Vi Bilägares forum

Privatleasing fällor

Privatleasing fällor

Jag skulle önska att vi bilägare skrev mer om privatleasing och fällor. 

Kronor per övermil är inget jag själv reagerar på. Det är en helt förutsägbar kostad. Tusen övermil a 10 kronor är 10.000 kronor. Så länge normalt däckslitage mäts med hänsyn till även dessa övermil, så länge service ingår och inget extra tas ut för ett ytterligare servicetillfälle på grund av dessa övermil är allt väl och naturligtvis om övrigt normalt slitage även mäts med hänsyn till de övermil jag betalat för.

Lömska krav som att tvingas betala för en extra service eller för nya däck skulle jag vilja att ni skrev om. Särskilt vill jag att ni skriver om de tvister som ägt rum. Det är en sak att konsumentköplagen inte gäller. Men om bilfirman följer ARN:s beslut skulle jag tro att konsumenten ändå har en ganska bra ställning. ARN kan väl pröva en tvist mellan en konsument och en näringsidkare även om den vanliga avtalslagen gäller för deras avtal.

Skulle jag själv drabbas av ett krav på att ersätta onormalt slitna däck skulle jag kolla:

1. Vad är normalts däckslitage i millimeter per 1000 mil

2. Vad kostar däcket.

3. Göra en proportionell uträckning vad mitt överslitage är värt, lämna tillbaka bilen betala detta belopp och låta bilfirman stämma mig på överskjutande belopp. Det skulle bli ett förenklat tvistemål som jag skulle vinna och inte kosta mig särskilt mycket om jag skulle förlora (begränsade regler att ersätta motparts rättegångskostnader).

På samma sätt skulle jag hantera för många eller för djupa stenskott. Repareras lacken upp till nyskick har bilfirman gjort en obehörig vinst. Jag ska inte betala hela reparationskostnaden utan bara den del som överstiger det normala slitaget. Jag skulle betala det jag själv tycker är rimligt och låta bilfirman stämma mig på resterande belopp.

Men jag skulle verkligen uppskatta om Vi bilägare gick igenom de vanliga tvister som kan uppstå, hur biltillverkarnas avtal ser ut samt vad avtalslagens regler skulle säga om dessa avtalsvillkor. Att kräva att privatleasaren betalar en service och lämnar in en nyservad bil eller en lackering och lämnar in en nylackad bil låter orimligt. Vi Bilägare borde kunna hjälpa den vanliga kunden med vad som är rimliga avgifter i olika situationer.

 

Uppdaterat: 2024-03-04 20:26

Kommentarer

Håller med dig, borde skrivas ett reportage kring detta egentligen. Vi håller på med en skadeanmälan på vår leasingbil nu. Behöver lackas om men inget akut. Till saken hör att bilen lämnas åter om två månader. Blir spännande att se om de vill ha den fixad innan återlämning....blir då utan bil m fortfarande full avgift. Återkommer i ämnet

Uppdaterat: 2024-03-28 22:46

Jag har haft 5 st bilar med privatleasing, av olika bilmärken från olika leasingföretag. Har aldrig råkat ut för några som helst diskussioner som Per Norberg beskriver enligt ovan. Sköter man om sin bil under de åren som leasingkontraktet gäller, är jag övertygad om att allt rullar på även vid återlämnandet. Problemet finns säkert om man inte sköter sin bil, man kan inte missköta sin bil "bara" för det är en leasingbil. Behandla bilen som om du själv har betalat den med egna cash. Ett tips från coachen...

Uppdaterat: 2024-03-31 13:45
Optimus skrev:

Jag har haft 5 st bilar med privatleasing, av olika bilmärken från olika leasingföretag. Har aldrig råkat ut för några som helst diskussioner som Per Norberg beskriver enligt ovan. Sköter man om sin bil under de åren som leasingkontraktet gäller, är jag övertygad om att allt rullar på även vid återlämnandet. Problemet finns säkert om man inte sköter sin bil, man kan inte missköta sin bil "bara" för det är en leasingbil. Behandla bilen som om du själv har betalat den med egna cash. Ett tips från coachen...

Ja du har helt rätt.
Du sköter bilen och därmed får du inte problem.

Uppdaterat: 2024-04-06 22:49
Gillar kurvor och rondeller