Vi Bilägares forum

Polestar 2 - kortare räckvidd med få mil eller längre räckvidd med fler mil?

Polestar 2 - kortare räckvidd med få mil eller längre räckvidd med fler mil?

Dags att byta bil. Budgeten är max 300 000 kr. Gärna lägre. Är lite sugen på Polestar och för den pengen så verkar det vara Single motor 2022 som gäller. Dock är frågan om man ska satsa på Standard Range med ca 4 500 - 5 500 mil eller Long Range som gått längre (ca 7 000 - 9 000 mil)? Till ekvationen har vi ju också de olika paketen. Just nu kikar jag t.ex. på en Standard Range 64 kWh, 5500 mil med pluspaket och värmepump. Den har även adaptiv farthållare. Innebär det att den då även har paketet Pilot? Eller ingår alltid allt i Pilot om bilen har Plus-paketet?

Jag kör helt klart mest korta sträckor, men typ varannan månad blir det också någon längre sträcka (20-25 mil) och 2-5 gånger per år brukar det blir en tripp till Stockholm vilket är ca 45 mil från mig. Det hade ju varit kul att kunna ta bilen ner till Frankrike utan att det blir olidligt många stopp. Men vet inte om det känns rimligt att välja bil efter en sådan typ av resa som man kanske gör en gång eller varannat år.

Det blir min första elbil. Byter från en gammal Passat från 2016, så det kommer bli ett rejält lyft upplevelsemässigt.

Kom gärna med tips på annat jag bör tänka på eller undvika med Polestar 2 i den prisklassen. Kom också gärna med förslag på andra bilar i den prisklassen. Måste inte vara hel-el. Hybrid är ok. Men jag är själv med mina två typ vuxna barn där iaf den ena nog snart är påväg att flyga ut, så det är inte en praktiskt bil jag är på jakt efter. Den här gången prioriterar jag körglädje (kvick men smooth) och körupplevelse (interiör, teknik, ljudsystem osv) och att den är snygg :-)

Sen fattar jag inte riktigt varför antal hk skiljer. Kollar man blocket så finns det Standard Range Single motor 64 kWh 2022 med både 225 och 228 hk. Har annonsören fyllt i fel eller finns det olika versioner av Standard Range Single motor 64 kWh 2022?

Uppdaterat: 2025-05-07 12:51

Kommentarer

Lakritsglass skrev:

Den här gången prioriterar jag körglädje (kvick men smooth) och körupplevelse (interiör, teknik, ljudsystem osv) och att den är snygg :-)

Om dessa är viktiga, finns det betydligt bättre val. i4 tex som är KLART mer premium och dessutom kommer mycket längre på en laddning och laddar snabbt. Gen 1 av Polestar är inte effektiv med elektronerna.

Vad är din budget? i4 startar på 400k, mer rimliga miltal ligger på 450k. Utan krav på utrymme + dina krav ovan är i4 mycket prisvärt alternativ.

Uppdaterat: 2025-05-07 21:45
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Lakritsglass skrev:

Den här gången prioriterar jag körglädje (kvick men smooth) och körupplevelse (interiör, teknik, ljudsystem osv) och att den är snygg :-)

Om dessa är viktiga, finns det betydligt bättre val. i4 tex som är KLART mer premium och dessutom kommer mycket längre på en laddning och laddar snabbt. Gen 1 av Polestar är inte effektiv med elektronerna.

Vad är din budget? i4 startar på 400k, mer rimliga miltal ligger på 450k. Utan krav på utrymme + dina krav ovan är i4 mycket prisvärt alternativ.

Du verkar lite selektivt eller gömmer fort, kanske ålder 😉. Saxat från andra meningen.

Budgeten är max 300 000 kr.

Och då får man ingen BMW.

Uppdaterat: 2025-05-07 22:23

Jag kastar in den här som en bubblare: Mercedes-Benz A 250 e 8G-DCT AMG 2022. Går kanske inte att jämföra en ren elbil med en hybrid. Men om man skulle jämföra dessa rent upplevelsemässigt – teknik, utrustning, interiör, körglädje – hur står den sig mot Polestar 2 2022. Båda dessa ligger på ca 300 000 kr.

Det jag också funderar lite på är värdeminskning. Kommer någon av dem rasa snabbare på typ 3 år?

Uppdaterat: 2025-05-11 13:56

VW id4 finns för dessa pengar också

Uppdaterat: 2025-05-11 14:22

Jag tar gärna emot tankar/argument om varför man ska välja den ena eller andra bilen (utifrån de preferenser jag nämnt ovan). Jag kommer givetvis provköra och bilda mig en egen uppfattning, men det finns säkert flera saker jag missar att tänka på.

Och gärna tankar om min originalfråga - längre räckvidd/vs fler mil på mätaren.

Uppdaterat: 2025-05-11 14:34
V8-Power skrev:

VW id4 finns för dessa pengar också

Och dom här kraven gjorde väl att id4 inte är ett alternativ.

”Den här gången prioriterar jag körglädje (kvick men smooth) och körupplevelse (interiör, teknik, ljudsystem osv) och att den är snygg :-)”

Uppdaterat: 2025-05-11 15:11

Peugeot 508 GT laddhybrid är inte så dum. Men det är du som skall avgöra vad som tilltalar dig.

https://www.blocket.se/annons/1002218824

Har du inte behov av räckvidden så borde det väl vara bättre att välja så ny bil som möjligt innanför din budget.

Uppdaterat: 2025-05-11 15:22
Lakritsglass skrev:

Jag tar gärna emot tankar/argument om varför man ska välja den ena eller andra bilen (utifrån de preferenser jag nämnt ovan). Jag kommer givetvis provköra och bilda mig en egen uppfattning, men det finns säkert flera saker jag missar att tänka på.

Och gärna tankar om min originalfråga - längre räckvidd/vs fler mil på mätaren.

Eftersom jag känner flera som kör P2 så rekommenderar jag den enbart om du har nära till verkstad. Bra bil men en del småfel då och då. Men för 300000:- finns inte mycket annat och jag skulle prioritera få mil.

Uppdaterat: 2025-05-11 15:45

Jag prioriterar alltid få mil när jag köper bil. Har själv en Polestar 2 men en 2025 Long range, vilket blir ca 55mil vid 100%laddning. Hade tidigare en Volvo XC40 2023 std range, blev väl ca 43mil vid 100% laddning(på sommaren) och ca 35 mil på vintern. XC40 och Polestar 2 med årsmodell 2022-2023 kan nog jämföras räckviddsmässigt i.o.m att de har mer eller mindre samma drivlina. Först årsmodell 2024 (för både XC40 o P2) blev uppgraderad med ny drivlina(längre räckvidd) blev också bakhjulsdrivna. Årsmod 2022-2023 är framhjulsdrivna.

Båda har google som infotaimentsystem med utmärkt stöd för laddning utmed resor. Har aldrig haft några problem med att hitta laddare vare sig i Volvon eller i nuvarande Polestar. Sedan blir det en vanesak till slut när du är ute och kör lite längre resor, ibland kör jag på känn utan att knappa in i google navigatorn vart jag ska. Men det står klart och tydligt uppmärkt var laddare finns, bara att ha navigatorn igång så står det laddare och om de är upptagna på kartan. Nackdelen är att du inte förvärmer batteriet då utan en ldadning kan ta lite längre tid, men vi pratar bara minuter och inget annat.

Uppdaterat: 2025-05-14 17:55