Fel på nyinköpt beg bil, trafiksäkerhetsgaranti?

11 inlägg 0 nya
Fel på nyinköpt beg bil, trafiksäkerhetsgaranti?

Hej!
Har för två dagar sedan köpt en Lexus RX400H 2008års modell.
Bilen har gått 22000mil, så jag förstår att skavanker kan finnas men vid köpet fick jag 3mån trafiksäkerhetsgaranti.
De felen som jag märkt är:
*Rostiga bromsskivor bak, nästan ingen kontaktyta till de dåliga bromsklossarna bak. Känns som att bilen bara bromsar fram så misstänker att allt har kärvat fast.
*trasig damask till stötdämpare bak.
Antar att det borde gå under trafiksäkerhetsgarantin? eller borde jag ha sett detta vid köp och därav får skylla mig själv?
Så som jag kan läsa mig till så gäller garantin för det som bilprovningen kollar, så funderar på om jag skulle gjort en besiktning och få en arbetsorder utav dem inför reklamation?
Bilen i övrigt är underbar och säljaren var mycket trevlig och företaget är stort med gott rykte.
Ska göra storservicen nu med så först var min tanke att de lär och se dessa fel men antar då att säljföretaget vill åtgärda felen själva? eller kan de göra prisavdrag eller liknande om jag låter Lexus verkstad göra allt?
Tacksam för svar / Jimmy

Helt klart verkar det som du inte undersökt bilen tillräckligt före köp.
Beställ tid hos Bilprovningen och när de kollar bilen kan du höra med dem vad de anser.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

1. Konsumentköplagen gäller. Om du har betalat marknadspris för en fullt fungerande bil där man inte kan vänta sig de brister du nämner, måste återförsäljaren åtgärda dessa eftersom det är omöjligt att de uppkommit efter du har köpt bilen. Bristerna fanns med andra ord innan köpet. Ovanstående gäller om du var ovetandes om bristerna och försäljaren inte meddelat dessa, alternativt om priset återspeglar bristerna som jag nämnde ovan. Trafiksäkerhetsgarantin låter som något billigt försäljningsknep och totalt värdelöst då man har konsumentköplagen som skydd.

2. Varför kollade inte efter dessa brister innan du köpte bilen? Även om du har lagen på din sida, är det trots allt jobbigt när sånt här händer...

Tackar för svaren, får boka en tid på bilprovningen helt enkelt rätt så omgående:)
Dum som ja va så köpte jag bilen i ren stress, hade kvällen innan läst på om bilen och kollat dess historik m.m, sålde min tidigare bil precis innan och jag hade 60min på mig från det att jag gick in i bilhallen tills jag behövde ha nycklarna i handen så allt gick väldigt fort tyvärr och då blir det ju att man missar en del. Däremot så sa säljaren att det har gjorts en varudeklaration av bilen där inga fel fanns så jag kände mig nog rätt trygg med det då bilen gick som ny.

Då är det ju felaktigheter i varudeklarationen.

Men åk och prata med säljaren. De flesta gör faktiskt rätt för sig om de är seriösa men då ska de få en chans att rätta till det också.

Ja, stress kan vara farligt :)

Om varudeklarationen är felaktig är fallet solklart(om det nu inte var så att han ljög om varudeklarationen haha). Jag håller med ingooo, prata med säljaren!

Blir och göra det, men tror nog ändå att en besiktning innan kan vara bra så känns det inte som att jag bara klagar, utan att någon som kan har gett sitt utlåtande. Är så dåligt påläst i reklamationer,.. brukar oftast inte utnytja sånt men bromsar brukar va rätt dyrt så det är värt och försöka i alla fall.

Utlåtandet från bilprovningen efter besiktning är ett väldigt starkt dokument när du pratar med säljaren.
"Säljes i bef. skick". som det kunde stå på köpedokument förr i tiden gäller inte idag och absolut inte när det handlar om trafiksäkerhet!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vill påstå att Lexus normalt tar och smörjer upp bromsanläggningsytorna vid service, men den har säkert varit servad av annan firma tidigare?

*Robban

Om bilen är köpt för två dagar sedan borde inte stora servicen redan varit gjord om den redan nu behöver göras?

Hej igen!
Jag gjorde en bildiagnos, där de slog ned på bromsskivorna bak. Kontaktade sedan försäljaren, efter en timme kontaktade verkstaden mig och bokade en tid. De har nu bytt klossar och skivor bak samt renoverade ett bromsok, de frågade inte ens efter protokollet utan allt gick hur smidigt som helst och de erbjöd mig lånebil under tiden. Att servicen inte var gjord är inget problem då det gick hand i hand med priset. Så denna garantin fungerade i alla fall smärtfritt på detta företaget, och det jag är extra glad över är bemötandet då man känner sig lite sniken .
Med vänlig hälsning Jimmy

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.