Vi Bilägares forum

Mazda 6 2017

Mazda 6 2017

Hej!

Var och provkörde en Mazda 6 kombi diesel (175hk) årsmodell 2017. Tyckte den var riktigt trevlig med ordentligt bra vrid. Är ganska sugen på att köpa den men velar mellan diesel och bensin. Vi kör en del småsträckor och kanske 1500mil/år men jag är rädd att man ska mista bottendraget med 192hk bensinmodellen. Den verkar inte vara lätt att hitta för att provköra. Sen är jag lite sugen på AWD vilket jag iof inte har saknat de senaste 10 åren dock kanske det stärker andrahandsvärdet? Fördelar/nackdelar mellan diesel och bensin på Mazdan?

Tack på förhand.

Uppdaterat: 2016-11-04 20:41

Kommentarer

Sen undrar jag vad ni tror att man kan få ner nybilspriset till procentuellt sett. Köpte en saab för länge sen och fick 9% rabattt på priset. Är det möjligt idag tro?

rico90 skrev:

Hej!
Var och provkörde en Mazda 6 kombi diesel (175hk) årsmodell 2017. Tyckte den var riktigt trevlig med ordentligt bra vrid. Är ganska sugen på att köpa den men velar mellan diesel och bensin. Vi kör en del småsträckor och kanske 1500mil/år men jag är rädd att man ska mista bottendraget med 192hk bensinmodellen. Den verkar inte vara lätt att hitta för att provköra. Sen är jag lite sugen på AWD vilket jag iof inte har saknat de senaste 10 åren dock kanske det stärker andrahandsvärdet? Fördelar/nackdelar mellan diesel och bensin på Mazdan?
Tack på förhand.

Uppdaterat: 2016-11-04 20:44

Har du sett tråden om problem med (troligen) partikelfiltret på en Mazda 6 och där Mazda tydligen försöker slingra sig ifrån allt ansvar ? Jag skulle nog fundera allvarligt på en bensinare med dina körsträckor och dessutom med kortare sträckor. Vi har en Mazda 3 med 2,0/120 bensinare och den går att köra riktigt snålt - om man vill...:)

Uppdaterat: 2016-11-04 20:52

Om du inte ska dra tunga släp och bara kör 1500 mil per år är det ingen ide' att köpa diesel, då kommer det att bli dyrare mil än med bensin.
Dessutom tycker jag inte Mazdas dieslar är speciellt tysta.

Uppdaterat: 2016-11-04 21:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför då när många redan kör på hälften tallolja eller andra förnybara dieselvarianter?

Uppdaterat: 2016-11-05 08:23

Håller med Shogun, jag skulle också välja bensinvarianten men det beror på att jag kör för lite, kör aldrig med tunga släp och att bensinmotorerna dricker ungefär lika lite som dieselmotorerna.

Uppdaterat: 2016-11-05 11:08
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja - även jag gjorde valet att ta en bensinare vid senaste bytet efter att ha kört diesel på föregående bil. Ändå kör jag runt 2000 mil/år men ser ingen möjlighet att spara ekonomiskt på en diesel - och det avslöjas också när jag jämfört mina bildagböcker för båda bilarna. Andra må gilla dieslar men jag tycker trots allt bättre om bensinarens karaktäristik - bl a är den avsevärt flexiblare så med en diesel är en automatlåda mer eller mindre ett krav. Och än så länge slipper man också partikelfiltret på bensinaren även om det tydligen kommer även på bensinare rätt snart.

Uppdaterat: 2016-11-05 11:28

Tack för alla svar. Verkar vara svårt att hitta en bensin 192hk någonstans som man kan provköra men får fortsätta leta. Nästa fundering är färg. Är nog mest inne på Snowflake white (metallic) alternativt Machine grey (Metallic). För/nackdelar med vit lack?

Uppdaterat: 2016-11-05 17:10

Vitt = alltid skitigt under vinterhalvåret. Mörk lack = ser aldrig ren ut under sommarhalvåret. Säkert därför många väljer nåt "mittemellan". Inte för jag vet hur "Machine grey" ser ut men jag skulle nog välja den om valet står mellan dina 2 alternativ.

Uppdaterat: 2016-11-05 18:01

Har själv röd metallic, dock inte lika snygg som Mazdas Soul Red metallic, men rött är liksom vitt väldigt snyggt när bilen är ren och det är en av fördelarna.
Väljer du grått behöver du inte tvätta så ofta, det hjälper ändå inte, bilen ser lika trist ut ändå.
Den kanske snyggaste färg jag haft var en grön metallic som bara fanns på Saab 1992, "Official EM-car"! Men grönt är inte speciellt populärt.
Jag stöder Shoguns förslag, men måste du välja mellan vitt och svart tycker jag du ska välja vitt.

Uppdaterat: 2016-11-05 21:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På t ex Mazda 3:an tycker jag att Soul Red Metallic är väldigt snygg - men det kanske beror på att vi har en sån..:)

Uppdaterat: 2016-11-05 22:09

Röd metallic blir i och för sig smutsig, dvs att smutsen syns, men det är ju så mycket roligare att tvätta en sån bil, för den blir ju så jäkla fin!!! :) Jag tycker i och för sig att gråmetallic också är fint... Den är tåligare mot smuts, men skillnaden när man tvättar den blir inte lika stor som för röd, eller vit, utan den blir i princip bara blankare... Vit är också fin när den är ren, men ser tråkigare ut som smutsig och är mer svårtvättad än övriga färger. Tjärfläckar vintertid syns ju på långt håll på en vit bil, så man får vara mer noggrann vid tvätt. Räkna inte med att en maskintvätt gör en vit bil helt ren... Konstigt nog upplever man att andra färger blir renare av en maskintvätt, men troligen sitter ju samma solk-ränder kvar även där runt hjulhus och vid karossveck. Dom syns bara inte om man inte tittar riktigt nära och noga. Sen vet jag inte om en vit metallic är mera tålig än en solid vit... Kanske något..?

Uppdaterat: 2016-11-06 15:55

Lutar just nu åt soul red :)

En liten detalj i sammanganget men vad tycker ni om stänkskydd bak? De ser ganska diskreta ut. Är det värt det? Skonar man lacken eller har det ingen större betydelse? Troligen kommer vi inte välja till Webasto bränslevärmare. Tillvalet kostar 13000kr och det har fjärrkontroll men ingen app. Känns lite trist kan jag tycka. Vi har kallgarage och jag har ärligt talat aldrig saknat bränslevärmare tidigare så det kanske känns som pengar i sjön. De vinterdäck som erbjuds till kommer på 16-tums lättmetallfälg. Det känns lite litet kan jag tycka när sommardäcken har 19-tum. Känns som att kliva upp till 17-tum på vinterdäcken borde vara vettigt?

Uppskattar alla era tankar och input. Det gör det lite lättare att ta beslut :).

Uppdaterat: 2016-11-06 17:31

Med stänkskydd bak så slipper du ju få smutsigt däcksprut upp på sidan av bakre stötfångaren, som gör att bilen snabbt ser smutsig ut, så jag tycker det är värt det. Vad kostar dom till Mazda? Stänkskydd brukar väl inte vara så dyra, sett till helheten.

Uppdaterat: 2016-11-06 17:39

En bränsledriven brännare är värd guld, det ångrar du aldrig i detta obehagliga vinterland.
Den är värd varenda krona!

Uppdaterat: 2016-11-06 18:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej
Köp inte en Mazda. Dom är väldigt krångliga
när det gäller garanti ärenden

Uppdaterat: 2016-11-08 19:03

Bilen beställd! :)

Har ändrat mig både av och an men det landade tillslut på en Mazda 6 Combi 2.2DE AWD AUT 175HK Optimum. Färg: Snowflake White Pearl Mica. Tyckte färgen var ruskigt snygg. Nu får man väl tvätta för glatta livet för att hålla den ren. Blir även dragkrok, lastbågar och vinterdäck på 17-tumsfälg. Bilen fanns inne så jag ska hämta den om 2 veckor. Känns grymt spännande :). Nu börjar man fundera om man ska lämna in den på lackkonservering eller inte. Vad tycker ni?

Uppdaterat: 2016-11-08 20:12

Hoppas att du får tur med Mazdan. Själv har jag en Mazda lika den som du har beställt. Den har snart varit på verkstad i 7 veckor för att fixa DPF filtret. Jag har nybilsgaranti kvar på bilen, och det är inte klart än om garantin gäller. DPF filtret kostar minst 23000kr.
Så nu har jag varit utan bil i snart 7 veckor. Bilen har gått 2500mil.

Uppdaterat: 2016-11-08 23:32

Kan inte låta bli att skriva, men något ljudligare får man leta efter,gäller både motorljud (diesel) och vägljud. Vägljudet är numer nästan godkänt, Men motorljudet hua hua ! Lägg märke till att jag provade sista modellen för två veckor sedan i slutet av oktober 2016 , som enligt Mazda har ytterligare ljuddämning av dieselmotorn och vägljud. Hur sjutton lät då motorn förut.

Uppdaterat: 2016-11-09 06:11
Ben Sin

Shit va tråkigt! Hoppas att det löser sig för dig med bilen.

Uppdaterat: 2016-11-09 09:56

Du får skriva hur mycket du vill :) Jag stördes faktiskt inte alls av ljudet måste jag säga. Vi provade nya Audi A4 direkt efter och tyckte ingen bil lät något speciellt. Trycker man gasen i botten så lät Audin oxå i kupén. Ljudet var en faktor jag var lite nervös för innan men efter att ha provkört den två gånger så var det absolut inget problem. Men som någon skrev tidigare så uppfattar nog alla detta olika och alla är säkert olika känsliga för ljud. Enklast är nog att prova bilen om man är osäker. Jag och frugan kanske är döva men problem med oljud i kupen hade den inte :).

VW Polo 2012 skrev:

Kan inte låta bli att skriva, men något ljudligare får man leta efter,gäller både motorljud (diesel) och vägljud. Vägljudet är numer nästan godkänt, Men motorljudet hua hua ! Lägg märke till att jag provade sista modellen för två veckor sedan i slutet av oktober 2016 , som enligt Mazda har ytterligare ljuddämning av dieselmotorn och vägljud. Hur sjutton lät då motorn förut.

Uppdaterat: 2016-11-09 10:00

Tack!

Läste om keramiskt lackskydd precis på Ditecs hemsida. Var det hos ett Ditec-center du gjorde det?

Uppdaterat: 2016-11-09 22:34

Bra val! 2.2 DE 175 med automat är en härlig kombination. Valde bort bensinaren 192hk, den kändes lite orkeslös tyvärr. Jag valde Titanium flash mica, tacksam kulör i dessa snöslasktider :-)

Uppdaterat: 2017-01-16 21:54