Beg andrabil med automat...

34 inlägg 0 nya
Beg andrabil med automat...

Vi är i behov av en andrabil som till 95% kommer att gå kortare sträckor typ åka och handla , hämta lämna på dagis mm
Kravet är automat och att den ska vara krocksäker...

Vi kan få ta över en fin välvårdad Toyota Camry fr -00, V6 ,och den är ju bekväm men den drar en hel del bensin och dyr att skatta. Alternativet är ju såklart en småbil men hört så mkt negativt om Dsg lådor som sitter i VW Skoda med fler annars hade en Golf varit klockren känns det som.Och en Fiat 500 känns lite liten..Budgeten ligger på max 50000kr
Tips och råd mottages gärna!

Åk och köp dig en Prius gen 2. Den gör ingen människa lycklig, men uppfyller säkerligen dina behov av transport.

Power to the people

En gammal Volvo S80 med 140-170 hk motorn och automat? Tycker faktiskt man får fantaatiskt mkt bil för pengarna på sådana med låga mil. Osexigt bilval men underskattad bil anser jag.

Inte någon raket men skön, säker, rymlig, billig i inköp samtidigt är den inte överdrivet törstig samt grymt rostskydd.

Nja, talar vi om gamla S60/S80 med de 5-cylindriga bensinarna och momentomvandlarlåda så är det min (= eg mina kompisars) erfarenheter att dom är tämligen, för att inte säga väldigt, törstiga. I alla fall när man jämför med moderna konstruktioner. Å andra sidan - kör man inte så mycket per år så kan man säkert stå ut med denna "merförbrukning" för jag håller med om att det är bra bilar för sin tid.

Kolla en Saab 9-3 eller 9-5. väldigt krocksäkra och om du hittar en Biopower får du ner skatten en hel del.
9-5 är rymligare och bekvämare, men för många räcker 9-3.
Men kolla om 9-5 har fått oljebyte i rätt tid, 9-3 är inte lika känslig oc kolla att oljan i automaten är bytt, gäller f.ö. alla märken.
Ett annat bra alternativ är Opel Vectra, något tråkigare men väldigt rymlig och bra bil för sitt pris.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror du kan hitta en begagnad Opel Astra i bra skick för 50K. Den har bra rostskydd och relativt driftsäker motor. Kanske får leta lite ett tag för att hitta en med automatlåda. En klart underskattad bil. De brukar också vara lugnt körda om de har automatlåda.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Pi allt är relativt. Påstår inte att de är snåla särskilt inte i stan men som du säger det spelar ju inte så stor roll om det inte blir så många mil per år. På landsväg går de att köra nära på nog lika snålt som manuella.
Sen är det också stor skillnad på sugmotorerna och de överladdade fast det beror till stor del också på hur man utnyttjar den extra kraften på överladdade motorer.

Saab 9-5 aut är också en mkt prisvärd kombo där man får mkt för pengarna som saabnisse skriver. Det finns fantastiskt bra "lyxutrustade" både Saab och Volvo med låga miltal och beskedlig effekt som är utmärkta bruksbilar. Så in i helvete mkt behagligare att åka i än valfri Toyota prius som i prisklassen runt 30 tkr dessutom garanterat snart är bortrostade eftersom gravrosten gjort sitt. Har ägt tvp Toyotor som ser bra ut kosmetiskt men som i bärande balkar är som kexchoklad. Det är en enorm skillnad i hur bilarna är uppbyggda. Typ rispapper kontra granit. Ok liten överdrift men det ligger något i det. Räcker att luta sig mot karossen så känns skillnaden. På Toyota buktar det i stort med en vilande hand medans det på en skandinav krävs fysik. Thats it.

Ingooo, så får du inte säga om Toyota, straffet kommer ... ;-)

Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Märklig kommentar, första bilen i historien som använde riktigt tunn karossplåt, 0,6 mm, var Volvo 850.

Märkligt också att rekommendera stora Volvos el SAABar efter TS frågeställning, då kan ju dom lika bra köpa Camryn.
Volvon har en bra motor, men vevhusventilationen är känslig, särskilt för smååkningar, reparera den är svindyrt.

Min granne har en bil som används just TS efterfrågar, en bil som frun i huset använder till affären och smååkningar, automat pga handikapp, men även på längre resor då dagliga pendlarbilen är en Yaris.
Det är en Corolla 1,6 combi automat -02, den köptes beg, men har gått felfritt i dom 10 år de ägt bilen, och den är inte rostig.
Anledningen till att dom har Corollan och en Yaris, är den tidigare Corollan 1,3 -93 som nära nog felfritt gick 43.000 mil, och trots det inbringade 10.000:- vid försäljning (bilen gick till Afrika)

Jag säger inte att TS ska köpa en Corolla, jag ville bara ta upp en motpol till alla stållar här som kläcker ur sig saker utan att ha en blekaste aning.

Köp camrybusken som visserligen drar mycket bensin men camryn är den sista riktigt riktigt bra Toyotan.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Rikard wrote:
Märklig kommentar, första bilen i historien som använde riktigt tunn karossplåt, 0,6 mm, var Volvo 850.
Märkligt också att rekommendera stora Volvos el SAABar efter TS frågeställning, då kan ju dom lika bra köpa Camryn.
Volvon har en bra motor, men vevhusventilationen är känslig, särskilt för smååkningar, reparera den är svindyrt.
Min granne har en bil som används just TS efterfrågar, en bil som frun i huset använder till affären och smååkningar, automat pga handikapp, men även på längre resor då dagliga pendlarbilen är en Yaris.
Det är en Corolla 1,6 combi automat -02, den köptes beg, men har gått felfritt i dom 10 år de ägt bilen, och den är inte rostig.
Anledningen till att dom har Corollan och en Yaris, är den tidigare Corollan 1,3 -93 som nära nog felfritt gick 43.000 mil, och trots det inbringade 10.000:- vid försäljning (bilen gick till Afrika)
Jag säger inte att TS ska köpa en Corolla, jag ville bara ta upp en motpol till alla stållar här som kläcker ur sig saker utan att ha en blekaste aning.

Helt korrekt! Många förståsigpåare på detta forum, med noll koll och noll sunt bondförnuft. Bara teoretiker vad det verkar.
Soliga hälsningar från Mallorca era stollar! ;o)

Ja Camry V6 är en väldigt trevlig bil, bekväm och tyst men törstig.
Jämfört med Saab eller Volvo kan det skilja en halvliter per mil! Jag hade en kompis som hade en och han tyckte det var värt det! Men alla kan ju tycka olika och det här var ju innan törstiga bilar straffbeskattades.
Men värre är när en Camry går sönder, det gör den och det är en väldigt udda bil jämfört med Saab och Volvo och det är inte lätt att hitta billiga delar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för synpunkter så här långt...
Volvo S40 -05 2,4 140hk 15'mil
Subaru Outback -05 V6 25' mil
Bägge för i runda slängar 40'
Kör inte så många mil per år dom sagt så priset för bensin är inte så viktigt
Dom dl xtra v6 drar får. frugan ta fr nöjeskontot hehe

Outback har boxer 6:a inte v6.....just for info...

Man kan kanske säga att en boxer är en V-motor med 180 grader mellan cylinder-raderna...:)

Nej Pi, det stämmer inte. Boxern har vevlagren helt motstående, en 180 graders V-motor har lagren på samma tapp. En tvåcylindrig sådan skulle skaka förskräckligt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabisse - nu behöver du inte vara så himla korrekt en fredag kväll och jag hade på känt Shogun-manér en smiley i slutet av meningen...:)

Ursäkta Pi, jag missade det.
Slarvigt...

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Oops my bad
Boxer sexa i Subaru och V6 i Camryn vi är spekulant på

Camry är för sega gubbar.
Annars en fin modell.

Friskus, köp Camryn om den är i bra skick, ta väl hand om den, den är ju bra och komfortabel och om bara tretton år är det en veteran och kan bli en entusiastbil och riktigt värdefull.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.