Mest korrekt jämförelse vid nybilsköp?

28 inlägg 0 nya
Mest korrekt jämförelse vid nybilsköp?

Som vanligt så skenade en tråd iväg till OT så vi startar en ny här istället.
Om man är spekulant på en ny bil, vad anser ni är mest korrekt jämförelse? Ska man jämföra listpriser rakt av eller ska man ha med ”erbjudanden”, ”sista-modellen-i-skylten-pris” osv.? Om man ska ha med prutade priser så faller enligt mig hela grejen med att jämföra öht. Tex. tidningarnas jämförelser fallerar ju helt om Skoda kör en drive där man får värmarpaket och 2 bingolotter i priset och man hos Volvo bara får 4 vinterdäck på plåtfälg.

Jag är en värdelös prutare, medans tex. min far är expert på att hitta på olika sätt att få ned priset på en vara. Alltså det är ju högst individuellt vad priset blir, hur duktig man är på att snacka. Men är det verkligen relevant när man diskuterar i en grupp, speciellt om nån frågar efter råd. Det rådet blir ju isf. värdelöst eftersom det priset som X fick av Y bilfirma kan ju inte appliceras till en rådfrågande som kanske inte har samma glappa käft. Eller har jag fel?

Sen en sak till att ta hänsyn till, ev. inbytesbil......man kanske får mer rabatt på den nya bilen på ett ställe och tycker man vart jätteduktig prutare, men man blev totalblåst på inbytespriset på den man lämnar och så gick allt på ett ut.......
Så har man inbytesbil är det ju mellanskillnaden som är det intressanta att jämföra mellan olika handlare.

Vad gäller utan inbytesbil är det som du skriver att biltidningarnas jämförelser inte blir helt korrekta ur en verklighetssynpunkt då de utgår från listpris. Samtidigt om de räknar med normalt listpris på alla modeller utan ev. kampanjer så blir det ju iaf en användbar jämförelse. Som vanligt handlar det väl om att kunna omvandla det man läser till användbar information för sig själv. Även om många inte verkar ha den förmågan....

Sen tror jag inte det är så många som betalar fullt listpris på sin nya bil. Tumregel är nog att man som privatperson kan få mellan 5 och 10% på flesta märken. Lite mindre vid kampanjer och lite mer på en ren "listpris-i-hopplockad bil." Sen kan man ha tur vid lagerbilar eller utgående modeller.

Min egen bästa rabatt på ny bil privatköpt var en Mercedes E-klass, en oregistrerad bil de haft i hallen som visningsbil i ett år. 0 mil på mätaren och lyckades pressa ner den 21 % från listpriset. Den körde jag 1,5 år och 2800 mil och fick igen pengarna. Så borde alla bilaffärer vara........

Tjänstebilarna jag plockat genom företag så har företaget fått mellan 12 och 14% på listpriset. Dit kan de bästa prutarna få privat med, men brukar va klurigare...
Tesla nu är ju kända för absolut noll rabattsystem och fasta priser, men genom att plocka en färdigspecad bil som var byggd för lager och redan stod på båten till Holland lyckades vi få 4% samt ränterabatt på leasingen.

Det finns bara ett sätt vid nybilsköp och det är att ta sig tid och prova riktigt dom nya bilar man är intresserad av och efter det tar man en offert på bil och inbyte innan man lämnar hallen.
Och prova många.
Ta en semester dag.
Det är kul att prova och inse det man inte insett tidigare.

Åk hem och fundera på det du har på papperen och räkna och fundera.

Åk tillbaka och låna hem den eller dom över en natt och kör som satan med fru och barn.
Sedan lämnar du igen den och kanske pressar priset lite till eller kanske kan få lite mer extra utrustning till bästa priset.

Att hitta en hyllvärmare på byt bil på annan ort är också ett tipps efter man provat på hemorten.

Jag åkte buss i 50 mil en gång och köpte en starkt rabatterad fabia kombi före facelift.
Körde ca 2år och 6000 mil och förlorade 7000:- på affären och den såldes till en helnöjd hundägare.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

De priser som motortidningarna ger är ju bara capriser som gäller rent köp utan byte och som skrivits är det ju få som betalar dem, men de finns.
Jag har minst två i bekantskapskretsen som absolut inte skulle kunna tänka sig att pruta en krona, den ena tycker synd om säljaren och anser att han har råd att betala priset som begärs, vilket han egentligen inte har.
Själv är jag en besvärlig kund som alltid prutar, det kostar ju inget att fråga, men jag lyckas inte jämt. Det har hänt att jag lämnat och avstått just för att jag inte lyckats få ner priset.
Men helt riktigt är det lättare att pruta på lagerbilar, men inte jämt, en Giulietta som jag försökte få ner priset på var omöjlig och där slutade det med trött säljare och en missnöjd presumtiv kund.
Av den här anledningen försöker jag ändå alltid köpa rent och sälja den egna bilen själv utan att försöka få ett inbyte.
Det kan bli mycket besvär och det är inte alltid det lönar sig.
När det gäller beg köp blir det ju alltid svårare, där gäller det ju att vara stenhård.
Jag behövde en billig bruksbil under tiden min ordinarie reparerades och lyckades efter en hel del diskussioner komma över en Saab 99 för 3500:-, jag körde 8000 mil och sålde den för 3500:-! Jag fick kosta på en automatlåda för 1000:- (skroten) för att två gasglada grabbar lånat bilen och lyckats knäcka lådan. Straffet blev lådbyte under en helg! Alltid lärde de sig något.
Det är nog de billigaste mil jag haft trots en väldigt hög bränsleförbrukning.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När det gäller nya bilar så finns ju ofta tillbud som är "färdigpaketerade" och fungerar den paketeringen för en själv så brukar priset ofta vara rätt förmånligt. Likaså är det ofta enklare att få ett vettigt pris på lagerbilar så har dessa ett utförande man kan leva med så kör jag gärna själv den vägen.
Begagnade bilar är en annan sak och där är det nog svårt att ge generella råd.

Listpriset är ok för en första jämförelse, men sen är det diskussion som gäller. Tidningarnas siffror är precis som texten mest underhållning. Mätdata kan förstås ses som fakta, men övrigt är tycke och smak.

Nja Mäkinen.
Många bilar har aldrig sålts för listpriset utan har alltid legat 5-10% under när du bläddrar vidare på hemsidan eller besöker handlaren.
Det är ju inte helt ovanligt med ett listpris på 300000 och 260 eller 240000 i verkligheten.
Tror många inte fattat det och missar det.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Men hur prutar man? På en ny bil finns ett begärt pris, vem avgör vad bilen är värd? Väldigt subjektivt. Det finns ju inget att anmärka på. Jag tycker det är ett oskick att det diffar på olika kunder beroende på munlädret, det betyder att den mindre uppkäftige blir lurad.
De gånger jag plockat ihop en ny bil hos en handlare så är det max 5000 på en Golf ex. Och varför får man rabatt på ett listpris? Take it or leave it tycker jag, vill dom ha 250kkr för en Golf så får man själv avgöra om man tycker den är värd det eller inte.
Har aldrig förstått den världen. Nu pratar jag om nya bilar.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Min tanke med tråden är på vilket sätt en jämförelse blir mest rättvis när en frågeställare undrar på ett forum om ett nybilsköp. Alltså när Bjarne frågar forumet hur ägandekostnaderna ser ut för bil X kontra bil Y. Att då plocka in en personlig variabel i resonemanget typ "är du bra på att pruta?" så kommer jämförelsen halta högst betänkligt. Samma sak när folk skriver "du kan pruta 3-7%" på listpriset. Okej, gäller 3% hos Volvo och 7% på Audi då eller vad? Kan jag gå in på Audi och säga "du får 279,000 för den bilen du begär 300,000 för, enligt ViB's forum kan man pruta 7% på en ny Audi".

Så för att jämförelsen ska bli rättvis så upplever iaf. jag att man ska använda sig av listpriset för respektive modell, allt annat (prutning, vinterdäck, 2 bingolotter osv.) är en ren bonus som inte ska tas med i beräkningen för nån annan än en själv.
Lite som att jag köper en ny V40, min egna kostade ny 331,900, och grannen som jobbar på Volvo använder sig av sin rabatt och dom hade en som stått i skylten som demo. Han får den för 247,900 och skrattar åt mig för det jag betalade. Eller är jag fel ute?

OT: Detta forum är ta mig f-n helt hopplöst dåligt emellanåt. Inlägg som uteblir när man laddar om sidan. Error varje gång man postar ett inlägg osv.

På mina Mazdaköp och Toyotaköp har det lämnats 5-7%, Volvoköpet blev 10% rabatt på listpriset.
Mina Fordar där det fanns begränsad biltillgång var det värre, det handlade om 1-2%.

Enda sättet att få reda på det rätta andrahandsvärdet och rabatt är att fråga vad du får köpa den nya bilen för om du avstår att byta in den gamla, detta frågar jag alltid, plus att fråga minst 2 gärna 3-4 handlare om exakt samma sak.

Den som vill ljuga för sig själv väljer att använda listpriset - mellanpriset för att ta fram sitt inbytespris och samtidigt renköpspriset för att säga vad den nya bilen kostar. Det blir bara helfel och du ljuger för dig själv.

Min bästa affär var att köpa en ny Corolla för 109000 och sedan byta in den ett år senare för 113000 och då mot en ny Camry som blev nedprutad från 192000 till 165000.
Det var när yenen skenade och den där corollans listpris gick från 115000 till 134000 på ett år. Camryn hade de köpt in för det lägre yenpriset och var lagerbil.

FXX. List pris säger oftast ingenting.

Tex Skodas hemsida med fler.

Öppnar hemsidan och man kan då klicka vidare på lite olika länkar.
Tex ta del av aktuella erbjudanden vilket ofta finns på andra fabrikats hemsidor också.
15 tusen direkt ner på en ej lager bil från 215 till 199t.
Ingen har nog betalat list pris på en Skoda iaf.
Dessutom ofta bra pris på fabriksmonterad utrustning som vissa andra inte ens kan erbjuda.

FXX går inte att titta och jämföra på listpriser vid nyköp det bara är så.
Det är nog ofta samma upplägg hos andra fabrikat också fast inte alla.
Det är tyvärr det som är lurit.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Axel, så är det inte, den mindre uppkäftige blir inte lurad, tvärtom han gör nog en bättre affär.
Det går inte att pruta genom att vara uppkäftig, men oavsett vad man ska köpa kan man ju fråga om det går att göra något på priset.
Det kostar inget att fråga och man kan ju själv ge ett bud, är det en smart säljare går det säkert att komma överens, kom ihåg att en bra affär är när både säljare och köpare är nöjda.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Prutningen måste rimligen få vara en del av prisjämförelsen. En del blandar in småsaker som bränsleförbrukning och det är ändå en bråkdel av vad man kan spara mot att få rätt pris från början.
Tittar man på Alfa Romeo Stelvio så är listpriset "från 464 500 kr", men just nu finns de att få för 329 000 kr. Det går åt några mils körning innan man bränt skillnaden i tankningar.

När JAG köper ny bil så är det ju ändå det pris som JAG betalar som är intressant för mig och inte nåt fiktivt "listpris". Så jag ställer ju de priser jag lyckas förhandla fram ifrån de olika märkena jag är intresserad av mot varandra och inte listpriserna. Sen ingår det ju också ett flertal andra parametrar men för just priset så är det ju det pris som gäller just när jag själv står inför köpbeslutet som är det enda intressanta. Enkelt kan man tycka...

Mäkinen: Det måste väl ändå vara en av de bilar man kan ju köpa nu som är absolut mest bil för pengarna! Och otroligt snygg både in och utvändigt enligt mig! Hade inte så många företag haft riktlinjer och ramavtal redan med Volvo, VW m.fl. av de atablerade märkena tror jag Alfa sålt rejält många såna till de som sitter med ett tak på 7,5 pbb att plocka tjänstebil för.

Henrik,
Det finns konstigt många bilar för strax under 7,5 PBB just nu.XF Sportbrake, till exempel...

Det gör verkligen det, mycket kul utbud om man varit i den sitsen och vart på ett företag där man fritt kunnat välja :)

Jag måste säga att många lägger mycket tid på att hitta den nya bilen:). Själv brukar jag vara hyffsat bestämd med vad jag vill ha. Ser jag en modell som attraherar mig så går jag vidare och läser på, hittar jag inget extraordinary så åker jag till en firma och klämmer. Gillar jag vad jag ser så är det bestämt att en sån får det bli. Sedan börjar annonsläsandet och när rätt modell med rätt utrustning ploppar upp så åker jag och köper bilen om den ser fin ut och känns bra. Jag köper aldrig nytt, i princip bara årsgamla bilar.

I våras ställde jag frågan här på forumet om V60 CC kontra Golf Alltrack. Efter att ha klämt på en V60 CC så föll den bort direkt som familjekärra, så det blev en Alltrack. Men Volvo kändes himla trevlig där framme men det kändes onödigt med två större bilar, så jag köpte en V40 CC som jag inte ångrat. Båda bilarna kostade 120-130,000 under listpriset som nya, men ni säger att man kan pruta 5-7% på nya så säg 100K under listpris för varje bil. Med facit i hand så skulle jag aldrig betala 100K extra för en ett år nyare bil. Jag skulle inte för en sekund avgöra skillnaden på nån av bilarna mot en helt ny då nybilsdoften är kvar och skicket är som nytt inuti iaf. På utsidan finns nått enstaka stenskott, precis som man får på en ny bil första månaden i trafik.

Det var lite OT men det känns som att det är betydligt smidigare att handla en årsgammal bil än att pruta, tjata, provköra en massa olika bilar, vänta på leverans osv. bara för att loosa (i mitt fall) 100K.

De med de bästa ramavtalen på Volvo har 15% så en bil för 400000 betalar de 340000:- så det är väl inte otroligt att kunna köpa en sådan ett år gammal för 280-300000:-

Vi fick över 20% på Kia Optima laddhybrid.

Jag har aldrig haft en plan för vilken bil jag ska skaffa. Jag dräller runt och provkör bilar och diskuterar priser. Sen går jag på nåt som känns bra just då. Därför vill jag inte ha leveranstid på över en vecka. Tar det längre än så är det dags för nästa byte.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.