Byta bil, men till vad?

38 inlägg 0 nya
Byta bil, men till vad?

Hej på er!

Som ni kanske läste i en annan tråd har jag en Skoda Yeti som varit allt annat än problemfri. Tanken var att bilen skulle hänga med i minst 3-5år till men nu känns det ohållbart. Varje gång jag reparerat något och tänker; "Nu lär det väl inte hända något mer på ett tag" så dyker nya överraskningar upp. Dessutom så präglas varje bilfärd med den av tanken "vad som ska gå sönder den här gången".

Ni kan förstå att man blir sugen på att byta. Men problemet är att min kravställning knappt rimmar med marknaden idag, och att jag velar lite mellan billigt och praktiskt och lite lyxigare och roligare. Fördelen med det senare är att jag troligtvis kommer behålla en sådan bil längre vilket egentligen borde bli mer ekonomiskt.

Innan ni läser nedanstående ha i bakhuvet att skulle jag inte behöva kompromissa så mycket med "praktiska saker" så skulle det nog bli en BWM 523/528 ( årsmodellerna där man fortfarande hade den raka 6:an kvar) eller an Alfa Romeo Giulia. Naturligtvis med manuell låda.

Bilen jag söker ska helst uppfylla nedanstående;

- 4WD ( jag drar husvagn och det gör ganska stor skillnad).
- Inte för tung, max runt 1500kg helst. Delvis så är det en förutsättning för att få dra min husvagn på B-kort och dels tycker jag många bilar som väger mer känns som "pråmar" på vägen.
- Helst inte diesel. Jag avskyr ljudet, gången och karaktären. Men som begagnatmarknaden ser ut nu så kanske man får krypa till korset.
- Gärna gas, etanol eller hybrid.
- Är lätt skeptisk till SUV ( även om jag råkar ha en nu ;) ). Men återigen, så som marknaden ser ut så kanske man får ge sig här.
- Inga rymdskepp. Här går de flesta Toyota, Honda o.d. bort.
- Manuell växellåda. Ja, jag föredrar att köra själv. Men nu är vi där igen. Om en bil som är rätt i övrigt råkar ha en automat så visst kan det vara aktuellt.
- Ej något från VW-gruppen. De har visat vad de har att erbjuda och jag är inte intresserad.
- Vi är fem i familjen. Dock ingen med bakåtvänd barnstol längre.
- En bra motor. Notera här att bra inte automatiskt = stark. Som referens älskar jag 170hks 2,5l bensinfyran utan turbo i min andra bil, en Mazda 6. Varvvillig men ändå relativt stark från låga varv, bra svar på gasen samt att den går att köra förvånansvärt snålt om man vill ( lyckats köra ca. 10 mil 70-väg på 0,52l/mil). Att bilen har en underbar manuell låda kopplad till motorn skadar ju inte heller.
- Bör finnas med läderklädsel ( lättare att hålla rent med barn)
- Max runt 10-12000mil.
- Inte intresserad av att betala pengar för massa elektronik. Skärmar, startknappar och filhållningstjofsan vill jag inte betala för. Bilar som alltför ofta säger "pling-plong" går "fetbort".

Budget då? Ja här kommer det svåra in. Jag skulle inte har några problem att lägga 200k på bilen rent ekonomisk. Dock hägrar ett husbygge runt hörnet som gör att man gärna vill hålla lite i slantarna. Kanske är då runt 100-130k mer realistiskt.

Bilar jag funderat på;
- Subaru Legacy/outback runt 2010-2012; Finns som gasbil ( dock bara med CVT låda tyvärr). Dock relativt dyr samt inte så snål. Dieslarna dras med lite motorproblem. Bra 4WD och kul att köra. Ett wildcard här är även nyare Levorg men den finns bara med CVT-låda...

- Mercedes GLK 2009-2012; Dyr och de flesta är dieslar ( här skulle jag väl kunna leva med det om priset var rätt). Kanske trång för 5 men å andra sidan får vi plats i Skodan. Gillar stuket och verkar vara välbyggda.

- BMW 5-serien; Önskedrömmen vore en 2010-2012 med raka sexan samt X-drive men jag tror inte den bilen tillverkades :(. Måste dock vara en sedan för att den inte ska bli så tung att jag inte får dra husvagnen. Vilket iofs inte gör mig något men begränsar utbudet.

-BMW 3-serie GT; Upplever faktiskt denna som rymligare än 5-serien. Dock mkt pengar. Har inte kollat närmare på dem dock.

- Mazda 6 AWD 2015-; Snygg både in och utvändigt, kvalitén på topp samt inte så tung. Dock går AWD bara att få med diesel och kombi. Varför får man inte njuta av deras underbara 2.5's sugfyra i snygg sedanförpackning tillsammans med AWD? Och varför måste man ha automat om man hittar en med läderklädsel? Ändå en stark kandidat. Lite mkt pengar.

- Mazda CX-5; Här kan man plötsligt få 2,5l's bensinfyran med AWD, dock endast på lite för nya bilar prismässigt. Mer realistiskt blir en -13 med 2.2L dieseln. Rymligt och kul att köra för att vara en SUV. Dock känns den "stor" när man kör den. Ser väl OK men tycker designen gör sig bättre på 6:an.

- Mecedes E-klass 4-matic, årsmodell runt 2010-12( innan faceliften). Ett wildcard som jag slängde in därför att jag sett att det ibland kommer upp en del till "fyndpriser". Dock tunga så då får man ta B+ kort om man ska dra husvagnen.

- Opel Insignia 4x4; Verkar vara grymt prisvärda och välbyggda. Sedanen ser helt OK ut. Egentligen en stark kandidat tills man inser att bilen väger typ 1,8 ton. Så återigen här får man lägga in ett B+ kort i kalkylen.

Ni får ursäkta om inlägget är lite svamligt. Har som sagt egentligen inte tänkt byta något bil men Skodan ger mig så mycket mental och ekonomisk ångest just nu att det börjar bli ohållbart...

Hur tung är din husvagn, totalvikt? Det där med att dra husvagn med enbart B-kort är inte helt enkelt, vet jag av egen erfarenhet och många av bilarna på din "önskelista" går nog tyvärr bort, såvida det inte har en väldigt lätt husvagn. Intressant tråd dock, eftersom jag själv vid varje bilbyte brottas med samma dilemma. :) Golf Alltrack var det första jag kom att tänka på, men sen kom jag till helst manuell låda och inget från VW gruppen... Jag funderar vidare! ;)

För dina krav finns bara Subaru, med rätt val där så har du 1500kg tjänste/2000 total som gör att du kan maxa den med 1500 på kulan med B-kort. 4WD, känd som ganska problemfria, inget blingbling, klart. In på blocket och leta!!

*Robban

Jag har en relativt lätt husvagn, 1240kg totalvikt.

Subaru känns som sagt som en stark kandidat. Dock så fick jag precis syn på en trevlig Mazda 6 för bara "lite" mer pengar än jag tänkt mig nu ;)

Om du funderar på Mercedes GLK, tycker jag du ska titta på BMW X3 också. Är ni 5 i familjen så kommer GLK:n bli väldigt trång där bak, medan X3:an faktiskt har ett riktigt rymligt baksätet. Jag som är 1.85 lång kan sitta bakom mig själv utan problem. Har själv en X3:a och är mycket nöjd.

Desmoholic

Har du testat en BMW med rak dieselsexa?

Du öppnar ju en helt annan marknad om du trots allt kan skippa kravet på 4WD. Kör du husvagn mest sommartid och kanske ändå inte så många mil varje år så fungerar ju trots allt en 2WD-bil också bra. Och en Golf Alltrack, frånsett att den inte är aktuell för dig, lär du inte få för de pengar du vill lägga ut. Och Subarus bensinare är inte direkt kända för att vara snåla på soppan, tyvärr.

PI vad grundar du Saburus bränsletörst på, tar dom mer soppa än en likvärdigt stor permanent fyrhjulsdriven bil med bensinmotor?

Fast nu talade vi ju inte om så speciellt stora och tunga bilar om jag förstod TS krav, Guran. Och jag har läst tester av "Subbor", har kamrater som äger sådana och har testat lite själv och bränsleförbrukningen har varit klart högre än många europeiska konkurrenters lite modernare motorkonstruktioner. Men det var som sagt bara en liten anmärkning - sen får man själv avgöra betydelsen för en själv. Slutligen - konkurrenterna har ju ofta alternativ med snåla dieselmotorer vilket gör skillnaden ännu större...

Manuell och husvagn? Den önskan ser man inte ofta..

Pi wrote:
Fast nu talade vi ju inte om så speciellt stora och tunga bilar om jag förstod TS krav, Guran. Och jag har läst tester av "Subbor", har kamrater som äger sådana och har testat lite själv och bränsleförbrukningen har varit klart högre än många europeiska konkurrenters lite modernare motorkonstruktioner. Men det var som sagt bara en liten anmärkning - sen får man själv avgöra betydelsen för en själv. Slutligen - konkurrenterna har ju ofta alternativ med snåla dieselmotorer vilket gör skillnaden ännu större...

Det är väl så att det knappt finns några andra bilar i den storleksklassen med samma konfiguration av bensin och permanent fyrhjulsdrift.
Har bestämt för mig att jag läst om Golf Alltrack med bensinmotor och den stora bensintörst som även den har.
Så min slutsats är att fyrhjulsdrivna bensindrivna bilar med högre markfrigång tar ganska mycket bensin.

En Levorg borde väl vara ett ypperligt val, CVT låda med ”fasta” lägen. Fyrhjulsdrift, bensin. Svårsålda, så det borde finnas viss prutmån.
Soppatörsten är enligt Spritmonitor något lägre snitt än en Golf Alltrack bensin.0,9 kontra 0,95.

Fast Levorg är väl lite för ny för önskvärda 100-130k... Tillräckligt stor för 5 pers? Annars är ju vikten ett problem med 4wd och B-kort, vilket gör att man får fler träffar i Golfklassen. BMW 5-serien och X3 blir t.ex. för tunga... Subaru Legacy 2.5i kombi funkar, men har CVT. Subaru Forester 2.0 funkar också och finns som manuell. Kia Sportage 2.0CRDI AWD manuell har också 1360kg kvar för släp med B-kort. Den finns även med bensin 2.0 AWD. Men ingen av dom var kanske särskilt kul... ;) Jag funderar vidare. ;)

Bakhjulsdrift sägs ju funka bättre när man drar husvagn än framhjulsdrift, om man avstår 4wd, så vad tror du om BMW 3-serien alt. MB C klass kombi? Tillräckligt rymliga?

Men vad sägs om den här då: Saab 9-3X 2.0T Biopower. 4wd och manuell låda. 1330kg kvar med B-kort, av bilens 1600kg dragvikt. Tyvärr hittar jag bara en vid en snabb sökning...:
https://www.bytbil.com/kalmar-lan/personbil-9-3x-2-0-turbo-xwd-crossover-209hk-drag-1233-12864029

Blir inte många bilar med så specifika krav men här är några:

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=dragkrok+not+volkswagen+not+skoda&cg=1020&w=3&st=s&ps=11&pe=14&mys=&mye=&ms=&me=20&cxpf=&cxpt=&fu=1&pl=&gb=1&cxdw=1&ca=11&is=1&l=0&md=th&sp=1

6.15

Apex wrote:
Desmoholic
Har du testat en BMW med rak dieselsexa?

Nej. Dock, kanske aningens mindre kultiverade, diesel V6:or.

Är väl trevligare än 4:orna men köper inte riktigt konceptet med stora flercylindra dieselmotorer i vanlig personbilar. Meningen med diesel är väl att de ska gå snålt, men då är ju 4:orna ofta snålare... Och bensinsexorna är ju så mycket trevligare enligt mig om man inte bryr sig om förbrukningen.

Sedan är jag tveksam om balansen i en rak 6:a är tillräcklig för att motverka "traktorgången". Men absolut borde jag provköra.

Som sagt. Jag inser att man inte kan få allt man vill, och köper man begagnat så är det mer viktigt med "rätt bil" än att allt stämmer precis. Kanske slutar med en oljebrännare ändå. Då kan man ju fylla med HVO också så sparar man miljön lite med.

Jag är lite kluven. Du har en Skoda som krånglar men du vill köpa en 10 år gammal lyxbil med 4wd för att slippa krångel. Det är väl precis dessa bilar man ska UNDVIKA för att slippa krångel?

Pi wrote:
Du öppnar ju en helt annan marknad om du trots allt kan skippa kravet på 4WD. Kör du husvagn mest sommartid och kanske ändå inte så många mil varje år så fungerar ju trots allt en 2WD-bil också bra. Och en Golf Alltrack, frånsett att den inte är aktuell för dig, lär du inte få för de pengar du vill lägga ut. Och Subarus bensinare är inte direkt kända för att vara snåla på soppan, tyvärr.

Ja visst går tankarna på det. Kanske blir nog bara runt 150 mil med husvagnen varje säsong. Och det kommer ut en del lågmilade BMW 523:or (F10) lite då och då till bara strax över budget.
Men det är svårt att gå tillbaka när vant sig vid 4WD, speciellt på vintern. Vi kommer inom en nära framtid dessutom bo lite mer offside ( läs 2mil från större bebyggelse), och rätt skönt att veta att man tar sig iväg på morgonen vintertid.

Tål att funderas på.

FXX wrote:
Jag är lite kluven. Du har en Skoda som krånglar men du vill köpa en 10 år gammal lyxbil med 4wd för att slippa krångel. Det är väl precis dessa bilar man ska UNDVIKA för att slippa krångel?

Vill och vill. Jag har mer tittat på vilka bilar som finns som någotsänär passar mina krav. Återfinns väl både Subaru, Opel och Mazda på listan som kanske inte betraktas som lyxbilar, eller? Min förhoppning med t.ex. med en BMW 5XX är väl att den förutom uppfyller kraven även ska vara relativt välbyggd för de pengarna, men det kanske inte är det man betalar för? Och visst finns det en oro för höga driftskostnader med just dessa. Jag inbillar mig att hittar man en som är relativt basic utrustad finns det mindre som kan krångla. 6:an i F10:an verkar vara ganska problemfri när jag googlat runt till exempel. Dieselfyran inte lika problemfri. Men det ligger kanske något i det du säger och då får jag stryka dem.

Ska jag vara helt ärligt skulle ytterligare en Mazda 6, trots diesel och automat, kännas som det tryggaste köpet. Den jag har nu är nog den mest välbyggda bilen jag någonsin ägt. Förhoppningsvis håller de nya minst lika bra.

Rutger Jönåker wrote:
Bakhjulsdrift sägs ju funka bättre när man drar husvagn än framhjulsdrift, om man avstår 4wd, så vad tror du om BMW 3-serien alt. MB C klass kombi? Tillräckligt rymliga?

De är för små. Gäller tyvärr även 9-3X.

Efter att ha läst det senaste låter det som Mazda 6 blir ett bra val. Och den finns med manuell med 4wd. Hittade denna:
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-6-2-2-awd-navi-drag-komfortstolar-moms-6058-12940809

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.