Hjälp! Förstagångsköpare med många krav

17 inlägg 0 nya
Hjälp! Förstagångsköpare med många krav

Hej!

Jag ska köpa bil för första gången och känner mig lite vilsen i blocket-djungeln. Det enda jag vet (eller känner mig ganska säker på), är följande krav:

- Diesel
- Bluetooth (kanske petigt, men jag måste kunna ladda och lyssna samtidigt och iPhone har ju bara en ingång numera)
- Maxpris 80.000
- Halvkombi

Jag kommer dela bilen med min sambo. Vi bor på landet och kommer köra en hel del i små vardagsärenden - utöver det så kommer jag pendla ca. 20 mil enkel resa 4-6 ggr per månad. Totalt räknar jag med ca. 1500 mil per år.

Jag är petig med hur bilen ser ut, i alla fall om jag ska gå i taket prismässigt. Jag gillar Volkswagen och BMW (men de verkar förhållandevis dyra). Jag tycker inte alls om majoriteten av asiatiska märken. De franska är OK, i alla fall Peugeot. Men, om priset är lägre kan jag såklart ge vika för en mindre snygg bil. Volvo har jag nästan uteslutit helt efter att ha löst om deras höga reparationskostnader och deras position på kvalitetslistor.

Ett par konkreta frågor, utöver att jag gärna vill ha tips på hur jag ska resonera och konkreta modelltips:

1. Hur mycket ska jag bry mig om miltal? Min sambo vill inte köpa något som gått över 10.000, men jag tänker att det beror helt på service osv?
2. Är det OK att köpa privat eller bör man alltid köpa av bilhandlare?

Med dina krav och prisbild, så existerar det ingen sådan bil.

Ivarsson wrote:
Med dina krav och prisbild, så existerar det ingen sådan bil.

Hårda bud :/

När jag tittat verkar det inte omöjligt. Jag har kollat på t.ex:

VW Golf (15.000+ mil)
Peugeot 208/207 SW/2008/307/308 o liknande
Renault Megane
Renault Clio Grandtour

Men ja, helt enkelt verkar det förstås inte. Men, ett exempel på en bil som matchar: https://www.blocket.se/helsingborg/Peugeot_2008_1_6_e_HDi_92hk_Navi_1_agare_Sven_78629674.htm?sa=1

Är ju bra att du vet vad du vill ha och behöver tycker jag. Sen att få det att matcha mot en budget är en utmaning som alltid. Generellt har man alltid för höga krav och för lite budget.

Tycker faktiskt inte du ska hänga upp dig stenhårt på just miltalet utan titta mer på skick och servicehistorik. Vid 10000 mil kan väldigt mycket saker dyka upp och behöva åtgärdas (beroende på hur bilen körts så slits den på olika sätt kan jag tänka) men köper du istället en som gått 16000mil, kanske mycket av det är fixat. Kontentan är lägre inköpspris och kanske egentligen lägre underhållskostnad i kombination med en sak som påverkar mycket i bilköp, värdeminskning.

Vill du ha en vanlig Golf halvkombi hittade jag tex denna (vet inte var du bor) som exempel, https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_VI_1_6_TDI_BlueMotion_105hk_3_82335971.htm?ca=16&w=3
Den ryms ju i budgeten och bör funka bra, dra lite, ingen riskmotor eller växellåda mig veterligen så den bör kunna gå både långt och bra.

/Hilife

Ironi....

Du kan köpa en Golf 7 1.6 tdi för ca 80000 som har rullat 15-16k mil. Dock lättare att hitta kombi än halvkombi.

Skicket är viktigare än miltalet. Den enda fördelen med att köpa en äldre begagnad bil hos en bilhandlare är att man kan få hjälp med finansiering. Större prutmån privat.

Måste det vara en diesel?

Finns 17 golf diesel att välja på.
Kan väl inte vara så svårt att hitta en bil med dessa förutsättningar
https://www.bytbil.com/bil?VehicleType=bil&Makes=Volkswagen&Models=Golf&FreeText=&PriceRange.From=70000&PriceRange.To=80000&ModelYearRange.From=&ModelYearRange.To=&MilageRange.From=&MilageRange.To=&BodyTypes=Halvkombi&Fuels=Diesel&Gearboxes=&EnginePowerRange.From=&EnginePowerRange.To=&ShowLeasingOffers=&SortParams.SortField=relevance&SortParams.IsAscending=False&OnlyEnvironmentFriendly=false&OnlyHasCarfaxReport=false&OnlyFourWheelDrive=false&OnlyNew=false&OnlyDeductibleVAT=false&OnlyIsAuction=false&OnlyAuthorizedDealers=false&OnlyWarrantyProgram=false

Tack för alla tips! Är Golf en generellt rekommenderad bil? Jag gillar den som sagt, men har sett att den ligger sämre till en t.ex. KIA på en massa listor gällande kvalitet. Ska man helt enkelt räknar med att vissa märken bara är mer kostsamma pga märket?

hilife wrote:

(vet inte var du bor)

Letar inom Skåne. Halmstad kan funka också.

Ivarsson wrote:

Du ville ha en halvkombi, så det var det jag baserade på

Jaså där ser man. Jag har inte vant mig vid begreppen. På blocket listas den alltid som halvkombi. Golf Variant listas som kombi. Alla mindre bilar som har en fullt öppningsbar bagagelucka upp till tak (dvs ej sedan) och fem dörrar verkar kunna klassas som halvkombi.

Apex wrote:

Måste det vara en diesel?

Diesel är ett val pga lägre koldioxidutsläpp. Sen tänker jag väl att det fungerar bra även i en framtid där dieseln är producerad av svensk skog istället för olja. Etanol kan funka också.

Guran wrote:

Kan väl inte vara så svårt att hitta en bil med dessa förutsättningar

Tack för länken, nej det har du rätt i.. jag har kanske haft mina filter på blocket lite annorlunda. Sen har jag ingen bil just nu så det är inte helt lätt för mig att ta mig till t.ex. en bilhandlare i Kungsbacka (från Malmö).

Klart som sjutton att Golf är en halvkombi. Ivarsson har helt enkelt fel.
Kan man öppna bilen och kliva in i kupén bakifrån är det en kombi eller en halvkombi. På engelska brukar det heta "hatchback" och där finns "Hot hatch" som motsvarar "GTI-bil" här. GTI kommer från Golf GTI.

insats wrote:

Tack för länken, nej det har du rätt i.. jag har kanske haft mina filter på blocket lite annorlunda. Sen har jag ingen bil just nu så det är inte helt lätt för mig att ta mig till t.ex. en bilhandlare i Kungsbacka (från Malmö).


Från Malmö till Kungsbacka är det väl ganska enkelt att ta sig, är väl bara att ta Öresundståget mot Göteborg och gå av i Kungsbacka, 1km promenad och man är ute i bilhandlarområdena.
Men lägger du in 90.000kr som maxpris så finnner du fler dieselgolfar närmare Malmö i prisspannet mellan 80-90 tusen.

insats wrote:

1. Hur mycket ska jag bry mig om miltal? Min sambo vill inte köpa något som gått över 10.000, men jag tänker att det beror helt på service osv?
2. Är det OK att köpa privat eller bör man alltid köpa av bilhandlare?

Fördelen med att köpa en bil som rullat 10,000 mil och är yngre än 2012 är att du kan köra 3 år och fortfarande ha maskinskadeförsäkring på bilen. Som tex. min förra bil, AC-kompressorn pajade förra året när bilen var 9 år gammal. Kostade mig 750kr i självrisk, reparationen låg på 13,000. Maskinskada ersätter ju mängder med grejor, motor, växellåda, elfel osv.
Slitdelar som bromsar, stötdämpare osv. är relativt billiga grejor och är enligt mig inget som hellst resonemang för att köpa en bil som rullat längre för att detta kanske är bytt nyligen. Det är ju AC, partikelfilter, motorhaveri, växellåda och såna tråkiga saker som man vill gardera sig mot. Och då är det låg ålder och lågt miltal som gäller, inte det omvända.

Tack för alla tips!

I fredags slog jag till. Det blev en Golf 1,6 TDI 2011 som rullat 17.000 mil, till synes i gott skick. Pris 60.000. Dock utan Bluetooth.

Det enda fel jag tycker jag gjort, såvitt jag vet hittills, är att jag borde haft handsfree som krav. Bluetooth är väl inget måste, men USB och att färddatorn har stöd för samtal känns rätt viktigt, särskilt nu när det är olagligt att hålla på med mobilen i handen. Det är meckigare än man tror att hålla på med hållare etc till mobilen och jag behöver stereokabel till aux + USB för laddning från cigarettändaren. Det verkar också dyrt att uppgradera stereon till handsfree (kostar 5.500 kr hos eftermontering.se och då måste jag ta mig till Karlstad).

Men men - bilen känns bra i alla fall även om det känns ovant att köra Diesel.

Enklast är väl att köpa en Blåtandsadapter med FM sändare eller AUX
T.ex denna
https://m.clasohlson.com/se/FM-sändare-med-Bluetooth,-Maxell/38-8145

Alternativt denna som du pluggar in i AUX
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-bild/tv-mediaspelare/tradlos-overforing/izound-cc-850bt

Insats, vet du om din Golf berörs av Dieselgate? Antagligen sitter det en EA189-fuskmotor i den. Kolla på https://online.volkswagen.se/dieselcarcheck/.

"Hur skulle stigande temperaturer kunna vara ett problem för amerikanerna? Allt de behöver göra för att få lägre temperaturer är ju att byta från Fahrenheit till Celsius."

John2008 wrote:
Insats, vet du om din Golf berörs av Dieselgate? Antagligen sitter det en EA189-fuskmotor i den. Kolla på https://online.volkswagen.se/dieselcarcheck/.

Gäller att absolut inte uppdatera med programvara eller annat. Motorn fungerar ypperligt och är snål om man ger f..n i å ändra nått på den.

http://www.vibilagare.se/nyheter/motorfel-efter-volkswagens-dieselatgard

"Volkswagen följer ständigt upp hur kunderna uppfattar åtgärden och resultatet visar att det fortfarande är mindre än en procent av de som uppdaterat sin bil som har haft något klagomål."

Se http://www.vwdieselinfo.se/2018/08/17/nojda-kunder-efter-uppdatering/

"Hur skulle stigande temperaturer kunna vara ett problem för amerikanerna? Allt de behöver göra för att få lägre temperaturer är ju att byta från Fahrenheit till Celsius."

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.