Toyota Corolla

24 inlägg 0 nya
Toyota Corolla

Hej,

Jag ska ev. köpa en bil av min bonuspappa som han ärvt av sin mamma.

Bilen är en Toyota Corolla 1.6 5dr (110hk) modellår -99 Gått knappt 5 900 mil. Dock verkar det som att kamremen aldrig blivit bytt. Samt finns inga vinterdäck och sommarbakdäcken måste bytas snart. Fördelen är att den inte blivit vinterkörd de senaste 10 åren utan stått i garage under vintern och den har servats årligen och hans mor har ägt en sedan 2004 och det är bara två tidigare ägare.

Vad tycker ni kan vara ett rimligt pris? Och är det värt att köpa den om jag måste fixa både kamrem och nya däck omgående?
Samt undrar jag vad som är bäst att göra när det kommer till däckena. Framdäckena är bara ca 3 år och gått kanske 400 mil. Bör man ändå byta alla fyra samtidigt eller kan man byta bakdäcken först och sen vänta lite innan man byter de främre?
Mvh
Josefine

bilpriser.se värderar en sådan bil (utan hänsyn till kamrem och dåliga sommardäck) till 26 900 - 32 500 kr privat.
Det är avsevärt mer än vad jag skulle ha gissat. Men vad vet jag.
Men det låter lite konstigt, tycker jag, att den skulle vara servad varje år men kamremmen ändå inte är bytt (om den har kamrem som ska bytas alltså). Min gissning från höften: antingen är kamremmen bytt, eller kanske mer troligt, den är inte servad varje år. Inte enligt serviceschemat i alla fall.

Personligen tycker jag det är en otäck bil, men det spelar ingen roll, ägarna är oftast väldigt nöjda och det medför ett andrahandsvärde långt över det realistiska.
Den verkar ha få fel, men bromsarna bör kollas och givetvis måste kamremmen bytas. Den har ju inte gått långt, men den är 18 år och det är tiden som spelar in på remmen, den åldras.
Bjud max 10000:- och byt rem så har du nog en billig bil som går tills den är förmultnad.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag håller med föregående skribent. Jag ska visserligen inte påstå att jag har någon nämnvärd koll på prisbilden för den typen av bilar, men det skulle kännas konstigt att betala 25+ kkr för den. (Det är det låga miltalet som gör att den värderas så högt.)

Det borde vara modellen med inbyggd stereo och en monokrom display i mittkonsolen. Kolla så att displayen verkar fungera bra. Fast äh, det har du säkert redan gjort.

Den är servad på en toyotaverkstad (med stämplar i serviceboken) så vi tyckte också det var lite konstigt att de där inte påtalat att kamremmen borde bytas. Han vill ha 14000 kr för den så det verkar ju ändå vara i prisspannet. Att tilläggas är att den är nybesiktigad (27 juli) och skatten för i år har blivit betald. Samt är inredningen i bilen i toppskick, ser knappt ut som att någon suttit i den.

Med tanke på att den är väldigt lite körd skulle jag säga att 20-30000 kr är rimligt, så får du den för 14000 kr är det nog ett bra pris, det är trots allt en mycket pålitlig bil. Största minuset är att krocksäkerheten på dessa inte är så bra.

Bilprisers värdering är väl ett snitt på vad motsvarande bilmodell kostar. Med tanke på att det är en "släkts bil" får du nog köpa den för ca 20 000 kr och då får du en fin bil som kommer fungera länge. Till det ska du byta kamrem, dyrt, om det inte är gjort och därefter bara byta de däck som eventuellt har dåligt mönster dvs mönsterdjup runt 2 mm resten av däcken kan du lugnt köra vidare på. I ditt fall är alla däck bra eftersom de rullat ca 400 mil och vad gäller kamremen så är den redan bytt eftersom bilen ju har servats årligen. Alltså köp bilen för runt 20 000 kr reparera / byt ingenting utan kör och njut av den!

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Betala inte en krona över tiotusen, även om kamremmen skulle vara bytt är den inte värd mer?
Det är en obehaglig bil att färdas i och den är 18 år!
Är du beredd att lägga tjugotusen finns avsevärt bättre alternativ!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller till fullo med saabnisse - det är som sagt en gammal bil trots allt.

Var driftsäkra enkla bilar den generationen men designen är lite svårsmält, blev mer "normal" i början av 00-talet med nya karossen. Jag tycker nog att man idag ska avråda från bilar utan ESP, i alla fall om dom ska användas på vintern. Det bör idag gå att hitta nån bil med ESP för rimliga pengar. Anti-spinn som ju ingår ger dessutom bättre framkomlighet vintertid. Om jag inte minns fel så kom ESP 2004 till Corolla.

Precis som Vidstige skriver är det bättre att lägga pengarna på en nyare Corolla som har ESP och kamkedja.
Ska du köpa den här, ska du få den riktigt billigt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är inte en av de första med vvti motor och kamkedja? Själv haft en corolla 1.6 med kamkedja. Byggd -99 men årsmodell -00. Men 14000:- låter annars som ett bra pris med tanke på milt/skick. Nyare corolla med esp i samma skick kostar nog minst det dubbla.

Men de med ESP är också en helt ny generation och gissningsvis avsevärt säkrare än denna äldre modell. Tror liksom Vidstige att ESP blev standard i o m årsmodell 2004 för jag har haft en 2003:a och den hade inte ESP såvitt jag minns. Men hittar ni en 2004 så finns det ju både 1.4 l resp 1,6 l motorer och i den vanliga karossen fungerar även den mindre motorn bra. Kombin tror jag bara fanns med 1,6 l motorn.

Har den 110 hk så bör det nog vara första med vvt-i ja.

horvendile, det kan förklara då varför kamremmen aldrig blivit bytt enl första inlägget i tråden. ;)

För 14000:- låter det som ett mycket bra köp, med tanke på det låga miltalet och att den inte körts vintertid de 10 senaste åren.
Är det årsmodell 1999, så är det sannolikt den sista årsmodellen med kamrem, motorn heter 4A-FE. Den motorn är en så kallad "non-interference"-motor, vilket innebär att ett kamremshaveri inte är en katastrof, det är bara att sätta på en ny rem och köra vidare istället för att skrota bilen.
horvendile: Både 4A-FE och den efterföljande motorn med vvt-i (som heter 1ZZ-FE) har 110 hk, så det är ingen ledtråd:)
Är det däremot dubbla strålkastare (istället för "glosögonen") så är det kamkedja (med andra ord glosögonvarianten har kamrem).

Denna har kamrem:

Toyota Corolla

Nedanstående har kamkedja:

Toyota Corolla

Tobo wrote:

horvendile: Både 4A-FE och den efterföljande motorn med vvt-i (som heter 1ZZ-FE) har 110 hk, så det är ingen ledtråd:)
Är det däremot dubbla strålkastare (istället för "glosögonen") så är det kamkedja (med andra ord glosögonvarianten har kamrem).

Där ser man! Jag visste hur man såg skillnad mellan dem (och jag tycker den senare är avsevärt snyggare, vilket förstås inte har med saken att göra), men jag hade fått för mig att den äldre var svagare.

Den äldre motorn är att föredra i detta fall, första årsmodellen av nyare motorn kunde ha problem med för stort kolvspel, med slammer som följd.
En bekant råkade ut för detta vid 10.000 mil, Toyota bytte kolvar gratis, men det gör dom nog inte nu efter 17 år.

Rikard: Stämmer bra, även första årsmodellen av Avensis med VVT-i-motorn (kom sommaren 2000, som modellår 2001) hade liknande problem.

Var det inte ännu mera bekymmer med dessa 1,6/1,8 l Toyota-motorer i början av 2000-talet ? Vill minnas att dom plötsligt kunde dra mycket olja - eller förväxlar jag det men nån annan motor på den tiden ?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.