Skoda Superb - 179k - Bra eller anus

19 inlägg 0 nya
Skoda Superb - 179k - Bra eller anus

Hej!

Har fått korn på en Skoda Superb som jag är intresserad av. Säljs för 179.000 från en bilhandlare, vill veta om det är ett rimligt köp eller blir jag sådär halv- till helsnuvad som man ju lätt blir av bilhandlare.

Om mig:
37 år, gift, småbarnsfar till två pajasar på 3 och 5 somrar. Bilintresse oerhört sparsamt, kunskap likaledes. Min expertis sitter i helt andra ämnen. Vi kör max 1500 om året, snarare runt 1000. Vi jobbar båda inom cykelavstånd från hemmet i en stockholmsförort. Turerna med bilen blir primärt storhandla, sommarstället 8 mil bortåt Roslagen. Jag jobbar tidvis på annan ort, ca 10 mil bort, högst 5 veckor om året. Sommaren drar vi i allmänhet en vecka på västkusten ca 6h bort. Således inga storkonsumenter av bil egentligen.

Vi kör idag en Peugeot 308sw 2009, gått 13k mil, varit i stort problemfri. Det enda problemet med den är att jag sitter bara bra på en enda plats, dvs i förarsätet. Jag är 193cm o lagom bredaxlad, passagerarsätet fram går inte ställa vettigt för mig pga bilbarnstol bakom densamma. Stora pojken sitter framåtvänt bak förarsätet så det går ju fint.

Har nu fått korn på en Skoda Superb, en modell vi varit intresserade av, för 179k.
Det är en 2014, bensinare, gått 6000 mil. Automatlåda, vinterdäck etc. Inget fancy-schmancy som backkamera etc men navi, parkeringssensorer har den iallafall. Drivers edition eller vad det heter.

Svägerskan med familj köpte en 2015 diesel, automatlåda, gått 7000 för ungefär samma pris för ett år sedan, de bor dock på annan ort i Sverige.

Så... Är det en rimlig kärra jag tittar på rent prismässigt? Som sagt, har sparsam kunskap om bilar, vill därför gärna ta del av eran kunskap.
Hit me with your kollektiva visdom!

Vete tusan, 1,8 tsi motorn är väl en av dom där oljetörstiga VAG motorerna. Men det vet VAG folket här på forumet mer om.
Den här tycker jag är mer prisvärd, en L&K utrustad, dvs all utrustning.
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-superb-combi-lk-dsg-2-0-tdi-150-dragkrok-1787-13592204
VAG:s 2-liters dieslar är erkänt slitstarka och snåla på soppan.

Guran: 180.000 är redan en bit förbi vad vi egentligen vill lägga. Dieseln du visade har förvisso dragkrok och så, men är 1.8 tsi-motorn såpass oljetörstig att det är en killpoint för den jag kikat på?

Nja en superb bör nog ha diesel.
Annars en underbar bil.
Diesel bör man kanske inte ha om man använder den dagligen till enbart korta kallkörningar på 5km.

Det är min teori och tro.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000: Den typen av körning, 5km kallkörning, är nog faktiskt vår vanligaste resa, och inte ens dagligen.

Vad är det som gör dieseln såpass överlägsen bensinaren?

Guran, det är nog äldre 1,8tsi som hade problem med läckande kolvringar som bidrog till oljetörst. Däremot är det kamkedja på 1,8, så det gäller att den är servad till punkt o pricka och inte väsnas från kedjan för då kan den vara sträckt.

Den stora skillnaden med den bil Guran länkade till är också att det är senaste generationen av Superb, som är en helt annan och väsentligt bättre bil än generationen före (som 2014 är).

Har du inte funderat på en MPV i stället.
Tex en VW Touran eller en lite mindre Golf SW ?
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-golf-sportsvan-tsi-125-hk-dsg7-drag-1769-13517763
Billigare och troligen ganska praktisk och betydligt snålare på soppan.

ToRy wrote:
Den stora skillnaden med den bil Guran länkade till är också att det är senaste generationen av Superb, som är en helt annan och väsentligt bättre bil än generationen före (som 2014 är).

Ja den har även nya Euro6 klassade dieseln.
Mest troligt ett betydligt bättre andrahandsvärde den dag den skall bytas.

Svågern är inne på sin 4:e Superb kombi - alla dock tjänstebilar. Varit såpass nöjd att han inte funderat på nån annan modell. Han kör rätt mycket runt Norrland så dieslar är vad som gällt och de senaste har också varit 4WD - just nu en 2019 L&K 4WD.
Han har aldrig haft några problem med dessa bilar men det har som sagt inte varit privatägda bilar.

ToRy wrote:
Den stora skillnaden med den bil Guran länkade till är också att det är senaste generationen av Superb, som är en helt annan och väsentligt bättre bil än generationen före (som 2014 är).

Helt rätt.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
ToRy wrote:Den stora skillnaden med den bil Guran länkade till är också att det är senaste generationen av Superb, som är en helt annan och väsentligt bättre bil än generationen före (som 2014 är).
Helt rätt.

Ja det är en betydligt mer prisvärd bil och att det är en diesel tror jag inte gör det minsta.
Skulle tro att den tar ett par hundra liter mindre med soppa per år också. Skiljer minst 2dl i förbrukning.

Vi hade förut den "oljeslukande och kamkedjeras-när-som-helst" 1,4:an i vår förra Octavia -09. Inga som helst problem och ingen onormal oljeförbrukning. Bytte för 2 år sen till en Octavia Combi 1,8 -11 med samma dystra profetia. Den har trotsar fördomarna och funkat lika bra som den mindre motorn. Betydligt trevligare med 160 i stället för 122 hk och bensinförbrukningen ligger på samma nivå. En bilförsäljare jag känner sa att han inte under några omständigheter skulle köpa en 1,8 TSI och räknade upp en massa brister med den. Nå, vi har väl haft tur. Två ggr i rad.

Jag håller med West i sak, men. Hade själv 1,2tsi som enligt dom flesta forum skulle rasa vilken sekund som hellst, men den fungerade i över 4000 mil i min ägo. Jag hade tur, bytte in den hos en firma som inte hade koll. Min poäng är att även om det kanske är 1 av 10,000 bilar som drabbas så har det uppstått ett rykte. Ett kanske oförtjänat dåligt rykte kanske, men det gör ju tyvärr att man chansar, både med bilens konstruktion ifråga, men mest av allt när det gäller att sedan bli av med den.

Googlar man så får man upp länkar som ”dessa bilar tar inte handlarna emot vid inbyte” osv. Även om det bara är nån 1/10-dels promille som får problem med sin motor så kan det ju vara en usel affär när man ska byta in den, så varför chansa? Ska tillägga att min 1,2tsi var ett impulsköp där jag fick reda på detta med kamkedjan när jag googlade lite fakta om modellen efter köpet. Hade jag vetat problematiken som vissa av dessa motorer har så hade jag inte köpt den.

Samma visa när jag letade V40, var först inne på en D4, men nu var jag lite mer noggrann och hittade massa problem med balansaxlar som gjorde att jag valde D3 istället. Nu har dom tydligen upptäckt att alla Volvos motorer efter 2014 kan börja brinna...men men :(

SnabbeGabbe wrote:
Guran: 180.000 är redan en bit förbi vad vi egentligen vill lägga. Dieseln du visade har förvisso dragkrok och så, men är 1.8 tsi-motorn såpass oljetörstig att det är en killpoint för den jag kikat på?

Hade en Skoda Superb 1.8 TSI 2011 förut. Den drack (enligt oljeförbrukningstest) 0,3 liter olja på 1000 km. Så ständig påfyllning behövdes. Och oljetörsten var som värst på korta sträckor. På långresa så drog den i stort sett ingen olja alls. Superb är en riktigt rymlig och hyfsat bekväm bil, men man får definitivt vad man betalar för. Den generationen jag hade var ordentligt bullrig och inredningskvalitén var ganska medioker. Dörrtrösklarna var helt bruna efter 4 år och gick inte att få rena. Tygklädseln noppade sig. Klimatanläggningen (fläkten) kvittrade och handbromsspaken gnisslade. Dock ska sägas att, bortsett från oljetörsten, så hade jag inga fel på bilen.

Skodaägare, låter som taskiga kolvringar som inte tätade ordentligt innan motorn uppnått temperatur. VAG hade ju nån leverantör av dessa några år som inte alls höll måttet. Även sexorna, både bensinarna och dieslarna hade samma fenomen, främst dieseln med 204 (?) hk som satt i A6.

Jag får ofta uppfattningen att alla tillverkare råkar ut för några komponenter från underleverantörer vissa årgångar som är under all kritik. Ni minns väl VAG’s framvagnsproblematik för 10-talet år sedan. Merca hade sina spridare på dieslarna runt 05-07, för att inte prata om plåten som rostade runt 00, Volvo hade nått lagerproblem med d5-orna när den kom. Ska inte kalla det för barnsjukdomar, snarare standardkomponentfel där man hade lite för bråttom att skriva på avtalet innan kvalitetsavdelningen fått säga sitt.

Jo, jag har läst om kolvringarna. Tyvärr så ville ju inte VAG kännas vid felet alls, så länge motorn inte drog mer olja än acceptabel förbrukning, dvs 0,5 liter per 100 mil. Så man fick snällt fylla på olja. Hade länge en oanvänd dunk Castrol Edge i förrådet efter jag sålt Skodan. Kunde dock sedan donera den till en kompis som köpt en VW Beetle 2.0 TSI som också drar olja :-).

Även BMW har ju haft sin beskärda del av problem. Framför allt med N47-motorn som har svaga kamkedjor. Ärligt talat så var det dock inte enbart oljeförbrukningen som gjorde att jag tröttnade på Skodan. Hade resten av bilen varit fantastisk så hade jag nog kunna leva med att fylla på olja då och då.

Kollade oljenivån i vår 1,8 TSI för ett par veckor sen, nivån var prick på översta strecket precis som det var efter servicen tidigt i våras så den drar ingen olja att tala om. RS:en från -06 drar nog lite, kan få fylla på en gång per år. Min systers 1,2 TSI -12 drar inte heller nån olja, hon har fortfarande kvar litersflaskan med olja som följde med bilen, oöppnad.

Dotter ägde en 10a fabia 1,2 tsi som såldes vid dryga 20000 mil. En tändspole för 400:- var enda felet förutom bromsbyten på dessa mil.
Ingen onormal olje förbrukning.
Låg konstant på en förbrukning mellan 0,61-0,64.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.