har handlat från pga ett (troligt) missförstånd kring Distansköplagen?
Jag skulle säga att det är helt säkert att handla från Däck365, åtminstone ur perspektivet ångerrätt. Distansköplagen gäller!

Uppdaterat: 2018-02-27 17:18

Varning för däck365.se !!!
Sortera: Trådat Skapad
Postad av Roffe, 2018-02-27 13:05 (länk till detta inlägg)
De har förlegade och okunniga åsikter om näthandel. Fick just förklarat för mig att de anser att den lagstadgade 14 dagars ångerrätt, som vi har, bara gäller hos de om man vid köp får däck som är mer än tre år gamla. Jävla nötter!

Jag förklarade då att ångerrätt, inte är något som de är snälla och låter mig få, utan en lag som gäller för alla nätföretag och gäller alla köp oavsett när produkten är tillverkad.

Som råd, är att undvika köp från däck365.se iom att de inte ens har koll på deras skyldigheter.
A4 Avant 2.0 TFSI (270+ hk) quattro 6M -12

Uppdaterat: 2018-03-07 17:12
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Roffe eller Anders J what so ever.

Uppdaterat: 2018-03-07 17:13
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

För mig är däck en sällanköpsvara-ca vart 4:e år-om jag inte byter bil. Jag väljer att gynna en riktig däckhandlare med yrkeskunskap och utrustning och betalar gladeligen de extra hundralapparna.

Uppdaterat: 2018-03-07 20:32

Ja du får naturligtvis ha vilken nick du vill?

Vad gäller däck365 så måste väl dom följa svensk lagstiftning och då kan dom tycka vad dom vill men du kommer ändå få rätt i ARN.

Som jag skrev förut så har jag köpt däck 2 gånger av dem men inte behövt returnera men valt faktura betalning och dom har inte skickat fakturan förrän däcken nått sin kund och då har man 14 dagar på sig att betala om man är nöjd så att säga. Annars hade i alla fall jag skickat tillbaka dem.

Det enda negativa jag har att säga om Goodyear Efficentgrip är att dom är dåliga på att hålla lufttrycket. Man måste fylla på då och då. Sedan har jag läst att dom slits ut ganska snabbt. Fast då jag köpte dom i april i fjol är dom fortfarande ganska nya.

Har förut även handlat av Däckonline och Gummihuset och det har fungerat bra.

Uppdaterat: 2018-03-07 21:44
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Skriver här som representant för DÄCK365. Självklart följer vi de lagar som finns och om någon är osäker så vill vi hänvisa till våra köpvillkor och punkt fem där det framgår att ångerrätten gäller hos oss. https://www.dack365.se/kundtjanst/46/vara-kopvillkor
Med vänlig hälsning
Steine/DÄCK365 AB

Uppdaterat: 2020-02-17 09:22

Det var inget dåligt trådlyft. :)

Uppdaterat: 2020-02-18 08:11
It's a very good idea to leave a sinking ship