Vi Bilägares forum

Ford Mondeo 2.0 tdci 163hk automat2011-13

Ford Mondeo 2.0 tdci 163hk automat2011-13

Hej!
Funderar på att köpa en Ford Mondeo 2.0 tdci 163hk med automat...
Behöver alla synpunkter,råd,erfarenheter jag kan få!!!både bra och dåliga!!!
Vad kan den tänkas dra vid normal blandad körning?
Återkommande problem?
Mvh njo415

Uppdaterat: 2016-08-26 09:05

Kommentarer

Är en trevlig bil med bra komfort. Dock så är det en rätt tung bil. Har själv en 2012:a med den motorn och automat och den är rätt törstig. Det snålaste jag kört den på är 0,7 landsväg och då körde jag väldigt snällt just för att testa vad jag kunde få ner förbrukningen till. Vid vanlig blandadkörning ligger jag normalt runt 0,85.

Uppdaterat: 2016-08-31 10:55

D va inte bra.... :(har hört dom skulle va snåla..
Kom inte ihåg om testet med bilen jag läste va i teknikens värld eller vi bilägare men då fick dom den att dra 0.65 i blandad körning! (Ford anger 0.56....)
Är du säker på att din är i "form"?
Har den dragit så hela tiden för dig?
Jag som nästan bestämt mig.....

Uppdaterat: 2016-09-01 19:12

Låter man någon dl mer bränsle avgöra bilköpet är man nog bara snål, huvudsaken är ju att man har en bil man trivs med!
Man kanske kan hitta en bil som är väldigt snål på bränsle, men som är otrevlig att köra, då är den ju ändå ett dåligt köp.
Alla bilar är kompromisser och det gäller att hitta den som stämmer bäst med de egna kraven.

Uppdaterat: 2016-09-01 19:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En arbetskamrat hade en Mondeo som tjänstebil - tror det var runt årsmodell 2008/2009 - och med dieseln runt 160 hk. Han var mycket nöjd och om inte minnet sviker så var den också snål. Men som sagt - det var inte jag så några mera exakta siffror har jag tyvärr inte.

Uppdaterat: 2016-09-01 20:03
saabnisse skrev:

Låter man någon dl mer bränsle avgöra bilköpet är man nog bara snål, huvudsaken är ju att man har en bil man trivs med!
Man kanske kan hitta en bil som är väldigt snål på bränsle, men som är otrevlig att köra, då är den ju ändå ett dåligt köp.
Alla bilar är kompromisser och det gäller att hitta den som stämmer bäst med de egna kraven.

Är inte snål överhuvudtaget!
Behöver en hyfsat bränslesnålbil eftersom jag pendlar varje dag och då behöver man inte va snål för att märka vad några dl extra per mil gör.....
Men tycker att det låter konstigt att den drar så mycket.....det var därför jag ifrågasatte.....har en arbetskamrat som har en s60 diesel med automat,215 hk och 4 hjulsdrift och den drar 0.8 med tung gasfot......
Du har dock väldigt rätt i att det är väldigt viktigt att ha en bil man trivs med annars kan det kvitta! (Låter inte 1 persons erfarenhet styra mitt val....tyckte bara att det var skumt den hade så hög förbrukning....)

Uppdaterat: 2016-09-01 23:33

Vet inte vad den där modellen drar, har bara erfarenhet av en 2016 års modell. Med 180hk diesel och DCT går den att köra på 0,45 men då gäller det lugn körning på landsväg, normalt är det 0,55-0,6.

Uppdaterat: 2016-09-02 09:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, den har dragit så hela tiden. Jag är rätt säker på att förbrukningen stämmer. Den är törstig. Men den är också väldigt bekväm och trevlig att köra. Hade en V70 innan och denna är både bekvämare och roligare att köra. Men om du vill köra snålt så är det fel bil, eller iallafall fel motor.
Vet inte vad du har för kravspecifikation på bilen men får jag slå ett slag för Mazda 6. Är inne på min andra nu och är helnöjd. Hade en 2012 bensinare 165 hk med manuell låda först och den körde man lätt på 0,5 landsväg och 0,65 blandad körning. Nu har jag en 2015 150 hk diesel automat awd och den drar 0,55 landsväg och 0,65 blandad körning. Det är en grymt rolig bil att köra. Och det är faktiskt riktigt bra komfort. 2012:an var något bullrig i kupén, men efter faceliften har dom fått till ljudet riktigt bra. Så om den passar dig storleksmässigt så skulle jag definitivt råda dig att titta på den. Tror inte du skulle bli missnöjd.

Uppdaterat: 2016-09-02 10:50

Mazda 6 var med i utprovningen när Mondeon valdes. Den var helt riktigt rolig att köra, men föll på bullret, jag minns inte när jag åkte i en bil som väsnades mer! Vi gick direkt från Mazdan till enn ny Passat, körde samma väg och det var en avsevärd skillnad.
Jag gillar Passat, om det inte bara var för de förskräckliga träbänkarna! Jag har en känslig röv som mest är van vid Saab och Volvo.

Uppdaterat: 2016-09-02 10:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Var det en faceliftad 6:a eller? För innan faceliften bullrade den endel, men efter så har den blivit betydligt tystare. Vet inte vilken version du provkörde. Vi har en vision och det är ju bara 17 tums däck på den. Det hjälper ju att få ner ljudet endel. Kan tänka mig att optimum med 19 tummare bullrar mer.

Uppdaterat: 2016-09-02 11:21

Provkörningen skedde hösten 2015, bilen var helt ny, men jag vet inte vilken version det var eller vad den hade för däck.
Bullrade en del? Det är länge sedan jag körde en bil med mer oväsen, försäljaren höll med om att ljudisolering inte var Mazdas starkaste sida.

Uppdaterat: 2016-09-02 13:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, nog finns det endel för Mazda att jobba på där. Men som sagt. Vilka däck som sitter på bilen spelar stor roll.
Den bullrar mer än mondeon men mindre än den V70 jag hade tidigare (2012:a summum) som tyvärr hade sportchassi som jag tror var orsaken till bullret.

Uppdaterat: 2016-09-02 15:25

Min. bror kör dieselMondeo med automat. Årsmodell kring -10 vill jag minnas.
Trevlig bil tycker jag och, åter vad jag minns nämndes att den förbrukar ca 0,65.

Uppdaterat: 2016-09-02 15:53

Det finns ju nån mindre motor som är snålare. Har en bekant med samma motor som min fast manuell och den går ca 0,15 snålare när jag kör den så automaten är väl inte den bästa.

Uppdaterat: 2016-09-02 16:48