Superb vs Kodiaq

50 inlägg 0 nya
Superb vs Kodiaq

Hej! Jag har i en parallelltråd frågat mycket (och fått många svar) om utrustning till Kodiaq. Jag har dock inte släppt helt att ta en ny Superb. Jag har en konfiguration av Superb och en av Kodiaq som efter rabatter kostar i princip lika mycket.
Det jag är ute efter nu är inte att ni ska tala om för mig vilken bil jag borde ta, åtminstone inte i första hand, för det beror så mycket på vilka preferenser man har. Men ni får gärna tala om ifall jag missat något uppenbart!

Bilarna är till stor del likadant utrustade. Det som särskilt skiljer dem åt enligt nedan och ur minnet:

Kodiaq
Bensin 180 hk
Alcantara
Amundsen navi
Area view
Jag upplever den steget tystare än Superb
Större lastutrymme

Superb
Diesel 190 hk
Perforerat läder
Columbus navi
Dragkrok
Mycket kortare leveranstid än Kodiaq (men vi sitter inte i sjön)
Något bättre benutrymme bak, vilket är viktigt, men skillnaden inte jättestor

Tilläggsinfo om mig:
Har två småbarn (och fru).
Har dragkrok på nuvarande bil. Aldrig använt.
Kör inte särskilt långt per år.

...tja. Jag har säkert glömt något.
Jag tycker det lutar åt Kodiaq, men alltså - kan någon komma på något relevant jag missat?

Om någon verkligen är intresserad, här är konfiguration (plusminus) för Kodiaq
http://cc-cloud.skoda-auto.com/CarCard/107106314?skipMobileDetection=true?utm_source=QRcode&utm_medium=konfigurator&utm_campaign=konfigurator

Och här för Superb
http://cc-cloud.skoda-auto.com/CarCard/107179653?skipMobileDetection=true?utm_source=QRcode&utm_medium=konfigurator&utm_campaign=konfigurator

Tja, bensin mot diesel... Båda säkert utmärkta bilar. Jag föredrar ju bensin så Kodiaq vore mitt val även om det är mycket jämnt...

Ja, man kan få Superb med bensin också och det var min första tanke, men då stiger priset med runt 30 kkr.

Om "kör inte särskilt långt per år" betyder korta turer ska du inte välja diesel.

För andrahandsvärdets skull skulle jag lägga till dragkrok på Kodiaqen oavsett om du tänker använda den eller inte. På en SUV vill 95% av köparna garanterat ha krok...

Jo, kan hålla med StefL, och det gäller båda bilarna.
Men det är ett svårt val, båda bilarna har styrkor.

Finns inte Superb som bensin?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

StefL wrote:
För andrahandsvärdets skull skulle jag lägga till dragkrok på Kodiaqen oavsett om du tänker använda den eller inte. På en SUV vill 95% av köparna garanterat ha krok...

Det där är ett av de svårare valen.
För att välja dragkrok talar:
* Precis som du säger, förmodat högre andrahandsvärde
* Bra att ha om man behöver dra något. Förstås.

Mot talar:
* Vi har som sagt aldrig använt dragkroken på nuvarande bil.
* Adderar ca 7000 kr till inköpspriset. Det blir rätt dyrt med alla tillval.

Blir andrahandsvärdet verkligen minst 7000 kr högre efter 3-5 år? Känns spontant tveksamt. Jag tror också att många ser på bilen som vi, som en rymlig och bra familjebil och inte i första hand en SUV.
Men jag vet förstås inte.

Reverend Benny wrote:

Finns inte Superb som bensin?

Jo, med 280 hästar (inte tråkigt) och ca 30 kkr mer (tråkigt).

Kodiaqen hade jag personligen valt mellan dessa två. Tycker den ger mer valuta och utrymmen för pengarna. Precis som du har jag småbarn och mina trivdes mkt bättre i Kodiaq när vi kände på den och Superb. Förmodligen för att de sitter högre och ser omgivningen bättre. Benutrymmet bak är kanske ngt bättre i Superben men det är långtifrån dåligt i Kodiaqen. Dessutom kan ju baksätena justeras typ 20 cm om jag minns rätt. 180 hkmotorn är skön och lagom men jag tycker inte den känns särskilt pigg fast siffrorna ser vra ut. Kanske beror på bra ljudkomfort? Dessutom drar den en hel del i komination med 4wd och automat. Har kört den kombon i VW en hel del och förbrukningen imponerar inte. Men nöter du inte långa landsvögsmil så spelar det ingen större roll. Har du inget behov av krok så skippa den. Går ju att efternontera om man ångrar sig. Var mkt nära att teckna mig flr en Kodiaq men pga olika tillfälligheter blev det en Seat istället.

Ska inte snöa in på dragkrokar, men om du har kids så är en sån enkel sak som cykelhållare riktigt trevligt att kunna sätta på bilen om man ska iväg.
Eller om man ska iväg och köpa något större och behöver spontanhyra en kärra.

Jag använder inte min dragkrok speciellt mkt, men de gångerna jag gör det så är jag alltid glad att jag valde en bil med det.
Att sätta cyklarna på taket kan ju vara ett alternativ, men oljedropp från kedjor och mecket att få upp dom på taket är inget jag var speciellt sugen på.

Och att eftermontera gör alltid ont, en orginalkrok går säkert loss på 10-15000 och fulkrok är inget du vill ge dig på.

Är fyrhjulsdrift ett måste ha krav?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Motorn: jag har inte kunnat provköra bensinaren och egentligen gillar jag inte att köpa utan att kunna provköra. Men jag tänker att den har, tror jag, samma vrid som min nuvarande motor (140 hk diesel i en Superb av förra generationen, tror den också ligger på 320 Nm) och vid liknande varvtal. Ingen superstark motor, men Kodiaq känns inte som en bil man kommer busköra med heller. Och den är 20 kkr billigare än dieseln. Jag är lite rädd för bränsletörsten, men hoppas kunna landa på kanske 0,8 i min egen blandade körning. Jag brukar köra någorlunda snålt.
(Som kuriosum satte jag nytt snålkörningsrekord till jobbet i dag, 0,55 l/mil, vilket är helt beroende av hur mycket rödljus det blir.)

Kroken tycker jag är ett genuint svårt val. Jag svajar nu. Jag räknade lite fel förut, men säg 7500 i extrakostnad för kroken om jag skippar trailer assist. Ska vi ändå köpa lastbågar hamnar det på runt 6000 kr. Kanske värt att ta det. Men så lätt att hamna i "bara lite till"-fällan.

Fyrhjulsdrift: it's complicated. Men efter ett långrandigt resonemang landar jag i att det är ett starkt önskemål, men inte ett absolut krav. Hade vi råd skulle jag till exempel kunna byta fyrhjulsdrift mot laddhybrid. Eller kanske något annat riktigt åtråvärt. Eller om man sparar riktigt rejält med pengar på att inte ta det.
Men ska man ha Kodiaq - vilket förvisso inte är helt 100 % fastställt - så blir det fyrhjulsdrift automatiskt.

Just 4hjulsfrågan var mer att det finns mer motorer att välja på om man hoppade över det.
Men är det något man vill ha och känner att man har nytta av så är det ju bara att köra på det.

Trailer assist känns lite överkill, i mitt fall så är det mer friheten att kunna hämta upp en cykel eller köra släp.
Tänker att om man har en liten familj kanske kidsen vill ha med sig sina cyklar på semestern osv.

Men det du nämnt tidigare, Acantara, att den är tystare, rymmer mer osv med Kodiaqen gör att den låter som ett vettigt val.
Tycker Superb är lite roligare att se på än Kodiaq men Kodiaq är ju knappast ful.

Motorvärmare och uppkoppling (connected paket) och sånt, är det något som kommer med eller är det extra?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

För att stöka till det ytterligare för dig, prova Octavian om du inte redan gjort det förstås, den är nog stor nog och billigare, testa lika bensinaren, full med din familj är den ingen raket, men jag anar att du inte jagar någon raket?

Den är faktiskt ett helt OK alternativ för en familj och med DSG (om du nu inte absolut vill ha manuell) fungerar väldigt bra tillsammans med den lilla motorn, har faktiskt kört den med både manuell och DSG, då jag ej är något fan av att växla förespråkar jag absolut DSG, men faktum var att den var lättsam även med manuell (billigare i inköp).

Har du testat och dömt ut, glöm allt jag sagt:)

För Kodiaq finns bara 4WD i Sverige. Superb är en annan sak, men iaf med de kampanjer de har nu och med den utrustning jag vill ha blir det prismässigt nästintill poänglöst att leta efter billigare 2WD-alternativ; det blir liksom knappt billigare.
Jag är relativt okänslig för hur bilar ser ut utifrån men råkar tycka att både Superb och Kodiaq är rätt snygga. Det är en bonus.
Motorvärmare till Kodiaq ingår i business-paketet (liksom Alcantara och lite annat). Vi har varmgarage så motorvärmare är ingen stor grej för oss, men det är såklart inte fel att ha. Connectedpaketet följer antingen med när man köper navigation, eller så kostar det 700 spänn.

Ocatvia då: nej, den är för liten. Jag är lång. Min fru är relativt lång. Ett barn i bakåtvänd barnstol (tar jättemycket plats i längsled). Och vi tenderar att fylla vårt bagage som det är när vi ska åka någonstans. Ocatvia-klassen kan mycket väl vara aktuell nästa gång när bebisgrejerna gjort sitt, men den här gången är det storbil som gäller.

Behöver man inte 4WD och väljer bort det så minskar väl servicekostnaderna också en del - det sa man i alla fall på VW-verkstan.

Jag är väl en av de få som köpt en Kodiaq med bensinmotor 180 hk dsg 7. Har haft den sedan i början på Juni och kört runt 500 mil. Tycker förbrukningen är o.k, har dragit 0.72 i snitt under dessa mil. Jag valde dragpaketet för 11 000:- (tror jag), och då ingår även takbågar, backkamera och elbaklucka.
Hade en Santa Fe diesel tidigare, och i jämförelse med den är Kodiaq ett lyft på alla punkter.
Alcantaraklädseln ingick också i något paket med bränslevärmare, större stereo och lite annat
Hur som helst är jag väldigt nöjd med bilen så här långt.

Superb vs Kodiaq

Salolsson wrote:
Jag är väl en av de få som köpt en Kodiaq med bensinmotor 180 hk dsg 7. Har haft den sedan i början på Juni och kört runt 500 mil. Tycker förbrukningen är o.k, har dragit 0.72 i snitt under dessa mil.

Mycket bra info, tack! Är det färddatorsiffror eller mätt vid pumpen? (Ibland är det samma sak, men inte alltid...)
Och att du inte klagar något på motorn tolkar jag som att du finner den tillräckligt bra i alla fall.

Varför en sådan stor bil till en liten familj på fyra personer? Jag hade gått på en mellanstor bil, likt en A4/Octavia/V60 ełler nåt i den stilen. Men visst, vill du lägga en massa pengar i onödan? Köp annars en begagnad vanlig bil som går på bensin, typ max 3 år/8000 mil så gör du nog en bra affär. Jordens resurser klarar inte av nuvarande takt där alla köper nytt... det var så jag tänkte mest med detta inlägg. Det var bara ett förslag som man är fri att dissa.

V60? Har du sett trunken och åkt i en V60? Den har lika stor trunk som en Audi A3SB och det är inte mycket till bagageutrymme.
Desutom väger en v60 ca 200 kilo MER än en Skoda Kodiaq.
Är det inte du som förespråkar lättare bilar Styggavargen?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Octavian är väl i princip på pricken lika lång som Kodiaq, men sittställningen är en annan och insteget, så de sakerna kan mycket väl väga över till Kodiaqens fördel, båda är tysta. Har bara kört Kodiaq med aktivt chassi eller vad de nu kallar det, till min förvåning (jag som föredrar komfort före sport) var komfortlägwet hemskt, åtminstone om man ville över lite vägbulor i högre hastighet än de som byggt vägbulorna tänkt, kändes som en biljakt i san fransico on snudd på sjösjuk, i sportläget däremot gick allt som i en dans och mycket mer komfortabelt, aldrig hårt studsigt eller högljutt.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.