Vi Bilägares forum

Köpråd tack (begagnad kombi)

Köpråd tack (begagnad kombi)

Jag och frugan ska köpa ny bil och tänkte satsa på en begagnad kombi. Just nu Kör vi en äldre Saab 9-3 Aero med typ 200hk från 2002 eller 2003. Rolig bil att köra men den har gjort sitt nu. Vi vill ha något rymligare, modernare och något som inte drar så mycket.

Vi har provkört rätt mycket olika bilar och kommit fram till 2-3 st alternativ. Vi skulle vilja ha all typ av tips, förslag och hjälp. Är det något märke/årsmodell man ska akta sig för? Ska vi ha bensin eller Diesel osv..

Våran budget ligger på mellan 120 och 160k. Gärna mellan 130-150, någon stans där. Vi vill helst ha automat. Undviker gärna fyrhjulsdrivet då jag förstått att det blir dyrare service, skatt och däckbyte? Roligare att köra dock..

Vi har tittat på:
Volvo V60 D4 (181hk) 2014-15
Skoda Octavia 2016-18
Toyota Auris
VW Golf Sportcombi
VW Passat

Volvon var väl den jag tyckte var absolut roligast att köra. Lagom stor också. Toyota håller ju bra säger dom men alla jag testkört är otroligt tråkiga både utvändigt, invändigt och att köra. Golf och passat är fint men skjuter ofta iväg i pris precis som Volvon.. Frugan tycker skodan och jag börjar också luta mot att det är ett bättre köp. Mer för pengarna. Sen är det ju vilket bränsle man ska köra på.. Jag har ingen åsikt om varken disel eller bensin, jag vill bara välja rätt för oss. El och hybrider tenderar till att även dom skjuta iväg i pris så dom har vi väl undvikit. Vi kör bara kortare enstaka statsturer i vardagen, men brukar bli ganska regelbundna längre resor också. Skulle gissa på att det blir ca 1500-2000 mil om året.

2020-04-14 11:09
Mr Vidlund

Kommentarer

Åk till kamux i Borlänge och provkör Opel Astra ST NFR257 skapligt utrustad driftsäker, billigt ägande.

2020-04-14 11:51

Är volvon lagom stor så är det nog ett mycket bra köp. Den stora nackdelen med förra v60 är annars att den är rätt trång.

2020-04-14 12:03

Då du kör en Saab och nämner rolig att köra så ör det enklaste att ta bort de bilar som inte är det.
Börja med alla Toyotas hybrider, lägg till Skoda och VW:s modeller med liten motor, ingen av dom är speciellt roliga. Din lista är ju bara ganska tråkiga bilar, att gå från den Saab 9-3 till någon av dom är ren öken.
VW:s 150hk tsi är i alla fall lite roligare och en sådan får du inom budget av nyare modell
https://www.bytbil.com/varmlands-lan/personbil-golf-sportscombi-tsi-150-r-line-8177-14421564

Peugeot 308, mycket bil för pengarna med pålitlig 180hk dieselmotor och full GT utrustning
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-308-2-0-sw-bluehdi-gt-181hk-1125-14369959

Renault Megane med rejäl motor och utrustning
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-megane-grandtour-220hk-gt-line-bose-8258-14274459

En körglad Honda Civic kombi
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-civic-tourer-sport-plus-1-8-navi-b-kam-6058-14245309

Ford Mondeo glöms ofta bort, både snygg och med Fords signum, körglad
https://www.bytbil.com/skane-lan/personbil-mondeo-1-5-160hkr-ecoboost-euro-6-kombi-6500mil-1597-14224610

Det var lite annat än din tråkiga standardlistan 1A.
Bara välja och vraka, jag skulle inte köpt någon av dom du listade.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Nya Honda Civic ryms nästan inom budget. Det är ingen kombi men den har ett stort bagage(drygt 480L) och är en väldigt rymlig, välutrustad och körglad bil. Driftsäkra också.

https://www.blocket.se/vi/90291704.htm

2020-04-14 13:05

Vad andra än man själv tycker om "rolig" och annat skall man ta med en stor nypa salt. Provkör och välj den modell som passar er själva och strunta i vad som skrivs om olika bilars "rolighet" - den skall trots allt passa ER, er budget samt era övriga krav.

2020-04-14 13:13
Simon Vidlund skrev:

Jag och frugan ska köpa ny bil och tänkte satsa på en begagnad kombi. Just nu Kör vi en äldre Saab 9-3 Aero med typ 200hk från 2002 eller 2003. Rolig bil att köra men den har gjort sitt nu. Vi vill ha något rymligare, modernare och något som inte drar så mycket.
Vi har provkört rätt mycket olika bilar och kommit fram till 2-3 st alternativ. Vi skulle vilja ha all typ av tips, förslag och hjälp. Är det något märke/årsmodell man ska akta sig för? Ska vi ha bensin eller Diesel osv..
Våran budget ligger på mellan 120 och 160k. Gärna mellan 130-150, någon stans där. Vi vill helst ha automat. Undviker gärna fyrhjulsdrivet då jag förstått att det blir dyrare service, skatt och däckbyte? Roligare att köra dock..
Vi har tittat på:
Volvo V60 D4 (181hk) 2014-15
Skoda Octavia 2016-18
Toyota Auris
VW Golf Sportcombi
VW Passat
Volvon var väl den jag tyckte var absolut roligast att köra. Lagom stor också. Toyota håller ju bra säger dom men alla jag testkört är otroligt tråkiga både utvändigt, invändigt och att köra. Golf och passat är fint men skjuter ofta iväg i pris precis som Volvon.. Frugan tycker skodan och jag börjar också luta mot att det är ett bättre köp. Mer för pengarna. Sen är det ju vilket bränsle man ska köra på.. Jag har ingen åsikt om varken disel eller bensin, jag vill bara välja rätt för oss. El och hybrider tenderar till att även dom skjuta iväg i pris så dom har vi väl undvikit. Vi kör bara kortare enstaka statsturer i vardagen, men brukar bli ganska regelbundna längre resor också. Skulle gissa på att det blir ca 1500-2000 mil om året.

Sune, eftersom ni nämnde Kombi och Skoda så tycker jag ni skall prova en octavia kombi och med 1,0 tsi 115hk motorn och gärna i style utförandet med led och mycket utrustning och kör en timme i lite varierande körning.
Kanske inte den roligaste men mycket bil och bra utrustad och dessutom en av dom snålaste och tystaste bensinbilarna i denna storleksklass.
Låter inte mycket motor (1,0tsi) men lätt bil (300kg lättare än aeron?)och är relativt kvick(0-100 på 10 s) för mortorstorleken och bara som ett mått så slår den alla Toyotas och Kias hybrider enkelt i snabbhet och tar faktiskt inte nämnvärt mer bränsle heller.
Jag har kört 10000 mil problemfritt med min och är nöjd.
Ja bara ett tips i mängden.

Och diesel i dag är nog det sista jag skulle köpa med er körning som ni beskriver och ponera att dieseln som regel är en krona dyrare änbensin.
Med octavian 1,0tsi kör man lätt vanlig landsvägskörning på kring 0,5 och med en skatt på 360;-
Som sagt stirra er inte blind på motoreffekten utan provkör förutsättningslöst en timme och känn er för.
Och naturligtvis så prova även andra bilar.

Uppdaterat: 2020-04-14 13:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Pi skrev:

Vad andra än man själv tycker om "rolig" och annat skall man ta med en stor nypa salt. Provkör och välj den modell som passar er själva och strunta i vad som skrivs om olika bilars "rolighet" - den skall trots allt passa ER, er budget samt era övriga krav.

Jag baserade mina förslag enkom på att jag kört Saab i många år och har en klar uppfattning om vad som var roligt med dom bilarna med stark turbomotor. Så TS referens i fråga om nuvarande bil har jag ganska god kontroll på och därav lite olika alternativ att provköra utöver listan TS hade.
Men visst av de alternativ TS angett och mina provkörningar så skulle jag valt en Golf med 150hk tsi motorn i R-utförande interiört och exteriört.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Skulle påstå att vill TS ha en känsla av kraft liknande den från sin Saab är det väl en V60 T5 FWD som ligger nära och bra. Har själv haft 2 st 9-3 Aero, en 5-dörrars -02 och en Cab -03. Det var inte chassi för den effekten på caben, men en otroligt trevlig härlig bil med fortfarande bland de bästa stolar jag haft i en bil. Så en V60 T5 R-design skulle jag säga om målet är att ha en liknande känsla som från Saaben.

Uppdaterat: 2020-04-14 15:00
Pi skrev:

Vad andra än man själv tycker om "rolig" och annat skall man ta med en stor nypa salt. Provkör och välj den modell som passar er själva och strunta i vad som skrivs om olika bilars "rolighet" - den skall trots allt passa ER, er budget samt era övriga krav.

Håller med Pi, detta besynnerliga "rolighet," som hissar och dissar bilar på detta forum, är ju bara högst subjektivt.

2020-04-14 17:47
40-talisten skrev:

Pi wrote:Vad andra än man själv tycker om "rolig" och annat skall man ta med en stor nypa salt. Provkör och välj den modell som passar er själva och strunta i vad som skrivs om olika bilars "rolighet" - den skall trots allt passa ER, er budget samt era övriga krav.
Håller med Pi, detta besynnerliga "rolighet," som hissar och dissar bilar på detta forum, är ju bara högst subjektivt.

Ja tänk om alla biltester vore objektiva, vad enkelt allt skulle vara då.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ja A4 är trevlig att köra och vissa utföranden kan vara roliga, men den måste också provas en längre sträcka.
Själv klarar jag inte av den, alla jag kört har haft alldeles för obekväma träbänkar, efter tio mil måste jag stanna och försöka få tillbaka känseln i röven!

2020-04-14 20:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Guran skrev:

40-talisten wrote:Pi wrote:Vad andra än man själv tycker om "rolig" och annat skall man ta med en stor nypa salt. Provkör och välj den modell som passar er själva och strunta i vad som skrivs om olika bilars "rolighet" - den skall trots allt passa ER, er budget samt era övriga krav.
Håller med Pi, detta besynnerliga "rolighet," som hissar och dissar bilar på detta forum, är ju bara högst subjektivt.

.
Ja tänk om alla biltester vore objektiva, vad enkelt allt skulle vara då.

Subjektivt eller objektivt, ber man om råd eller läser tester måste man väl förtusan sortera och skälv testa och dessutom testa riktigt och göra den egna bedömningen innan man slår till.
Den ena passar inte den andre och tredje och jag ser inget konstigt i det.
Det finns många bilar som jag testat och har direkt valt att sno runt kvarteret och lämna tillbaka bilen ifråga till säljaren.

Uppdaterat: 2020-04-14 20:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Simon Vidlund wrote:Jag och frugan ska köpa ny bil och tänkte satsa på en begagnad kombi. Just nu Kör vi en äldre Saab 9-3 Aero med typ 200hk från 2002 eller 2003. Rolig bil att köra men den har gjort sitt nu. Vi vill ha något rymligare, modernare och något som inte drar så mycket.
Vi har provkört rätt mycket olika bilar och kommit fram till 2-3 st alternativ. Vi skulle vilja ha all typ av tips, förslag och hjälp. Är det något märke/årsmodell man ska akta sig för? Ska vi ha bensin eller Diesel osv..
Våran budget ligger på mellan 120 och 160k. Gärna mellan 130-150, någon stans där. Vi vill helst ha automat. Undviker gärna fyrhjulsdrivet då jag förstått att det blir dyrare service, skatt och däckbyte? Roligare att köra dock..
Vi har tittat på:
Volvo V60 D4 (181hk) 2014-15
Skoda Octavia 2016-18
Toyota Auris
VW Golf Sportcombi
VW Passat
Volvon var väl den jag tyckte var absolut roligast att köra. Lagom stor också. Toyota håller ju bra säger dom men alla jag testkört är otroligt tråkiga både utvändigt, invändigt och att köra. Golf och passat är fint men skjuter ofta iväg i pris precis som Volvon.. Frugan tycker skodan och jag börjar också luta mot att det är ett bättre köp. Mer för pengarna. Sen är det ju vilket bränsle man ska köra på.. Jag har ingen åsikt om varken disel eller bensin, jag vill bara välja rätt för oss. El och hybrider tenderar till att även dom skjuta iväg i pris så dom har vi väl undvikit. Vi kör bara kortare enstaka statsturer i vardagen, men brukar bli ganska regelbundna längre resor också. Skulle gissa på att det blir ca 1500-2000 mil om året.
Sune, eftersom ni nämnde Kombi och Skoda så tycker jag ni skall prova en octavia kombi och med 1,0 tsi 115hk motorn och gärna i style utförandet med led och mycket utrustning och kör en timme i lite varierande körning.
Kanske inte den roligaste men mycket bil och bra utrustad och dessutom en av dom snålaste och tystaste bensinbilarna i denna storleksklass.
Låter inte mycket motor (1,0tsi) men lätt bil (300kg lättare än aeron?)och är relativt kvick(0-100 på 10 s) för mortorstorleken och bara som ett mått så slår den alla Toyotas och Kias hybrider enkelt i snabbhet och tar faktiskt inte nämnvärt mer bränsle heller.
Jag har kört 10000 mil problemfritt med min och är nöjd.
Ja bara ett tips i mängden.
Och diesel i dag är nog det sista jag skulle köpa med er körning som ni beskriver och ponera att dieseln som regel är en krona dyrare änbensin.
Med octavian 1,0tsi kör man lätt vanlig landsvägskörning på kring 0,5 och med en skatt på 360;-
Som sagt stirra er inte blind på motoreffekten utan provkör förutsättningslöst en timme och känn er för.
Och naturligtvis så prova även andra bilar.

Låter intressant! Vi har testat en Skoda Octavia automat disel och en manuell gasdriven, dock ingen bensinare. Vi var otroligt nöjda med bilen i sig och körkänslan trots att det kanske inte är den roligaste bilen i världen. Slår de kior, toyotor osv jag provkört. 1.0 motor räcker säger du. Är det storleken på motor eller hur förklarar man dom siffrorna, finns ju 1,2 1,4 1,6 2,0 osv. Hur är det med alla kamremsproblem och växellådor när de kommer till Skoda? Man har ju hört mkt om VW bilarna, men det verkar vara de äldre. Vi kollar ju på 2016-2018.

2020-04-14 22:01
Mr Vidlund

Tack för många svar, fortsätt gärna!
Tänkte bara poängtera att det viktigaste är inte att bilen ska vara "rolig" att köra. Jag vet att man inte kan få allt i ett. Klart jag hade velat ha en rolig bil att köra men jag värdesätter ekonomi före piggt och snabbt såklart. Det viktigaste är att bilen känns rätt i körkänslan och är ekonomisk. Därför inser jag nu att Volvo D4 kanske inte är ett kanonalternativ.

Tänkte fråga.. Vart tycker ni gränsen går mellan att behöva en disel och inte? Vi kör ju stadsturer hemma mest och gör resor på 50mil tur och retur kanske 6-10 gånger om året.

2020-04-14 22:08
Mr Vidlund
Simon Vidlund skrev:

Tack för många svar, fortsätt gärna!
Tänkte bara poängtera att det viktigaste är inte att bilen ska vara "rolig" att köra. Jag vet att man inte kan få allt i ett. Klart jag hade velat ha en rolig bil att köra men jag värdesätter ekonomi före piggt och snabbt såklart. Det viktigaste är att bilen känns rätt i körkänslan och är ekonomisk. Därför inser jag nu att Volvo D4 kanske inte är ett kanonalternativ.
Tänkte fråga.. Vart tycker ni gränsen går mellan att behöva en disel och inte? Vi kör ju stadsturer hemma mest och gör resor på 50mil tur och retur kanske 6-10 gånger om året.

Med den körningen så är nog bensin bäst.
Trivdes ni med Octavian så är det en synnerligen prisvärd/ekonomisk och praktiskt förnuftig bil.
1,0l trecylindriga motorn som MSO rekommenderar är faktiskt en riktigt bra bränslesnål bensinmotor. Är väldigt lik en diesel i karaktären.
Så jag rekommenderar absolut en provkörning av den, förvånansvärt bra drag i den lilla motorn. Med era få mil och några långkörningar per år finns absolut ingen anledning till annat än en bensinare.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Simon Vidlund skrev:

mso 1000 wrote:Simon Vidlund wrote:Jag och frugan ska köpa ny bil och tänkte satsa på en begagnad kombi. Just nu Kör vi en äldre Saab 9-3 Aero med typ 200hk från 2002 eller 2003. Rolig bil att köra men den har gjort sitt nu. Vi vill ha något rymligare, modernare och något som inte drar så mycket.
Vi har provkört rätt mycket olika bilar och kommit fram till 2-3 st alternativ. Vi skulle vilja ha all typ av tips, förslag och hjälp. Är det något märke/årsmodell man ska akta sig för? Ska vi ha bensin eller Diesel osv..
Våran budget ligger på mellan 120 och 160k. Gärna mellan 130-150, någon stans där. Vi vill helst ha automat. Undviker gärna fyrhjulsdrivet då jag förstått att det blir dyrare service, skatt och däckbyte? Roligare att köra dock..
Vi har tittat på:
Volvo V60 D4 (181hk) 2014-15
Skoda Octavia 2016-18
Toyota Auris
VW Golf Sportcombi
VW Passat
Volvon var väl den jag tyckte var absolut roligast att köra. Lagom stor också. Toyota håller ju bra säger dom men alla jag testkört är otroligt tråkiga både utvändigt, invändigt och att köra. Golf och passat är fint men skjuter ofta iväg i pris precis som Volvon.. Frugan tycker skodan och jag börjar också luta mot att det är ett bättre köp. Mer för pengarna. Sen är det ju vilket bränsle man ska köra på.. Jag har ingen åsikt om varken disel eller bensin, jag vill bara välja rätt för oss. El och hybrider tenderar till att även dom skjuta iväg i pris så dom har vi väl undvikit. Vi kör bara kortare enstaka statsturer i vardagen, men brukar bli ganska regelbundna längre resor också. Skulle gissa på att det blir ca 1500-2000 mil om året.
Sune, eftersom ni nämnde Kombi och Skoda så tycker jag ni skall prova en octavia kombi och med 1,0 tsi 115hk motorn och gärna i style utförandet med led och mycket utrustning och kör en timme i lite varierande körning.
Kanske inte den roligaste men mycket bil och bra utrustad och dessutom en av dom snålaste och tystaste bensinbilarna i denna storleksklass.
Låter inte mycket motor (1,0tsi) men lätt bil (300kg lättare än aeron?)och är relativt kvick(0-100 på 10 s) för mortorstorleken och bara som ett mått så slår den alla Toyotas och Kias hybrider enkelt i snabbhet och tar faktiskt inte nämnvärt mer bränsle heller.
Jag har kört 10000 mil problemfritt med min och är nöjd.
Ja bara ett tips i mängden.
Och diesel i dag är nog det sista jag skulle köpa med er körning som ni beskriver och ponera att dieseln som regel är en krona dyrare änbensin.
Med octavian 1,0tsi kör man lätt vanlig landsvägskörning på kring 0,5 och med en skatt på 360;-
Som sagt stirra er inte blind på motoreffekten utan provkör förutsättningslöst en timme och känn er för.
Och naturligtvis så prova även andra bilar.

.
Låter intressant! Vi har testat en Skoda Octavia automat disel och en manuell gasdriven, dock ingen bensinare. Vi var otroligt nöjda med bilen i sig och körkänslan trots att det kanske inte är den roligaste bilen i världen. Slår de kior, toyotor osv jag provkört. 1.0 motor räcker säger du. Är det storleken på motor eller hur förklarar man dom siffrorna, finns ju 1,2 1,4 1,6 2,0 osv. Hur är det med alla kamremsproblem och växellådor när de kommer till Skoda? Man har ju hört mkt om VW bilarna, men det verkar vara de äldre. Vi kollar ju på 2016-2018.

Ja det låter lite med 1,0 tsi men motorn ersatte den gamla 1,2 tsi och har högre effekt och högre vridmoment och går dessutom snålare än den gamla och jag tror octavia fick motorn 2017 och golf 2015.
Jag har levt med motorn i 10000 mil och jag har aldrig hört att det är några problem med den nya motorn och kamrem är stabil konstruktion mot tidigare och skall bytas vid 20000 mil.
Och jag har dragit 1250kg cabby husvagn i 100 mil med 1,0tsi utan det minsta problem att hålla farten 90 med farthållaren och dessutom drog den strax under litern på den resan så motorn är inte kraftlös.
Jag tror att köper man nyare än 2016 så är det nog inga problem med varken motorer eller lådor på vag.
Och jag rekommenderar att välj en octavia med fabriksmonterad bensinvärmare vilket 90% har, bra både för motor och dig om octavia blir ditt val.

2020-04-14 22:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Simon - i de årsmodeller du kollar på Octavian så finns inte de problematiska kamkedjemotorerna. Lyckas du få tag i en TSI 1,5 l så är den ju klart "roligare" = piggare. Men kanske aningen törstigare kan man gissa.

2020-04-14 22:50
Pi skrev:

Simon - i de årsmodeller du kollar på Octavian så finns inte de problematiska kamkedjemotorerna. Lyckas du få tag i en TSI 1,5 l så är den ju klart "roligare" = piggare. Men kanske aningen törstigare kan man gissa.

Nu är jag inte säker men jag tror att 1,5 tsi med cylinderavstängning kom sent till octavian, 18-19 tror jag och tidigare var det den äldre 1,4 tsi men jag kan ha fel.
Men 1,5 alternativet är iaf dyrare i inköp och en aning törstigare tror jag efter det jag sett när jag testat med färddatorn men jag är säker på att en lite för tung gasfot kan pumpa igenom mer i den större motorn.
Dvs tvärtemot en lite större diesels karaktär.

2020-04-14 23:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är självklart att en större motor har en högre förbrukning än en liten, men vid lägre och lika effektuttag skiljer det minimalt ofta så lite att det saknar betydelse. Vid högre effekt, när det närmar sig gränsen för vad den mindre motorn kan prestera går det oftast åt andra hållet, där sörplar den lille i sig mer.
Har man ofta tunga släp påkopplat ska man akta sig för mopedmotorer, de får det alltför svettigt!
Och när det gäller bränsleförbrukning har jag aldrig förstått mig på de som räknar varje cl i förbrukningen, kostnaden för bränslet är ju vanligtvis en av de minsta utgifterna!

2020-04-15 09:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
mso 1000 skrev:

Pi wrote:Simon - i de årsmodeller du kollar på Octavian så finns inte de problematiska kamkedjemotorerna. Lyckas du få tag i en TSI 1,5 l så är den ju klart "roligare" = piggare. Men kanske aningen törstigare kan man gissa.
Nu är jag inte säker men jag tror att 1,5 tsi med cylinderavstängning kom sent till octavian, 18-19 tror jag och tidigare var det den äldre 1,4 tsi men jag kan ha fel.
Men 1,5 alternativet är iaf dyrare i inköp och en aning törstigare tror jag efter det jag sett när jag testat med färddatorn men jag är säker på att en lite för tung gasfot kan pumpa igenom mer i den större motorn.
Dvs tvärtemot en lite större diesels karaktär.

Svärfar min kör octavia kombi -18
tsi 1.5 L med cylinderavstängning.
Han är nöjd. Går också snålt.
Kan den ha kommit i samband med faceliftet?!

Uppdaterat: 2020-04-15 10:07

Beroende hur mycket utrymme ni behöver,
kolla seat Leon kombi. Mkt bil för pengarna, har vänner som har en sån. Funkar fint när vi åkt till fjällen tex.
Jag själv var inne på en sån (förhöjda med awd, men var för trång för vår behov.) fin bil. Jag får audi och lite saab vibbar i den, känns lite sportig.

2020-04-15 10:12

Tro det eller ej men det blev faktiskt bilköp idag! Blev till slut en Skoda Octavia Ambition 2017 från Bilmetro. Prutade ner det redan nedsatta priser från 150k till 140. Blev 1.0 bensin och manuell. Riktigt imponerad att den lilla motorn var så pigg. 3k mil hade den gått bara. Nyservad och ett års garanti, så gott som felfri. Riktigt nöjd hittils. Tack för all hjälp allihop!

2020-04-15 23:23
Mr Vidlund

Jag säger grattis till en hyggligt vettig bil även om det blev instegsmodellen.
Två tips av mig.

1. Lär dig att använda farthållaren mycket även om du nu har den enklare varianten på blinkers spaken och utan adaptivitet.
Tror den spar soppa och risk för böter.

2. Bränslevärmare vilket jag utgår från att du har.
Lär dig den enkla timer funktionen och lär dig vilka driftstider som behövs vid olika utetemperaturer.
Kan du starta med nyckeldosan före avfärd ( funkar ett par 100 meter) så är det en fördel då du ofta vet väder och temp då det annars kan vara lätt att elda för kråkorna fast den bara tar ca 0,5 liter i timmen.

Jag har avbockat den automatiskas tempstyrda (+5grader) starten av värmaren från bilens system utan jag bedömer skälv behovet och startar alltid manuellt vid 0-ett par+ och allt från 5minuter före avfärd till Max 20-25 minuter vid minus -10 till -25 grader och stänger av den manuellt på knappen när jag ser att tempen gått upp på temp mätaren efter jag kör iväg några km.

Tror detta förfarande sparar några kronor men framförallt så skall man vara medveten om att i auto mode så startar värmaren under +5 så fort du startar bilen en halv minut eller bara flyttar den eller kör 1km till affären.
Värt att beakta för god värmar funktion i många år.
Och en motor som får en varmstart sparar bensin och miljö och kroppen mår fint att alltid få kliva in i en varm bil.
Lycka till och grattis.

2020-04-16 06:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html