Vi Bilägares forum

v60 2013-2014

v60 2013-2014

Hej! Är ute efter att köpa min egna första bil. Har kört en 745 sen jag fick körkort och lånar den typ av min pappa. Tänkte först köpa en 120d men har nu börjat kolla på v60 istället då det känns tryggare med Volvo och lite billigare att äga?

vad har ni att säga om bilen? Tror det blir diesel då jag åker fram o tillbaka till Stockholm från Västerås på helgerna och blir lite "långkörning" . Men annars bensin om motorn är bättre jag har ingen aning ni vet mer :)

Uppdaterat: 2018-12-17 20:28

Kommentarer

Många egna mils erfarenhet säger att det är en skön bil att köra om man vill ha komfort och tyst kupé.
Det är ingen "kombi" då den lastar ganska lite för sin storlek, den har inget bekvämt baksäte, men går till nöds.
Jag har varit väldigt nöjd med de S60/V60 som jag har haft och då jag inte är i behov av en storlastare, har typ aldrig någon i baksätet och gillar komfort och hög säkerhet så är jag nu inne på min tredje S/V60.
Diesel eller bensin? Smaksak, jag har haft båda alternativen.
Saknar min T5:a, den var väldigt trevlig att köra, har haft en D3 och nu en D4:a, alla med den 4-cylindriga VEA-motorn.
En del gillar den 5-cylindriga, men inte jag...
Jag har ingen erfarenhet av de tidiga T3/T4 som var från Ford, men de är säkert vettiga motorer även det. Där finns ju T4F som du kan köra E85 i om du vill.
Ut och provkör vettja!

Uppdaterat: 2018-12-18 09:29
*Robban

Kolla försäkringskostnad beroende på motoralternativ kan vara en god idé.
Kan nog skilja en hel del mellan en D2 och en T5

Uppdaterat: 2018-12-18 10:38

Utan tvekan en diesel med din Körning.
90% dieslar på blocket så det är köparens marknad och bra läge och få ner priset rejält.

Tänk på skatten.
Kolla det ordentligt.
Det kan skilja rejält kring dom årsmodellerna och tidigare och på olika Motorstorlekar och jag tror vi pratar flera tusen i skillnad.

Uppdaterat: 2018-12-18 12:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Som tidigare skribenter sagt så är V60 en bra bil förutom på en punkt, och det är utrymme i bagage och baksäte. Men är det inte så viktigt för dig så är den mycket vettig. Dock, vi vet ju inte riktigt hur du använder bilen, så svårt att säga så mycket mer ang. bilval.

Uppdaterat: 2018-12-19 08:26

Behöver man inte utrymmet men vill ha en Volvo så fungerar väl en V40 nästan lika bra som en V60. Båda är relativt låga och trånga inombords men är detta OK så skulle jag personligen också kolla på V40.

Uppdaterat: 2018-12-19 09:20

En V40 är trängre än en V60 i framsätet, lite trängre i baksätet och mycket mindre lastutrymme.

Uppdaterat: 2018-12-19 09:29
*Robban

Jo Robban - V40 ÅR en lite mindre bil men ingen av dessa två är ju speciellt rymliga och som förstabil kan ju en V40 fungera lika bra speciellt som TS bl a kollat på en 120d som ett annat alternativ. Skall man använda den som familjebil är det en annan sak men då skulle jag nog undvika även V60 av dessa årsmodeller.

Uppdaterat: 2018-12-19 09:59

Gå in på forumet ”jagrullar” och ställ dina frågor eller sök där. Tror du får betydligt fler och bättre svar där än här.

Uppdaterat: 2018-12-19 21:00