Vi Bilägares forum

Vad för bil för ca 70 000?

Vad för bil för ca 70 000?

Hej!

Jag planerar att köpa en bil och budgeten sätter stopp vid ca 70000. Vad skulle ni som läser detta rekommendera för bil i den prisklassen? Ska man satsa på en Golf eller passat som gått ett antal mil eller någon med lägre milantal som tex en KIA ceed? Alla synpunkter är välkomna :)

Med vänlig hälsning
Daniel

Uppdaterat: 2017-09-20 10:37

Kommentarer

Har du inga speciella krav på bilen typ storleksklass, ålder, max mil, bensin/diesel/el, kombi - tja, det är många önskvärda egenskaper som har betydelse vid bilval.

Uppdaterat: 2017-09-20 11:25

Behöver vara en kombi. gärna 2012 eller nyare. Milantal beror lite på vilken modell. Sen är jag i valet och kvalet vad gäller bensin eller diesel. En elhybrid funkar också men tveksamt om de har kommit ner så mycket i pris.

Uppdaterat: 2017-09-20 12:29

Focus och Megane är vettiga och står bra i kurs. Men jag skulle främst framhålla Astra 1.4T som är rymlig och trevlig att köra samt håller en erkänt hög kvalitet. Typ denna: https://www.blocket.se/stockholm/Opel_Astra_Sport_Tourer_1_4_turbo_75505145.htm?ca=1_11&w=3 En motsvarande Golf är dyrare och dessutom så har den ju vissa kända problem, (kamkedjor, DSG-låda).

Bilar i klassen över som typ Passat, V60 m fl har gått betydligt längre för samma pris skulle jag undvika.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Det skadar ju inte att heller ta till sig att det finns människor som INTE har haft dåliga erfarenheter av VAG eller som ser saker ur ett större perspektiv.
Det finns ju som bekant en uppsjö modeller och att kategoriskt såga ett märke eller land för att dom har så dåligt rostskydd visar ju bara att man antingen är sanslöst trångsynt eller har ett väldigt stort behov av att skrika av sig och synas.

Uppdaterat: 2017-09-20 16:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Gå in på exempelvis Blocket och mata in kombi, maxpris innan prut, äldsta årsmodell du kan tänka dig och max antal mil du vill att bilen ska ha rullat så kommer du att se vad som finns på marknaden. Sedan är det bara att filtrera bort bilar som är för små, för fula eller på annat sätt inte klarar dina krav och önskemål. Till sist har du förmodligen bara ett fåtal kandidater kvar och då är det bara att titta närmare på dessa och provköra.

Generella råd att man ska hålla sig borta från ett visst märke kan man nog ta med en nypa salt, de flesta bilar är helt okej kvalitetsmässigt även om det finns en del fallgropar som kan vara bra att undvika.

Uppdaterat: 2017-09-20 19:31

Har man inga specifika krav som omöjliggör det, är väl Opel alltid ett tänkbart alternativ som begagnad eftersom bilarna alltid kostar mycket mindre att köpa än de materiellt är värda.
Den är alltid värd mer, funktionellt sett, än man betalar för den.

Mer populära märken lider av det omvända förhållandet, överpris är regel snarare än undantag, då man inte betalar för det man får, utan för en image...

Uppdaterat: 2017-09-20 22:21

Jag vill nog rekommendera dig att fundera på om du ska välja en diesel, då vi inte vet vad de hittar på med vägskatten framöver. Kör du inte mycket så brukar det inte löna sig att köra diesel.

Det finns ju gott om alternativ, den prisklassen: V50, V60, Golf, Astra, Focus, Megane, 308, Ibiza, Fabia...

Uppdaterat: 2017-09-21 09:27
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Har idag landat i att köpa en Opel Astra Sports Tourer. Opel har som sagt en halvdan image trots att kvaliteten på bilarna lyfts rejält. Dekras statistik visar på väldigt stabil utveckling gällande skador och fel på bilen.

Uppdaterat: 2017-10-07 18:35

Jag gjorde sökningar på Autouncle efter bilar med lågt miltal och lågt pris. De bilmodeller som kom upp i sökningen undersökte jag närmare.

Det är definitivt värt att göra en ordentli undersökning av bilens historik, särskilt om du köper privat. Många bilar har en rörig historik med många ägarbytet på kort tid, på- och avställningar, flera besiktningar med kort tid emellan etc. De kan också vara köpta på kredit, ha använts som taxi osv. När jag började leta ”billiga” bilar råkade jag på de här fenomenen - alltså regelrätta bedrägeriförsök.

En rörig historik kan ibland ha en rimlig förklaring men ofta kan det handla om bilar som inte skötts ordentligt eller som är behäftade med tydliga fel. Det måste heller inte vara säljaren själv som är den skyldige. Att sälja en problembil är inte helt lätt om man är ärlig med att den är just en problembil.

Uppdaterat: 2017-10-07 18:43

Peugeot 308 SW (kombi) årsmodell 2012, finns både bensin och diesel.. 10' - 12' mil och 65' - 70' kr. En rymlig, bekväm och bra bil. Min mors man har en sådan. Fungerar väldigt bra. Jag har diesel själv och tycker det fungerar bra, men jag kör över 2000 mil om året.

Uppdaterat: 2017-10-07 18:53

Peugeot verkar vara bra bortsett från möjliga problem med kamkedjan. Det är ett typfel på den modellen.

Uppdaterat: 2017-10-07 22:51