köp av liten bil, för o nackdelar med de olika modellerna..

43 inlägg 0 nya
köp av liten bil, för o nackdelar med de olika modellerna..

Ny på forumet o behöver era råd!
ska köpa en bil, något mindre än Golfen.Automatlåda är ett krav, låg förbrukning ett annat..Bilarna jag funderar på är:

Mazda 2, en bil som fått bra kritik i både svensk o utländsk motorpress..

Opel Astra 1.0,den trepipa turbovarianten, har hört lite kritik ang. automatlådan som inte fungerar som en låda med momentomvandlare. Förklara gärna hur denna låda skiljer sig från andra lådor när det kommer till körning. Den är ju riktigt långsam upp till 100 också...

Är också intresserad av Astran med 150 hästars turbospis. Tror den blir betydligt dyrare i drift dock..

Seat Ibiza med den trepipiga 1.0 turbo, dock kändes dsg lådan lite märklig..

Polon med samma motor som ovannämnda Ibiza som dock är lite klenare vad det gäller hästkraftsantalet..

Pengarna jag har att använda till detta köp är någonstans mellan 160 - maximalt 180 0000:-

Fyll gärna på med andra vettiga alternativ till ovanstående bilmodeller!

En motfråga: Hur mycket kör du per år?

*Robban

8-900 mil, kör en Auris hybrid för tillfället, men den är lite trist o öra o inte speciellt bränslesnål..

Hade jag kört så lite som 8-900 mil/år så hade jag struntat i förbrukningen.

Vet inte vad orsaken till att du ska byta är men den körsträckan spelar bränsleförbrukningen mindre roll, iaf om du redan kör en relativt bränslesnål bil.

Astran är annars i golfklassen och borde därmed vara för stor för dig. Skillnaden mellan Polo och Ibiza i hästkrafter är nog inget du märker vid vardagskörning.

"Opel Astra 1.0,den trepipa turbovarianten, har hört lite kritik ang. automatlådan som inte fungerar som en låda med momentomvandlare. Förklara gärna hur denna låda skiljer sig från andra lådor när det kommer till körning. Den är ju riktigt långsam upp till 100 också..."

Just den 3-cylindriga kanske inte finns med den vanliga automaten?
Jo, så var det nog ja.

MEN "Easytronic" som den heter är en helt ny teknik från 2015 som i princip inte har någon teknik gemensam med den föregående modellen som funnits ända sedan 90-talet i två olika generationer, den nya är den tredje, kallas 3.0.

Kritik gäller så gott som enbart föregående modell, något ryckte om den nya har inte spridit sig (i Sverige) då för få har ägt en.
Däremot har de som provkört en, inte haft något direkt att anmärka på.

Den gamla var helt elektrisk och utförde alla växslingsmanövrer och kopplingen med elmotorer, den nya har ersatt det med hydraulik kombinerat med ett modernt styrsystem som är så avancerat att det klarar uppgiften, vilken var lite över komplicerad för vad datorer förr klarade av.

Den imiterar den vanliga automatlådan med ett "krypläge" att den börjar rulla sakta så fort man släpper bromsen.

Förbrukningen är lägre med denna än den vanliga manuella växellådan.

Huruvida andra liknande automatiskt växlande manuella lådor med automatkoppling, (vilket alltså inte skall förväxlas med en dubbelkopplingslåda) använder hydraulik känner jag inte till, men annars är det i kombination med den avancerade datorn nyckeln till att denna typ av växellåda skall fungera felfritt, om än inte att den växlar uttalat snabbt, men vill man växla snabbare någon gång kan man lägga in det manuella läget och byta växel själv.

Det har sagts i provkörningar att det ska gå snabbare och kännas roligare, i varje fall.

DOCK förefaller det som det finns avvikande åsikter om det, i den här filmen är det en Corsa Easytronic och den växlar verkligen inte långsamt, så man undrar ju vad man ska tro?

https://www.youtube.com/watch?v=U6vtS8X95s4

Easytroniclådan sitter inte längre Corsan enl. försäljaren jag pratade med igår. Samma 6-växlade låda i både Astran o Corsan..Har inte provkört någon av bilarna, då de sällan har autobilar som demo.
Har provkört Golfen med den 3-pipiga motorn med DSG-lådan, en positiv upplevelse på det stora hela..

Fat du kan nog vara övertygad om att finns många "nya" Corsor med den gamla automaten ute i hallarna även om det skulle kunna vara så att man numera levererar den vanliga automaten. Sen kan jag hålla med N-iklas att den gamla lådan inte längre är nån katastrof - provkörde en Corsa med den lådan för 1-2 år sedan och den var för biltypen helt OK.

Ja du har ju redan korn på rätt bil ser jag,Mazda 2 Aut Optimum:

https://www.bytbil.com/hallands-lan/personbil-2-1-5-optimum-automat-8549-12838067

Har själv en 115 hk manuell med manuell låda och har även provat 90 hk automat också. Jättetrevlig och körglad kompakt bil med utrustning som slår det mesta i klassen. Enda negativa är ett lite trångt baksäte och litet bagage samt att den är lite bullrig men det ska vara förbättrat sen 2018. Och när det gäller kvalitet så litar jag betydligt mer på Mazda än nåt märke från VAG...

Edit: Med övervägande kortkörning snittar jag vid pump strax under 0.6 l/mil och det med en aktiv körstil. 90 hk/aut ligger på några cl mer enligt spritmonitor:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/27-Mazda/249-2.html?fueltype=2&constyear_s=2015&gearing=2&powerunit=2

Så med Skyactive-motorerna kan man gasa på utan att förbrukningen skenar iväg.

Free your mind and your ass will follow.

Tror inte att man hittar en bil i den efterfrågade klassen som har lägre förbrukning än den Auris hybrid som TS redan har och som många redan nämnt - med aktuell körsträcka så betyder nog ändå inte förbruknings-skillnaderna så mycket.

Kör Aurisen på 0,65 så här på vintern, lite trist att köra är den ju också..

Tar Aurisen såpass så lär du knappast köra nåt annat bensindrivet speciellt mycket snålare - såvida du inte åker 110-väg under all körning.

Det kan nog stämma den drog mindre när jag hade kvinnan på ett större avstånd :)

Vad har du för körmönster? Hur långt kör du oftast och längs vilken typ av vägar, hastigheter? Mycket korta sträckor i stadstrafik, eller mest motorväg? En hybrid är ju snålast vid lugn körning i farter under 70-80. Passar din körning inte hybriden, vilket den tydligen inte gör eftersom den tar 0.65, eller så har du för tung högerdoja... ;) Oavsett så kanske en mindre turbomotor skulle passa dig bättre och dessutom är dom roligare. Men vore jag du skulle jag stanna i Golfklassen, såvida du inte enbart åker i stadstrafik. Både komfort och säkerhet är bättre i en Auris jmfr med Yaris, eller andra märkens motsvarigheter. Testa bilar med allt från 3-cyl 1.0T upp till 4-cyl 1.5T och känn efter vad du gillar bäst. Personligen gillar jag flera 1.2T och uppåt. 3-cylle ljudet tilltalar inte mig, liksom diesel, men det är jag det... Kör samma testrunda med nollad färddator, så får du även ett hum om vilken som går snålast, om du prioriterar låg förbrukning.

Med din budget skulle jag prova en ny eller nästan ny octavia eller golf med 1,0tsi och dsg.
Överlägsen din nuvarande gammla auris på allt och tar förmodligen inte mer soppa utan mindre.
Eller testa en polo med 1,0 tsi /dsg om du inte behöver större bil.
Du hittar inga snålare bensinbilar i dag.
Som sagt ta dig tid och testa.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Rutger Jönåker wrote:
Vad har du för körmönster? Hur långt kör du oftast och längs vilken typ av vägar, hastigheter? Mycket korta sträckor i stadstrafik, eller mest motorväg? En hybrid är ju snålast vid lugn körning i farter under 70-80. Passar din körning inte hybriden, vilket den tydligen inte gör eftersom den tar 0.65, eller så har du för tung högerdoja... ;) Oavsett så kanske en mindre turbomotor skulle passa dig bättre och dessutom är dom roligare. Men vore jag du skulle jag stanna i Golfklassen, såvida du inte enbart åker i stadstrafik. Både komfort och säkerhet är bättre i en Auris jmfr med Yaris, eller andra märkens motsvarigheter. Testa bilar med allt från 3-cyl 1.0T upp till 4-cyl 1.5T och känn efter vad du gillar bäst. Personligen gillar jag flera 1.2T och uppåt. 3-cylle ljudet tilltalar inte mig, liksom diesel, men det är jag det... Kör samma testrunda med nollad färddator, så får du även ett hum om vilken som går snålast, om du prioriterar låg förbrukning.

Gå ut och provkörning med båda 1.0 TSI för 3 cyl och 1.5 TSI för 4 cyl och hur du upplev och tyckte.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF, frågar du mig så föredrar jag 1.5TSI Jag föredrar även den föregående 4-cyl 1.2TSI före 1.0TSI. Jag tycker inte den senare är särskilt trevlig. Men jag körde den i en Rapid. Det är möjligt den gör sig bättre i en annan, modernare modell... Fast nu är det inte jag som ska ha en bil med någon av dessa motorer, så vad jag tycker kvittar här.

Rutger Jönåker wrote:
GF, frågar du mig så föredrar jag 1.5TSI Jag föredrar även den föregående 4-cyl 1.2TSI före 1.0TSI. Jag tycker inte den senare är särskilt trevlig. Men jag körde den i en Rapid. Det är möjligt den gör sig bättre i en annan, modernare modell... Fast nu är det inte jag som ska ha en bil med någon av dessa motorer, så vad jag tycker kvittar här.

Gamla modellen 1.2 och 1.4 TSI men nya modellen är det bara 2 olika 1.0 och 1.5 TSI.

Gamla Rapid ersätta till nya Scala: https://az749841.vo.msecnd.net/sitessvse/alv1/dba6bbca-306f-4489-84af-a1be523dcea3/SCALA-broschyr.aa5be978d081604dc4c81acc1fcf32aa.pdf

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF - tack, jag vet. Nya Scala ska bli intressant att se. Får man en sån under 180k tro? I så fall kan den ju vara nåt för TS.

Rutger Jönåker wrote:
GF - tack, jag vet. Nya Scala ska bli intressant att se. Får man en sån under 180k tro? I så fall kan den ju vara nåt för TS.

Ja, det är olika EU land priser. Det får vänta och tålamod att få besked snart Svenska pris.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Scala är oavsett den snyggaste bil som Skoda byggt. Bara det är ju värt att vänta på om man vill ha en Skoda.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.