Ny bil: Vilket utförande på Octavian?

8 inlägg 0 nya
Ny bil: Vilket utförande på Octavian?

Hej!

Nu kommer ett långt inlägg, men vi känner att vi behöver lite hjälp från er experter här på forumet. :)

Vi (jag, fru + 1 litet barn) är på jakt efter en familjebil och har tittat lite grann på olika kombibilar (Octavia, Focus, Ceed, i30) i prisklassen 200-250 tkr. Vi har tidigare enbart kört manuella bilar.

Vi har efter lite provkörningar fastnat för Octavian och har läst mycket gott om den. Den har bla elbaklucka & värmare som inte alltid går att få på övriga modeller. Vi har hittat ett par alternativ som vi inte riktigt kan bestämma oss kring. Bägge bilarna är Stylemodell med premiumpaketet och drag/webasto då vi vill ha både värmare/elbaklucka och sensorer+backkamera. Bägge till mer eller mindre samma pris. Vi kör mycket stadskörning och ofta korta sträckor, därav bensin och liten motor.

Alt 1: 115 Hk, bensin, DSG
Alt 2: 150 Hk, bensin, manuell
Alt 3: 115 Hk, bensin, manuell (10-15 tkr billigare än ovan)
Alt 4: förslag på annan bil?

Efter ett par provkörningar så är vi överraskade över 115 Hk motorns prestanda och vi är inte heller i behov av en raket.

Automat hade varit skönt, men vi är oroliga över dsg-lådans driftsäkerhet i längden med tanke på problemen som varit. Samtidigt vill vi tänka på andrahandsvärdet och då är frågan vad som står högst, större motor eller automat? Och vad hade ni valt och varför?

Om det är mest stadskörning hade jag valt 115 hk DSG. Jag har en själv.
Prestandamässigt är 150 hk klart bättre men den har man mer nytta av vid landsväg och motorväg samt om man packar tungt eller drar släp. Förbrukningsmässigt är det inte så stor skillnad mellan 115 och 150 hk om den större har ACT.

DSG innebär ju något högre servicekostnad samt att den drar upp förbrukning något. Till 115 hk hade jag inte orkat med manuell då jag misstänker att det blir en hel del växlande i stadsmiljö. Då är 150 hk manuell att föredra.

Ska ni dra saker (husvagn, båttrailer) eller packa bilen full så är det kanske inte fel med lite mer HK, men den lilla 115HK verkar vara omtyckt av alla som upplevt motorn.
Sen så går det ju inte komma ifrån att den är mindre och vid belastning så kommer den inte vara så snål som förbrukningssiffrorna i specifikationen anger.

Sen är Octavian trevlig för att man just får mkt lull-lull som webasto osv, är det av vikt så kör på en octavia och håll lite koll på blocket efter kampanjer osv.

Tycker du det är kul att köra bil så kan ni ju även kolla på Octavia RS, finns några på blocket för 270-280 tkr just nu. Mkt utrusnting och lite mer körglädje.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Absolut alternativ nummer 1
Ännu mer alternativ som det verkar så är det en ny bil, service avtal så kanske ni hamnar inom den första servicen på DSG lådan.
Vi själva har en DSG 150 Scout. Nu fyllda 1 år är bilen och DSG lådan har och fungerar klockrent. Bor utanför Göteborg, är och kör en del inne i smeten, perfekt med en DSG då.

Såg att Skoda Södertälje ligger med några lagerbilar. Kolla även
https://www.dasweltauto.se/swe/sv/begagnade-bilar/skoda/octavia-combi/style/?si=DATE_OFFER&sd=DESC&t_my_fr=2018&t_petr=B&mpos=35

Jag har kört 7000 mil med min 1,0 tsi /dsg octavia och fungerar klanderfritt.
Skönt med dsg i stan och framförallt blir bilen rappare vid omkörningar jämfört med manuella lådan.

Jag tycker du skall prova både med dsg och med den sexväxlade lådan.
Jag har kört båda och tycker inte det är några problem med manuella lådan på någon motor efter en stunds körning.

I övrigt så är octavian ovanligt tyst och komfortabel för klassen och en riktigt bra familjebil

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack så mycket för era kommentarer! Känns som att 115 DSG är det man ska gå på.

Är detta samma DSG-låda som har strulat tidigare eller är det en nyare variant? Tänker om man verkligen har fått bukt med problemen som fanns med DSG-lådorna för några år sen.

Latouren wrote:
Tack så mycket för era kommentarer! Känns som att 115 DSG är det man ska gå på.
Är detta samma DSG-låda som har strulat tidigare eller är det en nyare variant? Tänker om man verkligen har fått bukt med problemen som fanns med DSG-lådorna för några år sen.

Det är en förbättrad/förändrad 7växlad torrlamell dsg låda men principen är samma som när den kom för 10-12 år sedan.
Tror nog barnsjukdomarna är bortbyggda sedan några år.
Kör man som folk tror jag den är stabil.
Jag har som sagt 7000 mil utan det minsta problem.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Den gamla krånglade inte heller om man inte körde den som om det vore en automat med momentomvandlare. Här är ett bra klipp.

https://youtu.be/W42zsFYjZvM

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.