Kombi pendlingsbil budget 30-70k

26 inlägg 0 nya
Kombi pendlingsbil budget 30-70k

Hej!
Jag har aldrig tidigare ägt en bil, men ska flytta så måste därför börja pensla till jobbet 3.5 mil enkel väg (mest motorväg).

Har en budget på 30-70k. Vill gärna ha en kombi då vi hoppas på smått.

Hur ska jag tänka?

Funderat på följande dieselbilar som gått runt 10 000 - 14 500:

Volvo v50
Renault megane grandtour
Opel insignia
Mazda 6
Renault Laguna
Skoda Octavia
Opel Astra sportstourer

Vad är viktigt att tänka på? Hjälp mig i denna djungel, jag kan ta mig tusan ingenting.

Allt gott

Att du kan ha en bil med maskinskador för 20-50000:- som inte försäkringen tar, det är nummer ett.
Jag skulle välja en bil som gått kortare och har möjlighet att ha maskinskadeförsäkrad.

Egentligen spelar det ingen roll villken bil av ovanstående utan som Junkers säger. Korta mil är ett som räknas samt ju nyare desto bättre. Andrahandsvärde för din del pekar åt Skoda eller Opel isf.

Är det bättre att ta ett billån? Kontantinsats på 50, låna 70 och köpa en Peugot 308 SW diesel automat som gått 4500 mil?

Om billån är ett alternativ, vad bör man tänka på?

Allt gott

Tror knappast att den budgeten i kombination med kraven ger speciellt stor valfrihet om man vill ha en bil med typ minst 1 år kvar på maskinskade-försäkringen. Då får man nog på nåt sätt öka budgeten ungefär som TS själv nämnt ovan. Sen skall man nog kolla vilka märken som man kan få längst maskinskade-försäkring på och med vilka försäkringsbolag - det kan skilja lite där.

"Om billån är ett alternativ, vad bör man tänka på?"
Att varje form av lån är en belastning! Även om räntan just nu är låg och inte förväntas stiga de närmaste åren så ska den ändå betalas och den belastar tillsammans med amorteringar ekonomin på ett obehagligt sätt. Se alltså till att få så låg ränta som möjligt. Det gäller att räkna så att man inte förbrukar så mycket mynt att det inte finns reservkapital för oförutsedda utgifter.
Bilen kostar många pengar även efter inköpet.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Alternativt till föreslagna gravt begagnade bilar kan vara leasing av ny fräsch bil.

En sak som kan vara bra att ha i åtanke är vad de olika kostar i skatt o försäkring, det skiljer ofta rejält.
En del bilar har tätare intervall på kamremsbyten, kan vara bra att kolla om/när det är gjort.

Ska du köra 7 mil per dag hinner det bli många mil, så försök hitta en som inte gått allt för långt.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kanske bör öka budgeten låter det som. Tack för alla svar. Läser på, och all er kunskap uppskattas!

Allt gott

Tänker tvärtom att det inte är värt en med maskinskadeförsäkring, för det kommer inte vara långt kvar på den iaf om du vill komma billigt undan.

Rikta in dig på en modell utan dyra typfel istället. Vill man åka billigt får man göra avkall på sånt som är "Nice to have".

Du kan få mycket bil för den pengen och tillsammans med en halvförsäkring samt att du är redo att byta lite slitdelar själv så kan du köra billigt i många mil till. Renault megane eller Octavia föreslår jag. Köpte en gammal megane åt sambon som kört runt 3000mil nu utan värre saker än bakbromsar som är bytta och ett par tändspolar (standardfel). Den är från 2005 och hade gått 7500mil och kostade 14 000kr.

Men hur ofta behöver man nyttja en maskinförsäljning? Det har aldrig hänt mig på snart 40 års bilägande och ca. 150.000mil körda.
Av dom du nämner så hade jag satsat på en Astra J, sportstourer. Mycket bil för pengen.
Ett exempel
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/opel_astra_1_7_cdti_ecoflex_sports_tourer/87039866

Jag håller med Guran, men har ett annat förslag som går billigt och har låg miljöbilsskatt
https://www.blocket.se/annons/skane/ford_focus_kombi_1_8_duratec_flexifuel_125hk/87551347

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hade en sån Focus av samma generation som jag körde 10.000 mil utan minsta fel (frånsett en strålkastarlampa) så är den rostfri kan det vara ett bra köp. Men nån autobroms har den inte - trots att det står i annonsen.

Jag tror att focusen är ett mycket bra köp förstår billigt bilägande, även om priset på just denna var i högsta laget. Men kör man mycket ska man veta att de inte är så bensinsnåla.

Eftersom jag kört några begagnande octavia tdi sedan 2006 utan några problem förutom bromsbyten skulle jag tipsa om en sådan.
Den som ägdes längs såldes vid 37t mil

Kör på manuell låda oavsett fabrikat får det en mindre risk för problem.
Skippa också 4wd så eliminerar du också en risk för utgift.

Det är mina tipps.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Eftersom jag kört några begagnande octavia tdi sedan 2006 utan några problem förutom bromsbyten skulle jag tipsa om en sådan.
Den som ägdes längs såldes vid 37t mil
Kör på manuell låda oavsett fabrikat får det en mindre risk för problem.
Skippa också 4wd så eliminerar du också en risk för utgift.
Det är mina tipps.

Hela världen vet ju att en gammal VAG bil är det samma som problem...
Bara du som haft tur, eller kanske är Skoda ett undantag?
Nej faktiskt verkar 2,0 tdi motorn vara en slitvarg som bar fungerar. Har en kusin som har en helt problemfri gammal golf med den motorn. Och även en gammal erfaren mekaniker som jobbar på en VW verkstad hävdar att den motorn är riktigt bra. Och Skoda verkar bygga slitstarka bilar i övrigt, men oj så tråkiga.

Ja guran. Begangnad bil är som en lott.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

"Av dom du nämner så hade jag satsat på en Astra J, sportstourer. Mycket bil för pengen."

Valet av att det måste vara diesel kommer sig av lägsta möjliga driftkostnad får man förmoda.

Tja för egen del är det kravet lågt prioriterat, utan jag ser på vilken bil som är bäst eftersom jag av gammal olycklig erfarenhet fått lära den hårda vägen att veta att pengar inte är allt i världen (som tyvärr alla tror i dagens samhälle).
Så jag ska inte säga så mycket om det.

Mer än att Astra med bensinmotorn 1.4 Turbo är den bästa bilen som helhet, till lägst pris.
Och att Krocksäkerhet inte är något man ska strunta i om man tänker köra på livligt trafikerade vägar ofta, typ motorväg.

Och tar man med DEN egenskapen, sopar Insignia och Astra banan med övriga alternativ.
Ska den dessutom fungera som familjebil bör säkerhet inte prioriteras ner.
Tvingas man ut på halkiga vintervägar där olycksrisken är hög, kanske man sitter och funderar på om det verkligen var så klokt att välja bil uteslutande baserat på bränslekostnaden...

Ford Focus borde vara ett alternativ pga sitt dåliga andrahandsvärde. Det betyder att du kan få en nyare bil med färre mil och därmed har möjlighet att köra en bil med gällande maskinskadeförsäkring.

junkers wrote:
Ford Focus borde vara ett alternativ pga sitt dåliga andrahandsvärde. Det betyder att du kan få en nyare bil med färre mil och därmed har möjlighet att köra en bil med gällande maskinskadeförsäkring.

Speciellt "Flexifuel" som har lägre skatt och som ju tillsammans med Saab är en av få bilar som fungerar bra med E85.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.