Begagnad familjebil 7-sits?

21 inlägg 0 nya
Begagnad familjebil 7-sits?

Finns det någon vettig begagnad familjebil runt 50000 som inte kostar skjortan i skatt, soppa och reparationer? Föredrar även automat. Verkar antingen vara för stora motorer eller för klent utrymme på det jag har sett.

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 Automatisk, 140hk, 2007

Det som dyker upp i en snabb sökning är typ Ford S max, Citroén C4 Grand, Mitsubishi Grandis, Hyundai Santa FE, Kia Carens, Chrysler Grand Voyager, Chevrolet Captiva. VW Sharan/maxi life, Renault Grand Scénic.

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 Automatisk, 140hk, 2007

Ja det är dom som finns, och Opel Zafira, men den är lite mindre, ingen plats för bagage när alla stolar är uppe. Annars är den smart förpackad, och 1.8 motorn relativt snål. Vi har en själva, men åker bara tillfälligt 7 pers i den.

Straffskatt wrote:
Det som dyker upp i en snabb sökning är typ Ford S max, Citroén C4 Grand, Mitsubishi Grandis, Hyundai Santa FE, Kia Carens, Chrysler Grand Voyager, Chevrolet Captiva. VW Sharan/maxi life, Renault Grand Scénic.

.
Seat alhambra är ett billigare syskon till wv sharan och ofta med mer utrustning.
Tänk på att en dieselvärmare kan vara en bra grej i en stor bil om det alternativet finns.
Många får halvfrysa i bakersta sätet i en stor dieselbil.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Straffskatt wrote:Det som dyker upp i en snabb sökning är typ Ford S max, Citroén C4 Grand, Mitsubishi Grandis, Hyundai Santa FE, Kia Carens, Chrysler Grand Voyager, Chevrolet Captiva. VW Sharan/maxi life, Renault Grand Scénic.
.
Seat alhambra är ett billigare syskon till wv sharan och ofta med mer utrustning.
Tänk på att en dieselvärmare kan vara en bra grej i en stor bil om det alternativet finns.
Många får halvfrysa i bakersta sätet i en stor dieselbil.

Finns några fast svårare att hitta automat.

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 Automatisk, 140hk, 2007

Straffskatt. Jag personligen har i mitt begangnat liv med ett 40 tal bilar med 15-18000 mil och uppåt alltid unvikit automat som enligt mig höjer risken för reparations kostnader.
Och strular en automat eller dsg då blir det dyrt.
Det är så jag ser det och jag skulle undvika det på bilar med mil om det inte är ett riktigt klipp.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nja, det finns tillverkare med bra automatlådor, men man behöver kolla upp en automat noggrannare, man kan tex räkna bort alla märken som påstår att oljan aldrig behöver bytas.
På övriga ska det finnas dokumentation på att oljan är bytt vid rätt intervall, och växellådan ska ha en oljesticka så man själv kan kolla oljans skick.

Rikard du har rätt men jag vidhåller nog att risken är trots allt högre än en vanlig manuell växellåda.
Och det faktum att man oftast får räkna med en dl mer förbrukning på en automat på en några år gammal bil.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja, eller 2-3 dl beroende på motor.

Jag väntar på att TS själv skriver nått här, storlek på bilen, antal åkande, hur många mil, var TS bor mm vore bra att veta för ytligare råd om bil.

Jag har en Honda Crv automat 2.0 -07 och det är synd att man inte kan få in lite mer i den för då hade jag hellre behållit den. Väldigt skönt o slippa koppling i stadstrafiken.

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 Automatisk, 140hk, 2007

Jo, visst är det skönt att slippa koppling men om priset är 2--3 dl/mil i merförbrukning så vete f-n... Vilket det kan vara i bilar i den storlek och prisklass som efterfrågas i denna tråd.

Pi wrote:
Jo, visst är det skönt att slippa koppling men om priset är 2--3 dl/mil i merförbrukning så vete f-n... Vilket det kan vara i bilar i den storlek och prisklass som efterfrågas i denna tråd.

Kanske det men finns ju gott om dieslar ute nu. Förbrukningen blir nog den samma som den redan är nu.

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 Automatisk, 140hk, 2007

Tänk dig för och beakta hur långt du kör.

Det finns många exempel på motorstarka diesel ägare som i dag erkänner att det var vansinne då jag betalade 6200:- i skatt och låg på konstant över litern i stan och inte jätte snål på landsvägen heller.

Tung bil diesel ,automat och 10 år gammal kan vara obra och bör kollas riktigt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Sant att 10år gammal mototstark bil med automat kan dra mycket bränsle. Men alternativet är ju att antingen minska på sina krav eller köpa nyare, dvs betala avsevärt mer för bilen.

Jag har aldrig varit med om att en modern bil med automat tar 2dl mer per mil än motsvarande med manuell låda vid samma körning!
Det var många år sedan det var så, men tyvärr ligger den föreställningen kvar hos en del som inte förstått att automatlådor utvecklas!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Jag har aldrig varit med om att en modern bil med automat tar 2dl mer per mil än motsvarande med manuell låda vid samma körning!
Det var många år sedan det var så, men tyvärr ligger den föreställningen kvar hos en del som inte förstått att automatlådor utvecklas!

Nä det var nog längesedan det skilde 2dl.
Däremot så var det bara nåt år sedan Ford mfl deklarerade 15% upp på förbrukningen på vissa bilar med automat.

Så man bör ändå vara medveten om det.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Fast nu gällde det ju en större bil med automat och för rätt lite pengar och då blir dom gärna lite äldre.

Jag letar inte efter en automat från 80-talet. Jag har en tung gammal suv med automat som drar soppa men knappast så det gör ont och byte till 7-sits borde ge samma eller lägre förbrukning. 2.0 motor räcker för mig jag drar inga husvagnar.

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 Automatisk, 140hk, 2007

En bekant hade Passat 1.8T som tjänstebil, bytte till en likadan med automat när det var dax, ett byte han ångrade då automaten drog 1,5 dl mer per mil, han pendlade Sth- Uppsala.

En större Sharan med samma motor tror jag skillnaden kan bli ännu större.

Apropå Sharan så finns en 2,0 auto på Blocket med 12.000 mil på mätaren.
Den motorn är inget lyckopiller, men hållbar och har vad jag vet inga kända problem som 1,8T.

Det var mycket problem med Sharan o Co när modellen kom, vet inte om den blev bättre med tiden ??
Min bror hade en som firmabil, stod mest på verkstad, men det var en tidig årsmodell.

Det bästa man nog kan köpa är en Toyota Previa gen 2, men dom är sällsynta.

Roade mig med att kolla skillnaden i bränsleförbrukning mellan några manuellt växlade och automatväxlade, f ö likadana bilar på Spritmonitor.de. Och 1,5 dl är definitivt inte ovanligt ens på moderna och lite mindre bilar så varför skulle det inte vara realistiskt även på en gammal, 50.000 kr stor, 7-sitsig familjefraktare ?

Stämmer säkert väldigt bra.
Sedan skiljer ju såklart beroende på körmönster.
En bra låda med tidig lockup kommer ha marginell merförbrukning mot en manuell på exempelvis landsväg och motorväg (kanske även lägre om automaten har många växlar som passar väl med farten) emedan automaten som mjölkar fram i stockholmstrafiken lär ligga påtagligt högre.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.