Professionell kontroll vid beg bilköp

10 inlägg 0 nya
Professionell kontroll vid beg bilköp

Hej!

Jag planerar att köpa begagnad bil hos bilhandlare så sitter och läser artiklar och tips om hur man ska gå till väga. Endast i en guide från Carfax hittar jag tipset att anlita Bilprovningen el liknande för exportkontroll (artikel här https://www.carfax.se/guider/kopa-begagnad-bil). Jag är ingen expert själv och har ingen självklar vän som är det heller, så låter rimligen som det kan vara värt det i mitt fall.

Min fråga är om även bilhandlare väntar sig att folk tar med sig bilen och gör detta? Eller är det endast vid privatköp som detta görs vanligen?

Annars hur rimligt är det att jag som icke bilintresserad förlitar mig på att bilen är i det skick som bilhandlaren hävdar? Jag kommer endast att köpa från en väletablerad känd bilhandlare med bra betyg.

Tacksam för svar!

Skall du handla en Golf för 60--70.000 kr så hittar du knappast en sån hos en märkeshandlare i vart fall - de brukar numera mest sälja betydligt nyare/dyrare begagnade bilar. Men kanske hos nån annan enstaka MRF-handlare. Skulle inte lita på en mindre handlare med kontoret på fickan - då kan man lika gärna chansa och handla privat.

En bilhandlare, oavsett hur seriös han är, väntar sig säkert inte att du tar med dig bilen till BP för kontroll före köp, men han lär ju inte kunna hindra dig om han vill sälja, fast givetvis får du stå för kostnaden oavsett om du köper bilen eller inte.
Men det kan det ju vara värt om du hittar en bil som du vill ha, det kostar ju en hacka om du kollar flera bilar, men du har ju större chans att slippa dyrbara reparationer.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gör man verkligen sån kontroll om man inte köper en väldigt dyr bil eller en speciell bil som Ferrari, Porsche osv.? Jag menar, en vanlig Golf för 150K som kanske är 2-3 år gammal och gått 4-5000 mil, vad ska man hitta på en sån? Historiken är ju lätt att kolla upp. Har den varit påbackad eller liknande har den ju återställts till originalskick i och med vagnskadegarantin hos ÅF.
En äldre bil för 0-50K lägger man väl inte tusentals kronor på en kontroll hos ett företag? Den kommer ju garanterat kräva reparationer inom kort iaf.

FXX, om man inte kan något om bilar och inte har någon att fråga kan det nog vara väl använda pengar om man köper en bil helt utan garantier.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Okej, min egna kunskapsnivå ligger möjligtvis lite högre än snittet. Renoverat topplock, bytt turboaggregat osv. själv, dvs. snäppet över nivån att byta bromsklossar och olja. Men när jag byter bil så gör jag aldrig mer än det basala ändå. Eller rättare sagt idag kan man ju inte göra så mycket mer än "google-kontrollen", lyssna med fg. ägare och kika på bilen med egna ögon. Syna lack, karosskarvar, bromsar, lyssna efter oljud osv. Senaste bilen jag köpte kunde jag inte ens dra upp oljestickan och kolla färgen på oljan, varken i motorn eller i lådan, finns ju inte längre. Om bilen varit krockad så hårt att den blivit riktad upplyser säkert fg. ägare om, eftersom bilen är inbytt hos en handlare. Likaså om den fungerat till belåtenhet eller annat.

Jag tycker det är bortkastade pengar att betala (vad det nu kostar) att låta en besiktningsfirma kolla på bilen. Tror man löser det grundläggande själv genom att läsa på lite. Finns säkert mängder med checklistor som man kan skriva ut och gå igenom punkt för punkt vad man ska kontrollera.

FXX, har du läst #1?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

#1 är en av alla dessa nya medlemmar med snarlika frågeställningar...

junkers, det är nog helt riktigt, men det pekar ändå på en intressant fråga.
Hur gör man om man inte begriper något om bilar och inte har någon att fråga om man vill köpa en bil för t.ex. 80000:- av en bilsäljare som man kanske tvivlar lite på?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skippa bilhandlare. Hitta trevlig privatperson. Stämmer väsentliga uppgifter denna lämnar är det en bra start. Kolla via återförsäljare ang service och plåt och lackjobb. De brukar vara enkelt att få ut. Välj gärna begbil m kvarvarande garanti. Ofta fem till sju år. Ha inte bråttom. Hade senast en köpare som bekostade en undersökning via bilbesiktningen innan han slutförde köp. Galet dåligt genomförd m gav honom trygghet. Min bil dessutom tre år garanti kvar... Lyck till

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.