Vi Bilägares forum

Extra garanti, Bilgaranti, Autoconcept mm

Extra garanti, Bilgaranti, Autoconcept mm

En MRF ansluten bilsäljare lämnar vissa garantier enligt en mall som finns att läsa på MRF hemsida. Denna är förstås kopplad till ålder och miltal. Frågan jag fick i skallen häromdagen var, nu på senare tid har ju även MRF handlare börjat med att tillhandahålla eftermarknadsgarantier som Svensk bilgaranti, Autoconcept mm. Kan man tolka det som att de inte tycker MRF är tillräckligt bra eller är den bra bara det att de tjänar pengar på att sälja sådana garantier?

I bilhallen vill säljarna gärna "sockra" en affär där de avslutar med att "jag kastar in ett års supergaranti i priset". Om man då frågar om man kan få slå av på priset med 3500 (som garantin ska kosta) med motiveringen att han redan sagt att det inte är och kommer bli (hur kan de lova det?) några problem inom överskådlig tid med bilen, så är det tvärstopp, det låter sig inte göras. Om bilen köps med extra garanti är det ett sätt för handlaren att helt kringgå sitt egna ansvar som tex MRF garantin hade tagit (och kostat bilfirman pengar)?

Läser man sen hur folk upplever dessa garantier i skarpt läge verkar det ju vara ganska många som inte känner att det är värt pengarna heller och att bolagens villkor i praktiken är välformulerade "kryphål". Ibland får man känsla av att det handlar om bolagets tillfälliga välvilja om de beviljar åtgärd eller helt enkelt bara tur att man som kund hört av sig när de fyllt på med månadens 5 ärenden som betalas, resten nekas? Ja vad vet jag.

Frågan var väl egentligen nödvändigheten av de här sk garantierna. Ni som köpt "halvnya" beg bilar (årsmod 2014-2016, 8000-12000mil), är det viktigt för er att ha en sådan garanti eller går det att förlita sig på en försäkring hos sitt ordinarie bolag? Jag har sonderat lite och tänker man sig att köpa en Vw finns IFs Vw försäkring där tex motorskada löper till 15000mil, det torde vara mer seriöst än ovan nämnda garantibolag? Antar att dessa eftergarantier inte gäller när bilen passerat 15000mil ändå.

Är det ändrat köpbeteende som kommit upp på senare tid där folk kräver totalt problemfrihet (läs kostnadsbefrielse) för alla problem potentiellt kan dyka upp i en bil? Tänker att om kundkraven ligger där borde väl MRF garantin uppgraderas med motsvarande möjligheter (ett trovärdigt ?) bolag som driver det? Kräver kunderna dessa garantier, borde det ju inkluderas på ett att sätt vid begköp tänker man?
Åsikter från panelen uppskattas.

Uppdaterat: 2018-11-23 09:06
/Hilife

Kommentarer

Det är ju så att en MRF-garanti står handlaren till största delen för, de har säkerligen någon form av skydd i bakgrunden dock via MRF.
En tilläggsgaranti för "3500 kr" som de slänger med ger ju dig som kund något extra som för företaget inte alls kostar 3500 kr så alternativet för dem att pruta 3500 finns inte. De skapar sig ju dessutom mindre egen risk om något händer.

Ja "folk" idag vill inte råka ut för skador på många tusentals kronor och på dagens bilar kan det snabbt bli 10 000 kr för ganska lite. Förr kunde "grannen Leffe" fixa bilen för delarna och en 500-hundring men det går inte idag när i princip varenda mutter är kopplad till datorn

Så ser jag på det.

Uppdaterat: 2018-11-23 11:26
*Robban

Jag har också fått erbjudande från några aktörer inom detta. Googlade lite för skojs skull vad detta var för bondfångeri. Ett företag hade flera 100 anmälningar på sig. Det hade en anställd, och det var väl ägaren själv som stod bakom. Vill minnas att man gjorde något inslag om detta bolaget på nått tv-program. Rent lurendrejeri, fast det finns kanske seriösa aktörer också.

Men jag ställer mig alltid frågan vad jag ska med det till. Ungefär som familjen Bengtssons (SIBA) Solid försäkring för att bekosta eventuell självrisk på cykeln för 3-400kr/år. Vad fan ska man med skiten till?
Jag har Folksam på bilarna, där gäller max 10 år gammal bil eller max 15,000 mil. Självrisken är 750kr på maskinskada och stiger till 1500kr vid 10,000 mil om jag inte missminner mig. Har bytt både ac-kompressor (kostade 13K) för 750kr och senast bytte jag glastak som gick på typ 18-20K men det gick på vagnskadan för 3K i självrisk.
Har aldrig upplevt några problem med försäkringsbolag. Men som sagt, alla såna här "erbjudanden" man får, nä googla först o kolla vad det är för skit som erbjuds. För ofta så är det bara onödigt skräp.

Uppdaterat: 2018-11-23 14:17

Ja det finns nog fördelar med lite garantier, bara de gör skäl för namnet. Verkar finns mycket bondfångeri där. Det kan fort bli stora pengar även för ganska "små" reparationer pga av krångliga konstruktioner, dyra delar osv.

Min följd fundering är hur blocket garantin/försäkringen är?
Om jag förstått rätt, är det IF som står bakom? Det är ju ändå en i högre grad större aktör som visserligen kan göra som de vill men även har mycket att förlora om kundnöjdheten skulle dyka i havet. Blocketgarantin kan tydligen inte tecknas alls av firmor utan endast mellan privatköpare och att den gäller i 6 månader (vet inte om det är miltal på den försäkringen)?

Någon här som har erfarenhet av Blocketgarantin när det väl blir skarpt läge?

Uppdaterat: 2018-11-26 14:21
/Hilife