Skoda Kodiaq, tillval

44 inlägg 0 nya
Skoda Kodiaq, tillval

Hej!
Det är kanske lite långsökt att tro att någon vet svaret på det här, men det är värt ett försök.
Jag (vi) funderar på att beställa en Kodiaq, men det är lätt att gå bort sig i tillbehörslistorna.

Jag trodde inte att jag var intresserad av värme i vindrutan, men så hörde/läste jag någonstans att just vindrutan med värme också var värmereflekterande. Och det kunde vara intressant.
Men vet någon här om det stämmer?

Vet ej om värmereflekterande men hadde el framruta på min octavia och guld både på vinter frosten och på sommarens sur väders nätter.
Den är värd sina tusenlappar.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kanske är detta ni tänker på?
https://www.volkswagen-media-services.com/en/detailpage/-/detail/Perfect-visibility-with-no-heating-wires--the-climate-windscreen-from-Volkswagen/view/4487024/7a5bbec13158edd433c6630f5ac445da?p_p_auth=g6Cj0HG8

Vet dock ej om Kodiaq har denna typ av ruta.

Det jag har läst om uppvärmda rutor generellt är att det t.ex. kan störa GPS signaler (om man kör telefon), och att det ger störande reflexer. Detta kan dock handla om den "äldre" typen av rutor med en nät av trådar som värmer upp.

Nya Superb har dock den nya rutan utan "trådar" och med IR beläggning som ska göra klimatet inne i kupen trevligare. Vet dock inte hur väl detta fungera.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Å, tack för svar!
Jag parkerar hemma i varmgarage så just värmningsfunktionen är mer nice to have än need to have, och någonstans får man sätta stopp för alla tillbehör. Men värmereflekterande ruta vore skönt.
Jag hittade till slut, på Skodas engelska sajt
(http://www.skoda-auto.com/en/models/kodiaq/comfort/)
information som låter bra.
"An optional new invisible ClimaCoat foil is used to heat the front windscreen. Besides providing heat, it also delivers thermal protection from strong sun rays"
Det låter som vad som beskrivs i länken från Reverend Benny.
Av någon anledning finns inte den informationen på motsvarande svenska sida.

Vi kommer ha bilens egna gps, så just den störningen bekymrar mig inte så mycket.

Jag tar nästa utrustningsfråga, när det gick så bra med den första.
Vi funderar på att ta femsitsversionen, eftersom man förlorar bagageutrymme med extrastolarna och vi vill ha plats för mycket bagage.
(Småbarn. Tar. Så. Mycket. Plats.)
Men tar man businesspaketet ingår subwoofer och reservhjul. Frågan är, inkräktar det på de 720 liter som annars finns tillgängliga i femsitsversionen?

Jag är nästan säker på att subwoofern sitter i reserhjulet, Seat och Skoda "brukar" ha det på sina.
Det som kan försvinna on det är så att det inte finns något reservhjul som standard är utrymmet under lastgolvet just för dettta.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hittade detta, där ser du subwoofern på näst sista kortet.

https://www.autokaleidoskop.cz/Testy/Skoda-Kodiaq-2-0-TDI-DSG-4x4-miri-vysoko/

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fullstort reservhjul brukar nog reducera bagageutrymmet en hel del - eller i vart fall kraftigt reducera pack-kapaciteten under övre "bagage-locket". Men den brukar nog räknas in i bagagerums-volymen. F ö tycker jag att inredningen i bagaget såg lite "billig" ut när man lyft "locket" för att vara en såpass dyr bil. Kanske inget som påverkar funktionen men väl känslan när man ändå köpt en bil för de pengarna.

@Pi.

Din kommentar rörande bagaget visar på att du endast går på estetiska och ytliga småsaker istället för att fokusera på det som ligger inunder, det som ingen annan än dom riktigt pålästa, självgoda och kanske har en "diagnos" vet om.
Detta är ett mycket medvetet designval av Skoda då omålad spånplatta förmedlar en rustik känsla och direkt skickar en hyllning till Villehad Forssman som är uppfinnaren av en speciell typ av plywood.
Men jag förstår att du och alla andra som inte ser världen som jag gör den inte lägger märke eller har kunskap om sådana detaljer eller ens brytt sig om att läsa på och granska detta.
DU får självklart åka runt i din golf som bygger på en en 1950 tals konstruktion men består av fina materialval för att förleda dig in i någon form av lyxparadox.
Jag uppskattar den nakna ärliga spånplattan känsla och utseende och skulle säga att det är såhär en lyxkärra ska byggas, naket, ärligt och med hyllningar till historiska händelser.

Obs, ovan stycke är bara ironi ;-)

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Den var bra, Benny...:)

Åter: tack! Det är nog första bilden jag ser på en femsitsversion med största lastutrymme. Inte ens broschyren var tydlig på den punkten.

Äh jag tar en till fråga när det ändå går så bra.
Alcantara-klädsel. Hur lätt eller svårt är det att underhålla/rengöra? Vi har som sagt småbarn. Förr eller senare kommer något kladdigt att kollidera med klädseln.
Jag hoppas i alla fall att det ska vara lättare att rengöra än perforerat läder, det låter som en mardröm...

Oj, bra fråga där om Alcantara och rengöring, har faktiskt ingen egen erfarenhet av det mer än att jag vet vad det är.

Såsom jag förstått det så är Alcantara "fejk-mocka" som gjorts i Italien, det är endast då det får kallas Alcantara. I andra fall så är det mocka imitation eller supersuede som används.
Men tänker att det borde (och som sagt, ingen egen erfarenhet utan ett försök till logiskt resonemang med mig själv) vara lättare att hålla rent än vanligt tyg.
Ratten på lyxigare bilar är ju klädd med detta och tänker att om det vore svårt att hålla rent skulle man aldrig klä en ratt med det.
Sen ska Alcatara bestå av mikrofiber som behandlats med någon impregneringskemikalie, men det lär säkerligen bilklädsel i tyg också vara.
Sen till din fråga, perforerat läder vs alcantara. Jag vet faktiskt inte, en spontan gissning är att kanske alcantara håller bättre men läder är ju alltid läder. Sköter man läder rätt så bör det hålla längre, men om perforeringen släpper igenom vätskor så kanske det inte är så bra.
Det kanske finns någon annan här som har mer egen erfarenhet av materialen på forumet.

En ide kan vara att skicka bilen på en Ditec interiörbehandling, hade det på min förra bil och även om den aldrig mötte några större mängder kladd och vätskor så var den lätt att hålla ren.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag har haft Alcantara i ett flertal bilar och i princip är det en pansarplåt - typ. "Outslitligt" och helt immunt mot fläckar - ett skottsäkert material.

En tredje gång: Tack!
Jag hade gott hopp om Alcantara just eftersom det är ett syntetmaterial - borde ha tagits fram med skötsel i åtanke. Värdefullt att få svar från praktisk erfarenhet!

Perforerat läder är inget vi siktar på till Kodiaq, men vi tittar också en smula på Superb, och där skulle det bli det. Jag tänker bara: någon kräks (har hänt) och sedan ska man få bort det ur alla små hål... uäh.

Får nog också fylla i med ett tack till Audi A5SB. Har ofta funderat på om det är värt några tusingar vid bilköp att lägga till för Alcantara, men nu vet man det :-)

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag hade valt 7-sitsaren bara för att alla 7-sitsiga bilar brukar vara väldigt lättsålda!
Håller med föregående talare om alcantara, har haft det i en 4-5 bilar, klockrent.
Inte kallt på vintern, slitstarkt, bra friktion, snyggt och går lätt stt göra rent med lite kem eller fönsterputs om man exvis behöver få bort resterna av en bil-fikande 6åring...

Lättsåldheten kan vara ett argument för att välja sju säten, ja.
Jag misstänker dock att Kodiaq kommer vara rätt lättsåld ändå. Och att vi inte kommer få ut hela merkostnaden för sju säten. Det är förstås svårt att veta. Men det kan i alla fall betyda att i slutändan är nettomerkostnaden för sju säten inte så stor; frågan är då om vi värderar stort bagage högre.

In other news så väntar jag på att VW ska släppa prislistan för Tiguan Allspace. Den är förmodligen för dyr, men jag skulle i alla fall vilja ha den att jämföra med.

Det börjar konvergera nu och vi är nere på detaljer.
DAB-radio. Jag tänkte först att nä, varför det? Lyssnar visserligen en hel del på radio i bilen, men DAB verkar väl ha kommit av sig?
Å andra sidan kostar det bara 1000 kr. I den allmänna konkursen är det växelpengar. (Det är genom att tänka så det blir dyrt...)

Vad säger ni? Någon som har DAB i sin bil?

Jag har har DAB och nu är det ju så att DAB täckningen är skral men oavsett det så söker radion blixtsnabbt och tar in rent men jag vet inte om jag tycker att jag ska betala extra för en sådan utan att de har följt med bara och kommer även som standard nu i nästa bil.
GPS SAT NAV får jag dock ge + 7000 kr för och det kan jag ju begripa men att jag är ej intresserad utan lägger den slanten på ett värmepaket.
Alcantara är i stället för mocka även i premium sedan länge och som det har påpekats väldigt slittåligt och lätt att sköta, galltvål funkar bra på fläckar o spyor.

Har själv just beställt en ny Skoda Octavia Scout och skulle idag aldrig beställa en bil utan navigation och DAB, enligt mig så är det något som bör finnas i en bil under 2017/2018 sen är jag ofta ute i Europa med bilen där båda behövs och kommer till användning.
Bor man i någon storstadsregion i Sverige så skulle jag inte tveka på DAB, sen ska man ha navigation som i detta fall en Kodiaq så skulle jag utan tvekan satsa på den större Columbus navigationen eftersom den är bättre på alla punkter.

Pär

Jag bor i Stockholm och kör förstås mest här, så det är möjligt att DAB är i alla fall inte dåligt - jag utgår från att man också har kvar en FM-mottagare även om man har DAB i bilen.
Jag är också en stor anhängare av att ha inbyggd navigation i bilen även om jag vet att det är dyrare än att köpa lös navigator. Men att Columbus skulle vara värd 9000 kr mer än Amundsen har jag lite svårt att se. Jag är dock beredd att bli övertygad om någon kan förklara på vilket sätt den är så mycket bättre!

Jag vet att skärmen blir något större - vad som händer är väl i princip att knapparna till höger försvinner och ersätts av mer bildyta. Tyvärr blir jag, tror jag, också av med de fysiska rattarna vilket jag ser som ett minus.
Med Columbus får jag (tror jag) någon form av 3D-mode som visar silhuetter av byggnader. Amundsen har alltjämt pseudo-3D med en 2D-karta i snett-uppifrån-vy.
Är det några andra stora skillnader?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.