Vi Bilägares forum

För och nackdelar med Skoda Superb 1,8 TSI 2011

För och nackdelar med Skoda Superb 1,8 TSI 2011

Funderar på köpa en Skoda Superb 1,8 TSI. Vill gärna veta för och nackdelar med bilen.
Tacksam för tips!

Uppdaterat: 2018-01-17 10:13

Kommentarer

Hade en Superb Combi 1.8 TSI i fyra år. Här följer lite för- och nackdelar:

+ Bilen är mycket rymlig i baksätet. Utrymmet i längsled är nästan onödigt stort. Dock är inte bredden så mycket att skryta med.
+ Framstolarna är hyfsat bekväma i Elegance-utförande och har en rad inställningsmöjligheter.
+ Väl tilltagen utrustning, mycket lull-lull för pengarna.
+ Inga märkbara kraftreaktioner i ratten vid gaspådrag.
+ Stabil styrning. Ojämnheter kändes knappt i ratten.
+ Bortsett från det som nämns nedan så var min bil helt felfri under de 4 år jag ägde den.
+ Komfortabel fjädring utan att för den skull bli gungig. Dock stötig över små ojämnheter.
+ Ganska välbyggd interiör med tanke på prislappen. Bättre materialval än samtida VW Passat.

- Oljeförbrukningen var hisnande. Var tvungen att fylla på olja var 100:e mil. Normalt enligt verkstaden.
- DSG lådan la i tvåan redan i krypfart vilket ledde till vibrationer och "durrande" vid krypkörning i t.ex. uppförsbacke.
- Högt däcksljud med 17-tummare och även smällande från hjulupphängningen över ojämnheter.
- Ganska mycket vibrationer från vägbanan. Kändes tydligt i sätet och mittarmstödet.
- Dålig kvalité på tygklädseln. Var mycket noppig.
- Klimatanläggningen kvittrade och handbromsen gnisslade.
- Knarrade högt från gummilisterna när karossen flexade.

Den stora nackdelen för mig var oljeförbrukningen som var helt uppåt väggarna. Fick fylla på olja var 100:e mil. Sen fungerade inte DSG-lådan helt bra heller. Den vibrerade på låga varv och funkade dåligt vid krypkörning.

Uppdaterat: 2018-01-17 13:25

Haft en 1.8 TSI i nästan sju år, också den i Elegance utförande. Inte haft riktigt samma upplevelse som Skodaägare avseende vissa av de negativa sakerna han upplevt - vår klädsel klarade sig utmärkt trots att vi är (var) en småbarnsfamilj (nyttjade dock extra avskyvärt fula klädselskydd från Biltema i baksätet) och fick snarare göra en oljepåfyllning om någon liter var 1000e mil. DSG lådan växlade definitivt upp till tvåan för tidigt, blev att jag körde i manuellt läge i bilköer - lite störigt men inget jätteproblem, lådan funkade utmärkt i övrigt. Håller med om att inredningskvalitén i övrigt lämnade en del i övrigt att önska, fick en del fula märken i plasten som jag nog tyckte var oförtjänta - tyder väl kanske på att materialen där inte varit de dyraste på marknaden. Som nämnts ovan är bilen ganska smal, lite kanotkänsla, vilket ger begränsad bredd i baksätet men en fördel vid parkering. Chassit är inte heller det mest avancerade, man får vad man betalar för - men det bjöd på vissa asgarv när det ställdes på svårare prov (typ järnvägsövergång med feldoserad lutning åt två håll och rejäla potthål... fjädringen bottnar ur på alla hjul samtidigt...). Styrningen är enligt mitt tycke inget under av tydlighet men helt ok. Inga mekaniska fel alls för min del, låt vara mindre än 10k mil men ändå ett bekymmersfritt bilägande. Kopiöst med stenskott ådrog jag mig, men inget som framtvingade vindrutebyte - dock lite märkligt. Något litet elektronikspöke hälsade på vid ett tillfälle och behagade lägga in en varningssignal vid överskridande av 30 km/h - inga asgarv till följd av det men hyfsat enkelt att stänga av och återkom inte. Körde min på 16 tummare och tyckte att det var fullt godkänd bullernivå och rätt lite vibrationer, men på riktigt grov asfalt upplevde jag den som något bullrigare än t.ex. v70 med motsvarande däck. Rätt rapp tack vare hygglig knuff i motorn och inte överdrivet tung. Säkerhetsutrustningen bak är också utmärkt med tanke på ålder och pris, inte många i den generationen som har bältessträckare och kraftbegränsare även i baksätet. Sammantaget var jag utmärkt nöjd, klarade mig med i snitt 19 månader mellan service och inget reparationsbehov alls. Bränsleförbrukningen också helt ok, typ samma som Corollacombin den ersatte (och Kodiaqen den ersattes av).

Uppdaterat: 2018-01-17 15:50

Tack för tipsen! Bilen jag tittar på har nåt fel på bakluckan, hon som säljer bilen var lite otydlig, det verkade vara nåt elektronisk och att en vis del går att öppna men inte hela luckan..? Hon skulle lämna in den för åtgärd, vad tror ni det kan gå på? Vad kostar service på den?
Tack på förhand.

Uppdaterat: 2018-01-18 05:46

Del av luckan? En sedan i så fall - de har delbar lucka lite typ BMW. Annars kanske den elstyrda luckan fått något fel och bara öppnar delvis? Ingen aning vad det kan kosta... Jag servade på VAG verkstad eftersom den ligger närmast till, och med så långa serviceintervall gör det inte så mycket att de vet hur man tar betalt. Bör ha varit två år sedan jag servade senast så kommer inte ihåg kostnaden per service men inte billigt. Finns säkert bättre alternativ, och med en så pass gammal bil kanske det inte är så viktigt att hoppas på goodwill heller.

Uppdaterat: 2018-01-18 11:01