Tips att välja rätt SUV

49 inlägg 0 nya
Tips att välja rätt SUV

Hej! Kör idag en BMW 520d Touring sedan många år, gillar bilens komfort rent generellt men är för "låg" för mig har jag kommit på efter att ha suttit i en SUV. Så vill nu byta till en (kompakt) SUV :)
Har tittat på och provkört dessa, lite svårt att välja.

Honda CR-V: Föll för denna. Mkt bra komfort, bäst av alla nedan måste jag säga. Men tydligen fortfarande mycket fel med CVT motorerna efter undersökningar på nätet, gör mig lite fundersam :S

VW Tiguan Allspace: Bra allround bil, lite "tråkig" i utseendet enligt mig.

Toyota RAV4: Mycket bil för pengarna men för bullrig för mig. Åker man >70km är det bara motorn som hörs, typ.

Kia Sorento: Gillar den starkt. Provkört 3 gånger. Mkt utrustning (och utrymme) för pengarna och 7 års garanti är lockande.

Mazda Cx-5: Bra bil, bra körglädje, OK kaross. Lite bullrig jämfört med Honda.

Det som är viktigt för mig: Åkkomfort, kör inte racing, nästan bara stadskörning men vill sitta lite högt. Är 3 i familjen. Bra om den är billig i drift och underhåll samt en "fungerande" Lane Keep Assist - funktion som går att använda i Stockholms rusningstrafik. Kört min BMW i 3,5 år, kan tänka mig köra den nya bilen i minst 5! Budget ca 450k, tänker mig en ny bil.

Vad skulle ni rekommendera?

Jag själv valde nya Rav4 av precis dessa konkurrenter du nämner, snart leverans ca 1 månad kvar. Möjligen en lätt beg Lexus Nx med få mil kan vara ett alternativ, dock är den törstigare än nya Rav 4 med uppgraderat hybridsystem men även ny konstruerad 2,5liters motor som är snålare. Lexus fördel, bättre komfort. Nackdelen med Rav 4 är den långa leveranstiden pga att den är så populär runt om i världen, beställer du nu är det ca 1 års leveranstid!

Komfort = Mercedes GLC. Ingen kompakt SUV men betydlig mindre än en BMW 520.
Finns några nya på Blocket i Stockholm som ryms inom budget.
Annars är väl Lexus UX en liten komfortabel SUV med den nya drivlinan som är snålare på soppan.
Sedan kommer ju nya MB GLB som kan vara ett komfortabelt alternativ.

Nästan bara stadskörning och 3 i familjen? Kolla Kia e-niro om du vill åka billigt då jämfört med de andra du nämner.....lite mindre dock men är ni bara 3 borde det funka bra.
Sorento är absolut inte snål däremot, större o bekvämare än de andra du nämnde, men törstig med sin lite äldre drivlinekonstruktion.

Henrik M wrote:
Nästan bara stadskörning och 3 i familjen? Kolla Kia e-niro om du vill åka billigt då jämfört med de andra du nämner.....lite mindre dock men är ni bara 3 borde det funka bra.
Sorento är absolut inte snål däremot, större o bekvämare än de andra du nämnde, men törstig med sin lite äldre drivlinekonstruktion.

Faller väl helt platt på komfortaspekten.
Finns ingen asiat förutom Lexus som kan betecknas komfortabel om man har en BMW 520 som riktmärke.

Guran: Med tanke på att han ansåg CRV vara den mest komfortabla av de han provat så tror jag e-Niro fungerar bra. Den är förvånansvärt bekväm faktiskt. Och välutrustad med det stora paketet.
Och såååå bekväm är ju inte 520 att bara Lexus kommer nära....
Av de TS skrev om är ju Sorenton i en klass över de andra enligt mig. En bil jag själv försökte få genom på mitt förra jobb men inte fick då den inte såldes av den handlare vi pekades stenhårt mot.

Henrik
Komfortablas av dem ja, men det finns ju klart mer komfortabla/tysta i kupén än alla testade och med tanke på budget så vill jag påstå att en GLC eller Lexus är ett par snäpp upp komfortmässigt, dvs chassiets förmåga att hantera ojämnheter och hål i vägen utan att det smäller i hjulupphängning, hur däcksljud filtreras bort utan att tas upp nått nämnvärt i kupén, ljud från motorn.
Jag testade en herrans massa bilar innan jag köpte min nuvarande GLC, har inte kört en endaste asiat som kommer i närheten i fråga om åkkomfort. Lexus NX är i samma nivå, men sätena passade inte alls till min kropp. Drivlinan däremot lär man sig använda på ett förnuftigt vis.
Och jag har haft en BMW520XD, visst ingen komfortkryssare jämfört med en MB S-klasse så vet ganska så väl hur komforten är i den.

Självklart finns det bekvämare bilar än de TS skrev om, även XC60 ryms ju i dennes budget och är med riktigt skön att köra.
MEN, då TS skrev att han kör mest i stadstrafik och även skrev att det är bra om den är billig i drift så föreslog jag e-Niro då den utan tvekan blir billigast i drift av alla dessa. Utan att för den skull vara obekväm eller snålt utrustad.
5-serien tycker jag tyvärr alltid varit för "nervös" på vägen. Den är inte lugn och vilsam, iaf inte den 525 jag ägde och de jag testat senare med.

Henrik M wrote:
Självklart finns det bekvämare bilar än de TS skrev om, även XC60 ryms ju i dennes budget och är med riktigt skön att köra.
MEN, då TS skrev att han kör mest i stadstrafik och även skrev att det är bra om den är billig i drift så föreslog jag e-Niro då den utan tvekan blir billigast i drift av alla dessa. Utan att för den skull vara obekväm eller snålt utrustad.
5-serien tycker jag tyvärr alltid varit för "nervös" på vägen. Den är inte lugn och vilsam, iaf inte den 525 jag ägde och de jag testat senare med.

Med standardchassie och ”vanliga” däck är 5-serien helt ok. Däremot är RFT- däcken helt idiotiska. Förövrigt så förstör dom alla BMW-modeller.
Men om man vill ha komfort och kör mycket stadskörning så borde Lexus NX eller nya UX vara heta kandidater. Speciellt UX som har den nya bevisligen snålare drivlinan.
En XC60 är väl ok, men inte lika komfortabel som en MB GLC eller Lexus, men mer allert med spänstigt chassi, men nu var det inte det som prioriterades av TS.

Lexus NX är säkert komfortablare ja, men om vi även ser till den raden jag skrev tydligt att jag refererade till, billig i drift med så tror jag fortfarande att Lexus kostar betydligt mer i driften. Som sagt, pga. den raden jag gav ett förslag till att fundera över bara....

Nya XC60 anser jag vara bekvämare än GLC som har några år på nacken nu sen den kom. Den nya GLC blir säkert bättre dock.
Tyvärr har enligt mig Mercedes samma problem som BMW och Audi, man måste köpa till dyrare stolar för att sitta bra.

Tack för alla era svar! Uppskattar verkligen.

Precis som Guran nämner, så har jag bytt ut RFT mot vanliga däck i min 520. Rekommenderar alla BMW ägare att göra detsamma! Sedan är det så att jag inte jämför åkkomforten 1-till-1 och använder det som referens mot dessa asiatiska bilar. Vill jag uppnå det måste jag gå upp 2-300k mer i pris och ärligt talat så tycker jag inte det är värt det. Jag vill inte ha en bil som pajar så fort vagnskadegarantin går ut (liksom min 520! been-there-done-that!).

Har suttit i en e-Niro, hört att den är riktig bra men den är lite bullrig.Vi är tre i familjen just nu, men jag skjutsar ofta familj och vänner. Ska kika vidare på Lexus modellen, har inte provkört en Lexus tidigare.

johan314 - har du provkört e-Niro eller bara "hört" att den är lite bullrig ? Kan vara en viss skillnad... Sen är frågan hur avgörande ekonomin är - om den är prioriterad så borde e-Niro vara intressant i den prisklass du rör dig inom.

Henrik M wrote:
Lexus NX är säkert komfortablare ja, men om vi även ser till den raden jag skrev tydligt att jag refererade till, billig i drift med så tror jag fortfarande att Lexus kostar betydligt mer i driften. Som sagt, pga. den raden jag gav ett förslag till att fundera över bara....
Nya XC60 anser jag vara bekvämare än GLC som har några år på nacken nu sen den kom. Den nya GLC blir säkert bättre dock.
Tyvärr har enligt mig Mercedes samma problem som BMW och Audi, man måste köpa till dyrare stolar för att sitta bra.

Där är jag helt oenig med dig, provkörde båda grundligt. Glc har ett mer komfortavstämt chassie och är tystare i kupén. Två viktiga kriterier för mig, men oavsett om XC60 varit lika komfortabel i dom aspekterna så faller den som ett korthus för mig pga. Stolarna som är förödande för min rygg. Fast nackstöd och en hård valk i överkant av stolen som säkert passar en mindre långvuxna än mig.

Pi wrote:
johan314 - har du provkört e-Niro eller bara "hört" att den är lite bullrig ? Kan vara en viss skillnad... Sen är frågan hur avgörande ekonomin är - om den är prioriterad så borde e-Niro vara intressant i den prisklass du rör dig inom.

Nope, "hört" från säljaren på Kia. Har inte provkört den.

Som jag skrev Guran: Det var min åsikt.....Volvos stolar passar mig perfekt, körde som sagt 12000 mil på 2 år med min V90 med samma stolar. Hade en E-klass med ortopedstolarna dock för några år sen, de var sköna!
Men alla upplever vi som sagt olika. Jag håller nya XC60 som både tystare och bekvämare chassi än GLC.

Kan bara konstatera att jag i min enfald trodde att det bara var märket i grillen som skiljde en premium mot en billigare. Efter att gått från BMW (som jag bytte bort när nybilsgarantin löpte ut då redan SCR systemet behövt lagas och ville inte ha dyra överraskningar) till en Mazda CX-5 som jag tyckte skulle vara lika bra och billigare så är det inte fallet. Provkört massa bilar och Lexus har en nivå på komforten som är unik för asiater, MB är den mest komfortinriktade av dom tre Tyska. Volvo är på god väg.
Men det är baserat på mina referenser och krav på vad som är komfort för mig.

johan314 wrote:
Pi wrote:johan314 - har du provkört e-Niro eller bara "hört" att den är lite bullrig ? Kan vara en viss skillnad... Sen är frågan hur avgörande ekonomin är - om den är prioriterad så borde e-Niro vara intressant i den prisklass du rör dig inom.
Nope, "hört" från säljaren på Kia. Har inte provkört den.

Kanon säljare ju som sågar sitt egna märke så....prova själv! e-Niro upplevde jag personligen som hyfsat tyst. Och iaf jämfört med de fossilasiater du själv radade upp kommer den upplevas tystare pga avsaknad av vibrationer och motorljud. man upplever däckljud mer i en elbil dock, inte för att det är högre än i fossilbilen men just pga avsaknaden av andra ljud.

Eftersom TS kör mest i stan så skulle väl en hybrid eller elbil passa bra. Diesel känns mera tveksamt, såvida Johan inte kör längre sträckor regelbundet. Hur många mil per år kör du? Kia Sorento är, som redan sagts, ett nummer större än övriga du tittar på. Gillar du Kia och deras garantier så är Sportage den modell som motsvarar övriga du sett på. Men testa även e-niro som Henrik nämner. Den är mindre, men kanske räcker? Har du inte möjlighet till laddning hemma så finns Niro även som hybrid.

Ang. Lexus NX så håller jag med Guran. Dess stolar passade inte heller min kropp. Av den anledningen tyckte inte jag komforten i den var särskilt märkvärdig, även om chassit kanske var bra. Inget jag reflekterade över på min korta provtur. Nya Rav4 hybrid i Style utförande har jag däremot nyligen testat på en ca 14 mil lång tur. Jag tyckte komforten i den var helt ok för mina krav. Bra stolar, för min kropp, lite stumt satt chassi, men det funkar och min främsta invändning var att på en sträcka med grövre asfalt blev däcksbullret påtagligt. Men det var bara på en kortare sträcka jag noterade detta, men kör man ofta på grov asfalt bör man testa om man kan stå ut med detta. Håller dock inte med TS om att "Åker man >70km är det bara motorn som hörs, typ." Var det nya Rav4 hybrid du körde? Det säljs ju fortfarande ut bilar av förra generationen har jag sett och den är mycket sämre, tycker jag. Både bullrigare, sämre stolar och högre förbrukning. En annan nackdel med nya Rav4 är att det just nu är ca 1års leveranstid på en ny... Så länge orkar i varje fall inte jag vänta.

Hondan o Mazdan du tittat på är också trevliga modeller, liksom dom XC60 och MB GLC som nämnts. BMW X1 eller X3 kanske, om du vill stanna i märket? Premium märkena har naturligtvis en bättre komfort än asiaterna. Ut o testa flera, bara du kan avgöra vad som passar dig bäst.

Peugeot 3008 är faktiskt ett prisvärt komfortabelt alternativ. Hyfsat snåla bensinare och framförallt komfort och betydligt tystare i kupén än dom flesta prismässigt jämförbara asiater. Sköna stolar.
Eller syskonet Opel Grandland om man inte gillar Peugeots speciella interiör.

Som sagt - hörsägen om ljudnivåer skall man vara väldigt försiktig med att ta som sanningar. Sen uppfattar man ju själv också olika ljud på olika sätt. Och som Henrik säger så kan ju avsaknaden av nån form av motorljud i elbilarna göra att man uppfattar vägljudet som mera störande.

Har åkt i en XC60 R-design med 20” och tyckte komforten var sådär. Klart bättre i GLC, i alla fall med hjul i den storleken.

Edit: Kan till och med ha varit 21” som satt på Volvon. Mercan jag har kört hade Amg paket med 20”

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.