Vi Bilägares forum

Köpråd hybrid

Köpråd hybrid

Hej!

Står inför det jobbiga med att byta tjänstebil/bruttolöneleasingbil.. hybrid är kraven från jobb. Utav bilmärkena vi kan välja på så har jag kommit fram till att jag har två val:

1. Volvo V60 T6 recharge R-design + förarstöd + teknikpaket.
2. BMW 330e Touring M-sport + driving assistant pro + HK sound + elvärmd ratt + akustikrutor fram.

bruttoavdragen ligger på 5300 för volvon och 5600 för bmw. har provkört båda (bmw i sedan då touring levereras först i höst), och är nöjd med båda.

någon som har erfarenhet av ovan bilar och vill dela med sig?

jag kommer tyvärr inte kunna ladda hemma, så bensinförbrukningen spelar viss roll.

spontant känns det som att man får "mer bil" för pengarna i volvon, men BMW är så mycket snyggare invändigt framförallt digitala displayer mm. hela gränssnittet.

jag kan helt enkelt inte bestämma mig..

//M

Uppdaterat: 2020-06-23 10:07

Kommentarer

Kan man inte ladda hemma men av nån skum anledning måste/vill ha en laddhybrid skulle jag ju köpa den som fungerar mest/bäst som en vanlig hybrid när batteriet är lågt. Där skiljer det ju väldigt mycket mellan olika märken.
Man märker ju dock att smaken är som baken, BMW:n är ju otroligt mycket plottrigare invändigt än Volvon.
TS nämner bara bruttonöneavdraget, men inget om förmånsvärdet, hur skiljer det sig åt? Anar BMW:n behöver ha mer som listas som extrautrustning och det är mycket högre förmånsvärde på extra tillval.

Uppdaterat: 2020-06-23 11:24
Guran skrev:

Spelar bensinförbrukningen viss roll så borde du köpa BMW:n
Eller egentligen ingen av dom två.
Var har du tänkt ladda din laddhybrid om du inte kan ladda den hemma?
Blir jäkligt bakvänt att köpa en laddhybrid om man inte kan ladda den.

Hej!
Mitt jobb har som krav att vi måste ha hybrid(eller tesla). jag kör ca 4500 mil om året och vill inte ÄGA en bil med de miltalen. Allt ingår i bruttolöneleasingen, fria mil, servicear, däck, självrisker mm mm. körning i jobb får jag ersättning för osv.

jag kan ladda 500m hemmifrån via en Bee laddstolpe för dyrare peng, annars får ja dra en sladd ut genom köksfönstret.. men inte tillåtet enligt hyresvärden pga elinfra inte håller... radhus byggt 2010 borde klara de tycker man..

Tesla som ja nämnde ovan är uteslutet då man hamnar runt 7000 brottoavdrag.. och då inget bra laddställe, så helt uteslutet.

Uppdaterat: 2020-06-23 11:25
Henrik M skrev:

Kan man inte ladda hemma men av nån skum anledning måste/vill ha en laddhybrid skulle jag ju köpa den som fungerar mest/bäst som en vanlig hybrid när batteriet är lågt. Där skiljer det ju väldigt mycket mellan olika märken.
Man märker ju dock att smaken är som baken, BMW:n är ju otroligt mycket plottrigare invändigt än Volvon.
TS nämner bara bruttonöneavdraget, men inget om förmånsvärdet, hur skiljer det sig åt? Anar BMW:n behöver ha mer som listas som extrautrustning och det är mycket högre förmånsvärde på extra tillval.

Hej tack för ditt svar! jag föredrar BMWs insida och mmi mm. men volvon är minst lika tilltalande utvändigt.

jag kan lista mina offertpriser efter rabatt mm nedan:

Volvo v60 T6 recharge R-design + teknikpaket + förarstöd
519459:-
förmånsvärde/mån = 4928:-
bruttoavdrag = 5389:-
netto: 5250:- ~

BMW 330e touring M-sport + driving assist pro + HK sound + tonade rutor + shadowline + elvärmd ratt + svart metallic + 19" fälg
508000:-
förmånsvärde/mån = 5395:-
Bruttoavdrag = 5668:-
netto: 5580:- ~

värt att notera att volvofinans är leasingpartner och troligen permierar volvo för andrahandsvärde här.. volvon är dyrare i pris men billigare per månad...

Uppdaterat: 2020-06-23 11:39
Guran skrev:

Då du tydligen inte kommer ladda bilen så borde du köpa en vanlig hybrid, men det kanske inte är företagets policy
Detta är oavsett konsekvensen av Sveriges idiotiska system att subventionera vissa typer av sk. Miljöbilar.
Bästa för dig vore onekligen en bil med dieselmotor

Vanlig hybrid duger inte enligt jobb. Har kört diesel via jobb i 9 år och de funkar bra, men den tiden är förbi..

jag kommer ju försöka lösa laddning på något sätt. det ryktas om laddstolpar vid jobb via fastighetsägaren. men de blir väl betalstolpar det med.

Uppdaterat: 2020-06-23 11:49
Guran skrev:

Då du tydligen inte kommer ladda bilen så borde du köpa en vanlig hybrid, men det kanske inte är företagets policy
Detta är oavsett konsekvensen av Sveriges idiotiska system att subventionera vissa typer av sk. Miljöbilar.
Bästa för dig vore onekligen en bil med dieselmotor

Jag håller med Guran och visst är systemet helt knasigt.
Med din körning är det ju en dieselbil med bränslevärmare som är det idealiska.
Och annars på grund av miljöskäl så borde förstahandsvalet vara en snål ren hybrid bil som ändå ger en släng av miljötänket.

En laddhybrid är sååå fel i detta sammanhang så det kan inte bli mer fel.

Uppdaterat: 2020-06-23 11:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Guran wrote:Då du tydligen inte kommer ladda bilen så borde du köpa en vanlig hybrid, men det kanske inte är företagets policy
Detta är oavsett konsekvensen av Sveriges idiotiska system att subventionera vissa typer av sk. Miljöbilar.
Bästa för dig vore onekligen en bil med dieselmotor
Jag håller med Guran och visst är systemet helt knasigt.
Med din körning är det ju en dieselbil med bränslevärmare som är det idealiska.
Och annars på grund av miljöskäl så borde förstahandsvalet vara en snål ren hybrid bil som ändå ger en släng av miljötänket.
En laddhybrid är sååå fel i detta sammanhang så det kan inte bli mer fel.

Hej! tack för ditt svar! jag håller såklart med. önskar att arbetsgivaren kunde tänka annorlunda dock. eller iaf bjuda på ett Bee-laddkort för 400:-/månad för oss stackare som inte kan ladda hemma :D

Uppdaterat: 2020-06-23 11:59

Mellan dessa 2 känns det som att det är väldigt jämnt. Dvs den du tycker bäst om, och om det är den dyrare är det värt den lilla merkostnaden?

Uppdaterat: 2020-06-23 12:10

Vart bor du? Om du räknar in bränslekosten borde väl Teslan bli lägre pris på i slutändan om den bara kostar 1500 mer i månaden i bruttolöneavdrag. Redan där jämnas ju det ut av det lägre förmånsvärdet för Teslan. Har du räknat på TCO?
Har du en vettig snabbladdare inom rimlig närhet eller som du passerar på dina turer så är det ju en nobrainer enligt mig iaf.
Jag kör själv Tesla och rullar 6000 mil om året, dock med laddning hemma men kunde löst det på SuC o semisnabbladdare med.

Uppdaterat: 2020-06-23 12:12
K_Klabbe skrev:

Mellan dessa 2 känns det som att det är väldigt jämnt. Dvs den du tycker bäst om, och om det är den dyrare är det värt den lilla merkostnaden?

Tack! Jag hör vad du säger :) Egentligen kan man tycka att 2-300 :- är skitsamma. Men det som stör mig är att jag får lite mer "stuff" i volvon för mindre peng.. men där då BMW är snyggare och lite mer framtid i displayer mm.

Kör en Audi A6 avant diesel idag.. 3800:- bruttoavdrag, 5100:- förmånsvärde, netto runt 4300:- så 1000-1300:- mer utgifter i månaden för en mindre bil.

Ska nämna att jag kollat på nya A6 hybriden också men där landar vi på 6200:- i månaden och det är alldeles för mycket för min smak.

Uppdaterat: 2020-06-23 12:14

Som redan skrivits borde laddhybrid vara ett dåligt val för din körprofil, men i dessa yttersta dagar med 3% vindkraft och oljekondens som påstås vara i drift i Karlshamn kan laddhybrider för en "renässans" i stället för att baktalas.

Uppdaterat: 2020-06-23 12:23
Henrik M skrev:

Vart bor du? Om du räknar in bränslekosten borde väl Teslan bli lägre pris på i slutändan om den bara kostar 1500 mer i månaden i bruttolöneavdrag. Redan där jämnas ju det ut av det lägre förmånsvärdet för Teslan. Har du räknat på TCO?
Har du en vettig snabbladdare inom rimlig närhet eller som du passerar på dina turer så är det ju en nobrainer enligt mig iaf.
Jag kör själv Tesla och rullar 6000 mil om året, dock med laddning hemma men kunde löst det på SuC o semisnabbladdare med.

Tack! Bor i Helsingborg. har inte jättekoll på superchargers mm, gissar Löddeköpinge som närmsta, ca 4-5 mil bort. Teslas då.
kan hyra en laddplats av hyresvärden permanent för 1200/mån + laddkostnad. det känns inte värt det heller?
Vår policy är 8500:- TCO och inom det får vi in en Model 3 long-range, men inget mer.

TCO för v60 är 7082:- och för BMW 7449:-(enligt kalkyl från leasepartnern) om nu det är intressant.
Har dock ingen offert från Tesla att skicka in för kontroll och slutgiltigt.

ska ja gnälla lite till så har jag en liten hundbur som ska in bak med... ;)

Uppdaterat: 2020-06-23 12:24

Man skulle kunna säga såhär.. Om jag nu tvunget inte vill betala mer än vad jag gör idag(ca 4300:- netto audi a6) så kan jag ta en Passat GTE och fisa vidare.. men... jag har haft ett par Passater tidigare och kräks lite i munnen av tanken att jag skulle tvingas ha en sådan till i tre år...

Uppdaterat: 2020-06-23 12:29
bgl skrev:

Som redan skrivits borde laddhybrid vara ett dåligt val för din körprofil, men i dessa yttersta dagar med 3% vindkraft och oljekondens som påstås vara i drift i Karlshamn kan laddhybrider för en "renässans" i stället för att baktalas.

hehe håller med..

Uppdaterat: 2020-06-23 12:29

Bgl: Inget som baktalat laddhybriden, däremot kan man ifrågasätta valet av den vid vissa körprofiler. Laddhybriden är perfekt för väldigt många!

Uppdaterat: 2020-06-23 12:44
fiskk skrev:

Tack! Bor i Helsingborg. har inte jättekoll på superchargers mm, gissar Löddeköpinge som närmsta, ca 4-5 mil bort. Teslas då.
kan hyra en laddplats av hyresvärden permanent för 1200/mån + laddkostnad. det känns inte värt det heller?
Vår policy är 8500:- TCO och inom det får vi in en Model 3 long-range, men inget mer.
TCO för v60 är 7082:- och för BMW 7449:-(enligt kalkyl från leasepartnern) om nu det är intressant.
Har dock ingen offert från Tesla att skicka in för kontroll och slutgiltigt.
ska ja gnälla lite till så har jag en liten hundbur som ska in bak med... ;)

Du skriver du kör 4500 mil om året, vart går dessa tripper till största del? Anar du med som mig kör en hel del dagligen då. Du har SuC på istort sett alla håll du kan tänkas vara från Helsingborg sett över dagen: E6 söderut, Lödde, E6 norrut Mellby, E4 norrut Markaryd, 21:an Kristianstad etc. Jobbar själv mycket i Helsingborgstrakten.
Model 3 LR är ju ganska vass kontra de andra, redan en SR+ är väl som de övriga vad gäller prestanda om du ser till det. Lägger du till AP så har du en mer avancerad teknik än de övriga med. Och som sagt, det lägre förmånsvärdet tar ut det högre bruttolöneavdraget för dig.
Däremot hundbur är ju problem med Model 3 om du behöver använda hela baksätet med.
De jag känner som har Model 3 och hund har buren baktill med fällt ner smala delen av baksätet för ljus och luftgenomströmning.

Uppdaterat: 2020-06-23 12:51
Henrik M skrev:

fiskk wrote:
Tack! Bor i Helsingborg. har inte jättekoll på superchargers mm, gissar Löddeköpinge som närmsta, ca 4-5 mil bort. Teslas då.
kan hyra en laddplats av hyresvärden permanent för 1200/mån + laddkostnad. det känns inte värt det heller?
Vår policy är 8500:- TCO och inom det får vi in en Model 3 long-range, men inget mer.
TCO för v60 är 7082:- och för BMW 7449:-(enligt kalkyl från leasepartnern) om nu det är intressant.
Har dock ingen offert från Tesla att skicka in för kontroll och slutgiltigt.
ska ja gnälla lite till så har jag en liten hundbur som ska in bak med... ;)
Du skriver du kör 4500 mil om året, vart går dessa tripper till största del? Anar du med som mig kör en hel del dagligen då. Du har SuC på istort sett alla håll du kan tänkas vara från Helsingborg sett över dagen: E6 söderut, Lödde, E6 norrut Mellby, E4 norrut Markaryd, 21:an Kristianstad etc. Jobbar själv mycket i Helsingborgstrakten.
Model 3 LR är ju ganska vass kontra de andra, redan en SR+ är väl som de övriga vad gäller prestanda om du ser till det. Lägger du till AP så har du en mer avancerad teknik än de övriga med. Och som sagt, det lägre förmånsvärdet tar ut det högre bruttolöneavdraget för dig.
Däremot hundbur är ju problem med Model 3 om du behöver använda hela baksätet med.
De jag känner som har Model 3 och hund har buren baktill med fällt ner smala delen av baksätet för ljus och luftgenomströmning.

tack igen för infon här! jag köper ditt resonemang helt klart här. Dock är jag lite bekväm av mig :) planera sin dag efter superchargers mm låter bökigt.
just nu kör jag kanske inte så mycket som tidigare då kunder föredrar att man jobbar på distans(covid-19). men det blir ofta Ängelholm ett par ggr och lund / malmö nån gång i veckan. mycket småkörningar med. Som konsult är man ju fram och tillbaka en hel del.
gå med hund på lunchen ofta med..

sen har man 2 ungar med som ska få plats. 10/1.5 år gamla..

Uppdaterat: 2020-06-23 13:20
Henrik M skrev:

Bgl: Inget som baktalat laddhybriden, däremot kan man ifrågasätta valet av den vid vissa körprofiler. Laddhybriden är perfekt för väldigt många!

Laddhybriden är nog ett suveränt val för dom som har idealisk körning för en sådan.
Typ som jag som skulle kunna köra 28 av 30 dagar på bara el.

Uppdaterat: 2020-06-23 13:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
fiskk skrev:

....planera sin dag efter superchargers mm låter bökigt.

Märks du kommer från fossilträsket, det gjorde jag med......nej, man planerar inte sin dag efter SuC, man stannar till när man ändå passerar, kanske toppar upp 10 minuter och köper en mugg, slår en sjua eller rastar hunden lite......
Men helt klart, elbil är helt klart smidigast med hemmaladdning och har du inte det kommer du behöva planera lite.
Bara du som kan svara på om det är värt det eller inte att vara med i framkant, ge ditt till klimatet och miljön och få testa nåt nytt och fräscht. Eller om bekvämligheten överväger och gör det värt att harva runt i gårdagen några år till.....du kanske även har midjeväska och strumpor i sandalerna.....ungefär samma nivå. ;)
Obs, för alla de här inne som inte förstår glimt i ögat så var det sista skrivet med den.....

Uppdaterat: 2020-06-23 13:34
Henrik M skrev:

fiskk wrote: ....planera sin dag efter superchargers mm låter bökigt.
Märks du kommer från fossilträsket, det gjorde jag med......nej, man planerar inte sin dag efter SuC, man stannar till när man ändå passerar, kanske toppar upp 10 minuter och köper en mugg, slår en sjua eller rastar hunden lite......
Men helt klart, elbil är helt klart smidigast med hemmaladdning och har du inte det kommer du behöva planera lite.
Bara du som kan svara på om det är värt det eller inte att vara med i framkant, ge ditt till klimatet och miljön och få testa nåt nytt och fräscht. Eller om bekvämligheten överväger och gör det värt att harva runt i gårdagen några år till.....du kanske även har midjeväska och strumpor i sandalerna.....ungefär samma nivå. ;)
Obs, för alla de här inne som inte förstår glimt i ögat så var det sista skrivet med den.....

Som jag ser det är jag motarbetad av systemet.. min arbetsgivare ställer krav på vilka bilar vi ska ha, men tar inte hänsynt till hur folk bor och vad som gäller där. Hyresvärden erbjuder laddplats 1km från min dörr och ska samtidigt ha extra betalt för det..

Hade jag bott i hus eller liknande och fått bestämma själv hade jag satt en laddbox på väggen och troligen kört på Tesla spåret. Eller iaf laddat en hybrid hemma. Klart allt går att lösa som du säger, stanna till o ta en kopp mm, men nej jag orkar helt enkelt inte.

För kännedom så är jag en ung fräsh 38åring som föredrar barfota i flipflops på sommaren ;) Midjeväska kommenterar jag inte ens! haha

Uppdaterat: 2020-06-23 14:21
Guran skrev:

Enda laddhybriden som kan motiveras är väl Mercedes C 300de. Då får du både bränslesnål dieselmotor och möjligheter att köra på ström.

tyvärr är Mercedes inte på vår lista över vilka vi får välja på.

Uppdaterat: 2020-06-23 15:10

Sen ett par månader sen kör jag en BMW 330e sedan och jag är nöjd kan både ladda på jobbet och hemma via laddbox. Med ägg under gasfoten kan man komma 58 km på enbart el. Bilen har riktigt trevliga köregenskaper, går som ett skott 0-100 och har en responsiv styrkänsla. Trots sin vikt känns bilen väldigt smidig. Volvo V60 T6 tycker jag känns klumpig jämfört med BMW 330e. Steptronic lådan växlar mjukt och snabbt bättre än Volvos dito enligt mitt tycke.

Uppdaterat: 2020-06-23 16:37

Håller också BMWs låda som klart vassare än Volvos, även om den också är bra.

Uppdaterat: 2020-06-23 19:09

Tja, skaffa en laddhybrid nu och byt till elbil om tre år. Se till att fixa laddmöjlighet hemma under dessa kommande tre år. Jag körde laddhybrid ett tag men kom fram till att jag jagade eldrivna kilometrar till absurdum - därefter blev det en ren elbil istället.

Volvo eller BMW då, hmm, kan man köra BMWn helt elektriskt? Volvon drar ju igång bränslevärmaren med jämna mellanrum vad jag har hört från kollegor som kör V60 T6.

Uppdaterat: 2020-06-23 20:41
Power to the people

Att köra laddhybrid med ett årligt antal mil på 4500 är allt annat än vettigt, speciellt om du inte kan ladda hemma eller på jobbet. Du kommer inte att ta dig någonstans och ladda i tre timmar och sedan flytta hem bilen, speciellt om du redan nu funderar på att det "verkar så krångligt att planera med SuC hela dagarna"
Jag räknade på min körning på ca 2500 mil med bara laddning hemma så skulle jag hamna på ca 23% el och resten bensin, i mitt fall räknat på en Passat GTE. Sedan skulle jag säkert kunna fixa några procent till på en och annan plats, hotell, lunchställen, köpcentrum osv.

Ut ett hållbarhetsperspektiv är det inte alls en fungerande lösning utan bara matematisk greenwash av ditt företag.

Jag skulle välja en TM3 LR alla dagar i veckan i ditt läge. Med typ 40 mils räckvidd så kommer du kunna SuC:a dig fram genom livet på ett bra sätt, om som sagt inte kombi är ett måste för hunden.

My 5 cent

Uppdaterat: 2020-06-23 21:03
*Robban

Fast har man inte laddmöjlighet hemma eller på jobbet så känns ju spontant en elbil som fel val. Laddkostnaden är ju avsevärt högre när man tvingas ladda på andra ställen än i hemmet samt att man måste passa in att ladda när man passerar nån snabbladdare. Även om den i grunden passar bra med många årliga mil.

Uppdaterat: 2020-06-23 22:55

Nä Pi, att inte kunna ladda en laddhybrid gör bilen helt tokig.
Att ladda en Tesla på SuC så blir inte kostnaden särskilt dyr, inte heller många andra så länge man skippar Ionity

Uppdaterat: 2020-06-23 23:42
*Robban

Och inte saknas det direkt laddplatser runt om TS heller......så nej, kosten Pi är oavsett publik laddning väsentligt lägre än för en fossilare. På SuC t.ex. laddar du en Model 3 för runt 4-4,50 per mil.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-06-23 23:51
Henrik M skrev:

Och inte saknas det direkt laddplatser runt om TS heller......så nej, kosten Pi är oavsett publik laddning väsentligt lägre än för en fossilare. På SuC t.ex. laddar du en Model 3 för runt 4-4,50 per mil.

Ja i sommar har min fosilbil kostar ca 6:- milen i bensin kostnad och stoppat i bensin munstycket var åttionde mil.

Ja det har varit billigt i sommar med bensinen men skall man köra elbil med en elkostnad på 4,50 milen blir det väl lite för lite skillnad på en bensin bil för 7 kronor milen för att vara försvarbart ekonomiskt.

Fast nu handlade väl inte tråden om det. :)

Uppdaterat: 2020-06-24 06:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Diesel skrev:

Sen ett par månader sen kör jag en BMW 330e sedan och jag är nöjd kan både ladda på jobbet och hemma via laddbox. Med ägg under gasfoten kan man komma 58 km på enbart el. Bilen har riktigt trevliga köregenskaper, går som ett skott 0-100 och har en responsiv styrkänsla. Trots sin vikt känns bilen väldigt smidig. Volvo V60 T6 tycker jag känns klumpig jämfört med BMW 330e. Steptronic lådan växlar mjukt och snabbt bättre än Volvos dito enligt mitt tycke.

Stort tack för ditt specifika svar! mer sånt här! gärna från en V60 tok med ;)

Uppdaterat: 2020-06-24 07:45
Grosser skrev:

Tja, skaffa en laddhybrid nu och byt till elbil om tre år. Se till att fixa laddmöjlighet hemma under dessa kommande tre år. Jag körde laddhybrid ett tag men kom fram till att jag jagade eldrivna kilometrar till absurdum - därefter blev det en ren elbil istället.
Volvo eller BMW då, hmm, kan man köra BMWn helt elektriskt? Volvon drar ju igång bränslevärmaren med jämna mellanrum vad jag har hört från kollegor som kör V60 T6.

tack! det är nånstans här jag kommer landa mest troligt. I en fin värld så bor jag inte i hyresrätt om 3 år, eller har fått bättre laddmöjligheter i närheten hemma och på jobb(vet att det är på gång vid jobbet.. oklart när dock).

BMW går bra att köra på ren el/hybrid/sport och battery control där den laddar.. drar mycket dock. iaf så som jag testade med demobilen jag lånade hem.

Uppdaterat: 2020-06-24 07:48

Får du bra välja mellan Volvo och BMW?
Eller finns andra möjligheter, MB:s smarta diesel laddhybrid var ju inte möjlig.
En Tesla 3 må vara billigast att åka i men så erbarmligt ful.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
EnannanRobban skrev:

Att köra laddhybrid med ett årligt antal mil på 4500 är allt annat än vettigt, speciellt om du inte kan ladda hemma eller på jobbet. Du kommer inte att ta dig någonstans och ladda i tre timmar och sedan flytta hem bilen, speciellt om du redan nu funderar på att det "verkar så krångligt att planera med SuC hela dagarna"
Jag räknade på min körning på ca 2500 mil med bara laddning hemma så skulle jag hamna på ca 23% el och resten bensin, i mitt fall räknat på en Passat GTE. Sedan skulle jag säkert kunna fixa några procent till på en och annan plats, hotell, lunchställen, köpcentrum osv.
Ut ett hållbarhetsperspektiv är det inte alls en fungerande lösning utan bara matematisk greenwash av ditt företag.
Jag skulle välja en TM3 LR alla dagar i veckan i ditt läge. Med typ 40 mils räckvidd så kommer du kunna SuC:a dig fram genom livet på ett bra sätt, om som sagt inte kombi är ett måste för hunden.
My 5 cent

Tack för din åsikt! TRO mig jag var helt insnöad på TM3 LR för någon månad sedan.. tills bruttoavdraget skrämde mig. Jag tvivlar inte heller på att jag sparar in det på laddning egentligen, men det känns inte rätt trots allt. göra mig helt beroende av laddstolpar känns kvävande och framkallar en viss ångest.. laddbox hemma och allt hade varit frid o fröjd!

Sen får vi se. Saker och ting händer ju och rätt va de är så finns det bra laddmöjligheter.

Uppdaterat: 2020-06-24 07:53
Pi skrev:

Fast har man inte laddmöjlighet hemma eller på jobbet så känns ju spontant en elbil som fel val. Laddkostnaden är ju avsevärt högre när man tvingas ladda på andra ställen än i hemmet samt att man måste passa in att ladda när man passerar nån snabbladdare. Även om den i grunden passar bra med många årliga mil.

har jag en laddhybrid så kommer jag ju inte stanna på vägen för att snabbladda.. hybriderna laddar ofta inte fortare än 3.5h typ pga nån begränsning som jag förstår det. annat med rena elbilar.

jag lär ju få puttra en del på bensin och gissar att prismässigt kommer det inte bli dyrare än min Audi A6 diesel nu. Den drar 0.6-075 beroende på hur brottom jag har ..

Uppdaterat: 2020-06-24 07:55
Henrik M skrev:

Och inte saknas det direkt laddplatser runt om TS heller......så nej, kosten Pi är oavsett publik laddning väsentligt lägre än för en fossilare. På SuC t.ex. laddar du en Model 3 för runt 4-4,50 per mil.

Där är onekligen laddstolpar där ute. förhoppningsvis blir det ännu bättre framåt! Som jag förstår det så i min närhet är det vanligt med Bee laddare. vad är kostnaden på en sån jämt emot att ladda hemma(generellt grovt mtp elavtal mm förstår jag ju..)?

Uppdaterat: 2020-06-24 07:58
mso 1000 skrev:

Ja i sommar har min fosilbil kostar ca 6:- milen i bensin kostnad och stoppat i bensin munstycket var åttionde mil.
Ja det har varit billigt i sommar med bensinen men skall man köra elbil med en elkostnad på 4,50 milen blir det väl lite för lite skillnad på en bensin bil för 7 kronor milen för att vara försvarbart ekonomiskt.
Fast nu handlade väl inte tråden om det. :)

Mso, smidigt om du läser inläggen tidigare innan du kommenterar så behöver du inte skriva så dumt.....
Om vi redan konstaterat att det lägre förmånsvärdet tar ut det högre bruttolöneavdraget för TS så är väl den prisskillnaden helt klart försvarbar, eller? Du ser ju själv i ditt exempel det redan då från noll blir lägre pris med elbilen.
Sen att jämföra driftkosten på en undermotoriserad pensionärsbil med en vass modern bil blir ju lite galet.....;)

Uppdaterat: 2020-06-24 08:04
Guran skrev:

Får du bra välja mellan Volvo och BMW?
Eller finns andra möjligheter, MB:s smarta diesel laddhybrid var ju inte möjlig.
En Tesla 3 må vara billigast att åka i men så erbarmligt ful.

Volvo, BMW, Audi, VW och Tesla.

Tesla M3 är snygg från sidan, ful framifrån. gillar absolut tänket med en stor skärm som styr allt. Men ska jag ha en Tesla så ska den laddas hemma.. :)
jag kan leva med att köra en hybrid på bensin mer ofta än på el pga laddsituationen, bara den är snygg och funktionell. v60 och bmw har detta och därför tilltalar de mig extra. gärna med sportig look.
Audi har inga alternativ som tilltalar mig, antingen om det är pris eller modell.. till min nuvarande säljares förtret.. :D

VW har jag fått nog av. körde en passat gas bil för många år sen.. har nog aldrig haft en bil på verkstaden så många gånger och precis veckan innan jag skulle byta in den mot en diesel variant så small topplockspackningen och en lagning på 45k(som företaget och VW delade notan på). Dessutom är dom fula. så.

Uppdaterat: 2020-06-24 08:05
fiskk skrev:

Där är onekligen laddstolpar där ute. förhoppningsvis blir det ännu bättre framåt! Som jag förstår det så i min närhet är det vanligt med Bee laddare. vad är kostnaden på en sån jämt emot att ladda hemma(generellt grovt mtp elavtal mm förstår jag ju..)?

Har man inte laddare hemma men bor där Bee har många stolpar så skulle jag säga att du kör på deras abbonemang, då betalar du 399 kr i månaden oavsett hur mycket du laddar. Så för dig som kör runt 380 mil i månaden i snitt får du en väldigt låg milkostnad.

Uppdaterat: 2020-06-24 08:13
fiskk skrev:

Tack för din åsikt! TRO mig jag var helt insnöad på TM3 LR för någon månad sedan.. tills bruttoavdraget skrämde mig. Jag tvivlar inte heller på att jag sparar in det på laddning egentligen, men det känns inte rätt trots allt. göra mig helt beroende av laddstolpar känns kvävande och framkallar en viss ångest.. laddbox hemma och allt hade varit frid o fröjd!
Sen får vi se. Saker och ting händer ju och rätt va de är så finns det bra laddmöjligheter.

Du skriver att bruttolöneavdraget skrämde dig? Men du skrev ju själv innan att avdraget för den enbart är 1400-1600 mer i månaden, och då tar ju det lägre förmånsvärdet ut det, eller du har inte räknat hela vägen på det?

Uppdaterat: 2020-06-24 08:15
Henrik M skrev:

mso 1000 wrote: Ja i sommar har min fosilbil kostar ca 6:- milen i bensin kostnad och stoppat i bensin munstycket var åttionde mil.
Ja det har varit billigt i sommar med bensinen men skall man köra elbil med en elkostnad på 4,50 milen blir det väl lite för lite skillnad på en bensin bil för 7 kronor milen för att vara försvarbart ekonomiskt.
Fast nu handlade väl inte tråden om det. :)
Mso, smidigt om du läser inläggen tidigare innan du kommenterar så behöver du inte skriva så dumt.....
Om vi redan konstaterat att det lägre förmånsvärdet tar ut det högre bruttolöneavdraget för TS så är väl den prisskillnaden helt klart försvarbar, eller? Du ser ju själv i ditt exempel det redan då från noll blir lägre pris med elbilen.
Sen att jämföra driftkosten på en undermotoriserad pensionärsbil med en vass modern bil blir ju lite galet.....;)

Jag gjorde en grov kalkyl på en TM3 LR + vinterhjul(inte tillägget självkörningsförmåga med summon mm).
691000:-
förmånsvärde 4591:-
bruttoavdrag: 7200:-
netto ca 6350:-
sen brukar det bli ett par hundra kronor billigare när man laddar in offert samt får kalkylen kontrollerad av leasingpartnern.

detta blir ju då ca 1000:- mer än bmw eller volvo i rena pengar direkt ut. Bruttoavdraget påverkar min övertids peng, sjukpenning mm till det sämre.
och ovanpå det så får jag betala en dyrare laddpeng eftersom jag inte kan ladda hemma. så då gäller det att hålla uppe mitalen varje månad för att det ska löna sig?

Uppdaterat: 2020-06-24 08:17
Henrik M skrev:

fiskk wrote:
Tack för din åsikt! TRO mig jag var helt insnöad på TM3 LR för någon månad sedan.. tills bruttoavdraget skrämde mig. Jag tvivlar inte heller på att jag sparar in det på laddning egentligen, men det känns inte rätt trots allt. göra mig helt beroende av laddstolpar känns kvävande och framkallar en viss ångest.. laddbox hemma och allt hade varit frid o fröjd!
Sen får vi se. Saker och ting händer ju och rätt va de är så finns det bra laddmöjligheter.
Du skriver att bruttolöneavdraget skrämde dig? Men du skrev ju själv innan att avdraget för den enbart är 1400-1600 mer i månaden, och då tar ju det lägre förmånsvärdet ut det, eller du har inte räknat hela vägen på det?

skrev typ uträkningen i föregående post. kolla där så tar vi det vidare därifrån :) jag har inte gjort 100% beräkningar med bensinkostnader mm mm

Uppdaterat: 2020-06-24 08:18
fiskk skrev:

Henrik M wrote:mso 1000 wrote: Ja i sommar har min fosilbil kostar ca 6:- milen i bensin kostnad och stoppat i bensin munstycket var åttionde mil.
Ja det har varit billigt i sommar med bensinen men skall man köra elbil med en elkostnad på 4,50 milen blir det väl lite för lite skillnad på en bensin bil för 7 kronor milen för att vara försvarbart ekonomiskt.
Fast nu handlade väl inte tråden om det. :)
Mso, smidigt om du läser inläggen tidigare innan du kommenterar så behöver du inte skriva så dumt.....
Om vi redan konstaterat att det lägre förmånsvärdet tar ut det högre bruttolöneavdraget för TS så är väl den prisskillnaden helt klart försvarbar, eller? Du ser ju själv i ditt exempel det redan då från noll blir lägre pris med elbilen.
Sen att jämföra driftkosten på en undermotoriserad pensionärsbil med en vass modern bil blir ju lite galet.....;)
Jag gjorde en grov kalkyl på en TM3 LR + vinterhjul(inte tillägget självkörningsförmåga med summon mm).
691000:-
förmånsvärde 4591:-
bruttoavdrag: 7200:-
netto ca 6350:-
sen brukar det bli ett par hundra kronor billigare när man laddar in offert samt får kalkylen kontrollerad av leasingpartnern.
detta blir ju då ca 1000:- mer än bmw eller volvo i rena pengar direkt ut. Bruttoavdraget påverkar min övertids peng, sjukpenning mm till det sämre.
och ovanpå det så får jag betala en dyrare laddpeng eftersom jag inte kan ladda hemma. så då gäller det att hålla uppe mitalen varje månad för att det ska löna sig?

ska lägga till att det blir då 2000:- mer i nettopengar än jag betalar idag för min Audi.

Uppdaterat: 2020-06-24 08:19

Ok, ja nu lägger du in högre siffror än du hade innan. Vad skulle du får för avdrag för en SR+ då? Som oavsett med är minst lika vass som de andra du tittade på?
Men helt klart, som jag skrev tidigt i tråden, vill du inte åka helelektriskt nu så hade jag rått dig till att välja den laddhybrid som fungerar mest som en vanlig hybrid vid låg batterinivå eller på hybridläge.
Taskigt bolag som har så höga bruttolöneavdrag dock, det ser ut som de vill gå plus/minus noll på din bil. Vad hade alternativet varit, att de stått med en bil åt dig du inte fått köra privat? På mitt förra företag så var det skillnaden från det till den högre prissatta bilen de tog ut avdrag för. Känns mer rimligt.

Uppdaterat: 2020-06-24 08:35
Henrik M skrev:

Ok, ja nu lägger du in högre siffror än du hade innan. Vad skulle du får för avdrag för en SR+ då? Som oavsett med är minst lika vass som de andra du tittade på?
Men helt klart, som jag skrev tidigt i tråden, vill du inte åka helelektriskt nu så hade jag rått dig till att välja den laddhybrid som fungerar mest som en vanlig hybrid vid låg batterinivå eller på hybridläge.
Taskigt bolag som har så höga bruttolöneavdrag dock, det ser ut som de vill gå plus/minus noll på din bil. Vad hade alternativet varit, att de stått med en bil åt dig du inte fått köra privat? På mitt förra företag så var det skillnaden från det till den högre prissatta bilen de tog ut avdrag för. Känns mer rimligt.

siffrorna jag fick ut nu är direkt från sidan där vi lägger upp kalkyler och skickar in för kontroll. tidigare tog jag väl siffror ur minnet, som kanske inte stämde till 100%.

en TM3 SR+

FV: 3465:-
BLA: 6043:-
netto: 5218:.-~

så helt klart rimligare priser men tappar 16 mil räckvidd och måste ladda oftare.

jag gissar att det ska vara en +-0 affär ja, men att kunna erbjuda "personal/leasing" bil via bruttoavdrag. får köra den privat med men får bara milersättning för jobb-mil.

Uppdaterat: 2020-06-24 09:08

Jag skulle valt V60. Bra utrymme för familjens packning. Dom centimetrarna kan i min värld vara skillnaden mellan succé (eller fiasko) på Ikea en regnig dag i oktober eller på långresan.
-Fåfängan säger BMW. Familjefriden säger Volvo.

Uppdaterat: 2020-06-24 10:27
ksoderlund skrev:

Jag skulle valt V60. Bra utrymme för familjens packning. Dom centimetrarna kan i min värld vara skillnaden mellan succé (eller fiasko) på Ikea en regnig dag i oktober eller på långresan.
-Fåfängan säger BMW. Familjefriden säger Volvo.

haha bra input här! familjefriden kan vara guld värd som du säger!

Uppdaterat: 2020-06-24 10:44