I valet och kvalet - ny Touran vs lätt begagnad Espace

23 inlägg 0 nya
I valet och kvalet - ny Touran vs lätt begagnad Espace

Hej,
Volkswagen har en bra kampanj där man kan köpa en Touran (årsmodell -18) med minsta bensinmotorn (1.2 TSI, 110hk) för det attraktiva priset av 199.900. Efter lite tillval (dragpaket + vinterdäck) hamnar priset på 222kSEK.
Provkörde bilen i helgen och den var väl helt OK, förutom att varvtalet ligger på höga 2900 rpm vid 130 km/h.
Ljudnivån är väl ändå OK vid jämn fart. Vid acceleration (utan att ha "plattan i mattan") hörs ett rejält "morrande"
från motorn. Tyvärr kan man inte utrusta Touran med ljuddämpande vindruta.

Av en ren slump fick jag upp ögonen för en Espace (-17) som endast gått 785 mil. Den har 1,6 Energy dCi 130
motorn. Utrustningen är mkt generös, dock har den manuell växellåda (Zen II, infällbar dragkrok, vinterpaket, läderklädsel, vinterdäck, mm mm). Priset är på 260 kSEK. Espace lirar ju i annan division och förutom att det är
en väsentligt större bil så är lyxkänslan påtaglig.

Mitt dilemma är att jag kör knappt 1500 mil/år och att jag endast har 12km till jobbet, dvs det är på gränsen att
motorn blir varm. Därför hade jag i princip bestämt mig för en bensinmotor. Dessutom vet man ju aldrig var man
har dessa inkompetenta politiker. Dieseln är i skottgluggen och det är väl högst troligt att man snart inför förbud mot
dieselbilar i våra stadskärnor. Renaults motor uppfyller (på pappret) Euro 6, men tyvärr reduceras inte NOx med
urea tillsats. Det verkar som om Renault halkat efter i dieselmotorutvecklingen.

Så här sitter jag nu och har beslutsångest....Just nu lutar det åt Espace som dessutom har 4.5 års garanti kvar.
Vad tycker ni om det faktum att jag endast har 12km till arbetet, är det skadligt för en dieselmotor att inte bli genomvarm?

knauer wrote:
Hej,
Volkswagen har en bra kampanj där man kan köpa en Touran (årsmodell -18) med minsta bensinmotorn (1.2 TSI, 110hk) för det attraktiva priset av 199.900. Efter lite tillval (dragpaket + vinterdäck) hamnar priset på 222kSEK.
Provkörde bilen i helgen och den var väl helt OK, förutom att varvtalet ligger på höga 2900 rpm vid 130 km/h.
Ljudnivån är väl ändå OK vid jämn fart. Vid acceleration (utan att ha "plattan i mattan") hörs ett rejält "morrande"
från motorn. Tyvärr kan man inte utrusta Touran med ljuddämpande vindruta.
Av en ren slump fick jag upp ögonen för en Espace (-17) som endast gått 785 mil. Den har 1,6 Energy dCi 130
motorn. Utrustningen är mkt generös, dock har den manuell växellåda (Zen II, infällbar dragkrok, vinterpaket, läderklädsel, vinterdäck, mm mm). Priset är på 260 kSEK. Espace lirar ju i annan division och förutom att det är
en väsentligt större bil så är lyxkänslan påtaglig.
Mitt dilemma är att jag kör knappt 1500 mil/år och att jag endast har 12km till jobbet, dvs det är på gränsen att
motorn blir varm. Därför hade jag i princip bestämt mig för en bensinmotor. Dessutom vet man ju aldrig var man
har dessa inkompetenta politiker. Dieseln är i skottgluggen och det är väl högst troligt att man snart inför förbud mot
dieselbilar i våra stadskärnor. Renaults motor uppfyller (på pappret) Euro 6, men tyvärr reduceras inte NOx med
urea tillsats. Det verkar som om Renault halkat efter i dieselmotorutvecklingen.
Så här sitter jag nu och har beslutsångest....Just nu lutar det åt Espace som dessutom har 4.5 års garanti kvar.
Vad tycker ni om det faktum att jag endast har 12km till arbetet, är det skadligt för en dieselmotor att inte bli genomvarm?

Låna hem den över natten och testa att köra till jobbet och bilda dig en egen uppfattning.
Är det 12 km i landsväg eller stadsmiljö?
Har den inte dieselvärmare från fabrik? Eller elektrisk motorvärmare?
Jag bytte bort min diesel pga min korta körning i stadsmiljö.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

12 km, köp en elcykel eller elmoped!?.Tar knappt 25 min att köra den sträckan.

Att varvtalet ligger där det gör vid 130 km/t kan väl knappast vara nåt problem på våra svenska vägar. Och lätt underdimensionerade motorer kontra bilstorleken är väl inte heller rätt motorisering om man absolut måste ligga och snitta på 130 km/t. Vill du ha rimlig bränsleförbrukning så är det nog snarare 90--100 km/t du bör hålla dig till med den bil/motor-kombinationen.

Espace blir nog dyr att äga. Har du bilen i 3 år får du knappt 70tkr för den.

Nä, köp en BMW istället

knauer wrote:
Vad tycker ni om det faktum att jag endast har 12km till arbetet, är det skadligt för en dieselmotor att inte bli genomvarm?

Motorn skadas inte, den är robust, men för avgasreningens skull bör bilen rastas på en längre tur en gång per månad. Det är min erfarenhet efter två dieslar med mest kortkörningar.

6.15

Det som slår mig varje gång jag ser en Espace på stan - och det är ju inte alltför ofta - är hur mycket jag beundrar modet att välja något som sticker ur mängden. Låna hem och prova, tror säkerligen att den passar dig.

Power to the people

Styggavargen: har tre barn som ska lämnas på olika skolor, men visst om drygt 8år ska jag börja cykla...

mso: på ditvägen är det mest 60km/h väg, fast på hemvägen tar jag motorleden: 4km 90km/h följt av 5km 110km/h
och då bör motorn bli varm.

Pi: testkört en Citroen Grand Picasso med 1.2l 130hk bensinmotor och där låg varvtalet på 2550 rpm vid 130km/h.
Den motorn i Touranen hade varit perfekt.

O_o: håller med dig, andrahandsvärdet på Renault är sämre än genomsnittsbilen. Därför känns det extra bra att ngn annan
tagit den första smällen. För övrigt har jag inte för avsikt att byta denna bil efter tre år utan jag siktar på att ha den i tio år,
och då kvittar värdeminskningen. Viktigare är då att Espace är påkostat byggd där både dörrar och motorhuv är av aluminium. Dessutom är framskärmarna och baklucklan av plast. Pricken över i:et är att avgassystemet är rostfritt. Så mycket bättre kan det inte bli när det handlar om rostskydd. Dessutom slipper jag kamremsbyte då motorn har kamkedja.

Pinjong: tack för din feedback. Ursäkta min okunnighet men förutom att köra en längre tur är det även viktigt att accelerera kraftigt
när väl motorn är varm eller räcker det att man typ kör över ett visst varvtal (över 2000rpm) för att bränna partiklar via eolystillsats?

Grosser: håller fullständigt med dig. Espace är ovanlig i trafiken och sticker onekligen ut. Personligen är jag svag för fransk bildesign och jag vill sticka ut i kvarteret som domineras av tyska och kinesiska bilmärken.

Det finns ett till alternativ... Mini-Espace. :) Eller ja inte så mini.. men Espace Jr, även kallad Grand Scenic. Med 130 hk bensinmotor ligger den på 200-250 000 kr ute i handeln. Lite mindre än Espace, men fin inredning, bra stolar, och en exteriör som påminner om Espace fast mer rundad. En bil värd att prova!

knauer wrote:
Pinjong: tack för din feedback. Ursäkta min okunnighet men förutom att köra en längre tur är det även viktigt att accelerera kraftigt när väl motorn är varm eller räcker det att man typ kör över ett visst varvtal (över 2000rpm) för att bränna partiklar via eolystillsats?

Njae, kör som vanligt bara. Jag kör väldigt sällan över 2000 rpm, vanligtvis runt 1500 rpm.

6.15

Förstår fortfarande inte riktigt varför varvtalet vid 130 km /t är så viktigt när bilen dels skall gå i Sverige (som jag förstått), dels har såpass kort årlig körsträcka samt inte minst för att TS ändå tycker att ljudnivån är OK.
F ö så är väl den provkörda motorn den minsta så större finns men allt är ju en prisfråga.

Eller kanske en ny Grand Picasso med bensinare och automat för 230k??
https://www.blocket.se/stockholm/Citroen_C4_Grand_Picasso_Pure_Tech_130_Aut_Fe_71887998.htm?ca=11&w=1

Eller den något mindre Picasso:
https://www.blocket.se/stockholm/Citroen_C4_Picasso_130HK_AUT6_FEEL_BENSIN__KA_76040622.htm?ca=11&w=1

Man vet ju inte vad myndigheterna hittar på med vägskatten, men på grund av de senaste rönen lär knappast dieselbilarna få lägre skatt, och med din körning är nog bensinare ett bättre val.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Pi: det handlar helt enkelt om att få bästa möjliga bil till så bra pris som möjligt. Jag kör oftast 130 på motorvägen, det finns sådana hastighetsgränser även i Sverige och jag råkar bo nära denna motorväg, men även på 110 väg håller jag 130 om trafikflödet tillåter detta. Vi är alla olika men jag tillhör den veliga kategorin som måste älta, så tack för alla kommentarer.

Raphael: Grand Scenic går bort då man inte har tre individuella säten i andra raden (dessutom har mittplatsen mindre sittyta).. Hur tänkte man här??

Hultarn: nu har jag provkört de flesta MPV bilar och Grand Picasso är nog den mest genomtänkta kompakta MPVn som finns på den svenska marknaden, Bensinmotorn på 1.2l och 130hk är en pärla och den varvar ca 2500 rpm vid 130km/h. Picasson är bättre ljuddämpad än Touranen. Men det finns några plumpar: den manuella växellådan känns inte lika "exakt" som Touranens. Dessutom ger förarstolen inte tillräckligt bra lårstöd om man har långa ben. Hos Citroen kan man inte utrusta förarstolen med utdragbart lårstöd, vilket är synd.

knauer wrote:
Pi: det handlar helt enkelt om att få bästa möjliga bil till så bra pris som möjligt. Jag kör oftast 130 på motorvägen, det finns sådana hastighetsgränser även i Sverige och jag råkar bo nära denna motorväg, men även på 110 väg håller jag 130 om trafikflödet tillåter detta. Vi är alla olika men jag tillhör den veliga kategorin som måste älta, så tack för alla kommentarer.
Raphael: Grand Scenic går bort då man inte har tre individuella säten i andra raden (dessutom har mittplatsen mindre sittyta).. Hur tänkte man här??
Hultarn: nu har jag provkört de flesta MPV bilar och Grand Picasso är nog den mest genomtänkta kompakta MPVn som finns på den svenska marknaden, Bensinmotorn på 1.2l och 130hk är en pärla och den varvar ca 2500 rpm vid 130km/h. Picasson är bättre ljuddämpad än Touranen. Men det finns några plumpar: den manuella växellådan känns inte lika "exakt" som Touranens. Dessutom ger förarstolen inte tillräckligt bra lårstöd om man har långa ben. Hos Citroen kan man inte utrusta förarstolen med utdragbart lårstöd, vilket är synd.

Det finns ingen hastighetsgräns i sverige som överstiger 120.
Och vi övriga trafikanter och skattebetalare vore tacksamma om ALLA höll sig till de hastighetsgränser som finns för respektive väg.
Hastighet är enskilt viktigaste parametern för om en olycka inträffar samt utgången av densamma.

Du har naturligtvis rätt Xanth, jag menade 120km/h och inget annat. Dock får jag göra tillägget att minstingen nu är tillräckligt stor
för bilsemester till kontinenten där man utgör en trafikfara om man inte håller 130km/h. Vi kommer att åka genom hela Tyskland så
bullernivån vid 130km/h är en viktig parameter för mig. Speciellt som högt buller i sig påverkar tröttheten.
För övrigt torde den enskilt viktigaste parametern för orsakssamband samt utgången av olycka vara huruvida en förare är påverkad av alkohol/narkotika.

Haha Knauer, du skulle inte skrivit att du kör 130 km/h i detta foumet..

Apex: polletten har trillat ner nu...

Fast du skrev ju att bullernivån var OK - det var varvet i sig du irriterade dig på.... Det går inte att säga att högre varvtal på motorn i en viss bil genererar högre bullernivå än ett lägre varvtal i en annan bil. Och Touran finns med större motor vilket troligen innebär lite lägre varvtal - om nu detta är det viktigaste vid bilköpet. Trots allt så tvivlar jag på att merparten av dina 1500 årliga mil går i 130 km/t.

knaur: jag uppfattade att du föredrar automat, och därför visade jag ett par aut-exempel. Då är växleriet inget bekymmer.
Stolen är förstås viktigt, sitter man inte bra så är det inte roligt. Möjligen höjning av stolen ett par knäpp hjälpa till med lårstödet.
Jag blev väldigt förtjust i Grand Picasso när jag provkörde den. Tyst och komfortabel, med många bra lösningar. Men, jag är kanske kortare än du (1.82) och upplevde inte något problem med stolen.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja nej gud, du får inte erkänna att du gasar snabbt, kör om bilar och brukar köra fortare än hastighetsbegränsning på landsvägar. Då kommer moraltanterna springande med kaveln höjd.

Haha låt oss säga att trådis vill köpa en ny bil. Jag rekommenderar att du köper en tre år gammal premiumbil, istället för en ny billig skräpbil. Det går inte att jämföra kvaliteten och jag lovar att du kommer att bli mer nöjd med en premiumbil.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.