Mazda 6 2010 - varningslampor

7 inlägg 0 nya
Mazda 6 2010 - varningslampor

Hej!

Jag skulle behöva er hjälp och kloka råd!

Är intresserad av en begagnad Mazda 6 2.0 bensin årsmodell 2010 som kört 8000 mil. Den säljs av en privatperson som ”inte kan så mycket om bilar” men som inte känner till några fel eller att något behöver åtgärdas. De vill ha 83000 kr. Senaste besiktning och intervallservice för ett år sedan. Intervallservice 2014 och 2015 gjordes inte (mellan service 2013 och 2016 hade bilen kört 2652 mil). Ägaren har bara kvar ett besiktningsprotokoll från 2017. I övrigt ser dokumentationen okej ut.

Jag försökte så gott jag kunde undersöka bilen utifrån vad jag tror är en ganska ambitiös checklista för besiktning av begagnad bil (https://chris-fix.com/upload/How%20to%20Inspect%20a%20Used%20Car%20Checklist%20%20FULL.pdf). I min högst lekmannamässiga besiktning av bilen upptäckte jag bara att när bilen startas kommer motorn inte alltid igång helt fint, utan låter lite ”trögt” under någon tiondels sekund. Ungefär som när batteriet är svagt, kanske. Vid kallstart på tomgång kom det kontinuerligt ut lite gles vit rök ur avgasrören, sågs inte när motorn var varm. När man vrider om tändningen slocknar inte: 1) laddningssystemets varningslampa, 2) check engine-varningslampa, 3) bromssystemets varningslampa och 4) motoroljetryckets varningslampa. När man sedan startar motorn så slocknar alla varningslampor förutom bromssystemets. I övrigt fick jag intrycket att bilen kändes, lät och såg stabil och bra ut.

Vad gäller varningslamporna vet jag inte om det ger någon ledtråd, men jag köpte en OBD2-scanner (Vgate OBD2 iCar2 WiFi) och OBD2-app (OBD Fusion) som gav en diagnosrapport på bilen. Jag har inte lärt mig att tolka diagnosrapporten än, men jag tror att ett centralt resultat var: ”there are no pending, stored, or permanent diagnostic trouble codes (DTCs).” Det stod också att Check engine-varningslampan var avstängd. ”MIL Off”. Den levererade också en massa mer data, men jag kan inte ta en bild av rapporten för att lägga upp här. Säg till om ni vill ha någon uppgift ur den!

Hur ska man tolka dessa varningslampor och resultat av OBD2-rapporten? Är det fel på elektroniken i varningslamporna i sig eller kan det något potentiellt faktiskt fel på motor, batteri, oljetryck eller bromsar?

Jag har möjlighet att låta bilen undersökas på besiktningsfirma och det finns ju olika nivåer på hur omfattande det kan göras. Allt ifrån den vanliga obligatoriska besiktningen för några hundralappar till Bilprovningens bildiagnos som kostar runt 1500 kr och ”testar bilens alla funktioner”. Vad skulle ni råda mig att göra om ni vore i min situation?

Tacksam för alla kommentarer, tips och råd jag kan få! :)

Bromsvarningslampan släcktes väl i samma stund som du släppte handbromsen? CEL- lampan kan inte släckas (möjlige kan den sluta fungera), så lyser den inte, så har du inga problem där. Detta bekräftas ju även av din OBD-scanner.

Om du verkligen vill få mesta möjliga info om bilen, så ska du nog besöka en bilverkstad som servar Mazda.

Tack för svar! Ja, handbromsen var ju förstås i... (lite pinsamt ändå).

Check engine-lampan var ju kanske den mest oroväckande, så det var ju skönt att höra.

Om det nu mot förmodan(?) ändå skulle vara så att de övriga varningslamporna, som slocknar först när motorn startar (bromssystem, laddningssystem, motoroljetryck), står för något faktiskt fel - kan det potentiellt röra sig om fel som är dyra att åtgärda?

Jag kollar upp bilverkstäder som servar Mazda och hör vad dom vill ha för en bildiagnos eller motsvarande. Tack för tipset!

Du kan nog köpa bilen och sedan sova gott. Att motoroljetrycket larmar innan du startat bilen kan ju faktiskt bero på att det inte finns något oljetryck i en motor som inte roterar. Detsamma gäller för laddningen.

Men, men, har man köpt en OBD2 och inte har koll på oljetrycket - ja då, hm, troll?

Nej, jag kan ju inte så mycket om bilar och det är därför jag ber om hjälp och är väldigt tacksam för den jag får :) För 2 dagar sedan hade jag inte ens hört ordet OBD2 och det kanske är lite overkill av mig att köpa en pryl som jag knappt vet hur den används, men men... Uppenbarligen tyckte jag att det var en bra idé :) Det låter ju logiskt att lampan kanske lyste pga att motorn inte var på och därmed inget oljetryck. Varför laddningssystemet skulle signalera fel pga att motorn inte är på är inte lika logiskt för mig, men det har nog sin förklaring i mina magra kunskaper om bilar :/ Men tack, dina svar är värdefulla för mig!

De flesta lampor lyser innan start för att visa att de fungerar.

@junkers Jo, det vet jag. Men grejen här var att efter att alla lampor först tändes (som sig bör), så var det fyra som inte släcktes. Tre släktes när jag startade motorn, men inte bromssystemets varningslampa. @Audi A5 SB förklarade här ovan varför det kan vara så och jag tyckte att hans förklaringar lät ganska rimliga.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.