Vi Bilägares forum

Hyundai Ioniq hybrid ekonomi som pendlarbil

Hyundai Ioniq hybrid ekonomi som pendlarbil

Hej!

Börjar vara lite less på min bil då jag spenderar ca 4000 mil per år i den och har börjat kika på nåt vettigt alternativ.
Jag har ca 9,5 mil enkel väg till jobbet så det blir runt 19 mil dom flesta dagar. Hemma blir det bara nån kortkörning.
Har börjat kika på en Ioniq hybrid. Är ju absolut ingen rolig bil men den här är i princip endast till för pendling. Har en Mazda 6 som är mer "nöjesbil".

Men tillbaka till Hyundaien.

Undrar om det är nån som har erfarenhet av den och då i första hand ur ekonomisk synvinkel? Skatt och försäkring är ju rätt billiga på den. Men vad kostar det att serva bilen? Ska ju ringa och kolla priset med märkesverkstäderna i närheten men är ju inte alltid dom är helt ärliga med prisuppgifter när man frågar. Sen så blev det ju påsk nu så det går ju inte att få nån prisuppgift förrän tidigast på tisdag.
Har försökt kolla runt angående serviceintervallet och det verkar vara 1500 mil vilket om det stämmer är en liten nackdel.
Nu blev det kanske lite rörigt inlägg men är tacksam för input.

Bilen jag kikat på är den här:
https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/hyundai_ioniq_hybrid_1_6_premium_dct/87308280

2020-04-09 11:39

Kommentarer

19 mil per dag känns som att det är på lite snabbare vägar och det är väl generellt inte styrkan för vanliga hybrider. Det är väl samma drivlina i denna som i den lite högre byggda Kia Niro så denna bör ju vara aningen snålare kan man tycka. Även om jag inte är nån älskare av dieseldrivna personbilar så känns det ju ändå som att det borde vara ett vettigt alternativ för dig med tanke på den dagliga körsträckan.

2020-04-09 11:46

Jo, jag kör ju diesel idag men eftersom att nuvarande regering hatar dieselbilar och gör allt för att straffa ut dom, plus att service har en tendens att bli jävligt dyra på dom så har jag börjat kika på hybrider. Laddhybrider är svårare att få ekonomi i när jag räknar. Elbil är jag intresserad av men ska avvakta ett par år för att invänta lite billigare och bättre alternativ då min pendling är lite extrem och ställer rätt höga krav vintertid då jag bor i Norrland och det inte är direkt ovanligt med 30 minusgrader.

2020-04-09 12:07

Ioniq är en bränslesnål hybrid
Jag skulle tippa på att du utan problem kör under 0,5 l/mil med en sådan.
Servicekostnaden kan bara din handlare svara på. Frugan har en I20 och den har relativt låga servicekostnader.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

E-golfen är intressant men jag har tyvärr ingen möjlighet till laddning på jobbet i dagsläget och då räcker inte räckvidden till på vintern.
Elbil kommer få vänta ett par år men är i princip 100 procent säker på att om ett par år så blir det byte till elbil.

2020-04-09 12:36

Gissar att en snål dieselbil är svårslagen med de förutsättningarna. Kanske kan en Tesla M3 vara något? Dyr i inköp såklart, men billig i drift. Kan vara värt att kika på om du tror räckvidden är tillräcklig.

2020-04-09 12:45

Ok, förstår begränsningen med att inte kunna ladda på jobbet, för annars hade en Ioniq Electric (min bil) fungerat fint. Känner till en snubbe som pendlar dagligdags 9,5 mil mellan Jokkmokk-Gällivare utan större problem med nämnda Ioniq Electric - dock kan han ladda på jobbet.

Har egentligen bara kört hybriden som hyrbil på en långresa, drog 0,52 l/mil ungefär på lite snabbare vägar i södra Sverige.
Service per 1500 mil stämmer (tyvärr) på de flesta Hyundai-modeller. Elbilen med 28 kWh-batteriet har åtminstone låg servicekostnad.

Om du råkar ha Facebook finns några olika Ioniq-grupper där du kan fråga lite mer ingående om modellen.

2020-04-09 12:46
Power to the people

Elbil faller på att jag inte har möjlighet att ladda på jobbet. Förhoppningsvis ändras dock det, måste försöka bearbeta arbetsgivaren men i dessa kristider så är det nog inte genomförbart. Sen är jag inte jättesugen just nu på att lägga ut +400 k för en elbil som skulle klara av pendlingen utan att jag laddar på jobbet.
Hade önskat att Ioniq kom med samma batteripack som Konan då jag inte är ett dugg sugen på en högbyggd bil utan helst vill ha en sedan eller kombi.
Tesla går bort i brist på serviceanläggningar här i norr plus att jag har ett par bekanta med model 3:or som inte är direkt nöjda med kvaliteten på bilarna.

2020-04-09 13:19
långpendlaren skrev:

Elbil faller på att jag inte har möjlighet att ladda på jobbet. Förhoppningsvis ändras dock det, måste försöka bearbeta arbetsgivaren men i dessa kristider så är det nog inte genomförbart. Sen är jag inte jättesugen just nu på att lägga ut +400 k för en elbil som skulle klara av pendlingen utan att jag laddar på jobbet.
Hade önskat att Ioniq kom med samma batteripack som Konan då jag inte är ett dugg sugen på en högbyggd bil utan helst vill ha en sedan eller kombi.
Tesla går bort i brist på serviceanläggningar här i norr plus att jag har ett par bekanta med model 3:or som inte är direkt nöjda med kvaliteten på bilarna.

Beredd att hålla med dig till 100%. En Ioniq med 50-60 kWh batteri vore giftig!

2020-04-09 13:22
Power to the people

Kanske en Seat Leon TDI ? Körde en sån några mil i höstas och på min körning då runt stan var den riktigt snål - vill minnas runt 0,45 l/mil eller nåt sånt. Och dom brukar finnas till hyfsat pris och jag gisssar att det fungerar med manuell låda när du bara gör långkörningar.
F ö körde jag t o r Skåne med min bensinare i höstas och då drog den 0,47 l/mil både upp och ner. Så visst kan bensinare också gå hyggligt snålt och då främst vid långkörningar. I blandad körning runt stan drar det dock iväg en dryg dl till per mil. Har haft en Golf TDI -12 och den var nog den billigaste bil jag haft avseende servicekostnaden men numera har ju VAG lagt in en "inspektions-service" var 1500:e mil. Annars skulle jag inte vara rädd för att köra 3000 mil mellan oljebytes-service med det körmönster du har och med en diesel.

2020-04-09 13:38

Får jag fråga hur din dagliga körning ser ut.
Är det inlandsvägar i 90 tempo eller är det motorvägar /motorvägsfart❓❓

2020-04-09 17:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Min körning fördelar sig såhär:
5 km i tätbebyggt område (villa kvarter och småvägar).
10 km 70 väg
60 km 100/110 väg
20 km blandad 50/60/80 väg.
Sen hem så är det ju bara omvänd ordning.
Är rätt mycket upp och ner efter vägen som borde gynna en hybrid lite grann då det finns gott om sträckor att ladda batteriet och sen då hjälpa till i nästa uppförsbacke.

2020-04-10 11:23

Rekommenderar att du åker till en handlare och provkör din sträcka så får du svart på vitt.
Men Hyundai gör väldigt energieffektiva elektrifierade drivlinor. Du skulle faktiskt klara dig med en Ioniq electric.
NAF kom knappt 27 mil med den vid sin årliga vintertest på Norska backiga vintervägar
https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/rekkeviddetest-vinter-2020/

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ska du kolla på en ioniq hybrid. Kolla prius också (lätt beg).

2020-04-10 19:47

Har sett en mer utförlig rapport av det där testet och ioniq electric klarade sig riktigt bra. Dock var det inte särskilt kallt när dom genomförde den där testen. Tror det var mellan 0 och -10 ungefär.
Jag tror att jag dom allra flesta vinterdagar skulle klara mig med den men när det är riktigt kallt eller snöstorm så tror jag inte att den riktigt räcker till. Har satt en gräns för mig själv att 40 mils räckvidd (wltp) på en sedan så blir det intressant. Sen vill jag ju kanske inte lägga ut hur mycket som helst heller. Därför så får det nog bli en hybrid ett par år medans utbudet på bilar breddas och bilarnas räckvidd och kvalitet förbättras.

Har provkört priusen och den funkar ju rätt bra. Men med bara 2 sittplatser bak så kan det tyvärr bli problem ibland då vi är 5 i familjen. 99 fall av 100 så använder vi den andra bilen när alla ska åka med. Men ibland så behöver vi kunna använda även denna bil. Sen så har jag väldigt svårt för instrumenteringen i priusen. Den är för ful och irriterande för min smak. Ioniq är ingen skönhet heller invändigt,men den är iallafall någorlunda konventionell.

2020-04-11 10:41

Du får inte köra med fem i bilen i en Prius ändå pga den låga tillåtna lasten.

Uppdaterat: 2020-04-11 13:39