Mest bil för pengarna i lilla/mellan suvklassen

17 inlägg 0 nya
Mest bil för pengarna i lilla/mellan suvklassen

Vilken är den mest prisvärda och tillförlitliga suven i lilla/mellanklassen?
Krav det måsta va
drag för 1200-1500 kg
Någorlunda tyst
Helst bensin(ej för törstig...skall användas och pendla med...)
Ej för svag motor...(ser att dom flesta med bensin bara är med 1.2 liters motorer mellan 110-130 hk...räcker det verkligen om man ska dra ett släp på ca 1300kg?)
Gärna automat
Ej för litet bagage....
Har ej provkört nån än men modeller som ligger bra till är Dacia duster,Opel Grannland,Nissan Qahsqai och peugot 2008
Kan tänka leasing men får ej kosta över 2500 i månaden....

Du lär ju fint dra 1300kg med en turboladdad liten 1liters motor.
Men Opel Grandland är ju inte liten, är völ samma som Peugeot 5008. Crossland eller Mokka om du skall ha en liten Opel.
Mokka med 140hk turbomotor kan du privatleasa för 2700kr/mån
Är väl enda ”riktiga” Opeln SUV:en
Den lär ju orka dra släpet i alla fall.

Blir det ingen Oktavia?

Suv automat och bensin då har du med stor sanolikhet en ganska törstig bil.
Pendla så tänk diesel.
Dina spec krav blir svåra att uppnå.
Beg eller nytt

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Äntligen är jag enig med MSO, man pendlar helts inte med en högbyggd bensinbil, om inte man kör ganska sakta, aldrig över 100. I alla fall min erfarenhet av en CX-5 diesel. Kör man försiktigt så går det köra snålt.
Duster är väl en oömm billig bil och ägarna verkar vara väldigt nöjda med sina bilar, Men skall du ha automat så måste du välja diesel.
Och kör du mycket så skall du självklart välja en diesel. Oslagbart med diesel om man räknar dropparna och samtidigt vill ha lite kapacitet i motorn för att släpa grejer efter bilen.
Och det där med tyst kan bara du själv bedöma vad som är acceptabelt.
Och det är ju få som platsar in under 2500kr/mån i leasing. Men en Dacia borde rymmas där då den kostar 161.000kr med dieselmotor och automat.
Så mitt råd, testa en ny Duster och se om du kan trivas med bilen.

Jag håller med Guran för en gångs skull. ;)

Testa duster INNAN du testar någon annan då finns det chans att du blir nöjd.
Mycket bil för slanten och kör du äldre bil nu så kanske den är ganska tyst.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

FXX Inte till mig....
Octavia finns fortfarande i tankarna....

Dessvärre så kan du väl inte få mer praktisk och snål bensinbil för pengarna än en Octavia 1,0 tsi :)
Men finns ju faktiskt T-roc som ett alternativ
https://lecab.se/bilar/alla-varumarken/kampanjbilar/#!/bilar/2d3f3b63-4155-4ce1-a588-190ce83e772a
Lite ”roligare/fräckare” bil, en Golf på styltor.
Lär ju oxå gå ganska billig i drift, den lilla VAG 1,0motorn är hyllad av alla journalister och kom på fjärde plats på årets motor, bland alla, och första bland dom små.

För min del om jag köper en Octavia blir det en 1.8 tsi eller en Rs...

När det gäller leasing så missa inte allt som tillkommer innan du kan köra bilen ifrån handlaren och även använda den vintertid... Så jag har mycket svårt att tro att du hittar en vettig SUV för den maxkostnad du anger vid leasing - möjligen frånsett Duster.

Innan man skriver på för att ha en Duster i flera år tror jag att man ska köra den minst 10 mil på motorväg. Om man inte är hörselskadad sen tidigare, förstås.

Njo 415. Vad har du för bil i dag och som Mäkinen skriver testa rejält på motorvägen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är egentligen inte jag som ska ha en suv...."vidarebefordrar " en annans intresse....
Har själv tipsat om Duster...har hört den senaste skulle ha mycket bättre komfort?

Guran wrote:
Dessvärre så kan du väl inte få mer praktisk och snål bensinbil för pengarna än en Octavia 1,0 tsi :)
Men finns ju faktiskt T-roc som ett alternativ
https://lecab.se/bilar/alla-varumarken/kampanjbilar/#!/bilar/2d3f3b63-4155-4ce1-a588-190ce83e772a
Lite ”roligare/fräckare” bil, en Golf på styltor.
Lär ju oxå gå ganska billig i drift, den lilla VAG 1,0motorn är hyllad av alla journalister och kom på fjärde plats på årets motor, bland alla, och första bland dom små.

Jag har testat ateca med 1,0 tsi och håller man sig i landsvägsfart så är det helt okey och utan press med farthållaren på och 4 mil på 70-90 landsväg väg låg den på 0,53 när jag testade för ett år sedan.
Tänker kanske att höjden på en sådan bil straffar motorn lite extra i motorvägsfarter.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Seat Arona 1,0 dsg. Duster vet jag ingenting om, men det lilla jag hört är kass krocksäkerhet, kanske är en annan modell idag. https://teknikensvarld.se/lista-de-samsta-bilarna-i-krocktest-undvik-dessa-155213/

mso 1000 wrote:
Guran wrote:Dessvärre så kan du väl inte få mer praktisk och snål bensinbil för pengarna än en Octavia 1,0 tsi :)
Men finns ju faktiskt T-roc som ett alternativ
https://lecab.se/bilar/alla-varumarken/kampanjbilar/#!/bilar/2d3f3b63-4155-4ce1-a588-190ce83e772a
Lite ”roligare/fräckare” bil, en Golf på styltor.
Lär ju oxå gå ganska billig i drift, den lilla VAG 1,0motorn är hyllad av alla journalister och kom på fjärde plats på årets motor, bland alla, och första bland dom små.
Jag har testat ateca med 1,0 tsi och håller man sig i landsvägsfart så är det helt okey och utan press med farthållaren på och 4 mil på 70-90 landsväg väg låg den på 0,53 när jag testade för ett år sedan.
Tänker kanske att höjden på en sådan bil straffar motorn lite extra i motorvägsfarter.

Jo är ju framförallt höjden och markfrigången som ger den högre förbrukningen på en SUV, dvs luftmotståndet. Resten är ju ganska likt. Men luftmotståndet ökar med kvadraten på farten.

Jag har haft en Peugeot 2008 som hyrbil i 10 dagar. Det var en trött och törstig upplevelse.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.