Prisvärd begagnad halv/kombi?

20 inlägg 0 nya
Prisvärd begagnad halv/kombi?

Hej!

Vi hade tidigare en Citroen C5 kombi från 2001 som dog under julhelgen (generatorn slutade ladda, var sista droppen). Den hade upp till dess varit en trotjänare men nu är det dags att hitta en ny.
Jag har lånat en bil som jag måste återlämna till helgen och har nu stirrat mig lite blind på urvalet i min prisklass.

Vi tittar alltså på att köpa en kombi eller gärna halvkombi som kostar max 20 000, gärna närmare 15 000. Den ska helst vara nyare än C5an var (typ 03-04), milen gör mindre om bilen kan ta det. Hittar nog dock inte samma deal som på C5an som jag fick för 5500:- och gick galant i två år! Men å andra sidan får bilen gärna hålla i 5 år denna gången.

Det som vi ser som mest viktigt är bränsleekonomi, driftsäkerhet och kollisionssäkerhet. Vi kör mest på motorväg, men jag jobbar mycket ute i bushen och tar gärna milersättning, så den får gärna också tåla lite ojämna skogsvägar (C5ans ställningsbara och mjuka fjädring var perfekt för detta). Farthållare och C-lås var något jag saknade på C5an så det står högt på listan för mig. Andra mojänger och finesser kan jag klara mig utan!
För min andra hälft spelar design och estetik mer roll, och hon tycker halvkombis brukar ha fräsigare utförande. För långa bilar är dessutom svårare att parkera när man ska in till stan och shoppa ^^
Jag är inte rädd för att öppna huven och meka lite vid behov, om det gäller enklare grejer. Skiftar alltid däcken själv och byter oljefilter, lampor m.m. Gjorde till och med lite lättare elektronikpyssel på C5an när hastighetsmätaren slutade funka bland annat.

Än så länge har vi tittat på lite olika modeller som kan passa våra behov och tunna plånböcker och hittade följande alternativ:

Renault Mégane phasII (Jag hade en -09a genom jobbet när den var splitter ny och älskade den, läst att den kanske är den bäst byggda bilen i längden dock?)

Opel Astra Njoy (sportig och modern look till budget pris, om lite överkant, mixade omdömen av kvalitet verkar det som)

Ford Focus II (Verkar ju extremt prisvärd? Jag hade dock en Escort -97a en gång i tid med oändliga strul och rost, Focus verkar mycket bättre?)

WV Golf (Lite i överkant prismässigt, dock en snygg halvkombi! Verkar som de flesta avgudar denna bil, har dock ingen egen erfarenhet, lite för hypad kanske?)

SEAT León (I grunden samma bil som golf tydligen, men billigare endast på grund av märket?)

Skoda Octavia (Har ingen uppfattning utom att jag hört att dem inte håller i längden, verkar blandat mottagande online).

Peugeot 307 (Vet mycket lite om denna, bara att jag har varit och nosat på dem tidigare. Lite bristande kvalitet?)

Mazda 3/6 (Hört att 3an är mycket pålitlig, dock verkar alla ha hört det så dem är svåra att hitta. 6orna har ofta sportiga och lite för törstiga motorer, eller?)

Några andra som jag ser ute på blocket men inte vet mycket om (info tas tacksamt emot :)
Saab 9-5, Ford Mondeo, VW Passat, Volvo V40/50 (V70 gillar jag inte), Opel Vectra, Renault Laguna...

Vad har ni för erfarenheter eller tips att dela med er av?
Tack på förhand!

I den prisklassen och åldern spelar skick nästan mer roll än modell även om det finns för- och nackdelar. Det är t.ex.ingen nackdel med en modell det sålts mycket av då det i allmänhet betyder god tillgång på både nya och begagnade delar.
Själv kör jag Octavia och är grymt nöjd med den. Det är dock en 2011 av version 2 (som jag tror kom 2008 eller 2009) så kanske lite över din prisklass. Men även den första modellen - som min sambos syster haft - tror jag kan vara ett bra köp om man hittar ett exemplar som verkar välskött och inte är för rostig.
Annars är det väl i vanlig ordning inte fel att titta på VW Golf eller Toyota Corolla/Auris med samma förbehåll.

Hej!

Tack för ditt svar! Jag förstår att skick och kondition är A och O när det gäller bilar i denna klassen. Jag tänkte mer specifikt på om vissa modeller är mer eller mindre troliga att ha dolda fel eller om de är pålitliga o.s.v.
Kul att höra att du är nöjd med din Octavia, och att den äldre versionen troligen är prisvärd. Problemet med Golf, Corolla, Mazda 3 m.m. är att dem har skyhögt andrahandsvärde, motiverat eller ej vet jag inte.

I den prisklassen - typ 1/20-del av nybilspriset - så är det precis som StefL skriver det enstaka exemplaret man i första hand får kolla. Man skall vara kunnig och ha en ordentlig mängd med tur om man skall få tag i en 15.000 kr-bil som går relativt bekymmersfritt under flera år. Det är nog ingen tillfällighet att en ny bil i den storleksklassen (C5 eller lite mindre) kostar minst 200.000--300.000 kr.

Toyota Avensis generation 2 (2003-2009) är en driftsäker bil. Titta på en sådan. Finns som halvkombi.

En Toyota tex Avensis / Auris kan man köra riktigt tufft / hårt på dåliga vägar och över stock och sten utan att det gör / händer så mycket med den. Komforten är också ok så köp dig en Toyota och slit den med hälsan.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor wrote:
En Toyota tex Avensis / Auris kan man köra riktigt tufft / hårt på dåliga vägar och över stock och sten utan att det gör / händer så mycket med den. Komforten är också ok så köp dig en Toyota och slit den med hälsan.

Överdriv inte så förbaskat. Volvolover

Det värsta är att en bil man köpt för 5000 - typ din gamla C5'a - är ganska lätt mentalt att dumpa om det händer nåt större som det nu gjort för dig, men betalar man mer för den blir det annorlunda. Hade själv en Nissan Sunny som köptes för 8000 som rullade problemfritt i två år efter att jag bytt en spindelled och oljetråget. Sen rostade den bort när den tvingades bo utomhus medan sambon jobbade på annan ort.

Därefter köpte hon en sju år gammal Hyundai Sonata för 30.000 och nu blev det mer problematiskt. En reparation för 7-8000 som utan tvekan fått mig att dumpa Sunnyn direkt kändes plötsligt "nödvändig" för att "rädda" bilen vi trots allt betalat 30.000 för. Under de fyra år vi hade Sonatan la vi nog mellan 40 och 50.000 på den i reparationer - innan den till sist såldes för 8500...

Efter det svor jag på att aldrig mer köra gamla rostvrak och köpte en ett år gammal Octavia för 160' och la 9000 på en extra rostskyddsbehandling. Drygt sex år senare har jag förutom vanlig service och byte av några glödlampor inte haft ett fel på den så visst är jag nöjd med den.

Med detta sagt vill jag inte avskräcka dig från att lägga lite mer på blien, men var som sagt noga med att kolla skicket, det är viktigare än modell och (faktiskt) ålder och körsträcka på en såpass gammal bil.

Jag har i 30 år kört gammbilar och vi pratar ett 40 tal bilar få vi ofta haft två i familjen.
Allt från 3000-10000 och med tiden 20-30000 kroners bilar och jag vill sällan ge ett råd eftersom jag pratar 2010 tal och riktigt äldre.
Beg bil är en lott och ofta nit lott.
Om det är en bil där man visar upp kvitton på 48 punkter och 20000:- kan det vara tveksamt då man kan få fortsätta att jäklas men kan vara bra också.
Oljestickan och hur det ser ut under påfyllningslocket och locket på expansionskärlet och i det brukar ge en fingervisning om den är missköt eller är på g att bli något.
Slammer i motorn och kring kamkedjan men samtidigt så är det ofta ljud i en motor på 25000 mil och att det finns kvitto på kamremsbyten är viktigt.
Det är inte lätt och har man en duktig kompis så ta med han.
Rätt eller fel
Men undvik fransk diesel före typ 05,
Undvik Japan diesel men avensis bensin är nog stabil.
Undvik passat/octavia före 05. Småstruligt med div.
Vag bensin måste man ha lite koll på men 1,2 an har jag flera goda erfarenheter av på långmilare men det finns problem med kamkedjan.
Vag diesel Skoda har jag säkert 45000 mil på med bara kamremsbyten.
Annars kan man googla runt på en viss bil och få träffar och tipps.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Opel Astra, eftersom det är en Opel betalar man alltid mindre än bilens faktiska materiella värde, istället för tvärt om på en hel del andra...

Det finns en del i denna prisklass 2004-2006, enda tekniska felet som kan finnas på sällsynta bilar är fel på styrningen av de variabla kamaxlarna, det märks och hörs men är inget dramatiskt jättefel.

På enstaka exemplar i denna prisklass och ålder kan rost finnas i en synlig yttre skarv mellan framskärmen och tröskeln.
Och på likaså enstaka exemplar något mattat glas på strålkastarna, men detta kan poleras.

I övrig är det fråga när kamaxelremmen ska bytas som är den stora kostnaden.
Annars finns det inget känt fel eller problem, utöver enstaka ströfel som inte är vanliga och därför inte går att säga något om på förhand.

Denna modell åldras i övrigt inte vare sig på insida eller utsida, fläckar av spill på klädseln i denna prisklass är det enda som kan märkas.

Och den är mycket servicevänlig och inte svår att arbeta med.
Och Krocksäker i fler än de vanliga situationerna.

Undvik Toyota. De är överprisade!

Som sagt - TS vill helst handla för max 15.000 kr och då får man inte vara så kinkig...

En Ford Focus -06 kan kanske vara ett alternativ?

Kan du tänka dig att gå lite vid sidan av mainstream, finns det många fina Vectra till bra pris. Lättservade och har en hel del reservdelar gemensamma med SAAB 9-3.
https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Vectra_GTS_3_2_ELEGANCE_77410804.htm?ca=11&w=3

Ja Vectra eller Astra är billiga om man ser vad man får för pengarna.
Likaså Focus som brukar vara problemfri, men ingen av dem har ju komforten hos C5!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ford focus II är nog ett bra val i prisklassen. största akilleshälen är kanske rost, men det är ju relativt lätt att se på vart enskilt exemplar. Fick också bättre rostskydd från 2008. Kan du hitta en 2008-09 inom budget skulle jag kört på det!

Tack för alla era inlägg! Jag letade och letade hos begbilfirmorna efter en duglig Focus eller Astra men hittade bara skräp. Antingen helt nedrökta eller dåligt tvättade interiörer som var helt övermöglade. Herregud, aldrig igen går jag till en firma som säljer äldre bilar.
I sista sekund fick jag tag i en äldre herre som sålde en 2007 Mazda 6 (2.0) som låg inom min budget. Den har visserligen gått 28 tusen men jag kunde inte hitta några fel med den och inte carspect för någon månad sedan heller tydligen. Har förstått att rostskyddet inte är 100% på äldre Mazdor men det enda jag har kunnat hitta hittills är några små stenskottshål som börjat ytrosta och lite ytrost i underredet. Eftersom jag gav 19 tusen för den tänker jag det kan vara värt att få lite skit under naglarna och kanske göra en rostskyddsbehandling med lite produkter från Biltema. Eller är det kanske värt att ta den till min lokala mek? Serviceboken slutar 2015 och oljan ser mer än redo ut att bytas. Kanske passar på att byta diverse filter och olja när jag är igång.
Än så länge nöjd! Verkar kunna få lite lägre bränsleförbrukning än min förra C5:a. Med ny olja, olje- och luftfilter, kan det kanske bli ännu lite bättre.

Perfekt. Lägg inte ut pengar på förebyggande utan byt olja o filter lite ofta och kör mineral olja och ta bara kostnader för besiktningens punkter.
Du kan ha bekymmersfritt och billigt bil ägande i 10 tusen mil om du har tur.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ok, du tycker inte det är värt att lägga pengar på sånt utan att besiktningen säger till först? Jag vill egentligen bara att bilen ska hålla så länge som möjligt så det var därför jag tänkte rostskydd. Jag får tänka på saken till sommaren tror jag, är inte rätt årstid att ligga på rygg långa perioder ute på parkeringsplatsen. Men olja och filter ska jag väl klara. Varför förespråkar du mineralolja? Är det bättre i en äldre bil eller bara för att det är billigare? Har hört att det kan bli problem om man plötsligt byter från syntet till mineral och vice versa (har dock ingen aning vad tidigare ägare använt)? Nya kupé/luftfilter känns som en ganska liten insats som kan göra mycket. Får dock hålla mig i kragen lite så jag inte mekar för mycket och petar där jag inte har att göra...

Skall du rostskyddsbehandla en gammal bil själv och dessutom utomhus så måste du vänta till dess den är riktigt torr och då är nog sommaren enda möjligheten. Sen är jag tveksam till nyttan eftersom bilen trots allt är 10 år gammal så rost finns garanterat redan så vilken nytta en behandling "på gatan" skulle göra nu är jag nog lite tveksam till...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.