Vi Bilägares forum

Lambdasond Audi A3 2004

Lambdasond Audi A3 2004

Hej!

Köpte en Audi A3 2004 där lambdasonden behövde bytas ut. Han hade haft bilen inlämnad på service och det hade då sätt att det var snart dags att byta ut lambdasonen. Den tidigare ägaren köpte därför en sond som jag fick med när jag köpte bilen men tyvärr var det den bakre sonden vilket inte återgärdade felet. Motorlampan lyser fortfarande så det gäller med största sannolikhet den främre så jag undrar hur den skiljer sig mot den bakre? Den bakre var från Biltema och jag antar att det finns olika åsikter om det är ok att använda en sådan men ge gärna lite tips och förslag. Har 0 koll gällande detta.

Tack på förhand!

Uppdaterat: 2018-08-29 09:25

Kommentarer

Du skulle behöva börja med att läsa felkoder så att du med säkerhet vet att Biltemsonden fungerar och är korrekt inkopplad. Åk till en verkstad, en yrkesskola eller köp en felkodläsare (biltemas VW-Audi-läsare lär ska fungera bra). Jag bytte en lambdasond på en Golf och den är nog skapligt jämförbar med din Ådi. Jag beställde en lambdasond på brittiska ebay från en firma som var otroligt skrytsamma över hur bra deras produkter var. De påstod att de hade jättebra prylar som var modellanpassade så att sonderna skulle stämma med anslutningar i bilen och att de dessutom skulle vara billiga och hållbara. Allting stämde och sonden fungerade perfekt i flera tusen mil och sedan såldes Golfen.

Uppdaterat: 2018-08-31 19:21

Den bakre sonden är enbart en diagnossond för att säkerställa katalysatorns funktion. Den främre är en styr och reglersond till motorstyrningen. Den bakre sonden används således bara ibland. Dvs. motorns styrenhet utför ibland en diagnoscykel. Då skickas en fetare bränslepuls som främre sond läser av lambdavärdet på, sedan jämförs detta värdet mot bakre sond, på så vis kan styrenheten avgöra om katalystorn renar avgaserna som den ska.

En felkod är inte fel att veta för att kunna hitta felet. Värt att notera är att det är ytterst känsliga grejor. Det kan läcka ifrån en skarv i avgassystemet EFTER bakre sond för att man ska få felkod på katalysatorn.

Uppdaterat: 2018-09-02 10:40

Tack för svar! Det var främre som spökade så verkar fungera fint nu :)

Uppdaterat: 2018-09-11 21:50