First rent a car?

35 inlägg 0 nya
First rent a car?

Väldigt ofta när jag hittar en bil (främst Volvo) med den utrustningen jag vill ha så heter första ägaren First Rent A Car. Är det Hertz biluthyrning som haft bilarna då? Inte sällan är bilarna knappt året gamla och har utrustningskombinationer som är ganska sällsynta. Som tex. det vanliga, värmare, xenon/led, automat, backkamera, men ofta även skyltigenkänning, AEB med cyclist detection mm.

Är väl ganska så troligt. Dom brukar ha bilarna ett år. Dom byter väl ofta inom ett år och har helt säkert ett garanterat restvärde när dom lägger ordern på bilarna. På så vis har dom full kontroll på kostnadskalkylen för bilen och kan ha den i drift hela tiden. Dom lär ju knappt hinna med att behöva serva dom en gång.

Ja det är Hertz

Okej, det bekräftar mina misstankar då. En bil som haft 100-tals ”testförare” är inget som intresserar mig. Då kan jag bocka av dessa från listan.

Tror nog inte att det behöver vara mera problem med de bilarna än en som körts av en enda person efter ett år.
De har ju fått bra omvårdnad, ofta mycket bättre än om de varit privatägda.
Och vad är det som säger att en privatägd bil som byts efter ett år skulle vara speciellt bra, själv frågar jag mig varför bilen byts redan efter bara ett år.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Okej nisse...vi har nog lite olika uppfattning.

Måste säga att jag, liksom FXX, också drar öronen åt mig när jag ser att en bil gått som hyrbil. Men frågan är om det är befogat, eller är det bara fördomar? Hur körs dom flesta hyrbilar? Hur kör ni själva en hyrbil? Genom sig själv känner man andra, heter det. ;) Brukar ni busköra med nya hyrbilar? Kan inte påstå att jag gör det, så varför då denna oro för att köpa en hyrbil?

En tidigare bil som vi köpte till min fru upptäckte vi först senare att första ägaren var Avis. Det var aldrig några problem med den bilen, trots att den gått närmare 10.000mil vid köptillfället.

Håller med saabnisse om att en privatägd bil som blivit inbytt redan efter ett år väcker även mina misstankar om att ägaren inte varit nöjd med bilen. Men det räcker ju med ett telefonsamtal för att reda ut den saken. Det finns ju även andra orsaker till bytet, har det visat sig.

Jag minns min ungdom när det kom ut nya bilmodeller och jag och polarna åkte runt till dom olika bilfirmorna och ”provkörde”. Ut från bilfirman med en kallstartad bil, hann knappt ut från parkeringen innan vi spann så det rök om däcken. Man måste ju ”testa” vad grejorna gick för. Därför kommer jag aldrig köpa en bil som gått som demobil hos en bilfirma. Check!

Minns när min far hyrde bilar när han skulle åka långt på utejobb. I princip alltid så hyrde han bilen på vägen hem från ordinariejobbet när han skulle iväg morgonen efter. På kvällen så fick alltid jag och brorsan åka med på en liten ”testsväng” för det var ju alltid nya bilar, som vi själva inte hade råd med i familjen. Självklart så gasades det friskt då prestanda alltid var betydligt vassare än familjens bilar.

Minns dom få tillfällena då hustrun eller jag själv haft hyrbil då bilen varit på verkstad. Självklart så kör man efter epitetet ”äsch, det är en hyrbil”.

Minns när kamrater haft hyrbilar...samma visa där..

Sett hur folk med hyrbilar kör...

Vet hur resonemanget bland vänner, bekanta, kollegor går när det gäller att köpa hyrbilar, demobilar. Man decimerar fort sina framtida köpare genom att köpa en bil där man vet att en noggrann spekulant kommer säga ”såg på bakgrundskollen att första ägaren var en biluthyrare”. *rynk på näsan*

Jag har min åsikt...och precis som inom politiken så har jag full respekt för andras åsikter även om jag inte delar dom:)

FXX, då förstår jag din inställning. :) Det beror förmodligen även på vilken bil det handlar om. I min frus fall rörde det sig om en Avensis 1.8. Förmodligen ingen bil som lockar till burnouts. ;) Men är den f.d. hyrbilen en vass BMW kan förmodligen risken för buskörning öka med flera hundra procent.

Det är nog inga risker med det och har nån busköra är det nog bara 0,1% av hyrtidens 3000 mil som dom flästa gått innan avyttring.

Förr i yngre år när jag och jobbarkompisen hyrde bil i tjänsten varje vecks så var det hyfsat lugnt.
Men alltid när vi landade på Landvetter och fanns det en T-gul inne skulle han alltid ha den trots dubbla kostnaden.
Det skrek i däcken hela vägen ut ur parkeringshuset på flygplattsen och mer än så säger jag inte.

Men jag tror nog det trots allt är ett ganska ovanligt senarium.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Helt med på att det känns skumt med en hyrbil och 100 brukare på ett år, men jag blir som saabnisse betydligt mer oroad, när någon vill sälja sin bil, innan de ägt den i ens ett år.

Lite lättare att ringa EN fd. ägare och få ett svar i stil med "jag har bytt arbetsgivare och ska få tjänstebil" än att spåra och ringa 100 pers och fråga hur dom körde med den där hyrbilen.
Jag kan nästan garantera att utfallet i ärlighet är 100% om man ringer en fd. ägare och frågar om anledningen till inbytet. Är man missnöjd med bilen ifråga så lär man knappast göra försäljaren en tjänst genom att ljuga och säga att den var helt underbar och fungerade klanderfritt.

Nä mina vänner, fd. hyrbilar får ni andra köpa som lovordar dom! Själv passar jag vänligen men bestämt.

FXX wrote:
Lite lättare att ringa EN fd. ägare och få ett svar i stil med "jag har bytt arbetsgivare och ska få tjänstebil" än att spåra och ringa 100 pers och fråga hur dom körde med den där hyrbilen.
Jag kan nästan garantera att utfallet i ärlighet är 100% om man ringer en fd. ägare och frågar om anledningen till inbytet. Är man missnöjd med bilen ifråga så lär man knappast göra försäljaren en tjänst genom att ljuga och säga att den var helt underbar och fungerade klanderfritt.
Nä mina vänner, fd. hyrbilar får ni andra köpa som lovordar dom! Själv passar jag vänligen men bestämt.

Håller med dig, har alltid fått bra feedback med att ringa ett par ägare tillbaka.
Man har tillockmed gjort klipp pga info som inte handlaren visste om.

Men en ett år gammal hyrbil med 3000 mil på mätaren och två års garanti kvar och som skall behållas i 3-4 år är nog helt riskfri enl mig.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Håller med om att det känns sådär att köpa en fd hyrbil, men jag har inget belägg för det. Egentligen samma känsla vad det gäller fd tjänstebilar. Även där är det ju någon annan än föraren som betalar evt. ökat slitage i framtiden så en del går säkert hårt och får inte så mycket kärlek.

En eller flera förare, vet inte vad som påverkar. Skulle mer säga att en hyrbil (som nån redan nämnt) är ju skött, de byter sånt som måste fixas och servar som det skall. Jag hyr bil i tjänsten mellan varven och jag kör inte de bilarna hårdare än min egen. Huruvida alla andra gör på det viset vet jag inte men hyrbolagen är rätt noga med sina bilar och även om de kanske inte kan "se" att jag börnat alla växlar och gjord handbromsvändningar så är de iaf väldigt vakna på hur bilen ser ut både in och utvändigt när jag lämnar tillbaks bilen. Med tanke på hur illa folk kör bil numera är det troligen större slitage på en koppling i en hyrbil än i en bil där den enda föraren "kan köra bil" men om den enda föraren inte kan köra bilen som den ska köras, då är det ju en miljon gånger (eller kanske 100) sämre än om bilen haft 100 förare där tre gasar järnet och två inte klarar att reglera farten med gasen utan gör det med kopplingen? Det handlar ju oftast så kort tid och sträcka. Tror inte det är nån större risk att köpa en hyrbil faktiskt.

Jag köpte en gammal Passat för många år sen på mitt jobb. Den hade nog lätt haft över 100 förare och där VET jag att ingen var snäll mot den. Den krånglade jämt i företagets ägo. Verkstadsräkningarna var galna, ibland 10-20 i månaden ett tag. Den hade först gått som säljarbil, sen fick den bli "poolbil" där 150 anställda körde den. Vem som helst kunde låna den, åka på lunch, handla verktyg eller välj själv. När jag köpte den trodde inte folk jag var klok. Ja, jag blev nog idiotförklarad av många. Bilen köptes och rullade sen, utan en spänn i kostnad förutom service och förslitningsgrejjer i många år, körde nog c:a 18000mil med den och då var den inte ens i närheten av lågmilad när jag köpte den. Det kunde lika gärna varit en trampmina kostnadsmässigt men blev en av mina mest tillförlitliga bilar. Varför vet jag inte, kanske var allt gjort på den? Bra var den iaf.

Det är ju inte underligt att man får de tankarna som FXX har. Känner igen ditt resonemang från förr hur bilarna kördes, frågan är om inte en hyrbil måste gått betydligt längre i 100 ansvarslösa förares våld än 3000 mil innan den bryts ner och blir ej önskvärd? Går nog inte att lämna ett generellt svar på den men jag hade priset och utrustningen varit rätt hade jag nog inte varit orolig, inte vid det miltalet.

/Hilife

Jag brukar ofta ta tanken ett steg till. Som jag skrev innan, den dagen jag ska sälja bilen och spekulanten kollar historiken. Det finns ju mer negativt än positivt med att en bil rullat som hyrbil. Samma sak med att röda bilar har avsevärt sämre andrahandsvärde än övriga färger. Jag skulle inte ha några problem med en röd bil, men kikar man på annonser så ser man snart ett mönster. Det var för övrigt en säljare på Toyota som sa det till mig när jag skulle välja färg på min nya bil att dom betalade typ 5-10% mindre i inbyte för röda bilar.

När du byter in bilen gör handlaren en snabb slagning på blocket/wyke och pejlar hur många bilar dom ligger ute med dina mil och utrustning och där grundar han sitt oprutade inbytespris.

250 lagervärmare på blocket höjer inte ditt inbytespris.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
När du byter in bilen gör handlaren en snabb slagning på blocket/wyke och pejlar hur många bilar dom ligger ute med dina mil och utrustning och där grundar han sitt oprutade inbytespris.
250 lagervärmare på blocket höjer inte ditt inbytespris.

Finns även sådana som har programvara för bilvärdering, troligen baserat på en massa fakta, bla prisnivåer på beg. marknaden.
När jag bytte sist så la handlaren ut bilen på en intern försäljningsida för handlare. Dvs baserade inbytespriset på att han direkt sålde den vidare till en annan handlare. Och det var inget skambud jag fick trotts synnerligen väl tilltagen rabatt på den nya.

mso 1000 wrote:
När du byter in bilen gör handlaren en snabb slagning på blocket/wyke och pejlar hur många bilar dom ligger ute med dina mil och utrustning och där grundar han sitt oprutade inbytespris.
250 lagervärmare på blocket höjer inte ditt inbytespris.

Så fungerade det inte när jag bytte in min bil.

Guran wrote:
mso 1000 wrote:När du byter in bilen gör handlaren en snabb slagning på blocket/wyke och pejlar hur många bilar dom ligger ute med dina mil och utrustning och där grundar han sitt oprutade inbytespris.
250 lagervärmare på blocket höjer inte ditt inbytespris.
Finns även sådana som har programvara för bilvärdering, troligen baserat på en massa fakta, bla prisnivåer på beg. marknaden.
När jag bytte sist så la handlaren ut bilen på en intern försäljningsida för handlare. Dvs baserade inbytespriset på att han direkt sålde den vidare till en annan handlare. Och det var inget skambud jag fick trotts synnerligen väl tilltagen rabatt på den nya.

Det låter mera logiskt. Jag bytte in min på lördagen, på måndagen så hade den redan bytt ägare till en lite pluttfirma med 15-20 bilar till salu. Begärt pris 30% över vad jag fick i inbyte. Vad han betalade förtäljer dock inte historien.

Min erfarenhet är likadan som den mso 1000 har - det är Blocket och liknande tjänster som används för bedömning av inbytespriset. Och det grundar jag på regelbundna bilbyten. Men säkert så ger andra verktyg, t ex interna web-sidor för handlare, ungefär samma resultat.
Har bara ägt en bil som levt sitt första år som uthyrningsbil och den bilen fungerade alldeles utmärkt och är den som gått allra längst i min ägo vilket var ca: 25.000 mil.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.