Thule Wingbar till V90, bilder

8 inlägg 0 nya
Thule Wingbar till V90, bilder

Har införskaffat Thule Wingbar nu. Mekonomen hade rätt bra rabatt för något tag sedan så passade på då. Dock är deras sida ett under av uruselhet så att hitta rätt delar var ju inte snutet ur näsan, och dessutom hade de inte alla delar utan butiken fick ta hem det så kallade kittet.

Bruxanvisningen (obs, vits - ni som är bevandrade inom quarnevalens värld vet =) hade en del övrigt att önska och likaså maxvikten som är angivet, vilket jag nu skrivit till Thule om. Kände mig faktiskt lite lurad:
På deras hemsida nämns att wingbar klarar 100 kg. Bilen nämner 100 kg. När man skall montera ihop så nämner kitsatsen...75 kg... :-s Tack för den liksom.

Nåja, här är ett par bilder på hur det blev. Nu skall bara finjusteras positionen så inga eventuella störande ljud uppkommer. Har bara testat på några km 30-50-väg och där märktes inget i allafall.

Personligen tycker jag de är mycket snygga och slimmade och smälter väl in i bilen.

Vårat huvudsakliga syfte är att kunna transportera större gods (både på längden och tvären - då bilbarnstolen tar upp utrymme motsvarande en SL-buss så blir ju lastkapaciteten något nedsatt då inte båda sätena kan fällas bak, och att ta ut stolen gör man helst inte...). Någon gång i framtiden kanske det fastnar en takbox också men det är inte ens med på utkastet till en inköpslista ännu. Tycker dessa kan fungera fint för det - de är förvisso lätt välvda men inte mycket, och gummikanten oppanpå gör det lite mindre halkbenäget. Likaså kan man då lägga på plana skivor utan att det buktar för mycket vilka kan tänkas ske med Wingbar edge där det är upphöjt vid fästet i ändarna på rören.

Riktigt snygg bil men borde inte spetsen på takräcket vara monterat framåt eftersom det borde minska såväl vindljud som i viss liten mån även bränsleförbrukning?

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Återkom när du kört motorvägsfart angående oljudet.
Trodde det var rails på volvon.

Jag har tittat på dessa wingbars länge då mina standard lever om så pass mycket att jag demonterar dessa mellan kajak körningarna.
Prislappen har avskräckt hitils. :)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Stoor wrote:
Riktigt snygg bil men borde inte spetsen på takräcket vara monterat framåt eftersom det borde minska såväl vindljud som i viss liten mån även bränsleförbrukning?

Nej, de är korrekt monterade. Droppformen ger lägst luftmotstånd.

Stoor wrote:
Riktigt snygg bil men borde inte spetsen på takräcket vara monterat framåt eftersom det borde minska såväl vindljud som i viss liten mån även bränsleförbrukning?

Nej, det stämmer inte, jämför med en flygplansvinge!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, det är ju en typisk vingprofil på takräcket så det är säkert rätt monterat.

Ja inte är de billiga men passa på när det reas. Mekonomen hade allmän rea igen för någonra helger sedan. Typ 20 eller om det var 25 procent, på allt.

Droppformen är som sagt minst dålig i detta fall. Du vill ha en laminär strömning av luften, hela vägen bak. Lägger du rundade änden sist så släpper luften varvid turbulens uppstår vilket ökar luftmotståndet samt alstrar ljud.

Har än inte behövt använda men skall göra mer tester vid tillfälle. Det jag kört hittills visade på helt klart godkänd ljudnivå, även på motorväg. Viktigt dock att man tätar spåren på undersidan med den medhavda inläggen alternativt (som jag använde i experimentsyfte) med eltejp. Gjorde stor skillnad.

De upphöja railsen (grabbräcken) har försvunnit på gott och ont och de är nu integrerade. Ibland saknar man något att hålla i. =)

...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.