Vi Bilägares forum

Toyota corolla 1997

Toyota corolla 1997

Hej hej! Har tittat på en äldre mycket välvårdad Toyota corolla 1.6 xli. Den är från 1997 och servad regelbundet, endast en ägare. Priset är 8500 kronor. Miltal nästan 25 tusen. Hur är dessa bilar att köra på vinter osv? Annan bra information?

Uppdaterat: 2018-12-02 18:56

Kommentarer

Kolla om det finns rost under! Vad står det på besiktningsprotokollet?
För 8500:- kan du väl inte begära så mycket, om den fungerar och motsvarar dina krav i övrigt är det väl bara att slå till.
Vinterkörning lär inte behöva ge några problem.

Uppdaterat: 2018-12-02 19:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse jag tänkte på lite allmän info om hur bilen är och beter sig? Jag har ingen erfarenhet av Toyota alls... Det är ju en lite låg modell, tänker på hur den är i vinterväglag bland annat

Uppdaterat: 2018-12-02 19:28

Den är helt jämn med andra framhjulsdrivna bilar i samma klass från den tiden vad jag vet.
Jag har inte hört något negativt om vinteregenskaperna.

Uppdaterat: 2018-12-02 20:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En drygt 20 år gammal småbil med 25000 mil på mätaren. Den borde ha en hel del reparationer på gång även om den är välvårdad.

Uppdaterat: 2018-12-02 21:43

Finns det fortfarande reservdelar att köpa till en japansk bil efter 20 år? Toyota lär se den som förbrukad sen länge.

Uppdaterat: 2018-12-03 08:55

På en så gammal bil är ju skicket helt avgörande, så om det är bra så tror jag att den har många år kvar. För 8500:- så kan det vara ett kap ekonomiskt sett. Modellen var ju mycket vanlig när den var ny och är fortfarande inte helt ovanlig ute i trafiken, så reservdelar behöver du nog inte oroa dig för. Mekaniska kvaliteten på modellen är mycket bra enligt de undersökningar jag sett, men som sagt, på en så gammal bil beror ju allt på hur den tagits om hand.

Jag hade en corolla -99, tror det är samma modell. Den fungerade felfritt när jag hade den, men den var å andra sidan inte en lika gammal bil då. Inget att anmärka på som vinterbil direkt, tar sig fram som andra framhjulsdrivna bilar, dvs helt ok. Antispinn och antisladd saknas, så det får man ju tänka på. Vet inte om den är lägre än andra vanliga bilar? Men det är ju ingen terrängbil.

Uppdaterat: 2018-12-03 10:33

"lätt över framhjulen beroende på en klen motor som lätt spinner på isen...."
Det var en märklig uppfattning Stoor!
Så du menar att om motorn vore starkare spann den inte loss så lätt?
Nej som K.Klabbe skriver kan det vara ett bra köp för de pengarna om den är bra mekaniskt och inte för rostig.
Reservdelar lär gå att hitta på skroten!

Uppdaterat: 2018-12-03 20:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den är i väldigt fint skick, en ägare och servad i alla år. Så den är absolut värd de pengarna. Jag är mest rädd för att den inte är bra på vinterväglag, inget antisladd osv... Så tankarna just nu är väl att sikta uppåt några år för att få lite mer säkerhet åt sonen...

Uppdaterat: 2018-12-04 07:25

Nej, ser man till säkerhet är den ju inte på något sätt jämförbar med en ny bil.

Uppdaterat: 2018-12-04 08:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så är det, säkerheten har ju tagit stora kliv sedan 90-talet. Frågan är vad du får för motsvarande pengar om du inte ska tumma för mycket på driftskostnader etc.

Uppdaterat: 2018-12-04 08:55

Hade en Corolla kombi 2003 men även den saknade antisladd (vill jag minnas) så du måste i så fall köpa en ännu nyare Corolla - om det är en sån du vill ha. Sen lyckades vi ju faktiskt köra bilar även utan antisladd-system och risken att råka i problem med sådana kan man ju till stor del styra själv genom sitt körsätt. Men givetvis är nya bilar "säkrare" på många olika sätt.
Men vill du köpa bil i denna prisklass så kan du säkert slå till.

Uppdaterat: 2018-12-04 09:25

Skulle undvika just pga säkerheten, lär inte vara bra på denna. Exempelvis en Avensis 98-03 är redan bättre, dessutom med bättre rostskydd om jag minns rätt. Gamla småbilar är ett tveksamt val rent säkerhetsmässigt.

Uppdaterat: 2018-12-04 12:42

Jag har inget krav på varken bilmärke eller prislapp, nåja prislappen kanske då ;) . Men har fått höra att Toyota är en bil med kvalité men som sagt jag vill nog ha en lite nyare bil ändå, med tanke på säkerheten

Uppdaterat: 2018-12-04 15:22

Just Toyota är inget bra märke att låsa sig vid, bra eller ej, men man kan få betala upp till 20000:-för en Yaris -06 som gått 25000 mil.
Och lika mycket för de otäcka Aygo även om de gått något mindre.
För de pengarna går det att hitta bättre alternativ om man inte är märkesbunden.

Uppdaterat: 2018-12-04 16:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mina svärföräldrar har en 99:a, aldrig varit det minsta problem o den har gått i familjen sedan ny. Klarat varje bes utan problem. Minns ej mil.. kanske 15 tusen nu.
Men som sagt, köra runt med barn i en bil utan antisladd år 2019.. se iaf till att ha bra dubbdäck på.
Rostskyddet tror jag är väldigt bra då Toyota rostskyddade den i hamnen på den tiden.
Deras har ingen rost o har inte skötts om annat än normalt. Krocksäkerheten är nog ingen höjdare.
Försök hitta en Avensis från 2003 så har du en kanske dubbelt så säker bil, som nog har samma bränsleförbrukning.

Uppdaterat: 2019-01-20 16:34

Toyotas extra rostskyddande i Sverige har varierat under åren så är detta viktigt får man nog läsa på lite. Vill minnas att min Corolla -03 inte hade detta.

Uppdaterat: 2019-01-20 16:46