Billig första bil

18 inlägg 0 nya
Billig första bil

Hej!

Jag har just tagit körkort och är sugen på att skaffa en liten billig bil. Något speciellt märke att titta på? Har fått tips om Saab och har kollat på Saab 9-3 och 9-5, även 900. Är någon bättre att satsa på än någon annan av dessa? Har specifikt kollat på en Saab 9-5 S 4D 2.0T Steel -01, vad vet ni om den? Något speciellt att tänka på?

Tacksam för tips! /E

Massor att tänka på!
Fördelar: Bekväm, säker, rymlig, god tillgång till reservdelar, välkänd och därför lätt att reparera på många verkstäder.
Nackdelar: Ganska törstig, hög skatt, främre länkarmsbussningar i bakvagnen bör vara bytta till uretan, fram till -03 var det ofta fladder i färddatorns display, ( finns på nätet hur man åtgärdar det.).
Gå in på Saab Turbo Club, där finns många tips!
http://forum.saabturboclub.com/forum.php

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saab är ett alldeles utmärkt val. Varför inte en Saab 900 från 1992 / 1993? De är både snygga och framtidssäkra i så måtto att de stiger i värde.

- Köp klimatsmart dieselbil, för vår miljös skull.

Jag tycker mig se många saabar som rostar lite för mycket för att jag ska bli attraherad att äga en. Hjulhus, baklucka kan se ganska kexiga ut. Det kanske är endast kosmetiskt men inte så fräscht. Nu har jag aldrig ägt en Saab jag går på de jag ser på vägarna. Hur ser det ut egentligen, ni Saab-förare är rosten mer än ett kosmetiskt problem?

flat7 wrote:
Jag tycker mig se många saabar som rostar lite för mycket för att jag ska bli attraherad att äga en. Hjulhus, baklucka kan se ganska kexiga ut. Det kanske är endast kosmetiskt men inte så fräscht. Nu har jag aldrig ägt en Saab jag går på de jag ser på vägarna. Hur ser det ut egentligen, ni Saab-förare är rosten mer än ett kosmetiskt problem?

Det är riktigt, det finns många rostiga, oftast ytrost men det finns även de med genomrost. På 9-5 är det främst hundbenet, tanklocket(!), och bakluckan fram till 2005, men det är ju sådant som syns och går att åtgärda, under klarar de sig bra.
Framdörrarnas underkant var känslig fram till ca 2001.
9-3NG har klarat sig bätre, men där finns andra problem, framfjädrar och tändningslås är något att se upp med

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för input! :) Någon speciell Saab ni skulle vilja rekommendera? Någon som jag borde undvika?

Har inget att komma med, men SAAB 9 5 tycker jag rimmar illa med "Liten billig bil"

Ska bilen vara billig att äga, eller billig att köpa ?? SAAB är billiga att köpa, men de är inte små, och det finns billigare bilar att äga.

När jag tänker liten, billig bil så kommer jag på Skoda Fabia, Peugeot 207/307, Renault Mégane.

Mazda 3/323 är väl också en typisk billig, liten bil i dessa årgångar och som brukar fungera rätt bra. Visserligen kan dom vara anfrätta av rost men alla exemplar är ju inte det trots allt.

Vore lättare att komma med förslag med lite mer precisa önskemål.
Liten och billig är ju ganska flytande, för en del är 9-5 och V70 ganska små och för den som brukar betala 700000:- för en bil kan 100000:- vara billigt.
Anledningen att jag skrev om Saab var att det var vad TS frågade om i #1.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det var lite flytande! Har egentligen inte någon direkt budget och har hört att det är möjligt att hitta en gammal Saab för 10000 och även under, inser att det kanske får va lite av ett lotteri då? Vad tänker ni? Finns det andra alternativ i den prisklassen? (ska kolla på de andra tipsen jag fick här också!) Saab är kanske inte så liten, men gillar storleken på Saab 900, så den kan va lite större också, är ju skönt om den inte drar jäättemycket dock..

Om man nu nämner Saab och undrar över alternativ så är väl motsvarande Opel nära till hands.
Personligen skulle jag satsa på en bil som ger enkel, säker och okomplicerad körupplevelse som inte tar uppmärksamhet från trafiken, när körkortet är nytt.

hehe ja, låter rimligt! Vilken bil är det? :)

ska kolla på en sådan här: SAAB 9-3, OT SE 154 hk -99. Något speciellt att tänka på/kolla upp angående en sådan?

Opel Astra, en billig pålitlig bil. Billig skatt och försäkring, ja en gubbil på alla vis, om man inte väljer en OPC, men mycket bil för pengarna. Bara söka på blocket så finns det massor att välja på för mellan 10-15 tusen. Ca 15 år gamla som inte gått 20.000mil ännu.
Skulle tro att du får ganska mycket bil för pengarna. Men N-iklas kan ju allt om Opel så han säkert rekommendera en specifik årsmodell också.

Ok nice! Ska kolla in Opel :) Har trillat över en Ford Focus från 01 för 6000:- som har gått 12000 mil, kan det va något?

Kan vara rätt rostig om inte annat...:) Den generationen av Focus var ju en aning rostbenägna. Själv hade jag efterföljande generation av Focus under ca: 4,5 år och den fungerade ypperligt de ca: 10.000 mil jag körde den - helt utan reparationer eller reklamationer.

Ja, förmodligen Astra, prisklassen gör det en smula knepigt, priset för en bra bil ligger vanligen närmare 15 000 och antalet under 10 som är värda att köpa är väldigt begränsat om man inte råkar vara expert själv.

Vi talar då om årsmodeller 2002-2006 och vanligen 2004, 2004 finns det två olika bilar, den gamla som kom 1998 och första modellen av den nya.

Den gamla har två svagheter att skärmkanterna kan rosta i varje fall till 2001-2002, sedan blir det mindre av den varan på den uppdaterade, förbättrade versionen som kom till 2002 som enklast känns igen på mörktonade bakljus (och andra detaljer man måste vara expert för att se, även om jag tycker det är stor skillnad) även om det inte är helt... borta.

Andra svagheten är kamaxelremmen som skall bytas med bara 6000 mils intervall, vilket innebär att rekommendationen är att hitta en där det är max 2000 mil sedan det gjordes eller att den är nybytt om man skulle välja denna modell, sedan får man fundera på om man vill lägga pengar på ett byte, vad det kostar i dag vet jag inte, min kunskap där är 19 år gammal, men gissningsvis kanske 3000?

Ljudnivån är heller inte direkt låg, även om den inte heller är uttalat bullrig, men den håller nog klassisk småbils nivå där.

När denna modell var ny, åtminstone fram till 2001 var det också vanligt med byte av den elektriska servostyrningen på garantin, alla bilmärken som införde elektrisk servo runt år 2000 hade betydande problem, tekniken var inte riktigt färdig, men det är knappast något att tänka på i dag då alla sådana problem bör ha åtgärdats för många år sedan.

Denna äldre modell är en överraskning på så sätt att dess vägegenskaper är inget mindre än magnifika, den klarar undanmanövrer i betydligt högre hastighet än någon av sina samtida konkurrenter och har bromsar som utklassar de flesta standardbilar från dessa år, (en detalj är att bromskolvarna är tillverkade i en avancerad "kompositplast") under förutsättning att skicket på dessa komponenter är någorlunda på samma nivå som när bilen var ny.

På vinterväg och i halka är den också tryggheten själv, lika säker som på sommaren.

Krocksäkerheten med hänsyn tagen till årsmodellen är också mycket bra och den har avancerade hybrid-krockkuddar från Autoliv och Opels egna sidokrockkuddar i stolarna som undviker att smälla till passagerarens arm när de blåses upp, en konstruktion många sedan kopierat.
Och flertalet andra säkerhetsdetaljer som pedaler som lossnar och viks undan.

Detta är en mycket lämplig modell för att börja med, jag skulle själv nog ha den som en favorit för den uppgiften i förhållandet lägst möjliga pris och bästa helheten, inte helt utan svagheter men också vissa mycket starka punkter som balanserar.

Den uppdaterade, med mörktonade bakljusen från 2002, helst 2003-04 är väl den som mest kan rekommenderas på den.

Sedan den helt nya versionen som kom 2004 är en större, modernare och mer komfortabel bil där i princip alla den förra modellens nämnda brister är borta.

Kamaxelremmen byts vid 10 000-15 000 mil beroende på exakt motorversion, den rostar begränsat på en enda punkt, en liten skarv mellan framskärm och tröskel vid framhjulet, men det drabbar inte alla, kanske 35 % av de från 2004-2005.

Matta strålkastarglas, de är ju i plast, en detalj Opel (så vitt jag vet) förmodligen var först med för att spara vikt 1994, på dessa de äldsta kan förkomma, men de går att polera upp igen, även om den konsten inte är allmänt känd.

Jag är inte heller säker på krockkuddarna på denna modell, GM började krångla med ekonomin och tvingade Opel att byta ut vissa av kuddarna (dock inte alla) från Autoliv till andra tillverkare, bland annat en amerikansk, jag har inte samma absoluta kunskap om tekniken i dessa som i de äldre.

Utöver dessa detaljer håller denna modell toppkvalitet, visst händer det att enstaka fel på något uppstår, men inget allmänt som kan sägas att "det får man räkna med".
Den åldras knappast alls, inredningen håller otrolig kvalitet, bilar som gått 25 000 mil kan se ut som de gått 3000.

Vilket man inte kan säga om motsvarande VW Golf som risade ihop märkbart på dess årsmodeller trots att man när bilarna var nya "automatiskt" utgick från att Golf "självklart" hade högre kvalitet än en Opel, historien har visat ett annat resultat.
Inte minst när det gäller rost.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.