Minimalt med krångel, v60?

12 inlägg 0 nya
Minimalt med krångel, v60?

Ny på forumet och har valt alias efter nuvarande sinnesstämning. Passaten kan gott få brinna i helvetets eviga eldar känner jag just nu. Massor med problem och Volkswagen och deras auktoriserade verkstäder har varit hopplösa.

Nu vill vi ha en annan bil som vi inte behöver byta kamkedja på efter 10 000 mil.

Krav:
Automat
Kombi (men behöver inte vara jättestor)
Inte diesel
Absolut inte vw eller audi
En bil med så få kända defekter som möjligt

Vi har varit inne och surrat lite på kia och toyota men tycker att de känns lite plastiga och tråkiga inuti. Nu har vi fastnat lite för v60. Finns det något man behöver tänka på kring v60? Kända problem? Några särskilda miltal? Något annat?

Några andra ideer på vilken bil som skulle kunna passa bättre?

På Volvo V60 är också tråkiga inuti som sned mittkonsol.

Minimalt med krångel, v60?

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Vi har haft flera v60 på firman som har rullat 12 000 mil utan problem. Alla har bytt till passat utom en som tog en V70 med nya vea motorn. Han har dock fått motorn bytt efter 8000 mil.
Bra priser nu på v60 om du tänkt köpt en ny.

HT19 wrote:
Vi har haft flera v60 på firman som har rullat 12 000 mil utan problem. Alla har bytt till passat utom en som tog en V70 med nya vea motorn. Han har dock fått motorn bytt efter 8000 mil.
Bra priser nu på v60 om du tänkt köpt en ny.

Aldrig mer volkswagen. De har varit värdelösa. Låtsas som att det regnar fast alla vet att de har haft massor problem med den motorn. De verkstäder vi har haft kontakt med och har också varit fruktansvärt dåliga. Försäkringsbolaget säger samma sak. Jag älskar passaten egentligen. Stor och rymlig men känns skön och smidig att köra. Men det är inte värt allt krångel.

ht19, vad var det som pajade på vea motorn?

GF, vad är det som är problem med instrumentbrädan på V60? Att den är vriden mot föraren? Var skall den annars vara vriden? V40 har rak panel och den känns så fel när man kört S/V60 typ 10000 mil...
Pisspassat, är det en ny eller beg V60 du funderar på?
De nya är rätt dåligt med motoralternativ till, om du inte hittar en ny lagerbil, men då är det nästan lögn i h-E ett hitta en som har Intellisafe, vilket jag anser är ett måste.
Är inne på min tredje S/V60 och är helt nöjd och inga problem. Det HT säger om VEA med problem är med största sannolikhet en spricka i blocket mellan två cylindrar, något som tidiga D4:or och D5:or råkat ut för i enstaka fall. Hat inte hört att detta är ett problem på bensinarna.

*Robban

Till skillnad mot GF tycker jag V60 har en riktigt snygg inredning. Är det en beg. V60 TS söker så kan det kanske bli svårt hitta en bensinare... Volvo verkar ju sälja mest diesel. Men hittar du en så tycker jag det är en trevlig bil, som jag personligen inte skulle tveka att köpa.

Japp det var en spricka i blocket. Han fick fylla på kylarvätska hela tiden.

Rutger Jönåker wrote:
Till skillnad mot GF tycker jag V60 har en riktigt snygg inredning. Är det en beg. V60 TS söker så kan det kanske bli svårt hitta en bensinare... Volvo verkar ju sälja mest diesel. Men hittar du en så tycker jag det är en trevlig bil, som jag personligen inte skulle tveka att köpa.

Hade tänkt mig begagnad men inte så gammal. hybriderna är fortfarande lite väl dyra och få och diesel vågar jag mig inte på nu. Men ja det finns väldigt få bensinare. Får hålla noga utkik och vara beredd att åka en bit helt enkelt.

Vad är du ute efter för effekt typ?

*Robban

EnannanRobban wrote:
Vad är du ute efter för effekt typ?

Beror på vem du frågar ;) jag är inte så kräsen. Min man vill väl ha lite mer egentligen.

Har haft bensin/gas i passaten. Finns det någon anledning att inte satsa på det framöver om det dyker upp ett bra alternativ? Tänker särskilt på de nya skatterna som kommer.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.