Vi Bilägares forum

Köpråd A6 Allroad 218 hk

Köpråd A6 Allroad 218 hk

Hej alla kunniga,

Jag är på gång att köpa min första Audi, och har fastnat lite för A6 Allroad med 218 hk. Min budget är 280 - 300 000 kr.

Är det något speciellt jag skall vara vaksam på när jag kollar och provkör dom? Är det t.ex någon årsmodell som har mer problem än andra osv?

Vad anser ni om den modellen i allmänhet, är det en vettig bil att äga och köra?

Tack på förhand!

Uppdaterat: 2020-08-12 15:14

Kommentarer

Det är en underbar bil att köra, vet dock inte så mycket mer än så.

Uppdaterat: 2020-08-12 15:44

"I allmänhet"...
Anser nog inget i frågan, men är man intresserad av modellen är kanske all information av intresse?
Snubblade över denna film i ett annat sammanhang som ger en bild av hur fyrhjulsdriften fungerar i praktiken, ingen Allroad men drivningen är samma eftersom vi baserat på priset talar om den föregående modellen, inte den nya nuvarande.
https://www.youtube.com/watch?v=HA8ZMf1tVVA

Uppdaterat: 2020-08-12 16:05

Gissar att det är en riktigt trevlig bil, har själv bara kört äldre modeller.
Har inte hört/läst om nått stora problem på de bilarna, men avgaskylaren på alla VAG dieslar verkar vara känslig. Om bilen gått mindre än 8000 mil repareras den kostnadsfritt på den obligatoriska avgasreningsgarantin, efter det får man betala själv, och det kostar en bra slant. Tyvärr inget man kan kolla upp innan, men börjar motorn dra kylarvätska utan att det finns nått läckage, brukar den vara boven.
Men jag har inte en aning om den motorn lika dålig kylare som andra motorer.

Uppdaterat: 2020-08-12 16:49
Apex skrev:

Det är en underbar bil att köra, vet dock inte så mycket mer än så.

Det är lite på samma sätt med mig. :)

Uppdaterat: 2020-08-12 18:08
Rikard skrev:

Gissar att det är en riktigt trevlig bil, har själv bara kört äldre modeller.
Har inte hört/läst om nått stora problem på de bilarna, men avgaskylaren på alla VAG dieslar verkar vara känslig. Om bilen gått mindre än 8000 mil repareras den kostnadsfritt på den obligatoriska avgasreningsgarantin, efter det får man betala själv, och det kostar en bra slant. Tyvärr inget man kan kolla upp innan, men börjar motorn dra kylarvätska utan att det finns nått läckage, brukar den vara boven.
Men jag har inte en aning om den motorn lika dålig kylare som andra motorer.

Tack för ett jättebra tips, detta skall jag kolla upp vidare.

Uppdaterat: 2020-08-12 18:12
N-iklas skrev:

"I allmänhet"...
Anser nog inget i frågan, men är man intresserad av modellen är kanske all information av intresse?
Snubblade över denna film i ett annat sammanhang som ger en bild av hur fyrhjulsdriften fungerar i praktiken, ingen Allroad men drivningen är samma eftersom vi baserat på priset talar om den föregående modellen, inte den nya nuvarande.
https://www.youtube.com/watch?v=HA8ZMf1tVVA

Givetvis är all info av intresse. Ledsen att jag formulerade mig så klumpigt.

Skall titta på filmen, tack för länken till den.

Uppdaterat: 2020-08-12 18:14

En mycket bra bil. Finns "undersystrararna" WV Alltrack och Skoda Scout.
Du tappar kvalité men vinner år och mil.
Audi är en mycket bekväm bil. Hyfsat uttrymme i baksätet och baggagen är väl tilltagen. Tappar lite i dess icke fyrkantiga baggage.
Ut och provkör. Borde finns en hel del med drag på marknaden också. En liten kampanj under en tid med just drag som tillägg på Audi

Uppdaterat: 2020-08-13 08:13
Patrik Österberg skrev:

En mycket bra bil. Finns "undersystrararna" WV Alltrack och Skoda Scout.
Du tappar kvalité men vinner år och mil.
Audi är en mycket bekväm bil. Hyfsat uttrymme i baksätet och baggagen är väl tilltagen. Tappar lite i dess icke fyrkantiga baggage.
Ut och provkör. Borde finns en hel del med drag på marknaden också. En liten kampanj under en tid med just drag som tillägg på Audi

Tack så jättemycket för svaret! Jag har sett många med drag vilket passar mig utmärkt, det är väl egentligen det enda "kravet" jag har.

Då blir det provkörning nästa vecka :)

Uppdaterat: 2020-08-13 10:32
Patrik Österberg skrev:

En mycket bra bil. Finns "undersystrararna" WV Alltrack och Skoda Scout.
Du tappar kvalité men vinner år och mil.
Audi är en mycket bekväm bil. Hyfsat uttrymme i baksätet och baggagen är väl tilltagen. Tappar lite i dess icke fyrkantiga baggage.
Ut och provkör. Borde finns en hel del med drag på marknaden också. En liten kampanj under en tid med just drag som tillägg på Audi

Finns inga syskon till A6 Allroad i VAG sfären. Den står i en egen position.
En underbar diesel V6:a som är snål på soppan och betydligt starkare än de angivna 218.
Sportstolarna tycker jag är obekväma, men det är mitt arsle som tycker det. Andra anser dom som väldigt bekväma.
Tyst i kupén och praktisk luftfjädring som ger möjligheter till att höja upp bilen i oländig terräng.
Försök även hitta en med det bästa lyset. Finns xenon som automatiskt höjer ljusbilden baserat på framförvarande och mötande bilar. Behagligt vid mörkerkörning. Även bränsledriven motorvärmare är en behaglig finess. I övrigt en bil i samma klass ock komfort som MB E-klass och BMW 5 serie.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag har haft en sådan och startat en tråd om den: https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/hamtat-min-nya-dkw

En utmärkt bil med få kända fel. Köp och njut!

Uppdaterat: 2020-08-13 21:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Har läst att dom haft problem med luftbälgarna till luftfjädringen. Annars tycker jag att sportstolarna är sköna med inställningarna för svanstödet. Tycker min Audi A6 2.0 TFSI svävar fram med sin multitronic låda och sportchassi, då kan jag tänka mig med luftfjädringen. Jag har sportstolarna som ingår i prosport paketet. Kan eventuellt vara andra i Allroad. Tror det brukar vara läder/alcantara i Allroad.

Visst kan man ha synpunkter på fyrhjulsdriften. Det är ingen Land Rover. Det är den som heter Ultra man bör undvika sitter mest på vanliga icke Allroad. Borg Warner liknande Haldex skräp.

Uppdaterat: 2020-08-22 17:23
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Audi, nu gjorde du ett generalmisstag på den här sajten...

Du rekommenderade en bil utifrån egna erfarenheter, fel, fel, fel...

Det kan man absolut inte göra, rätt väg att gå är att finkamma nätet på diverse undersökningar som visar på fakta, inte erfarenhet.

Så tips till ts, leta undersökningar, helst då sådana som styrker ditt bilval, de negativa kan du bortse ifrån...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Prestigelös skrev:

Audi, nu gjorde du ett generalmisstag på den här sajten...
Du rekommenderade en bil utifrån egna erfarenheter, fel, fel, fel...
Det kan man absolut inte göra, rätt väg att gå är att finkamma nätet på diverse undersökningar som visar på fakta, inte erfarenhet.
Så tips till ts, leta undersökningar, helst då sådana som styrker ditt bilval, de negativa kan du bortse ifrån...

Kul! Men om vi ska vara seriösa, så har väl just den modellen och den motorn med den växellådan och den fjädringen haft 0 fel ö.h.t. i världshistorien.

Uppdaterat: 2020-08-22 18:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det finns stora problem med att bygga en värld på uteslutande egen personlig erfarenhet.

Hur ska man kunna veta att den påstådda erfarenheten rörande händelser och upplevelser är sann när någon möjlighet att kontrollera påståendet inte finns?
Något mer än ett "kanske" kan det aldrig bli.

Hur ska man kunna veta att den bedömning som ligger till grund för erfarenheten är riktigt gjord och inte bara en känslomässigt basera tolkning och upplevelse, ofta utgående från dåliga bakgrundskunskaper som försämrar möjligheten att faktiskt förstå vad som pågå?

En erfarenhet är vanligen ett enda exempel.

Erfarenheter kan vara intressanta som en ide att kontrollera den möjliga sanningshalten i via andra källor, de kan vara en intressant kuriosa, de kan informera om en teknisk upptäckt som gjorts - men i det fallet kan upptäckten kontrolleras, undersökas och studeras, eftersom den påstås redovisa ett tekniskt faktum som bör finnas tillgängligt för studium överallt och inte på endast en unik plats i världen.

Uppdaterat: 2020-08-30 14:39