Dragbil till husvagn - hur många hästkrafter behövs?

15 inlägg 0 nya
Dragbil till husvagn - hur många hästkrafter behövs?

Jag har en husvagn ADRIA FORMA 460
Tjänstevikt: 950 kg
Max lastvikt: 210 kg
Totalvikt: 1160 kg

Nu börjar det bli dags att byta bil och då lockas man ju av de lite mindre nya bilarna med gott om bra elektronik.
Idag har jag en bil med 250 hästkrafter, en utmärkt dragbil. Men hur många hästkrafter bör en bil ha för att kunna dra min husvagn utan att det blir alltför segt?

Det är bilens vridmoment, snarare än effekt, som förflyttar bil och husvagn. Har man en motor med lågt vridmoment så får man växla ned för att få upp ett högre varv vilket är ganska jobbigt. Så frågan kanske borde vara vilket vridmoment som funkar vid en vid en viss tågvikt och normal utväxling. Jag skulle säga att minst 250 Nm behövs men att 300 är bättre. Om bilen är lätt så kanske 250 Nm räcker gott och väl.

6.15

Automatlåda är det viktigaste för mig att en dragbil har.
Enligt mitt eget tyckande krävs det minst 200hk om man skall veva runt bland växlarna själv, med automat kan man dra av cirka 50hk.
Numera kör jag en kombination/kompromiss, 190hk med automat.
En dröm att haka på där bak och ge sig av.

Det enkla svaret finns i respektive bils registreringsbevis!

Det var en väldigt lätt husvagn.
För 15 år sedan körde jag några år med en solifer 7702 boggi vagn med 1700 kg och drog med en carsvell 2,5 tdi och 102 hk.
Det blev ofta 110 mil till gotia cup och sträck körning i 100km/H utan problem.
Tycker folk ofta tycker typ 200hk osvosv och det är ytterst tveksamt.
Jag skulle gärna ha testat din vagn efter min octavia med 115 hk.
Drog en bil transport med 1300 kg och det var inga som helst problem.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mindre än man tror är givetvis svaret. När man väl kommer upp i fart vill säga, sedan är det upp till dig att avgöra hur många hästkrafter och sekunder det skall ta att komma upp i fart.

En överladdad motor (med bra effekt/vrid på låga varvtal) på + 100 hkr klarar det lätta ekipaget galant anser jag.

Jag rekommenderar den här sajten som kalkylerar en uppskattning om hur väl en husvagn av viss modell fungerar ihop med olika bilmodeller. Bara mata in husvagn och bilmodell, motor etc...

https://towcar.info

Beror ju helt på vilka krav man har själv och hur långt man kör med vagn varje säsong. Annars gäller ju svaren ifrån bgl, Ingooo och Styggavargen mera generellt. Har kört både 1200 kg och 1300 kg vagn med C-klassare med drygt 100 hk bensinare utan problem och med olika bilar men givetvis blir främst accelerationen sämre med svagare motor. Men med vagn på kroken tar man det ju ofta ändå en aning lugnare i trafiken.

Om man vill ha låg förbrukning, behöver man oftast mer vrid eller hästkrafter eftersom motorn annars tenderar att arbeta för tungt och då brukar förbrukning dra iväg. Jag drog tungt släp med en Nissan bluebird U11(102 hk) och då landade förbrukningen på 1,8 liter/mil.

Sen beror det på hur många mil/år man drar husvagn - är det inte alltför många så kan man säkert stå ut med nån dl/mil mera förbrukning jämfört med en bil med avsevärt större, och dyrare, motor.

Helt enig med dig Styrman_jansson !

Det där med automat kan säkert ha sin poäng. Jag har inte så många hästkrafter men ett ganska bra vridmoment men problemet är att bilen egentligen inte är optimalt växlad för husvagnshastigheten 80 km/tim. På sexan sjunker varvet till ungefär 1400 rpm vilket funkar på plan väg och lite uppförsbacke men blir det lite mer backe så måste jag växla ned till femman om jag vill hålla hastigheten. Så sju eller nio växelsteg hade förmodligen funkat bättre.

6.15

Drar oxå en Adria 502uk, med en Opel Zafira 2,2 146 hk. Den är konstigt utväxlad för vanlig körning, varvar 3000 i 100, och man letar ständigt efter nästa växel som inte finns.
Men med husvagnen efter är den perfekt, släpar vagnen på 5an i 80 utan att knota i varken backar el motvind.
Nära nog alla övriga bilar jag dragit med har haft fel utväxling för vagn efter, även med automat som ständigt växlat upp o ner.
Tex var min BMW 530ia värdelös i 80 med vagn efter. Ökade man farten till långt över tillåtet gick den som tåget, och man glömde vagnen bakom.

Ja det är ju rätt mycket som ska klaffa förutom specen på motorn för att en bil ska vara en dra dragare. En gammal Volvo 240/740 med 116 hkr var/är utmärkta dragbilar plus att kulvikten la på några extra kg på bakhjulen/drivningen. 4e växeln med 1:1 i utväxling. Vet inte hur det var med senare 940 med m90lådan men ihop med lågtrycksturbon så tyckte jag den var kanon att dra med också.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.