Vi Bilägares forum

Seat Leon 1.2 tsi

Seat Leon 1.2 tsi

Hej

Några som har erfarenheter av denna modell?
Skrev i annan tråd att jag var lite sugen på en Audi A1, men sneglar även lite på denna.
Man verkar få rätt mycket bil för pengarna, men finns det problem med denna modell man borde känna till?

Tack på förhand!

//Robin

2015-10-01 18:20

Kommentarer

Som denna alltså?
http://www.vibilagare.se/webb-tv/seat-leon-plus-och-minus

2015-10-01 18:32
Power to the people

Äger själv en Seat Leon MK3 (som MQB modellen från 2013/14 och framåt brukar kallas), dock inte med 1,2 TSI.
Däremot så har jag provkört bilen med den motorn och haft ungefär samma motor i en tidigare Seat Ibiza, skillnaden var att i Ibizan så hade den kamkedja.

Leon är ju en bil som är en storlek större än A1, så det är lite svårt att jämföra de båda då det diffar rätt rejält i storlek.

Problemen med de första årsmodellerna av Leon brukar vara en knarrande A-stolpe (fixas med filt) samt knarrande dörrar (jepp, filttejp även här).
De första modellerna med GPS som kom ut krävde också att man lämnade in bilen för uppdatering och fick betala för dem.
Andra problem jag läst på forum är bråkande infotainmentsystem, men det verkar vara på de första modellerna och det byts ut på garanti.
Infällbara backspeglar slutar fungera, löses enklast med en reset som du kan utföra själv, bara att googla om du skulle råka ut för det.
Och sist men inte minst....väldigt skiftande kvalitet på de egna serviceverkstäderna, och det gäller även Audi.

Komfortmässigt (vägbuller osv) fick jag precis möjlighet att jämföra den med en Audi A3 och skillnaderna är mkt små, för små faktiskt.
Visst Audin är sådär skönt ombonad inuti (som även a1;an är) allt känns som det dragits fast lite extra med skruvdragaren men ändå, det är svårt att motivera priset för A3;an om man jämför rätt av med liknande motorer.
Jämför man A1 och A3 mot leon körmässigt så är det första du sannolikt kommer märka att rutan är mer välvd i A1 och A3, lite Mini Cooper som gör att instrumentpanelen inte blir så lång.
I Leonen är den mer sluttande och för att kompensera den designen så har man en något djupare instrumentbräda.
Inget större problem men ändå skillnader som märks.

Den absolut största skillnaden mot A1 (som jag sneglat väldigt mycket på själv) är att Leonen (och även Ibizan) är bra mkt mer praktisk än A1;an.
När man inte ens får plats med en normalstor resväska i bilen, och om det kommer vara den enda bilen i hushållet så går det tyvärr bort för mig.
En fördel med Leonen som är att den har touchskärm, detta kan självklart vara en vanesak men har aldrig riktigt blivit vän med Audis MMI system.
Har dock polare som kört Audi i många år som älskar systemet, så smaken är som baken.

Ett par saker som du kanske bör tänka på när du spanar på Leonen är...
1. Betala inte extra för GPS, speciellt inte de första årsmodellerna. (Om det inte är väldigt viktigt för dig)
2. Sikta på en bil med teknikpaket och teknikpaket + var två paket som erbjöds de första åren, innehåller mkt kul lull lull.
3. LED är snyggt med har läst att de första årsmodellerna hade lite problem med dom, detta har dock gått på garanti.
4. Vissa modeller har 3 års garanti och vissa 2 år, detta beror på hur bilarna finansierades vid köp. Värt att fråga om vad just den bilen du tittat på har.
Finns säkert mkt mer att tillägga, har du fler frågor är det bara att hojta till.

//Pastorn

2015-10-02 08:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Mycket bra inlägg pastorn! *Tummen upp*

Kan bara instämma i det du säger. Jag va ju inne på att köpa en sådan när jag va ute efter ny andrabil. Nu blev det en RIO istället men det berodde mest på att den bilen jag reserverat (Leon) lite mer söderut i Sverige såldes innan jag kom dit. Riktigt svinigt av säljaren. Tack vare det så föll dom bort.

2015-10-02 08:51

Det tråkiga med nyare Leon (MQB) jämfört med Golf 7:an är väl att de sällan har autobroms och finns det överhuvudtaget adaptiv farthållare ens som tillval ? Alltså sånt som i praktiken är standard på "svenska" Golf 7:or. Sen ogillar jag det skrapande ljudet när man "pumpar upp" förarstolen - en skitsak men ändå lite irriterande. Beror nog på att spaken ligger alltför nära stolens underrede - men varför...

2015-10-02 10:55

Adaptiv farthållare finns som tillval och då tror jag även man får med autobroms, dock är det tillval för några tusenlappar som Pi beskriver.
Nackdelen med att det är tillval är ju att många gärna hoppar över det för att spara någon tusing och det drabbar ju beg.köparen.

Pi, intressant att du nämnde skrapet i förarstolen. Tror det måste vara någon produktionsmiss då passagerarstolen som ser exakt likadan ut inte "skrapar". Och på passagerarsidan sitter det en liten upphöjning i blank plast som gör att handtaget inte skrapar mot plasten.

Glömde kommentera 1,2 liters motorn i Leon.
Men kort: Supertrevlig liten motor som i A1;an och Ibizan gör att bilarna blir körglada. I Leon är den mer en bruksmotor, fortfarande kul men då bilen är större och väger mer så försvinner lite av den roliga karraktären.
Plus i Leon är att det nu är kamrem så man slipper oroa sig för byte av kedjan som det rapporterats om (och som jag själv varit med om).

2015-10-02 12:08
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Äger själv en Seat Leon MK3 (som MQB modellen från 2013/14 och framåt brukar kallas), dock inte med 1,2 TSI.
Däremot så har jag provkört bilen med den motorn och haft ungefär samma motor i en tidigare Seat Ibiza, skillnaden var att i Ibizan så hade den kamkedja.
Leon är ju en bil som är en storlek större än A1, så det är lite svårt att jämföra de båda då det diffar rätt rejält i storlek.
Problemen med de första årsmodellerna av Leon brukar vara en knarrande A-stolpe (fixas med filt) samt knarrande dörrar (jepp, filttejp även här).
De första modellerna med GPS som kom ut krävde också att man lämnade in bilen för uppdatering och fick betala för dem.
Andra problem jag läst på forum är bråkande infotainmentsystem, men det verkar vara på de första modellerna och det byts ut på garanti.
Infällbara backspeglar slutar fungera, löses enklast med en reset som du kan utföra själv, bara att googla om du skulle råka ut för det.
Och sist men inte minst....väldigt skiftande kvalitet på de egna serviceverkstäderna, och det gäller även Audi.
Komfortmässigt (vägbuller osv) fick jag precis möjlighet att jämföra den med en Audi A3 och skillnaderna är mkt små, för små faktiskt.
Visst Audin är sådär skönt ombonad inuti (som även a1;an är) allt känns som det dragits fast lite extra med skruvdragaren men ändå, det är svårt att motivera priset för A3;an om man jämför rätt av med liknande motorer.
Jämför man A1 och A3 mot leon körmässigt så är det första du sannolikt kommer märka att rutan är mer välvd i A1 och A3, lite Mini Cooper som gör att instrumentpanelen inte blir så lång.
I Leonen är den mer sluttande och för att kompensera den designen så har man en något djupare instrumentbräda.
Inget större problem men ändå skillnader som märks.
Den absolut största skillnaden mot A1 (som jag sneglat väldigt mycket på själv) är att Leonen (och även Ibizan) är bra mkt mer praktisk än A1;an.
När man inte ens får plats med en normalstor resväska i bilen, och om det kommer vara den enda bilen i hushållet så går det tyvärr bort för mig.
En fördel med Leonen som är att den har touchskärm, detta kan självklart vara en vanesak men har aldrig riktigt blivit vän med Audis MMI system.
Har dock polare som kört Audi i många år som älskar systemet, så smaken är som baken.
Ett par saker som du kanske bör tänka på när du spanar på Leonen är...
1. Betala inte extra för GPS, speciellt inte de första årsmodellerna. (Om det inte är väldigt viktigt för dig)
2. Sikta på en bil med teknikpaket och teknikpaket + var två paket som erbjöds de första åren, innehåller mkt kul lull lull.
3. LED är snyggt med har läst att de första årsmodellerna hade lite problem med dom, detta har dock gått på garanti.
4. Vissa modeller har 3 års garanti och vissa 2 år, detta beror på hur bilarna finansierades vid köp. Värt att fråga om vad just den bilen du tittat på har.
Finns säkert mkt mer att tillägga, har du fler frågor är det bara att hojta till.
//Pastorn

Stort tack! :) Superbra inlägg :)

2015-11-29 03:47

Apropå just 1.2 TSI (och även 1.4 TSI för den delen) -- är det någon som har bra koll på när de fick kamrem istället för -kedja? Jag har sneglat litet på Skoda Yeti, som ju också finns med dessa motorer, men fått litet motstridiga besked om när de fick kedja. En handlare sade t ex att det var först i årets produktion (kanske gäller det bara 1.4 TSI?). Jag letat runt på nätet utan att hitta några bra och klara besked.
Skedde övergång till kamrem i 1.2 tidigare än i 1.4?
Och, skall inlägg #8 tolkas som att Leon 1.2 fick kamrem före A1 1.2, så att man måste hålla reda på hur det ligger till för varje enskild modell?

2015-11-29 11:20

Generellt så har bilar byggda på MQB-plattformen den uppdaterade motorn (bl a kamrem) har jag förstått. Sen har den nog kommit även på andra modeller så småningom och har du möjlighet att kolla ett enskilt exemplar så skall man kunna se det på kamremskåpan - så har det i alla fall sagts till mig.

2015-11-29 11:31

Delar samma uppfattning som du Pi.
MQB plattan som Golf/octavia osv delar har bara kamrem. När det gäller bilar som "lånar" teknik från MQB som Fabian, Polo, Rapid, Ibiza osv så får man kolla motorbeteckning. I år fick t.ex. Rapid den "nya" 1,2 turbosnurran med kamrem.
Lättast att se det på 1,2 är att kolla antalet ventiler, är det 8V så är det kamkedja, är det 16V är det kamrem.
När det gäller Yeti så bygger den ju på en lite äldre plattform och gissar att det gäller samma där som för Rapid, den fick den nya 1,4 och 1,2 motorn med kamrem för detta året. Skadar dock inte att dubbelkolla då handlarna brukar ha noll koll...

Den nya 1,2 och 1,4 motorfamiljen med kamrem heter EA211.

2015-11-29 12:33
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tack för klara svar!!!

2015-11-29 13:02