Köp av Octavia generation 3 diesel.

6 inlägg 0 nya
Köp av Octavia generation 3 diesel.

Tja.

Ska snart skaffa en nyare bil och är behov av en kombi och gärna en bil som går snålare, kör för tillfället ca 25 000km i året och dom flesta kilometrar kommer av när jag pendlar till jobbet.

Har kollat på diverse bilar och har fastnat för Octavia generation 3 och skulle vilja ha en diesel med antingen 1.6 eller 2.0 liters maskin vilket av dessa motorer är att föredra? och skiljer förbrukning enormt? kör mest landsväg och drar faktiskt inte ofta tunga grejer men är kul att ha lite kraft om det behövs eller för att göra omkörningar smidigare, dsg lådan går helt bort när man har hört skräckhistorier om den men tänkte få tag på en med fyrhjulsdrift när det finns. Så vilken maskin borde man välja är just nu mitt största bekymmer, och en sista fråga är det någon större skillnad på utrustningspaket i octavian?

Så min krav är.

- Max 150 000kr helst mindre.
- Generation 3.
- Kombi.
- Manuell.
- Fyrhjulsdrift.

Tips på andra bilar mottages också.

Jag har haft 1,6 och 2,0 men aldrig 4wd då behov aldrig funnits trots 3000 mil om året.
Misstänker 1,6 med 4wd blir trött och kanske inte snålare än 2,0an.

Utrustning åker skiljer ganska mycket.
Läs hemsidan om paket.
Köp inte utan dragpaket (drag, bränslevärmare, elbaklucka mm) då jag tror det är attraktivt vid avyttring.

Om jag skulle köp begangnad skulle jag nog ta 2,0an som också är sexväxlad vilket iofs 1,6 med 4wd är men inte utan 4wd.

Men att beakta att gen3 2013-14 blev en betydligt tystare och bättre bil än tidigare.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Gen 3 är väl MQB-baserad så det är ju en helt ny bil i sammanhanget. Sen har kanske inte bränslevärmare alltid ingått i det s k dragpaketet - är det inte för främst senare årsmodeller än 2013/2014 ?

En fyrhjulsdriven 150hk tdi aut har DSG DQ250, den sk. våtlamellslådan och ska inte jämföras med DQ200 med torrlamell som sitter i motorsvagare bilar. Två olika konstruktioner där den sämre med sitt dåliga rykte tyvärr dragit med den andra ned i träsket. Så att välja bort DQ250 pga. felaktig info är helt knasigt, men full respekt om du känner osäkerhet.

Mitt enda tips är beträffande motorfamiljen diesel, kolla upp om motorn tillhör dom som ska eller omfattas av uppgraderingen. Isf. är det BIG NO NO och avstå. Mängder med bilar har blivit uppgraderade och sedan fått reparerats för 10.000-tals kronor.
Kolla med reg.nummer på : https://events.skoda.se/carcheck/

En uppdatering av en "fuskdiesel" är väl frivilligt Sverige? Jag kan tycka att man gör bäst i att inte alls befatta sig med de bilar som har motorer som omfattas av dieselgate.

Håller med John, därför köpte jag den senaste som klarar miljökraven utan vare sig adblue eller Scr.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.